Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuttavilla haisee, miten alotan keskustelun?

Vierailija
14.12.2014 |

Sanoisitko tuttavillesi, että niillä haisee ja niiden vaatteet haisee maakellarilta, kun tulee käymään? Lapsilla nuhaa ja kipeinä aika usein. Luulen, et on hometta. Mut miten tollasen keskustelun alottaa? Vai annanko olla? Ite ei näytä olevan kummosen huolissaan, kun jotain oon yrittäny vihjata.

Kommentit (82)

Vierailija
41/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni on ihmetellyt, että mitä se ap:lle kuuluu. Noh, ei välttämättä kuulukaan, mutta kun kyse on ensisijaisesti läheisen ihmisen terveydestä niin on mielestäni idioottimaista olla sanomatta. Minä olen sanonut yhdelle ystävälle, että heillä käynnin jälkeen vaatteissa on kummallinen "omenamainen" tuoksu. Hänellä on astma ja toisella lapsella myös, toinenkin varmaan saa kohta astmadiagnoosin. Pyysivät terveystarkastajan käymään, mutta tämän mielestä ilmanvaihtoa pitää vain vähän tehostaa. Toivon sydämestäni, että hän oli oikeassa...

Vierailija
42/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla, että he tietävät asiasta jo, mutta se on sellainen asia, josta ei puhuta, koska a) hometaloon liittyvä sairastelu leimaa työpaikalla ja altista irtisanomiselle, ja b) perhe jää tyhjänpäälle jos muuttaa talosta pois eikä sellaista tilannetta haluta mainostaa. Kaikilla ei ole rahaa alkaa korjaamaan hometaloa nykyisessä taloustilanteessa.

Itse haistan myös homeen hajun herkästi, eikä kaikki talot joissa on ollut kellarimainen haju ole suinkaan hometaloja. En osaa neuvoa ap:ta, jos huomautat asiasta ja he ovat päättäneet salata asian, he poistuvat elämästäsi sitten.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä on vähän sama tilanne erään tuttvaperheen kanssa. Ei sitä hajua huomaa kun sinne menee kyllän, mutta kun siellä on yön yli kylässä tulee omaan kotiin takaisin, niin huomaa että vaatteissa on "vanhan talon haju" ja kaikki mukana olleet vaatteet on pakko pyykätä heti.

Heillä on joksenkin koko perheellä jatkuvati hengitysinfektioita ja astmaa yms.

Joskus kun oli puhetta heidän sairauksistaan, niin kyselin että onko talo tutkittu ja onko homeet yms. pois sulljettu, niin rouva oli erittäin tiukasti sitä mieltä että sellainen ei tule kysymykseen. Enpä ole sen koomin asiaa nostanut esille ja tiedän myös että heillä ei olisi rahaa mihinkään suurempaan korjaukseen, saati siihen että muuttaisivat talostaan pois.

Minkäs teet...

Vierailija
44/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 03:28"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 03:06"]

Terve talo ei koskaan haise.Tuttava sanonut näin.Hän tekee työkseen kosteuskartoituksia

[/quote]

Niinpä. Kuka sitten on vastuussa näistä sairaiden talojen suunniteluista? Missä meni vikaan? Arkkitehdeissa? Miten jatkossa vältytään vastaavilta, ketjua lainatakseni, " tragedioilta", joita hometalotapaukset mitä ilmeisimmin ovat?

[/quote]

Miksi aina syytetään suunnnittelua? 99% kosteusvaurioon johtavista virheistä tehdään työmalla rakentaessa tai talon käytössä. Hyvin harvoin kyseessä on suunnitteluvirhe,  vaan lähes aina se että suunnitelmaa ei ole noudatettu.

t.inssi

Vierailija
45/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
46/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tuttavaperheissä ainakin kolme lasta, joiden vaatteet haisee homeelle (vaikka olisi peitelty hajustetun pesuaineen alle). Sama kun menee käymään. Lapset sairastelee paljon. En ole ajatellut ottaa puheeksi. Kaipa ne tajuaa tilanteen, mutta mitään ei ole tehtävissä. Kaikki nämä talot ovat 60-70 -luvun matalaperustustaloja.

Vierailija
47/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
48/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
49/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen rakennusalalla töissä. Kävin kerran pomoni kotona  (älkää kysykö miksi, pitkä juttu) ja siellä haisi juuri sellaiselta. Heillä on yhdellä lapsella ja vaimolla tosi pahoja terveysongelmia. Niin sitä turtuu, että alan ammattilainen ei homeen hajua tunne ja ilmeisesti ei usko, että hoidetussa talossa voi sellaista olla. Minä en uskaltanut sanoa mitään. 26 on muuten ihan oikeassa, olen kuullut saman ja lukenut myös monesta paikasta, kuuluu koulutukseeni. Mutta huono tuuletus voi aiheuttaa sen, että jotain lievää hajua on, mikä jää esim. vaatteisiin, se on sellainen ummehtunut haju. Tätä esiintyy, jos porukka ei putsaa tuuletusräppänöitä ja valitettavsti aika moni ei sitä tee. 

Vierailija
50/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhoissa taloissa on yleensä painovoimaisen ilmanvaihdon räppänät järjestäen tukittu. Ja onhan se nykypäivänä hullua, että ihmiset eivät hanki ilmanvaihtolaitteita, vaan mielummin jotain epäolennaista. Ja sitten kaikki sairastuu, mutta ainakin on hieno keittiö.

Vierailija
51/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 08:47"]

Vanhoissa taloissa on yleensä painovoimaisen ilmanvaihdon räppänät järjestäen tukittu. Ja onhan se nykypäivänä hullua, että ihmiset eivät hanki ilmanvaihtolaitteita, vaan mielummin jotain epäolennaista. Ja sitten kaikki sairastuu, mutta ainakin on hieno keittiö.

[/quote]

Jep, kun me muutimme asuntoon, oli hienosti tehty keittiökaapit niin, että ilmanvaihtoräppänä jäi niiden alle. Oma remontti tehtiin aika pian ja enää ei ole niin, 80-luvulta asti oli ollut räppänät keittiössä tukossa eikä kertaakaan putsattu - ei kyllä keittiössä ja vaatehuoneessakaan oltu putsattu. Tätä harrastetaan remonttien yhteydessä valitettavan paljon. Tiedoksi kaikille, että se aukko pitää pitää vapaana ja sieltä pitää myös imuroida pölyt pois säännöllisesti joskus olisi myös hyvä pestä ne räppänät, mutta pitää ottaa varovasti irti. 

Vierailija
52/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun omasta asunnosta löytyi putkirempontin yhteydessä vakavia homeongelmia, muutin pois ja huomasin että mulle oli kehittynyt pahoja oireita: hengästyn nykyään todella helposti ja nyt jälkikäteen olen tajunnut että masennukseksi epäilemäni jatkuva väsymys ja voimattomuus johtuikin asunnosta ja homemyrkyistä, ei minusta. Sitten kun puhuin näistä isälleni, hän tokaisi "Niin, mä aina mietinkin että teillä varmana on hometta, kun sä olit niin usein kipeäkin" Jos kyseessä olisi ollut ystävä, eikä oma isä, olisin kyllä katkaissut sen "ystävyyden". Isäni tietynlaiseen välinpitämättömyyteen olen tottunut eikä vanhempiaan voi vaihtaa. Tällä perusteella itse sanoisin aina, jos ystävillä haisee oudolta. Siihen hajuun nimittäin tottuu, jos itse asuu ko kämpässä eikä enää haista. 

Myös vanhoista muovimatoista voi lähteä myrkkyjä, jotka haisevat omituisilta. Itse itseasiassa opiskeluaikoina yhden työn kautta tein VOC -mittauksia ja silloin olin herkkä tarkkailemaan noita hajuja. Tapailin yhtä miestä, joka asui 70-luvun talsosa, jossa alkuperäiset muovimatot vielä 2000-luvulla ja ssiellä haisi sellaiselta todella pistävältä ja iana kun tulin itse sinne ekana laitoin ikkunan auki.  Sanoin hänelle asiasta. Hän ei miesmäiseen tapaan nähnyt asissa mitään ongelmaa ja olin muka yliherkkä asiasta. Aisitn että häntä ärsytti että sanoin asiasta, mutta ei sen ihmeempiä seurauksia siitä tullut. Tosin ei kyllä hoitanutkana asiaa,mutta ainakin minä sain mielenrauhan siitä, että olin asiasta hänelle kertonut. 

Vierailija
53/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen homeitten takia vaikeasti sairastunut. Pitää sanoa tutuille, jos haistaa homeen kodissaan tai vaatteissaan. On sitten tuttujen asia, tekevätkö asialle mitään. Ekan sanojan jälkeen varmaan eivät, mutta ehkä kolmannen tai viidennen sanojan jälkeen alkavat ajatella tarkemmin asiaa. Jos taloudellinen tilanne on tiukka, homeongelmaisen talon takia vuokrattu asunto pitäisi huomioida pakollisena menona toimeentulo tukea haettaessa.

Sitten sille henkilölle, jonka tutulle terveystarkastaja sanoi että ei hometta, vain tuuletusta tehostettava. Terveystarkastajien perustutkimukset ovat sellaisia, ettei niiden perusteella voisi vielä sanoa, ettei hometta olisi. Olen kuullut useista tapauksista, ettei terveystarkastaja ole löytänyt hometta, mutta rakennusterveysasiantuntija tai homekoira ovat löytäneet. Kaikilla terveystarkastajilla ei tiedot ja taidot ole ajan tasalla, tai töitä on liikaa.

Vierailija
54/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertokaa aina, kun epäilette hometta. Tiedän myös, että tiettyjä homemittauksia tekemään palkattiin yhdessä firmassa ihan mitään asiasta tietämättömiä opiskelijoita. Eli "hometarkaastajissa" tosiana on eroja, kuten 56 sanoi. Homekoira voi oikeasti usein löytää paremmin etenkin ns. kuivahomeet, jotka eivät jää esim kosteusmittauksissa kiinni.

Vierailija
55/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:24"]Paa nimetön viesti postilaatikkoon jos niin pelottaa reaktio. Välinpitämätöntä olla kertomatta.
[/quote]

Heh kunnon akkamainen teko.

Vierailija
56/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vinkki. Kerro jostain muusta tapauksesta, vaikka keksitystä ja se kuvio on samanlainen mutta tapahtunut jollekulle muulle.
Täten et loukkaa heitä ja kuitenkin annat vinkin heille ja saattavat ite hoksata asian.
Mua neuvoi naapuri kun olin nuori tällä tavalla.
Kertoi tarinan joka sisälsi neuvon.

Vierailija
57/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo maakellarin haju paljasti asian heti - hometta! Itse homeen vakavasti sairastuttama ja pääsi kroonistumaan. Ei kivaa, joten sano heille. Suoraan ja reilust ja sano olevasi huolissasii. Jos ystävyys päättyy, olet ainakin tehnyt todellisen ystävänpalveluksen. Et voi surra itseäsi kun heillä on kyseessä terveys ja jopa työkyky. Lapsilla pahimmassa tapauksessa koko elämänaikainen sairaus.

Vierailija
58/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 05:03"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 01:25"]Onko kukaan ollu samassa tilanteessa ja sanonut, että haisee ja oisko hometta? Mitkä oli reaktiot? [/quote] Kerran on sanottu. Tuttavien luona käynnin jälkeen kaikki vaatteet haisivat niin homeelle, että ne piti pestä. Loukkaantuivat ja suuttuivat ja katkaisivat välit kun pitkään harkittuamme sanoimme, että tutkikaa talo ennen kuin sairastutte ja saatte tulossa olevan lapsen.. Mutta alkoivat sitten kysymään hajusta muilta. Kun muutkin sanoivat samaa tilasivat tarkastajan. Yläpohja homeessa väärin remontoidun katon vuoksi. Alapohja kylppärin päässä läpimärkä. Talo asumiskieltoon. Vuoden riitely ja käräjöinti myyjän kanssa, Saivat yli satatuhatta takaisin hinnasta kun hyvän sijainnin ja tontin vuoksi eivät halunneet purkaa kauppaa, joka sekin olisi ollut mahdollista. Hinnanalennuksen lisäksi myyjä maksoi osan korjauksista. Mittava melkein vuoden remontti. Jälkeenpäin kiittelivät, että uskalsimme sanoa.

[/quote]

Tuolaisessa tilanteessa onkin helpompi sanoa kun voidaan hakea myyjää vastuuseen, mutta tilanteessa jossa ulkopuolista maksajaa ei löydy, niin ei ole niin helppo mennä sanomaan että talonne on mätä.

Vierailija
59/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi tajuta jos itse ei tajua sitä kaameaa hajua. Viimeistään kun on reissussa ja avaa kassin niin luulis tajuavan tyhmemmänkin. Itse kyllä haistoin omien vaatteiden hajun aina kin en ollut kotona ja aina kotiin mennessä histoi sen kaamean hajun. Vähän helppas kun oli asunnossa mut sielläkin haistoin. Ehkä joillain ei vaan ole haju eikä makuaistia. Kaikki ruuatkin alkaa maistumaan homeelle jne.

Vierailija
60/82 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet hyvätkin hajut on hometta. Omenainen, kanelimainen jne. Aina hajut kertoo homeesta. Niin hyvät kuin pahat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yhdeksän seitsemän