Kuuluuko letut syödä sitä mukaa, kun ne paistetaan, vai jaetaanko ne vasta sitten, kun koko taikina on paistettu letuiksi?
Kommentit (329)
No jos halutaan käydä sivistyneestä perheestä, osoitetaan arvostusta lätynpaistajallekin ja odotetaan, että hänkin voi istahtaa pöytään muiden kanssa nauttimaan herkullisesta ateriasta. On tolloa syödä ahneesti seisten ja odottaa,, että paistaja paistaa muille suoraan suuhun.
Vierailija kirjoitti:
No jos halutaan käydä sivistyneestä perheestä, osoitetaan arvostusta lätynpaistajallekin ja odotetaan, että hänkin voi istahtaa pöytään muiden kanssa nauttimaan herkullisesta ateriasta. On tolloa syödä ahneesti seisten ja odottaa,, että paistaja paistaa muille suoraan suuhun.
Varmaan asian saa ratkaista ensikädessä paistaja. Ja siinä ei sitten auta palstalla juntitella. Niin saa toki tehdä, mutta se kertoo enemmän sanojasta.
Vierailija kirjoitti:
Sitten kun kaikki letut on valmiita. Perustelut: ei siinä paistamisen aikana ehdi nauttimaan letuista.
Minä tykkään tehdä sen verran ison lettutakinan että on tehokasta käyttää liedellä kahta isoa paistinpannua samanaikaisesti. Paistamisen edetessä ladon letut päällekkäin tarjottimella ja laitan niiden päälle ison lautasen lämmön eristämiseksi. Yleensä syön letut mansikka-, vadelma- tai lakkahillon kanssa.
Ei niitä kaikkia lettuja ole edes tarkoitus syödä yhdellä kertaa vaan niitä voi syödä myöhemminkin. Jos teen uunipellillisen pannukakkua ja leikkaan sen 9 yhtäsuuren osaan, en todellakaan ahda 9 palaa pannukakkua yhdellä kertaa lämpimänä.
Itse tein niin että heti kun paistoin niin poika sai syödä. Nykyään teen letut joskus itselleni ja on vohvelirauta johon en oo koskenut sitten pojan armeija aikojen.
Vierailija kirjoitti:
Minustakin on fiksumpaa että kaikki aloittavat syömisen samanaikaisesti tai sitten jokainen paistaa itse omat lettunsa.
Kannattaa varmaan "Suomen Laki" kirjasta käydä katsomassa, jos haluat vastauksia tuollaisiin kysymyksiin... miten "kuuluu" tehdä jotain. Vai elätkö elämääsi muutoinkin sen mukaan mitä muiden mielestä "kuuluu" tehdä?
Ihmisten kuuluu nyt käydä ostamassa kultakolikoita. Täällä voit tehdä sen helposti. Paitsi jos olet örkki, tai unkarilainen tai turkista. Ei teille.
Vierailija kirjoitti:
KUKA UPITTI TÄN RIITELYKETJUN??!
Mistään muusta asiasta ei tällä palstalla saada näin pahaa riitaa aikaan :D Saa pelätä sisällissotaa aina kun tää aihe nousee esiin :D
Samaa mietin.
Riippuu ihan siitä millaisella porukalla ollaan lettuja paistamassa/syömässä.
Pienemmät lapset eivät välttämättä jaksa odottaa että kaikki letut on paistettu, varsinkin jos on isompi määrä. Ja meillä ainakin suvun mökillä käy usein niin että lettujenpaisto menee sen verran myöhäiseksi että osa porukasta olisi lähdössä tai lapset menossa nukkumaan.
Silloin siis lapset ja muut lähdössä olevat saa lettunsa ensin, ja muut joko lopuksi tai kun sitä mukaa kun niitä on paistettu. Tarvittaessa voi tehdä uuden taikinankin, mutta sitä ei aleta tehdä ennenkuin on jonkinlainen käsitys onko sille kysyntää.
Varmasti, ilman pienintäkään epäilyä, typerin keskustelu, mitä tällä telluksella on käyty tähän mennessä.
Vierailija kirjoitti:
Kuuluko perse pyyhkiä samalla kun sontii vai olisiko viisaampaa pyyhkiä paskareikä sitten vasta kun sonta on ulkopuolella.
No tässäkin on kahta koulukuntaa, eikä varmastikkaan yhtä oikeaa tapaa ole.
Olen ollut haistavinani jotta vieraanvaraisuudestamme nauttimaan tulleet ruskeat kesto turistit ovat löytäneet kolmannenkin tavan hoitaa tämä asia.
Lettuja pitää tehdä niin paljon ettei niiden jakamista tarvitse miettiä vaan kaikille on tarpeeksi.
Koskaan en saanut kotona syödä tarpeekseni lettuja. Nyt omassa kodissani syön niin paljon kuin maha vetää koirani kanssa kilpaa. Sille hiukan vähemmän. Sitä ihmettelen, miksi äitimme ei voinut paistaa enemmän, kun jossakin vaiheessa heillä oli pieni maatila ja muutama lehmä sekä kanoja. Kuinka helppoa ja edullista oli tehdä lettuja. Kasvuiässä olisi tarvinnut muutenkin paljon ruokaa, ei ihme. että olin todella laiha.
Äiti paistoi aina pari, kolme pannullista lättyjä ja toi ne sitten pöytään ja jatkoi uusien lättyjen paistamista. Hänen mielestään lätyt piti syödä niin kuumina kuin mahdollista. Meillä laitettiin lättyjen päälle vain sokeria ja ne syötiin yleensä kahvin kanssa. (pienille lapsille tietysti maitoa.)
Meillä letut paistaa mies ja hänen mielestä ne pitää syödä sitä mukaa mitä niitä saa paistettua. Lapset syö keittiössä, minä olohuoneen sohvalla, jonne mies tuo lettuja hilloineen minulle. Paistamisen käry ei sovi minun keuhkoille, joten en mene silloin keittiöön.
Mä luulen että tuolla Milenalla on suurin pakko saada tuo rahasumma
ja siksi tuli tuonne täysillä juonittelemaan ja kuvitteli että sillä päästään pikälle..
Häät maksaa ja firmakin on tappiolla..ei ole ollenkaan rento tuolla tällä viikolla..
Maurituksen häämatkain visdiinvuoden päästä vasta siihen pitää saada myös rahaa.
Arvelee ehkä että tuli kustua omiin muroihin😁
Täs on sama sääntö kuin silahkafileiden kaa.
Sitämukaa kun valmistuu. Näin sitä on tehty mailmansivu.