Kuuluuko letut syödä sitä mukaa, kun ne paistetaan, vai jaetaanko ne vasta sitten, kun koko taikina on paistettu letuiksi?
Kommentit (329)
Ne maistuvat parhailta seuraavana aamuna, kylmiltään mansikkahillon ja kermavaahdon kanssa kun on itsellä hirveä krapula.
Vierailija kirjoitti:
Kuumana suoraan pannulta, paistaja häärää ja muut syö, kunnes koittaa viimeinen pannu, jonka paistaja syö vadelmahillon ja kermavaahdon kanssa. Tämä on oikea tapa! Ja sen jälkeen kakarat siivoaa keittiön. Näin meillä ja näin se kuuluu olla!
Samoin meillä, paitsi että paistaja (=minä) syö myös ensimmäisen ns. koeletun.
Kyllä meillä syödään sitä mukaa, kuin paistaja saa paistettua. Siinä ei kukaan livahda kovin kauas mökilläkään, kun ollaan lähellä odottamassa "omaa vuoroa". Letunpaistajallakin on seuraa. Jos paistaja ensin paistaisi ne yksin (tylsää) ja sitten koko porukka hotkisi ne 5-10 minuutissa, niin se olisi aika hätäinen hetki. Nyt kaikki ovat koollakin kauemmin ja turistaan siinä samalla odottaessa.
Sitten kun kaikki letut on valmiita. Perustelut: ei siinä paistamisen aikana ehdi nauttimaan letuista.
Minä paistoin eilen itselleni muutaman letun, kun maitopurkkiin oli jäänyt puolet. Paistoin kaikki letut kerralla ja laitoin ne odottamaan vielä kun sen jälkeen lämmitin "oikean" ruuan samoilla puuhellan lämmöillä. Sitten ensin oikea ruoka ja pari lettua jälkkäriksi. Muutama jäi vielä tälle illalle ja ne voi lämmittää nopsasti.
Kiva kun voi puuhastella kotona itsekseen, niin ei tarvitse riidellä ruokajärjestyksestäkin.
Kun letut on paistettu, voidaan alkaa syömään, jos syöjiä on enemmän kuin yksi.
Muuten vapaa.
Paistaja ensiksi saa tuoreena minkä syö. Loput pinotaan yhteen kasaan odottamaan.
Faith kirjoitti:
Äitini paistaessa lettuja syömme sitä mukaa, näin oli jo lapsuudessani. Kun itse paistan vain itselleni, laitan kaikki pinoon ja syön vasta siitä.
Minäkin syön yksin, mutta paistan lätyt isolla pannulla. Yhden lätyn taikinaa on vaikea tehdä, niin paistan aina lätyn kerrallaan. Se on tietysti harmi, kun toinen paistuisi jo paremmin, mutta lämmitetty lätty on aikasta kamalaa. Pari päivää on pakko syödä lättyjä peräkkäin, kun 3-4 lättyä tulee väkisinkin taikinasta.
Paistan ensin kaikki ja sitten syödään. Missä välissä mä ite niitä söisin, jos ne syötäisiin suoraan pannulta?
Maailma jossa letut rohmutaan suoraan pannulta on juuri sitä mitä ateistit toivovat!
Vierailija kirjoitti:
Kylmät letut on valtavan hyviä kun ripottelee vähän sokeria päälle.
Pullamössöporukkaa pukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole mitään kuuluuko -juttua vaan jokainen tekee niin kuin haluaa.
Turha inttää makuasiasta.Mutta jos perheessä yksi paistaa lettuja ja muut odottavat syömistä ja on eriäviä mielipiteitä, milloin pitäisi syödä. Ei silloin jokainen voi tehdä miten haluaa.
Menkööt muuale odottelee niin katsotaan josko niille kitisijöille mitään jää.
Miten itse haluaa, lämpimänä toki ovat hyviä mutta kermavaahto sulaa.
Oletko läski vai miksi syöt lettuja? Ei kai kukaan täysi-ikäinen tuollaisia enää syö?
Suoraan pannulta, mutta paistajan vuoro vaihtuu välillä. Näin kaikki saavat nauttia letuista parhaimmillaan.
Kyllähän se letunpaisto ja välillä pannusta suoraan lautaselle kippaaminen kuuluvat tunnelmaan!
Meillä letut paistan minä, kahdella pannulla niin taikina hupenee äkkiä. Yleensä aloitan ja kun jokaiselle (5) alkaa olla lettu valmiina ja kutsun lapset syömään.
Syön itsekin alkuun yhden, sitten paistan lapsille rapeareunaisia lettuja suoraan lautasille. Kun lapset on syöneet tarpeekseen, jatketaan miehen kanssa lettupinon madallusta.
Paistan lettuja sen verran, että niitä jää seuraavallekin päivälle. Osa perheestä tykkää syödä ylijääneitä kylmänä, osa lämmittää mikrossa välipalaksi.
KUKA UPITTI TÄN RIITELYKETJUN??!
Mistään muusta asiasta ei tällä palstalla saada näin pahaa riitaa aikaan :D Saa pelätä sisällissotaa aina kun tää aihe nousee esiin :D
Sitä mukaa kuin paistetaan, mutta jos on isompi joukko jolle jakaa niin sitten pinotaan.