3 lasta päiväkodissa - istun päivät työttömänä yksin koton
Nuorin lapseni täytti 3v ja kotihoidontuki loppui. Ilmottauduin työttömäksi ja yllätyksekseni työkkäri VAATI että lasteni on oltava päiväkodissa päivät sillä minun täytyy keskittyä työnhakuun. Eli 3v, 4v ja 5v. lapseni ovat 5 päivää viikossa täyden päivän päiväkodissa ja itse istun yksin kotona. Olen yh.
Päättäjät hoi, systeemissä ei ole mitään järkeä!!!! Miten järjettömän kallista tämä mahtaa olla yhteiskunnalle, 3 x päiväkotipaikkaa ja lisäksi mun työttömyystuki, asumistuet, lapsilisä, elari jonka Kela maksaa. Ihan huimaa loppusumma :/
Kommentit (79)
Toisaalta ne meidän yh:den muksut työllistää ihmisiä, päivähoitajia ja opettajia, kerhonvetäjiä, ilman meidän muksuja ei olis heilläkään töitä ja onhan se lasten sosiaalisuuden kannalta hyvä, että viimeistään 3v. menee tarhaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:02"]
Täällä toinen yh-äiti. Ei, en ole tilanteestasi kade, mutta koen suurta epäoikeudenmukaisuutta että minulle jää saman verran käteen kuin sulla. Teen kokopäivätyötä ja vapaapäivinä teen usein myös keikkaa aikuisopistoissa (opetan omaa alaani). Olen aina väsynyt (Joo, oma vika) ja koen huonoa omaatuntoa vähäisestä yhteisestä ajasta lasten kanssa. En siltikään vaihtaisi työtäni toimettomuuteen. Koen vaan että olisi kohtuullista että käteen jäisi edes hieman enemmän kuin niillä jotka elävät pelkillä tuilla!
[/quote]
No eihän ongelma ole siinä että joku elää tuilla, vaan siinä, että jos sulla on kahden työ palkka+ elarit + lapsilisät ja silti sulla jää käyttörahaa muutama hassu satanen kuussa, niin sulla on tosi huono palkka tai liian korkeat kulut.
Mikä isänmaan toivo! Nyt reipaana lähden ylihuomenna taas töihin ja muistan miksi veroja maksan! Siksi että työkyvytön, laiska ap saisi maata kotonaan lasten ollessa hoidossa. Hurraa!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:02"]
Täällä toinen yh-äiti. Ei, en ole tilanteestasi kade, mutta koen suurta epäoikeudenmukaisuutta että minulle jää saman verran käteen kuin sulla. Teen kokopäivätyötä ja vapaapäivinä teen usein myös keikkaa aikuisopistoissa (opetan omaa alaani). Olen aina väsynyt (Joo, oma vika) ja koen huonoa omaatuntoa vähäisestä yhteisestä ajasta lasten kanssa. En siltikään vaihtaisi työtäni toimettomuuteen. Koen vaan että olisi kohtuullista että käteen jäisi edes hieman enemmän kuin niillä jotka elävät pelkillä tuilla!
[/quote]
No eihän ongelma ole siinä että joku elää tuilla, vaan siinä, että jos sulla on kahden työ palkka+ elarit + lapsilisät ja silti sulla jää käyttörahaa muutama hassu satanen kuussa, niin sulla on tosi huono palkka tai liian korkeat kulut.
[/quote]
en saa mitään elaria. Meillä on yhteishuoltajuus.
Kakkostyöstä menee veroa 40%, siitä ei paljon jää. Mutta tykkään tehdä noita koulukeikkoja, on mukavaa saada opettaa innokkaita aikuisopiskelijoita. Harmi etten voi tehdä siitä päätyötä.
mutta oikeassa olet, kulut on varmaan liian suuret. En halua pihistää joka asiassa.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:02"]
[/quote]
[/quote]Juuri tuon takia töihin meno ei houkuttele, kun ei siitä jää yhtään enempää käteen. Minimipalkka pitäis olla 2000e, et minä evääni liikauttaisin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:02"]
[/quote]
Siis teet kahta duunia, 600€ jää kuussa käteen ruoka yms. rahaa?!? Täh?!?! Kerropas lisää, eihän tuo voi paikkaansa pitää. Saat jo elareista ja lapsilisistä melkein tonnin potin kuitenkin? Oisko liian kallis asunto? Auto? Kulutusluottoja? Joku ei täsmää.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:25"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:02"]
[/quote]
Siis teet kahta duunia, 600€ jää kuussa käteen ruoka yms. rahaa?!? Täh?!?! Kerropas lisää, eihän tuo voi paikkaansa pitää. Saat jo elareista ja lapsilisistä melkein tonnin potin kuitenkin? Oisko liian kallis asunto? Auto? Kulutusluottoja? Joku ei täsmää.
[/quote]
ap sanoi että maksujen jälkeen jää vielä 600.
Arvioisin että kun olen laskut maksanut käteen jää saman verran. Asuntolaina, auton maksut, talon ja auton vakuutukset, kiinteistöverot...
Mutta kuten sanoin niin kulut on varmasti suuremmat kuin ap:lla.
lapset yhteishuoltajuudella, en saa elareita ja lapsilisät menee ex-miehen kanssa yhteiselle tilille josta maksetaan lasten kuluja.
Toki voisin myydä talon pois ja mennä vuokralle, mutta eipä nuo kulut tuosta paljoa alenisi Helsingin 3h-vuokrahinnoilla.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:11"]
Mä en ees halua töihin, haluisin olla kotona lasten kanssa :( eikö olisi halvempaa maksaa kotihoidontukea mulle kunnes pieninkin menee vaik eskariin Ap
[/quote]
Minkälaista mallia elämässä pärjäämiseen ajattelit opettaa lapsillesi? Että kannattaa jäädä roikkumaan sen viimeisistä viimeisen hätävaratuen varaan, ei missään nimessä itse opiskella tai tehdä töitä, ja jättää hätävara todellisiin hätätilanteisiin?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:02"] Täällä toinen yh-äiti. Ei, en ole tilanteestasi kade, mutta koen suurta epäoikeudenmukaisuutta että minulle jää saman verran käteen kuin sulla. Teen kokopäivätyötä ja vapaapäivinä teen usein myös keikkaa aikuisopistoissa (opetan omaa alaani). Olen aina väsynyt (Joo, oma vika) ja koen huonoa omaatuntoa vähäisestä yhteisestä ajasta lasten kanssa. En siltikään vaihtaisi työtäni toimettomuuteen. Koen vaan että olisi kohtuullista että käteen jäisi edes hieman enemmän kuin niillä jotka elävät pelkillä tuilla! [/quote] No eihän ongelma ole siinä että joku elää tuilla, vaan siinä, että jos sulla on kahden työ palkka+ elarit + lapsilisät ja silti sulla jää käyttörahaa muutama hassu satanen kuussa, niin sulla on tosi huono palkka tai liian korkeat kulut. [/quote] en saa mitään elaria. Meillä on yhteishuoltajuus. Kakkostyöstä menee veroa 40%, siitä ei paljon jää. Mutta tykkään tehdä noita koulukeikkoja, on mukavaa saada opettaa innokkaita aikuisopiskelijoita. Harmi etten voi tehdä siitä päätyötä. mutta oikeassa olet, kulut on varmaan liian suuret. En halua pihistää joka asiassa.
[/quote]
Yh-äiti jolla on yhteishuoltajuus ilman elareita? Eli 50/50?
Mitä ihmettä täällä päivitellään?! Sieltä on kolme veronmaksajaa tulossa, olisitte onnellisia! Terveisin vanhapiika.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:42"]Mitä ihmettä täällä päivitellään?! Sieltä on kolme veronmaksajaa tulossa, olisitte onnellisia! Terveisin vanhapiika.
[/quote]
totta! Saavat kotoa hyvän mallin!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:29"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:23"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:17"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:02"] Täällä toinen yh-äiti. Ei, en ole tilanteestasi kade, mutta koen suurta epäoikeudenmukaisuutta että minulle jää saman verran käteen kuin sulla. Teen kokopäivätyötä ja vapaapäivinä teen usein myös keikkaa aikuisopistoissa (opetan omaa alaani). Olen aina väsynyt (Joo, oma vika) ja koen huonoa omaatuntoa vähäisestä yhteisestä ajasta lasten kanssa. En siltikään vaihtaisi työtäni toimettomuuteen. Koen vaan että olisi kohtuullista että käteen jäisi edes hieman enemmän kuin niillä jotka elävät pelkillä tuilla! [/quote] No eihän ongelma ole siinä että joku elää tuilla, vaan siinä, että jos sulla on kahden työ palkka+ elarit + lapsilisät ja silti sulla jää käyttörahaa muutama hassu satanen kuussa, niin sulla on tosi huono palkka tai liian korkeat kulut. [/quote] en saa mitään elaria. Meillä on yhteishuoltajuus. Kakkostyöstä menee veroa 40%, siitä ei paljon jää. Mutta tykkään tehdä noita koulukeikkoja, on mukavaa saada opettaa innokkaita aikuisopiskelijoita. Harmi etten voi tehdä siitä päätyötä. mutta oikeassa olet, kulut on varmaan liian suuret. En halua pihistää joka asiassa.
[/quote]
Yh-äiti jolla on yhteishuoltajuus ilman elareita? Eli 50/50?
[/quote]
kelan mukaan on yh vaikka olisi yhteishuoltajuus. Ohis.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:30"]
No siis amteeksi kun olen tehnyt lapsia :( minulla oli kyllä mies ja ihan vakiduunissa mutta se lähti yllättäen kun nuorin oli vauva. Olen ollut siitä asti yksin enkä aio tehdä yhtään lasta enää yhteiskunnan elätiksi!!! Olen nyt 26v eikä ole koulutusta eikä työkokemusta, kyllä mä ymmärrän hävetä mikä taakka me ollaan! Sitähän mä tässä just yritän sanoa että nyt me tullaan tosi kalliiksi, ois halvempaa antaa se 300€/kk kotihoidontuki mulle kun maksaa näitä kalliita päivähoitopaikkoja. En mä mihkään eläkkeelle halua vaan kouluun mutkun en kelpaa! En päässyt ees lähihoitajakouluun :( Ap
ps. Ei olla koskaan oltu sossun asiakkaita
[/quote]
Sydämetöntä syyllistää tällaisessa tilanteessa ihmistä, ei tarvitse yhtään hävetä itseäsi ja tilannettasi! Minkä sille voi jos yllättäen mies nostaa kykintä ja jättää kolmen pienen lapsen kanssa yksin? En usko että näin kukaan suunnittelee tulevaisuuttaan... Nyt kun kuitenkin siinä tilanteessa olet, niin lohduttaudu sillä, että tätä varten meidän yhteiskunnan tukiverkko on! Sulla ei oo mitään hätää niin kauan kuin jostain luukusta tulee sen verran rahaa että katto pysyy pään päällä ja lapsilla vatsat täynnä. Ymmärrän, että tuntuu tyhmältä laittaa lapset päiväkotiin jos mieluiten olisit perheen kesken kotona, mutta muista positiiviset puolet. Se on lapsille tärkeä sosiaalinen ympäristö ja sillä välillä sinä voit keskittyä itseesi, päiväkodin jälkeen ja viikonloppuisin sitten suunnata kaiken energiasi lapsiin :) kouluihin on voinut olla vain paljon hakijoita etkä siksi ehkä päässyt, mikään ei estä yrittämästä uudestaan. sulla on paljon aikaa miettiä itselle sopivaa alaa. älä vain ajattele ettet kelpaa mihinkään tai menetä toivoa, kaikki on hyvin ja asiat menee aina eteenpäin pikku hiljaa. hyvää vointia!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:28"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:19"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:30"]
No siis amteeksi kun olen tehnyt lapsia :( minulla oli kyllä mies ja ihan vakiduunissa mutta se lähti yllättäen kun nuorin oli vauva. Olen ollut siitä asti yksin enkä aio tehdä yhtään lasta enää yhteiskunnan elätiksi!!! Olen nyt 26v eikä ole koulutusta eikä työkokemusta, kyllä mä ymmärrän hävetä mikä taakka me ollaan! Sitähän mä tässä just yritän sanoa että nyt me tullaan tosi kalliiksi, ois halvempaa antaa se 300€/kk kotihoidontuki mulle kun maksaa näitä kalliita päivähoitopaikkoja. En mä mihkään eläkkeelle halua vaan kouluun mutkun en kelpaa! En päässyt ees lähihoitajakouluun :( Ap
ps. Ei olla koskaan oltu sossun asiakkaita
[/quote]
Hei, nyt lopetat heti tuollaisen ilkeän puheen itsestäsi. Tämä palsta on täynnä katkeria ilkeilijöitä jotka vaan haluavat pahoitta mielesi, joten et kyllä ala pitämään heitä ihmisinä joilla on oikeutta arvostella sinua! Sinä olet sentään yksin huolehtinut kolmesta pienestä lapsesta, se on enemmän kuin mihin moni sinua arvosteleva kykenisi.
Olet nuori ja sulla on lapset tehtyinä, ehdit elämässäsi vaikka mihin. Et vaan saa siitä vielä otetta. Ehdottaisin, että kun kerran saat lapset hoitoon, käyt vaikka tk:ssa psykiatrisen kanssa puhumassa näistä tunteistasi, että koet että olet jotenkin epäonnistunut elämässäsi. Et ole, sun ajatukset vaan on urautuneet niin ettet näe enää uusia, erilaisia näkökulmia asioihin. Ei elämä ole suora tie, ei sitä voi ennakoida, eikä se oma arvo ole koskaan kiinni siitä, onko töissä ja paljonko saa palkkaa.
[/quote]
Kiitos kun puhuit kauniisti! Olen vaan yrittänyt pärjätä päivä kerrallaan, ei mulla ole mitään annettavaa enää missään. Jokaisella on yksi yritys elämässä ja jos sen mokaa niin siinä se sit oli, niin kuin mulla. Yritän vaan kuluttaa mahd. vähän mitään resursseja, kun lapset kasvaa niin joudan vaikka kuolla pois verorahoja tuhlaamasta. Ap
[/quote
En ole tuo alkuperäinen tsemppaaja, mutta niin samaa mieltä.
Vitsit nainen, sä olet nuori, kuin mikä ja sulla on kolme lasta. Sulla on mahdollisuudet kouluttautua vielä vaikka mihinkä!!! Moni on samanikäinen eikä ole koulutusta tai edes niitä lapsiakaan.
Mikä loistava tilaisuus, kun on noin alta kolmekymppinen ja lapset noin "isoja". Ei ole enää vauvoja ja taaperoita.
Nyt suunnitelmat kehiin. Menet ensin suorittamaan iltalukion tai parantamaan arvosanojasi. Siitä sitten eteenpäin haluamallesi alalle. Jos ei heti tärppää, niin aloitat suorittamaan tutkintoa avoimen yliopiston tai vastaavan kursseilla.
Tuolle masennukselle ja itsetunnon puutteella kannattaa tehdä oikeasti jotain ja ajoissa! Mä näen sun tilanteessa potentiaalia vaikka mihin.
Mä ole sua kymmenen vuotta vanhempi ja mullakin on kolme lasta. Nuorempia kuin sun! Ja mulla on ammatillinen kriisi. Opiskelin mielestäni turhan ammatin, johon valmistuin 23-vuotiaana. Tein turhia, pienipalkkaisia pätkätöitä 24-27-vuotiaana. Sain vakiduunin 28-vuotiaana ja olen ollut aina pari vuotta töissä ja pari vuotta kotona. Lapset sain 27-34-vuotiaana.
Ja nyt aloitan alusta. Olen hakemassa uutta opiskelupaikkaa alalta, joka mua kiinnostaa ja aloitan tyhjältä pöydältä, nollasta. Ja ikää on jo näin paljon!
Ainoa sun este, on usko omaan itseen ja omaan tulevaisuuteen. Laskepa kuule, montako vuotta sulla on eläkeikään, joka on X vuotta silloin, kun olet jäämässä eläkkeelle. Nyt teet koulutus/urasuunnitelman itsellesi ja alat menemään pienin askelin eteenpäin!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:05"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:56"]
No ei varmana vaadi. Kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan kahdessa (?) viikossa mikäli työllistyt..
[/quote]
Joo mut olen autoton ja lapsia tosiaan se kolme! Yksi ainoa päiväkoti monen kilsan säteellä jonne ihme kyllä lapset saatiin survottua kun työkkärin täti soitti sinne ja vaati paikkoja. Päiväkoti on sitä mieltä että lasten pitää olla siellä koko aika tai paikat menee muille.
Olen ihan 100% varma ettei kukaan työllistä minua. Lapset on jatkuvasti kipeänä, olen väsynyt, vähän masentunutkin. Työkokemusta ei ole, eikä koulutusta. Mihinkään kouluun en ole päässyt enkä edes työkkärin kursseille, vuoden olen kohta hakenut paikkaa.
Mikä järki tässä on! Mä en tule koskaan työllistymään! Miten paljon rahaa tungetaan turhaan meihin! Hoitaisin mieluiten lapset itse, olen päivisin todella yksinäinen. Ap
[/quote]
Mikset ota lapsillesi osa-aikasita paikkaa, esim. 10pv/kk? Tarkoittaa, että ovat 2-3pv/vko hoidossa. Jos tulee kutsu haastatteluun ja saat lapset hoitoon helposti. Ei mitään järkeä pitää täyttä viikkoa. Eihän työkkärin täti taatusti tarkista, millaisen sopimuksen olet lastesi hoidosta tehnyt. Eikä päiväkodin johtaja voi vaatia pitämään lapsia väkisin hoidossa täysiaikaisesti paikan menetyksen uhalla. Vanhemman tehtävä on ilmoittaa hoidon tarve eli kuinka monta päivää/kk lapsi on hoidossa.
ap, sä oot ihana! <3
Mua alko itkettää tää ketju. oon itsekin sinkkuäiti, mutta on koulutus ja työ. Voin vaan kuvitella, miltä tuntuu selviytyä kolmen pienen lapsen kanssa päivästä toiseen yksin. Mulla sentään eksä hoitaa lapsia n. 6-8 päivänä kuukaudessa.
Nyt kun sulla on lapset päivähoidossa, niin keskity itseesi! Hae töitä, hae kouluihin jne. Kyllä sä vieä johonkin pääset! Lenkkeile, kokkaile uusia ruokia, lepäile, panosta itseesi ja omaan hyvinvointiisi. :) Sä olet sen ansainnut. Monet ei jaksais noin montaa vuotta lasten kanssa kotona, varsinkaan ilman miestä. Kaikki järjestyy.
10 vuoden päästä sulla on kolme fiksua teiniä, sä olet vakituisessa työssä, sulla on ihana mies ja ihana koti, ja ihania ystäviä. Kaikkea hyvää sulle jatkoon.:)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:37"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:28"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:19"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:30"] No siis amteeksi kun olen tehnyt lapsia :( minulla oli kyllä mies ja ihan vakiduunissa mutta se lähti yllättäen kun nuorin oli vauva. Olen ollut siitä asti yksin enkä aio tehdä yhtään lasta enää yhteiskunnan elätiksi!!! Olen nyt 26v eikä ole koulutusta eikä työkokemusta, kyllä mä ymmärrän hävetä mikä taakka me ollaan! Sitähän mä tässä just yritän sanoa että nyt me tullaan tosi kalliiksi, ois halvempaa antaa se 300€/kk kotihoidontuki mulle kun maksaa näitä kalliita päivähoitopaikkoja. En mä mihkään eläkkeelle halua vaan kouluun mutkun en kelpaa! En päässyt ees lähihoitajakouluun :( Ap ps. Ei olla koskaan oltu sossun asiakkaita [/quote] Hei, nyt lopetat heti tuollaisen ilkeän puheen itsestäsi. Tämä palsta on täynnä katkeria ilkeilijöitä jotka vaan haluavat pahoitta mielesi, joten et kyllä ala pitämään heitä ihmisinä joilla on oikeutta arvostella sinua! Sinä olet sentään yksin huolehtinut kolmesta pienestä lapsesta, se on enemmän kuin mihin moni sinua arvosteleva kykenisi. Olet nuori ja sulla on lapset tehtyinä, ehdit elämässäsi vaikka mihin. Et vaan saa siitä vielä otetta. Ehdottaisin, että kun kerran saat lapset hoitoon, käyt vaikka tk:ssa psykiatrisen kanssa puhumassa näistä tunteistasi, että koet että olet jotenkin epäonnistunut elämässäsi. Et ole, sun ajatukset vaan on urautuneet niin ettet näe enää uusia, erilaisia näkökulmia asioihin. Ei elämä ole suora tie, ei sitä voi ennakoida, eikä se oma arvo ole koskaan kiinni siitä, onko töissä ja paljonko saa palkkaa. [/quote] Kiitos kun puhuit kauniisti! Olen vaan yrittänyt pärjätä päivä kerrallaan, ei mulla ole mitään annettavaa enää missään. Jokaisella on yksi yritys elämässä ja jos sen mokaa niin siinä se sit oli, niin kuin mulla. Yritän vaan kuluttaa mahd. vähän mitään resursseja, kun lapset kasvaa niin joudan vaikka kuolla pois verorahoja tuhlaamasta. Ap [/quote] 34 tässä. Luitko viestini? Tiedän tunteesi. Et ole mokannut mitään. Ei elämää voiteta tai mokata. Sitä eletään. Kasvatat yksin kolmea lasta. Jo se on jienoa.. Sinulla on nyt päivisin aikaa keskittyää itseesi ja suunnitella tulevaisuutta.
[/quote]
Komppaan 34:sta. Ei elämässä tärkeintä ole menestyminen, vaan se, että selviää. Ja sinähän olet selvinnyt, ja selviät. Sulla on elämässä paljon stressiä juuri nyt, parisuhteen päättyminen, työttömyys ja yksinäisyys. Ihan varmasti et ajattele kenestäkään muusta ihmisestä yhtä ilkeästi kuin itsestäsi, yritä löytää itseäsikin kohtaan samaa lempeyttä ja ymmärrystä.
Hyvin harvan ihmisen elämä menee kuten sen on suunnitellut, ja sitten vaan otetaan käyttöön suunnitelma b, sopeudutaan ja jatketaan elämää. Tuollaiset puheet siitä, että kaikilla on vain yksi mahdollisuus elämässä, on masentuneen, toivottoman ihmisen ajatuksia. Jokainen päivä on uusi mahdollisuus. Meistä moni on aloittanut kaiken uudelleen lähes nollasta jossain vaiheessa elämäänsä. Tärkeintä on, että löytää sieltä tulevaisuudesta jonkun asian,johon kiinnittyä, jota kohti pyrkiä. Aina sitä ei ole helppoa löytää, mutta aina se kuitenkin löytyy.
Kaikesta opitaan, kaikesta jää jotain pääomaa. Hakeudu sellaisten ihmisten seuraan, jolla on elämänkokemusta ja viisautta, jotka hyväksyvät sinut sellaisena kuin olet ja jotka voivat antaa sinulle perspektiiviä ajatuksiisi. Sullahan on paljon, on terveyttä, on elämää jäljellä, on terveet lapset, on vielä paljon annettavaa lapsille, ihmissuhteisiin ja yhteiskunnalle.
40
[/quote]
kiitos ihanasti sanottu! Tuntuu tosiaan että olen pahinta ihmiskuraa mitä yhteiskunnan pohjasakasta löytyy.
uskoisin että työkkärin täti "pakotti" laittamaan lapset houtoon koska kävin pari kertaa sillä samalla tätillä niin että lapset oli mukana. Se ei kuullut mitään mitä mä sanon siel kopperossa kun lapset on aika eloisia :D mut kerroin et otan lapset mukaan myös haastatteluun jos sellaiseen joskus pääsen kun tukiverkkoa ei ole :)
Ap