Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

3 lasta päiväkodissa - istun päivät työttömänä yksin koton

Vierailija
13.12.2014 |

Nuorin lapseni täytti 3v ja kotihoidontuki loppui. Ilmottauduin työttömäksi ja yllätyksekseni työkkäri VAATI että lasteni on oltava päiväkodissa päivät sillä minun täytyy keskittyä työnhakuun. Eli 3v, 4v ja 5v. lapseni ovat 5 päivää viikossa täyden päivän päiväkodissa ja itse istun yksin kotona. Olen yh.

Päättäjät hoi, systeemissä ei ole mitään järkeä!!!! Miten järjettömän kallista tämä mahtaa olla yhteiskunnalle, 3 x päiväkotipaikkaa ja lisäksi mun työttömyystuki, asumistuet, lapsilisä, elari jonka Kela maksaa. Ihan huimaa loppusumma :/

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis amteeksi kun olen tehnyt lapsia :( minulla oli kyllä mies ja ihan vakiduunissa mutta se lähti yllättäen kun nuorin oli vauva. Olen ollut siitä asti yksin enkä aio tehdä yhtään lasta enää yhteiskunnan elätiksi!!! Olen nyt 26v eikä ole koulutusta eikä työkokemusta, kyllä mä ymmärrän hävetä mikä taakka me ollaan! Sitähän mä tässä just yritän sanoa että nyt me tullaan tosi kalliiksi, ois halvempaa antaa se 300€/kk kotihoidontuki mulle kun maksaa näitä kalliita päivähoitopaikkoja. En mä mihkään eläkkeelle halua vaan kouluun mutkun en kelpaa! En päässyt ees lähihoitajakouluun :( Ap

ps. Ei olla koskaan oltu sossun asiakkaita

Vierailija
22/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se näin on että Te- tsto vaatii sen hoitopaikan. Laitoin yksityiseen päiväkotiin ja haen yliopistoon opiskelemaan uuden ammatin. Itse tosin maksan päivähoidon mutta tilanne kunnallisella tosi huono. Hinta yksityisellä on pieni hinta niin upeasta hoitopaikasta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi hyvä tavataon. Taisi se matikka ainakin jäädä koulussa oppimatta. Ethän sinä tuolla 300 eurolla mitään maksa. SItten se raha vain tulee eri luukusta, samaan lopputulemaan siinä yhteiskunnan kannalta päädytään. Enemmän sinussa on potentiaalia tuottamaan ja maksamaan jo jo käytetyt etuudet, kun ne lapset ovat päiväkodissa ja sinulla edes mahdollisuus työllistyä. Sitä paitsi se on lapsille palvelus. Heillä on mahdollista oppia normaalia elämää siellä päiväkodissa. Se ei ole sellaista, että lapset mökkiintyy kotona äidin kanssa.

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:30"]

No siis amteeksi kun olen tehnyt lapsia :( minulla oli kyllä mies ja ihan vakiduunissa mutta se lähti yllättäen kun nuorin oli vauva. Olen ollut siitä asti yksin enkä aio tehdä yhtään lasta enää yhteiskunnan elätiksi!!! Olen nyt 26v eikä ole koulutusta eikä työkokemusta, kyllä mä ymmärrän hävetä mikä taakka me ollaan! Sitähän mä tässä just yritän sanoa että nyt me tullaan tosi kalliiksi, ois halvempaa antaa se 300€/kk kotihoidontuki mulle kun maksaa näitä kalliita päivähoitopaikkoja. En mä mihkään eläkkeelle halua vaan kouluun mutkun en kelpaa! En päässyt ees lähihoitajakouluun :( Ap

[/quote]

Vierailija
24/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:28"]

Sanos muuta. Sterilisaatio valtion pussista ja vähän äkkiä.

[/quote]

Ottaisin mielelläni sterilisaation. Kerro ihmeessä missä niitä tehdään 26-vuotiaille? Koska en saa sellaista niin en harrasta seksiä enkä halua miestä ollenkaan!!! Ap

Vierailija
25/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Jos sulle aina vain maksettaisiin sitä kotihoidontukea, motivaatiosi työnhakuun ja opiskeluun laskisi entisestään.

Vierailija
26/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:35"]

No voi hyvä tavataon. Taisi se matikka ainakin jäädä koulussa oppimatta. Ethän sinä tuolla 300 eurolla mitään maksa. SItten se raha vain tulee eri luukusta, samaan lopputulemaan siinä yhteiskunnan kannalta päädytään. Enemmän sinussa on potentiaalia tuottamaan ja maksamaan jo jo käytetyt etuudet, kun ne lapset ovat päiväkodissa ja sinulla edes mahdollisuus työllistyä. Sitä paitsi se on lapsille palvelus. Heillä on mahdollista oppia normaalia elämää siellä päiväkodissa. Se ei ole sellaista, että lapset mökkiintyy kotona äidin kanssa.

[/quote]

[/quote]

Siis olin sillä 300€/kk kotihoidontuella kotona kunnes nuorin täytti 3v. Ihan hyvin pärjättiin! Tässä aloituksessa nimenomaan ihmettelen miksi pienimmän täytettyä 3v. yhteiskunta haluaakin maksaa mulle yli 650€/kk  työttömyystukea (toki muutimme heti kaksiosta kolmioon, haha) ja lisäksi kustantaa tosi kalliit päivähoitopaikat lapsilleni?!?? Kai tää nyt on paljon kalliimpaa?

Ap

Vierailija
27/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:38"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:28"]

Sanos muuta. Sterilisaatio valtion pussista ja vähän äkkiä.

[/quote]

Ottaisin mielelläni sterilisaation. Kerro ihmeessä missä niitä tehdään 26-vuotiaille? Koska en saa sellaista niin en harrasta seksiä enkä halua miestä ollenkaan!!! Ap
[/quote]
Sulla on 3 lasta, sillä perusteella voit kyllä mennä sterilisaatiota vaatimaan.

Vierailija
28/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää langetko provoon.

Työkkärista muka soitettu päiväkotiin.

t. työtön jonka nuorin on muutamana päivänä pk:ssa 3h että saan velvoitteet hoidettua. Aloitan opiskelut kohta ja sitten hoitoaika lisääntyy.

Vierailija
29/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:11"]Mä en ees halua töihin, haluisin olla kotona lasten kanssa :( eikö olisi halvempaa maksaa kotihoidontukea mulle kunnes pieninkin menee vaik eskariin Ap
[/quote]
No sehän on helposti autettu, lopetat vain työttömänä olemisen ja rupeat kotiäidiksi. Vai eikö perheessä ole toista elättäjää tai rahat ei riitä? Sitten työnhakuun, mars. Niin se homma etenee.

Vierailija
30/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viimein jotain järkeä! Monethan ovat keinotelleet hakemalla työttömyyskorvausta kotihoidon tuen sijaan kun se on isompi. Oikeasti eivät ole halunneet töihin. Tervetullut uudistus.

Työnhaku on kokopäivätyötä. Itse vein aikoinaan vapaaehtoisesti 1½v, 3½v ja  5v lapset päiväkotiin ja aloin etsiä töitä. Parin kuukauden etsimisen jälkeen hain työkkärin kurssille. Sain keskiviikkona ilmoituksen, että kurssi alkaa maanantaina. Mihinkäs olisin lykännyt kolme muksua, jollei olisi ollut päiväkotipaikkaa? Ei ollut mummoja tai muitakaan tukiverkostoja.

Kurssiin sisältyi myös työssä oppimista. Harjoittelujakson päätteeksi työllistyin harjoittelupaikkaani ja olen ollut siellä vakkarina jo 12 vuotta. Lapset ovat nyt 18v, 16v ja 14v.

Vierailija
31/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:56"]

No ei varmana vaadi. Kunta on velvollinen järjestämään hoitopaikan kahdessa (?) viikossa mikäli työllistyt..

[/quote]

Tuo sääntö toimi siihen aikaan kun oli vain vakitöitä tarjolla. Nykyaikaan tulee soitto, että olisi kahden viikon pesti huomisesta alkaen. Siinä vaiheessa kun kunta on saanut järkättyä hoitopaikan, on työpätkä jo ohi. Ja sitä paitsi kun on kolme lasta, ne paikat tulisivat luultavasti jokaiselle eri paikasta. Siinähän olisi rattaoisat aamut kuskaillessa.

Kyllä lapsilla pitää olla hoitopaikka jo töitä hakiessa.

Vierailija
32/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:11"]Mä en ees halua töihin, haluisin olla kotona lasten kanssa :( eikö olisi halvempaa maksaa kotihoidontukea mulle kunnes pieninkin menee vaik eskariin Ap
[/quote]

Ja sieltä se totuus putkahti... Aloitusviestin perusteella mietin, että onpa järjetön tilanne, en enää. Ap, nyt on sinun tilaisuutesi saada elämäsi järjestykseen. Aloita miettimällä mitä haluaisit tehdä työksesi ja sitten ala määrätietoisesti tavoitella tuota alaa. Työkkäristä saat esim. muuttoavustusta jos tarve vaatii.

Vierailija
33/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todellisuus on se, ettet joka tapauksessa voi kotona olla loputtomiin. Lopeta surkuttelu ja sisäistä, että yhteiskunta auttaa sinua ja perhettäsi tarkoituksena teidän hyvinvointinne ja pärjäämisenne. Pidä lapsia vain muutama tunti päivässä päiväkodissa, esim. 10-14. Käytä aika siihen, että suunnittelet tosissasi tulevaisuuttasi, otat selville mahdollisuutesi - on se sitten työtä tai opintoja -, ja teet itsellesi konkreettisen suunnitelman. Esim opintopaikkojen hakuun voit valmistautua ja parantaa pisteitäsi. Ota selville, soita vaikka kyseiseen oppilaitokseen ja kysy tarkemmin opinnoista, pyydä työkkäristä apua valmistautumiseen. Jos haet johonkin missä on kirjallinen pääsykoe, on vanhoja kokeita nähtävissä yleensä jossain, esim. siellä työkkärissä.
Ja muutoin. Liiku, urheile. Tapaa ystäviä. Kirjoita päiväkirjaa selventääksesi ajatuksiasi. Kun asiasi ovat kunnossa, voit hyvin ja tiedät mitä haluat tulevaisuudelta, myös lapsesi voivat hyvin. Jos ja kun välillä iskee uskonpuute, niin ammenna voimaa lapsistasi. Onnea matkaan. Nyt on aika alkaa töihin perheesi tulevaisuuden vuoksi.

Vierailija
34/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:25"]Miksi ihmeessä ainulla on kolme lasta ilman että ikinä on ollut mitään toivoa heidän elättämisestään? Miksi et miettinyt tulevaisuutta silloin kun seksiä harrastit? Ihmisellä PITÄÄ olla koulutus ennenkuin pykää edes yhtä lasta. Ärsyttää maksaa sinun typeryydestäsi karseita veroja samalla kun omat isovanhemmat ei saa hoitoa.
[/quote]

Koulutus? Heh :) koulutuksellahan siinä työnhaussa pärjää. Sanoiko ap ettei hänellä ole koulutusta :)

Vierailija
35/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:53"]

Todellakin järkevää touhua...

Kuka hullu edes ottaisi töihin naisen, jolla on kolme pientä lasta ja siten väistämättä sairauspoissaoloja. 

[/quote]

??

Minullakin oli aikoinaan kolme pientä lasta, eikä sairauspoissaoloja juuri ollenkaan.

Vierailija
36/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostat nyt kyllä vähän rasittavalta elämänkoululaiselta. Alat vaan heti lähettelemään niitä hakemuksia kaikkiin vähänkin realistisiin avoimiin paikkoihin. Kyllä siellä töissä vaan joutuu joskus käymään vaikkei huvita.

Vierailija
37/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tuo perhepäivähoitajan homma kuulostanut miltään? Saisit maksun omista lapsistasi ja yksi siihen päälle? Tulot moninkertaistuisi ja saisit olla kotona lasten kanssa. Siitä saisit eläkettä ja työkokemusta ja luultavasti itsetuntoa.

Vierailija
38/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta riittää sterilisaation perusteeksi. Näin muistaisin:-)
Ja mikään ei pakota sua pitämään lapsia täyttä päivää joka päivä hoidossa! Ota selvää asioista äläkä vingu!

Vierailija
39/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Hei, nyt lopetat heti tuollaisen ilkeän puheen itsestäsi. Tämä palsta on täynnä katkeria ilkeilijöitä jotka vaan haluavat pahoitta mielesi, joten et kyllä ala pitämään heitä ihmisinä joilla on oikeutta arvostella sinua! Sinä olet sentään yksin huolehtinut kolmesta pienestä lapsesta, se on enemmän kuin mihin moni sinua arvosteleva kykenisi.

Olet nuori ja sulla on lapset tehtyinä, ehdit elämässäsi vaikka mihin. Et vaan saa siitä vielä otetta. Ehdottaisin, että kun kerran saat lapset hoitoon, käyt vaikka tk:ssa psykiatrisen kanssa puhumassa näistä tunteistasi, että koet että olet jotenkin epäonnistunut elämässäsi. Et ole, sun ajatukset vaan on urautuneet niin ettet näe enää uusia, erilaisia näkökulmia asioihin. Ei elämä ole suora tie, ei sitä voi ennakoida, eikä se oma arvo ole koskaan kiinni siitä, onko töissä ja paljonko saa palkkaa. 

Vierailija
40/79 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan