Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa

Kommentit (191)

Vierailija
181/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:56"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:17"] Päteekö tämä opiskelijoihin? Jos siis haluaisi kirjoittaa gradua vastasyntyneen vauvan kanssa kotona? (ei toimi jos jaloissa pyörii 3v..) [/quote]   Sulla on iltaisin aikaa ihan hyvin. [/quote] Minä taas olen iltaopiskelija, entäs minä? Milloin minä teen koulutehtävät ja luen jos lapset ei vauvan takia saa olla päiväkodissa?

[/quote]
Se olisi varmaan pitänyt miettiä ennen vauvan hommaamista? Ei ole yhteiskunnan asia järjestää sinulle lukuaikaa.

Vierailija
182/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:11"]

Kyllä on ankeata elämä jos ei tunne yhtään ihmistä joka voisi lasta katsoa pari tuntia jos pääsee työhaastatteluun. Haastattelijana voin lohduttaa, että ei se paikan saaminen siihen kaadu vaikka joutuisi hätätapauksessa ottamaan lapsen mukaan. Niin laiskaa en palkkaisi joka ei viitsi kotona ollessaan edes omia lapsiaan hoitaa.

[/quote]

Silloin kun olin työttömänä ja kävin haastatteluissa, oli aina viiden ensimmäisen kysymyksen joukossa "onhan lapsilla hoitopaikka". Mulla siis oli kolme alle kouluikäistä lasta. Haastattelukutsuja tuli jopa 2h varoitusajalla. Elämäni oli niin ankeaa, että en todellakaan olisi saanut niin nopeasti ketään hoitamaan lapsia. Miten olisi mahtanut haastattelu sujua, jos ympärillä olisi pyörinyt 5v, 3½v ja 1½v?

En hetkeäkään usko, että olisit muka haastattelija. Ketään työnantajaa ei oikeasti kiinnosta, miten lastenhoito on järjestetty ennen heille töihin tuloa - pääasia että se järjestetty jotenkin sitten kun työsuhde alkaa.

Viiden lapsen isä palkkasi minut töihin ja siellä olen edelleen (12v).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:50"]

Kyllä on ankeata elämä jos ei tunne yhtään ihmistä joka voisi lasta katsoa pari tuntia jos pääsee työhaastatteluun. Haastattelijana voin lohduttaa, että ei se paikan saaminen siihen kaadu vaikka joutuisi hätätapauksessa ottamaan lapsen mukaan. Niin laiskaa en palkkaisi joka ei viitsi kotona ollessaan edes omia lapsiaan hoitaa.

[/quote]

Silloin kun olin työttömänä ja kävin haastatteluissa, oli aina viiden ensimmäisen kysymyksen joukossa "onhan lapsilla hoitopaikka". Mulla siis oli kolme alle kouluikäistä lasta. Haastattelukutsuja tuli jopa 2h varoitusajalla. Elämäni oli niin ankeaa, että en todellakaan olisi saanut niin nopeasti ketään hoitamaan lapsia. Miten olisi mahtanut haastattelu sujua, jos ympärillä olisi pyörinyt 5v, 3½v ja 1½v?

En hetkeäkään usko, että olisit muka haastattelija. Ketään työnantajaa ei oikeasti kiinnosta, miten lastenhoito on järjestetty ennen heille töihin tuloa - pääasia että se järjestetty jotenkin sitten kun työsuhde alkaa.

[/quote]

Siis ketään haastattelijaa ei kiinnosta, miten lasten hoito on järjestetty, mutta silti sinulta on joka kerta kysytty, että onhan lapsillasi jo hoitopaikka?

Vierailija
184/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:50"]

[/quote]

[/quote]

Mistä haastattelija tiesi, että sinulla on lapsia? =O

Vierailija
185/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perse edellä puuhun. Vaikeutetaan ihmisiä entisestään lisääntymään ja yhdistämään perhe- ja työelämä lisäämällä sääntöjä, rajoituksia ja byrokratiaa.

Vierailija
186/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 17:50"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:36"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:50"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee. [/quote] Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin. Lto [/quote] Toisaalta niitä lapsia ajatellen uudistus on ihan hyvä. Lapset, jotka nyt joutuvat olemaan hoidossa 8-16 tai jopa 17 asti, kun kotona olevan vanhempi ei "ehdi" hakea aiemmin, saavat hoitopäivänsä lyhenemään 9-14 välille. [/quote] Jos lapsi on puolipäivähoidossa ei hän kyllä kahteen asti siellä päykkärissä silloin voi olla. [/quote] Puolipäivä on alle 5 tuntia. Eli juurikin esim. 9-14. [/quote] Paitsi että tämäkin asia ehkä mietitään uudestaan lakimuutoksen yhteydessä. Puolipäivähoitoa kannattaisi noin resurssien puolesta antaa aamu- ja iltapäiväryhmille samaan tapaan kuin kerhot nykyään toimivat. Eli sama tiimi vetää ensin ohjelman aamupäiväryhmälle ja sitten iltapäiväryhmälle. Hoitajille tulee päivä täyteen eikä lapsia ole liikaa missään vaiheessa. Nyt tulee varmasti miljoona alapeukkua "kun ei meidän pirjoannelia voi viedä hoitoon vauvan päikkärien aikaan". Ja toki pitäisi miettiä joutuvatko iltapäiväryhmäläiset eriarvoiseen asemaan kun eivät saa lämmintä ruokaa. Ehkä sen voisi huomioida hoitomaksussa. Mutta tehokkainta se olisi noin, sen sijaan että puolipäiväiset seikkailevat ryhmissä silloin kun sattuvat siellä olemaan. [/quote] No nimenomaan. Ja siksi ammattilaiset kritisoivat tätä pelkän subjektiivisen ph-oikeuden rajoittamista jos siihen ei kuulu näitä muita muutoksia. Koska tällä hetkellä nämä puolipäivähoidossa olevat lapset voivat ihan hyvin olla kaikki paikalla vaikka sen 9-14. Tai vaikka 11-15, kuten meillä on ollut ryhmässä. Kaikki ymmärtävät, että tuollaisessa 11-15 ajassa ei ole lapsen kannalta mitään järkeä, mutta kun järjestelmä on tehty vanhempien ehdoilla, niin se on.

[/quote]

Parhaimmillaan tämä uudistus johtaisikin juuri siihen, että ohjelman aika olisi selkeästi määritelty ja puolipäiväiset sen mukaan paikalla. Vähän kuin eskarissa. Voitaisiin kutsua sitä vaikka varhaisopetukseksi. 
[/quote]

Niinpä. Ja edelleen, juuri siksi tätä uudistusta ei pitäisi tehdä nyt, vaan myllätä rohkeasti koko ph-laki ja korvata se varhaiskasvatuslailla. Kuten hallituksen PITI tehdä...

Vierailija
187/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:38"]

Ei koske. Olen kotona ihan yksin silloin kun lapsi on päiväkodissa. :P

[/quote]

Niinpä. Työtön saa edelleen pitää kokopäivähoidossa.
[/quote]
Onko jollekin ongelma, jos työtön pitää lapsensa päiväkodissa? Pitäähän työttömän olla koko ajan valmiustilassa kokopäiväiseen työhön tai muuhun. Siitähän ne kaupungit ja kunnat riemastuisivat, kun työllistymässä olevat työttömät laittaisivat joukolla hakemuksia 2 viikon varoitusajalla. Heti kun joku lapsensa kotona loppuun asti hoitanut erehtyy työllistymään, niin syyllistävät päiväkotipaikan hakijoita, että etkö dorka tajunnut hakea paikkaa 4 kuukautta ennen tarvetta. Missä on työpaikat, joissa työnantaja odottaa 4 kuukautta, että työnhakija saa hoitopaikan ja mitä ennustajia työttömät itse ovat milloin pääsee töihin. Sitten syyllistetään, että voi kun jotkut ovat jonottaneet hoitopaikkaa jo lähes 4 kuukautta ja sitten joku pikaisesti työllistyvä kurvaa jonon ohi. Ihan perseestä tuo koko 2 viikon tai 4 kuukauden sääntö.

Vierailija
188/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heti kun työttömälle annetaan lupa siirtää työnaloitusta/kieltäytyä töistä lapsen hoidon vuoksi niin työttömien varaamat päivähoitopaikat poistuisi järjestelmästä. Nythän tilanne on se, että pitää olla heti soitosta valmis töihin eli lapsella hoitopaikka olemassa.

Olin aikanani yhden kesän työttömänä ja mun oli pakko pitää läsnäolevaksi ilmoitettuna lasta päiväkodin kirjoilla, että jos heinäkuussa pääsee töihin niin ei tule karenssia kun ei voi mennä.

En tietenkään vienyt lasta hoitoon, kun kotona olin. Systeemi on uskomaton!

Vierailija
189/191 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 12:08"]

Milloin tämä uudistus tulee voimaan? Miten tapaus, jossa sekä äiti että isä käyvät töissä, mutta limittävät työaikansa, jotta nuorempaa ei vielä tarvitsisi viedä hoitoon (lapsesta saadaan kotihoidon tukea, koska ei ulkopuolista hoitajaa)?

[/quote]

Tämähän se mielenkiintoista onkin. Kotihoidontuki oli aikaisemmin korvaus siitä, että ei käytä kunnallista päivähoitoa. Nythän kotihoidontuki korvamerkitään äidille ja isälle ja tuesta poistuu kokonaan se mahdollisuus että isovanhempi tms. hoitaa lasta.  Uudistus tulee käytännössä tekemään sen, että lapset siirtyvät päiväkoteihin entistä nuorempana, koska yleensä miehellä on isompi palkka ja eikä perheillä ole varaa menettää miehen tuloja. Ja tämä on se syy minkä vuoksi subjektiivista päivähoitoa rajoitetaan: koska päivähoidon tarve tulee lisääntymään rajusti, ei se että haluttaisiin ajatella lasten parasta. Ajatelkaa itse, kuka ihan oikeasti vie isomman sisarruksen päivähoitoon kokopäiväksi olessaan vauvan kanssa kotona? Ei kukaan. Ja jos joku vie, todennäköisesti lapsen on silloin parempi päiväkodissa.

Itseäni raivostuttaa päättäjien älyllinen epärehellisyys. Uudistus verhotaan tasa-arvon edistämisen kaapuun kun todellisuudessa kyse on ihan muusta. Jos työelämän tasa-arvoa haluttaisiin oikeasti edistää, tasattaisiin vanhemmuudesta kertyviä työnanatajamaksuja kaikkien työnanatajien kesken, kuten Ruotsissa. Silloin nuoren naisen palkkaaminen ei olisi niin iso riski työnantajalle. Yksi syy miksi juuri naiset ovat olleet kotihoidontuella kotona ja mies on tienannut sitä parempaa palkkaa on juuri se, että naiset ovat usein pätkätöissä eikä heitä uskalleta palkata raskauden pelossa. Mutta eihän näihin rakenteisiin haluta puuttua. Parempi vain askarrella kotihoidontuen ja päivähoidon kanssa ja olla tekevinään tasa-arvotyötä. 

Niin ja saada mammat keskenään kinastelemaan ettei ne jouda ajattelemaan nenäänsä pidemmälle.

Vierailija
190/191 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 22:17"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:38"] Ei koske. Olen kotona ihan yksin silloin kun lapsi on päiväkodissa. :P [/quote] Niinpä. Työtön saa edelleen pitää kokopäivähoidossa. [/quote] Onko jollekin ongelma, jos työtön pitää lapsensa päiväkodissa? Pitäähän työttömän olla koko ajan valmiustilassa kokopäiväiseen työhön tai muuhun. Siitähän ne kaupungit ja kunnat riemastuisivat, kun työllistymässä olevat työttömät laittaisivat joukolla hakemuksia 2 viikon varoitusajalla. Heti kun joku lapsensa kotona loppuun asti hoitanut erehtyy työllistymään, niin syyllistävät päiväkotipaikan hakijoita, että etkö dorka tajunnut hakea paikkaa 4 kuukautta ennen tarvetta. Missä on työpaikat, joissa työnantaja odottaa 4 kuukautta, että työnhakija saa hoitopaikan ja mitä ennustajia työttömät itse ovat milloin pääsee töihin. Sitten syyllistetään, että voi kun jotkut ovat jonottaneet hoitopaikkaa jo lähes 4 kuukautta ja sitten joku pikaisesti työllistyvä kurvaa jonon ohi. Ihan perseestä tuo koko 2 viikon tai 4 kuukauden sääntö.

[/quote]

Siksihän niitä hoitopaikkoja ei ole, kun päiväkodit ovat pullollaan näitä kotiäitien ja työttömien lapsia. Uskon, että työllistyvä vanhempi saisi nopeammin lapsilleen päivähoitopaikat, jos päiväkotiin pääsisi vain työssäkäyvien ja opiskelijoiden lapset.

Vierailija
191/191 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:44"]

Mä luulen että lastensuojelullisin perustein tulee lisää lapsia päivähoitoon. Aiemmin perheet saivat päättää tuosta itse, nyt hoitoapu haetaan ls-teitse mikä tulee kalliimmaksi

[/quote]

Kommenttisi kertoo mikä on vanhempien taso lähipiirissäsi. Perhetuet kokonaan pois niin pienenee lastetensuojelukustannuksetkin.