Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa
Koskeeko uutinen sinua? Mitä ajatuksia?
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:24"]
Masentunut ja lastensuojelu asiakas saa lapsensa päiväkotiin vaikka olisi työtön.
[/quote]
Kaikki työttömät saavat lapsensa päiväkotiin, vaikka mitään masennusta tms.ei olisi.
Vaikeuttaa kyllä elämääni siten, että en tiedä jatkuuko työsopimukseni helmikuussa. Kesäksi on töitä. Tuon muutaman kuukauden olin ajatellut pitää lasta tarhassa ja lukea pääsykokeisiin kotona, jotta joskus voisin saada vakinaisia töitä. Emme koskaan lorvi itse kotona ja lapsi hoidossa, aina on joku syy miksi hän on siellä (työ tai koulu).
Suomessa on jo alueita, joissa edes työtön ei saa lasta päiväkotiin säästöjen ja hoitola vuoksi luottavat siihen ettei oo resursseja työttömälle haastaa oikeuteen kaupunkia vaikket voi olla työttömänä työnhakijan 100%ku hoidat lapsia kotona.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:33"]
Vaikeuttaa kyllä elämääni siten, että en tiedä jatkuuko työsopimukseni helmikuussa. Kesäksi on töitä. Tuon muutaman kuukauden olin ajatellut pitää lasta tarhassa ja lukea pääsykokeisiin kotona, jotta joskus voisin saada vakinaisia töitä. Emme koskaan lorvi itse kotona ja lapsi hoidossa, aina on joku syy miksi hän on siellä (työ tai koulu).
[/quote]
Siis tuo uudistus vaikuttaa työllistymiseesi? Loppuisiko sinulta sen takia työt helmikuussa? Eihän tuo uudistus lapsesi hoitoon vaikuta jos et ole perhevapaalla nuoremman lapsen kanssa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:34"]
Suomessa on jo alueita, joissa edes työtön ei saa lasta päiväkotiin säästöjen ja hoitola vuoksi luottavat siihen ettei oo resursseja työttömälle haastaa oikeuteen kaupunkia vaikket voi olla työttömänä työnhakijan 100%ku hoidat lapsia kotona.
[/quote]
Hain lapselleni hoitopaikkaa mutta sitä ei annettu koska olen työtön. Tiedän että lain mukaan pitäisi antaa mutta en jaksanut alkaa asiasta vänkäämään.
Mahtavaa! Tämä on se mistä voi ja pitää säästää. Paljon mielummin hoidan kaikki lapseni kotona niin kauan kun olen kotiäitinä ja toivottavasti sitten kun menevät hoitoon on näillä säästöillä saatu aikaan jotain esim. etteivät ryhmät pullistele ja koulutettua henkilökuntaa on saatu houkuteltua päiväkoteihin töihin palkkoja nostamalla.
Juu, olen onnekas, mulla on vaan kaksi lasta ja kolmas haaveissa. Nukkuneet aina lähes vastasyntyneestä täysiä öitä, ovat terveitä, olen terve, lapset rauhallisia ja viihtyvät toistensa seurassa, itsellä ja lapsilla useita kavereita myös kotona/kotihoidossa lähellä. Tottakai näillä spekseillä pärjää ja en voi ymmärtää että joku vie vapaaehtoisesti lapsensa pois luotaan päiväksi.
[/quote]
Edes työtön ei saa lasta päiväkotiin? Miksi työttömän lapsen pitäisi olla päiväkodissa? Lapselle voi palkata hoitajan aina, kun satunnaisesti hoitoa tarvitsee.
Kokonaan subjektiivinen oikeus pois ja hoitopaikat työssäkäyville vanhemmille ja vanhemmille jotka opiskelevat. Kotona oleville vain lääkärin todistuksella. T. Lh
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:44"]
[/quote]
Edes työtön ei saa lasta päiväkotiin? Miksi työttömän lapsen pitäisi olla päiväkodissa? Lapselle voi palkata hoitajan aina, kun satunnaisesti hoitoa tarvitsee.
[/quote]
Minusta olisi hyvä jos hoitopaikka olisi valmiina sitten kun työllistyy. Kahden viikon varoitusajalla saatu hoitopaikka on todennäköisesti jotain ihan muuta kuin mitä haluttu. Meidän kaupungissa se olisi todennäköisesti kaupungin toisella puolella oleva päiväkoti. Tosin kaupungin ainoa vuoropäiväkoti on ihan lähellämme joten ehkä minun kannattaisikin hakea vuorotyötä, niin silloin paikka olisi järjestettävä vuoropäiväkodista.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:39"]
Heti kun työttömälle annetaan lupa siirtää työnaloitusta/kieltäytyä töistä lapsen hoidon vuoksi niin työttömien varaamat päivähoitopaikat poistuisi järjestelmästä. Nythän tilanne on se, että pitää olla heti soitosta valmis töihin eli lapsella hoitopaikka olemassa. Olin aikanani yhden kesän työttömänä ja mun oli pakko pitää läsnäolevaksi ilmoitettuna lasta päiväkodin kirjoilla, että jos heinäkuussa pääsee töihin niin ei tule karenssia kun ei voi mennä. En tietenkään vienyt lasta hoitoon, kun kotona olin. Systeemi on uskomaton!
[/quote]
Kyllä käytännössä ne nopeasti työllistyvien lapset sijoitetaan sen kahden viikon aikarajan puitteissa täysiinkin päiväkotiryhmiin. Tietenkään se ei välttämättä ole se lähin päiväkoti, mutta joku paikka yleensä löytyy, varsinkin, jos sijoitettavia lapsia on vain yksi. Tarvittaessa voi myös ostaa yksittäisiä hoitopäiviä päiväkodista, jos tarvitsee todella pikaisesti hoitopaikkaa, eikä kunnalla ole samantien sellaista tarjota.
On siis mielestäni melkoista hätävarjelun liioittelua pitää lapsella päiväkotipaikkaa siltä varalta, jos nyt sattuisi työllistymään varoittamatta. Jos taas jää työttömäksi, kun lapsi on jo päiväkodissa, on oikeus jäädä hoitopaikkatakuun turvin pois työttömyyden ajaksi ja työllistymisen jälkeen lapsi on oikeutettu jatkamaan hoitoa samassa päiväkodissa.
[/quote]monelle työnantajalle ei sovi toi 2vko päivän varotusajalla täytyy tulla töihin tai ottavat toisen ei oo enää monella alalla toi 2vko tätäpäivää.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:49"]
Kokonaan subjektiivinen oikeus pois ja hoitopaikat työssäkäyville vanhemmille ja vanhemmille jotka opiskelevat. Kotona oleville vain lääkärin todistuksella. T. Lh
[/quote]
Silloin kävisi niin että vaikka kotona olisi suuriakin ongelmia, ei kehdattaisi hakea hoitopaikkaa leimautumisen pelon vuoksi. Kaikki tietäisi että on jotain ongelmia kun lapsella hoitopaikka. Sinnitellään vaan väkisin ja lopulta lapsi/lapset kärsii :(
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:39"] Heti kun työttömälle annetaan lupa siirtää työnaloitusta/kieltäytyä töistä lapsen hoidon vuoksi niin työttömien varaamat päivähoitopaikat poistuisi järjestelmästä. Nythän tilanne on se, että pitää olla heti soitosta valmis töihin eli lapsella hoitopaikka olemassa. Olin aikanani yhden kesän työttömänä ja mun oli pakko pitää läsnäolevaksi ilmoitettuna lasta päiväkodin kirjoilla, että jos heinäkuussa pääsee töihin niin ei tule karenssia kun ei voi mennä. En tietenkään vienyt lasta hoitoon, kun kotona olin. Systeemi on uskomaton! [/quote] Kyllä käytännössä ne nopeasti työllistyvien lapset sijoitetaan sen kahden viikon aikarajan puitteissa täysiinkin päiväkotiryhmiin. Tietenkään se ei välttämättä ole se lähin päiväkoti, mutta joku paikka yleensä löytyy, varsinkin, jos sijoitettavia lapsia on vain yksi. Tarvittaessa voi myös ostaa yksittäisiä hoitopäiviä päiväkodista, jos tarvitsee todella pikaisesti hoitopaikkaa, eikä kunnalla ole samantien sellaista tarjota. On siis mielestäni melkoista hätävarjelun liioittelua pitää lapsella päiväkotipaikkaa siltä varalta, jos nyt sattuisi työllistymään varoittamatta. Jos taas jää työttömäksi, kun lapsi on jo päiväkodissa, on oikeus jäädä hoitopaikkatakuun turvin pois työttömyyden ajaksi ja työllistymisen jälkeen lapsi on oikeutettu jatkamaan hoitoa samassa päiväkodissa. [/quote]monelle työnantajalle ei sovi toi 2vko päivän varotusajalla täytyy tulla töihin tai ottavat toisen ei oo enää monella alalla toi 2vko tätäpäivää.
[/quote]
Työkkärin silmissä tuo kaksi viikkoa on tätä päivää. Eivät anna karenssia siinä ajassa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:44"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:34"]
[/quote]
[/quote]millä rahalla työtön palkkaa lasten hoitajan.Taidat taas olla niit ketkä ei oo ollu päivääkään työttömänä.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:39"] Heti kun työttömälle annetaan lupa siirtää työnaloitusta/kieltäytyä töistä lapsen hoidon vuoksi niin työttömien varaamat päivähoitopaikat poistuisi järjestelmästä. Nythän tilanne on se, että pitää olla heti soitosta valmis töihin eli lapsella hoitopaikka olemassa. Olin aikanani yhden kesän työttömänä ja mun oli pakko pitää läsnäolevaksi ilmoitettuna lasta päiväkodin kirjoilla, että jos heinäkuussa pääsee töihin niin ei tule karenssia kun ei voi mennä. En tietenkään vienyt lasta hoitoon, kun kotona olin. Systeemi on uskomaton! [/quote] Kyllä käytännössä ne nopeasti työllistyvien lapset sijoitetaan sen kahden viikon aikarajan puitteissa täysiinkin päiväkotiryhmiin. Tietenkään se ei välttämättä ole se lähin päiväkoti, mutta joku paikka yleensä löytyy, varsinkin, jos sijoitettavia lapsia on vain yksi. Tarvittaessa voi myös ostaa yksittäisiä hoitopäiviä päiväkodista, jos tarvitsee todella pikaisesti hoitopaikkaa, eikä kunnalla ole samantien sellaista tarjota. On siis mielestäni melkoista hätävarjelun liioittelua pitää lapsella päiväkotipaikkaa siltä varalta, jos nyt sattuisi työllistymään varoittamatta. Jos taas jää työttömäksi, kun lapsi on jo päiväkodissa, on oikeus jäädä hoitopaikkatakuun turvin pois työttömyyden ajaksi ja työllistymisen jälkeen lapsi on oikeutettu jatkamaan hoitoa samassa päiväkodissa. [/quote]monelle työnantajalle ei sovi toi 2vko päivän varotusajalla täytyy tulla töihin tai ottavat toisen ei oo enää monella alalla toi 2vko tätäpäivää.
[/quote]
Yleensähän irtisanomisaikakin on kaksi viikkoa joten miten kukaan pystyisi vaihtamaan työpaikkaa. Kyllä se on yleensä ihan sovittavissa sen työnantajan kanssa että milloin voi aloittaa.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:50"]
[/quote]
Työkkärin silmissä tuo kaksi viikkoa on tätä päivää. Eivät anna karenssia siinä ajassa.
[/quote]mut työn antaja ei palkkaa sua tarkoitus on työllistyä
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:50"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:39"] Heti kun työttömälle annetaan lupa siirtää työnaloitusta/kieltäytyä töistä lapsen hoidon vuoksi niin työttömien varaamat päivähoitopaikat poistuisi järjestelmästä. Nythän tilanne on se, että pitää olla heti soitosta valmis töihin eli lapsella hoitopaikka olemassa. Olin aikanani yhden kesän työttömänä ja mun oli pakko pitää läsnäolevaksi ilmoitettuna lasta päiväkodin kirjoilla, että jos heinäkuussa pääsee töihin niin ei tule karenssia kun ei voi mennä. En tietenkään vienyt lasta hoitoon, kun kotona olin. Systeemi on uskomaton! [/quote] Kyllä käytännössä ne nopeasti työllistyvien lapset sijoitetaan sen kahden viikon aikarajan puitteissa täysiinkin päiväkotiryhmiin. Tietenkään se ei välttämättä ole se lähin päiväkoti, mutta joku paikka yleensä löytyy, varsinkin, jos sijoitettavia lapsia on vain yksi. Tarvittaessa voi myös ostaa yksittäisiä hoitopäiviä päiväkodista, jos tarvitsee todella pikaisesti hoitopaikkaa, eikä kunnalla ole samantien sellaista tarjota. On siis mielestäni melkoista hätävarjelun liioittelua pitää lapsella päiväkotipaikkaa siltä varalta, jos nyt sattuisi työllistymään varoittamatta. Jos taas jää työttömäksi, kun lapsi on jo päiväkodissa, on oikeus jäädä hoitopaikkatakuun turvin pois työttömyyden ajaksi ja työllistymisen jälkeen lapsi on oikeutettu jatkamaan hoitoa samassa päiväkodissa. [/quote]monelle työnantajalle ei sovi toi 2vko päivän varotusajalla täytyy tulla töihin tai ottavat toisen ei oo enää monella alalla toi 2vko tätäpäivää. [/quote] Työkkärin silmissä tuo kaksi viikkoa on tätä päivää. Eivät anna karenssia siinä ajassa. [/quote]mut työn antaja ei palkkaa sua tarkoitus on työllistyä
[/quote]
No niin mulkulle työnantajalle en edes halua töihin joka ei tuollaisessa asiassa yhtään jousta.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:55"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:50"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:11"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:39"] Heti kun työttömälle annetaan lupa siirtää työnaloitusta/kieltäytyä töistä lapsen hoidon vuoksi niin työttömien varaamat päivähoitopaikat poistuisi järjestelmästä. Nythän tilanne on se, että pitää olla heti soitosta valmis töihin eli lapsella hoitopaikka olemassa. Olin aikanani yhden kesän työttömänä ja mun oli pakko pitää läsnäolevaksi ilmoitettuna lasta päiväkodin kirjoilla, että jos heinäkuussa pääsee töihin niin ei tule karenssia kun ei voi mennä. En tietenkään vienyt lasta hoitoon, kun kotona olin. Systeemi on uskomaton! [/quote] Kyllä käytännössä ne nopeasti työllistyvien lapset sijoitetaan sen kahden viikon aikarajan puitteissa täysiinkin päiväkotiryhmiin. Tietenkään se ei välttämättä ole se lähin päiväkoti, mutta joku paikka yleensä löytyy, varsinkin, jos sijoitettavia lapsia on vain yksi. Tarvittaessa voi myös ostaa yksittäisiä hoitopäiviä päiväkodista, jos tarvitsee todella pikaisesti hoitopaikkaa, eikä kunnalla ole samantien sellaista tarjota. On siis mielestäni melkoista hätävarjelun liioittelua pitää lapsella päiväkotipaikkaa siltä varalta, jos nyt sattuisi työllistymään varoittamatta. Jos taas jää työttömäksi, kun lapsi on jo päiväkodissa, on oikeus jäädä hoitopaikkatakuun turvin pois työttömyyden ajaksi ja työllistymisen jälkeen lapsi on oikeutettu jatkamaan hoitoa samassa päiväkodissa. [/quote]monelle työnantajalle ei sovi toi 2vko päivän varotusajalla täytyy tulla töihin tai ottavat toisen ei oo enää monella alalla toi 2vko tätäpäivää. [/quote] Työkkärin silmissä tuo kaksi viikkoa on tätä päivää. Eivät anna karenssia siinä ajassa. [/quote]mut työn antaja ei palkkaa sua tarkoitus on työllistyä
[/quote]
No niin mulkulle työnantajalle en edes halua töihin joka ei tuollaisessa asiassa yhtään jousta.
[/quote]rakennus alalla useimmat työt ovat tällaisia päivän varotusajalla ajalla ,jos sulla ei oo vakipaikkaa
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:49"]
[/quote]
Silloin kävisi niin että vaikka kotona olisi suuriakin ongelmia, ei kehdattaisi hakea hoitopaikkaa leimautumisen pelon vuoksi. Kaikki tietäisi että on jotain ongelmia kun lapsella hoitopaikka. Sinnitellään vaan väkisin ja lopulta lapsi/lapset kärsii :(
[/quote]
Ketkä "kaikki"? Tutut korkeintaan. Ja on ihan ok etsiä apua, jos on ongelmia. Tässä pitäisi reippaasti uskaltaa olla avoimempia.
No meillä ei enää päiväihoitoa tarvita, mutta onhan se aika järkyttävää, että jatkossa hoidon tarpeen arvioi perheen sijaan viranomainen. Voimia teille jotka olisitte tarvineet päivähoitoa, mutta ette tule sitä saamaan. Muistakaa äänestää kokoomusta myös seuraavissa vaaleissa.
Jaa-a... lapsiakin on niin erilaisia. Ensimmäinen oli osan viikkoa hoidossa kun toinen syntyi, en olisi järjissäni selvinnyt kotona, toisaalta lääkärikin suositteli hoitoa kehityksen tukemiseksi. Kolmamnen syntyessä ei tullut mieleenkään laittaa kakkosta hoitoon, vaikka oli jo melkein 4 v. Esikoinen koulussa. Ymmärrän molemmat näkökulmat, riippuu myös lapsesta eikä vaan vanhempien kykenemisestä.