Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa
Koskeeko uutinen sinua? Mitä ajatuksia?
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:58"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:59"]Eikö niitä työhakemuksia voi kirjoittaa vaikka iltasella, kun puoliso on kotona ja katsoo lasten perään? Tekisit ikään kuin iltavuoroa. Ei tarvitsisi lapsia hoitoon laittaa ja säästyisi rahaakin. Ja totta puhuen eihän hakemuksia kirjoiteta päivät pääksytysten. Kerran kun hyvän hakemuksen rustaa niin sitä vähän muokkaamalla selviää jatkossa. Eikä työttömän työnhaku oikeasti mitään kokopäiväistä hommaa ole! [/quote] Olin juuri työnhakuvalmennuksessa, jossa selitettiin, että on suurin virhe muokata vain vanhaa hakemusta uudeksi. Ai miksikö? Moni kun avaa sen hakemuksen omalla ohjelmallaan saa myös auki sen millainen se ennen oli ja muokatessa jää usein aina pari virhettä sekaan. Esimerkiksi jos haet Prismaan ja sitä ennen olet hakenut Cittariin saattaa parin Cittatia jäädä huomaamatta ja sitten siellä lukee molemmista. Kuka sellaisen palkkaa kuka ei tiedä edes mihin ketjuun on hakemassa tai ei jaksa edes vaivautua tekemään uutta hakemusta. [/quote] Se on kyllä sitten ihan oma häpeä, jos ei huomaa oikolukea hakemustaan ja sinne jää "pari virhettä" sekaan. Eikä todellakaan rekrytoijilla ole mitään salapoliisiohjelmaa, jolla nähdään jonkin Word-tiedoston alkuperäinen versio :D saati, että olisi aikaa alkaa jokaista hakemusta tutkimaan, että mitenköhän tätä on muokattu ja kenelleköhän sitä on aiemmin haettu. Itsekin olen käyttänyt copy-paste-menetelmää hyödyntäen vanhoja hakemuksiani firmalle, jolla oli oma sähköisesti täytettävä hakulomake - ja sain paikan. Huolellisuus on työhakemuksen a ja o, kirjoitti sen sitten alusta asti itse tai käytti vanhaa hakemusta. Ja itse olen sitä mieltä, että kun kerran tekee yhden hakemuksen huolella ja harkiten, sitä voi käyttää jatkossa vaikka jokaiseen hakemaansa paikkaan. Kunhan vain todellakin muistaa vaihtaa hakemansa firman nimen, minkä nyt luulisi olevan itsestäänselvyys vanhaa muokatessa. [/quote] Harvaan työpaikkaan voi edes hakea nykyisin lähettämällä jonkun cv:n ja saatekirjeen vaan usealla firmalla on rekrysivut minne pitää ruksailla monta sivua kysymyksiä ja kertoa kaikki mahdollinen itsestään. Pahimmat on sellaiset joissa on n. 70 kysymystä ja pitää jokaiseen kysymykseen arvioida jollain asteikolla 1-10 oma osaamisensa. Ei oikein puoli tuntia edes riitä joidenkin rekrysivujen täyttämiseen. Viimeksi olen hakenut työpaikkaa pelkällä cv:llä ja saatekirjeellä sähköpostitse joskus 8 vuotta sitten.
[/quote]
No eipä tuollaisia työpaikkoja tule hakuun kuitenkaan niin usein, että joka päivä pitäisi 8-16 olla täyttämässä hakemuksia noihin firmoihin. Ja toisaalta, jos tarvitsee työpäivän verran aikaa jonkun työhakemuksen täyttämiseen, ei ehkä kannata odotella, että sieltä (tai yhtään mistään) samana päivänä soitetaan töihin.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:52"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:49"]Tämä on niin hyvä juttu! 10vuotta olen työssäni lastenhoitajana katsonut ja säälinyt niitä lapsia joiden äidit ovat kotonaan ja lapsi 8-16 päiväkodissa. Toki muutama lyhyt päivä on ok mutta voin sanoa että en edes halua aatella kuinka monta kertaa mulle on lapsi sanonut että haluaisi olla kotona äidin ja pikkusisaruksen kanssa. Ja eikö äiti tule jo hakemaan. Vanhempien oma tehtävä on keksiä aktiviteettia isommalle lapselleen, ei tyrkätä hoitoon yhteiskunnan vastuulle viemään hoitopaikka sitä oikeasti tarvitsevilta. Leikkiseuraa löytyy vaikkapa kerhoista, perhekahviloista ja jopa sos.median kautta kotiseudulta kunhan äidit vain vähän jaksaisivat lapsensa vuoksi vaivautua. [/quote] Mulla on sulle yksi sana: masennus. Et voi tietää näiden äitien mielenterveyden tilasta yhtään mitään. Nimimerkillä päiväkodin työntekijöiden mielestä olen aina niin iloinen ja jaksavainen. Aivan, koska en avaudu ongelmistani tuntemattomille, sen 10 min mitä vien ja haen lastani pystyn kyllä teeskentelemään onnellista. Näkisivätpä minut kotona.
[/quote]
Toivottavasti myös saat oikeaa hoitoa masennukseesi.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:02"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:51"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:24"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:08"] Kumpi on lapsille parempi: olla kotona päivät työttömän äidin kanssa joka illat istuu koneella. Jos saa rauhan. Sitten kun äiti työllistyy kylmiltään suoraan kokopäivä hoitoon pahimmassa tapauksessa toiselle puolelle kaupunkia. Vai osapäivähoidossa lähellä olevassa päiväkodissa jossa tuttuja lapsia. Sitten kun äiti työllistyy koko päivähoito. Ja koko perhe yhdessä illat. Ja maksan korkeimman päivähoitomaksun. [/quote] Kuka käskee kotona istumaan. Avoimet päiväkodit, asukaspuistot, perhekahvilat, leikkipuistot jne. Kyllä tekemistä löytyy muutakin. -68 [/quote] Avoimessa päiväkodissako sitten niitä työhakemuksia kirjoitellaan ja lähetetään? [/quote] Iltaisin lasten mentyä nukkumaan? Viikonloppuisin? Olisko mitään? [/quote] Päivä lasten kanssa menossa, ala siinä illalla vääntämään hakemusta ja perehtymään yritykseen. Ei kaikkiin työpaikkoihin haeta cv:llä ja samalla hakemuksella. Joillakin aloilla joutuu jopa ajattelemaan.
[/quote]
Voi ihme, kun toiset saa tosta työhakemyuksien kirjoittelustakin tehtyä ihan täysipäiväisen ammatin. Hei oikeesti - käsi sydänmelle - kuinka moni teistä oikeesti kirjoittaa 7-8 tuntia hakemuksia viitenä päivänä viikossa. Muistan, että itselläni oli yksi pohja tehtynä, jota sitten muokkailin tarpeen mukaan. Älkää olko yksinkertaisia.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:20"]
Minä oon vauvan kanssa kotona, keskimmäinen on kohta 5vuotias ERITTÄIN aktiivinen tapaus, ja voin kertoa että ilman 2-3 hoitopäivää viikossa tutussa tarhassa, tuttujen kavereiden kanssa leikkimistä, tulisi hulluksi niin äiti kuin lapsikin. Yleensä lapsen hoitoaika on n.6h, joskus vähempi joskus enempi ja tää siis 2-3krt/vko. Opiskelen siis nyt äitiysvapaalla samalla, että senkin vuoksi tarhapäiviä tarvitaan, mutta tärkeimpänä on selkeästi lapsen tarve nuille parille tarhapäivälle viikkoon.
[/quote]
Mä en voi käsittää, että jos sulla on jo lapsi, jonkan kanssa et kokopäiväisesti jaksa, niin MIKSI tehdä lapsia lisää ????
Lapsilisäleikkaus voitaisiin ennemminkin kohdistaa näihin, jotka hoidattavat lapsensa muilla vaikka voisivat sen vallan hyvin itse tehdä. Lapsilisä pois, jos lapsi on ilman pätevää syytä päiväkodissa.
Asia ei koske minua, mutta vastustan esitystä. Mielestäni perheet useimmiten pystyvät päättämään asiasta itse. Poikkeuksiakin toki on, mutta heidän takiaan en muuttaisi lakia.
terveisin yks ope vaan
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:00"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee. [/quote] Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin. Lto
[/quote]
Toisaalta niitä lapsia ajatellen uudistus on ihan hyvä. Lapset, jotka nyt joutuvat olemaan hoidossa 8-16 tai jopa 17 asti, kun kotona olevan vanhempi ei "ehdi" hakea aiemmin, saavat hoitopäivänsä lyhenemään 9-14 välille.
[/quote]
Entäs kun perheessä on vain yksi auto ja päiväkoti on 15 kilometrin päässä eikä ole julkista liikennettä.
[/quote]
Pidät lapsesi kotona. Eikö ihan oikeasti tullut mieleen?
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:29"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:38"]
Ei koske. Olen kotona ihan yksin silloin kun lapsi on päiväkodissa. :P
[/quote]
Niinpä. Työtön saa edelleen pitää kokopäivähoidossa.
[/quote]
Työtön käyttää kaiken aikansa työn hakemiseen. ;) Työttömälle työn hakeminen on työtä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:17"]
Päteekö tämä opiskelijoihin? Jos siis haluaisi kirjoittaa gradua vastasyntyneen vauvan kanssa kotona? (ei toimi jos jaloissa pyörii 3v..)
[/quote]
Sulla on iltaisin aikaa ihan hyvin.
[/quote]
Minä taas olen iltaopiskelija, entäs minä? Milloin minä teen koulutehtävät ja luen jos lapset ei vauvan takia saa olla päiväkodissa?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:08"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:01"]
Meillä 5 vee on päiväkodissa osan viikosta, olen vauvan kanssa kotona. Vauva on helppo. Itsekin jaksan hyvin. Isompi on päiväkodissa saamassa leikkiseuraa ja oppimassa kaverisuhteita. Perhepiirissä ei ole edes lähelle samanikäisiä lapsia kuin omani, eikä naapurustossa. Kerhot pari tuntia pari kertaa viikossa ei riitä tyydyttämään esikoisen kaverin ja ohjatun toiminna tarvett. Äiti ei ole viihdytyskeskus eikä leikkikaveri. Olemme perheenä kaikki erittäin tyytyväisiä ratkaisuun.
[/quote]
Ehkä siellä naapurustossakin olisi niitä leikkikavereita, jos kaikki seudun viisivuotiaat eivät olisi saamassa virikehoitoa päiväkodeissa? Valtiolle tulisi paljon halvemmaksi, että ne viisivuotiaat, jotka nyt kuskataan päiväkotiin leikkimään keskenään kunnan kustannuksella, leikkisivät keskenään siellä kotipiirissä.
[/quote]
Lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen. Kaikki tutkimukset puoltavat 5-vuotiaiden osallistumista varhaiskasvatukseen, aivan kaikki. Suomalainen ph-järjestelmä vaan on rakennettu aikuisten tarpeista lähtöisin ja siksi se ei tällaisenaan vastaa tähän tarpeeseen.
Tiesittekö, että EU:n tavoite on, että kaikki lapset olisivat varhaiskasvatuksen piirissä 4-vuotiaista? Ihan riippumatta siitä, ovatko vanhemmat kotona vai eivät. Mutta tällä ei tietenkään tarkoiteta mitään 10 tuntisia päiviä, vaan esim. 3 tuntia / päivä voisi olla sopiva.
Enemmän pitäisi olla tarjolla sellaista pelkkää osapäivähoitoa. Oma lapseni on sellaisessa ns.leikkikoulussa, jossa ollaan noin 4,5 tuntia päivisin. Ja käy siellä 3-4 kertaa viikossa. Kerhojahan on jonkun verran ja lapseni olikin viime keväänä seurakunnan kerhossa kerran viikossa 2 tuntia, mutta se oli mun mielestä pikkuisen liian vähän, lapsi kaipasi useammin leikkikavereita ja muuta ohjattua toimintaa.
Lapsilla on oikeus varhaiskasvatukseen,kyllä ja toiminta-aika ajoittuu juurikin tuohon klo 9-12. toiminta aika on hyvin pieni osa päivästä,siis se virikkeellinen. Muu aika menee odotteluun,siirtymisiin,vessatuksiin,nukkumiseen,syömiseen ja tietytsi ihan vaan leikkiin. Leikkiin siellä melussa,lapset pitelevät korviaan. Lisäksi lähes kaikki päiväkodit ovat vanhoja,sisäilma/kosteusongelmia, nenät niiskuttaa ja ajan kanssa joillekkin kehittyy astma jne. Tuo 9-14 on ihan passeli aika. Ja jos on opiskelut kesken niin miksi tehdä vauva siihen? luet sitten illalla kun lapset nukkumassa/vauvan uni aikoihin. vauvathan nukkuvat paljon ;)
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:40"]
Lapsilisäleikkaus voitaisiin ennemminkin kohdistaa näihin, jotka hoidattavat lapsensa muilla vaikka voisivat sen vallan hyvin itse tehdä. Lapsilisä pois, jos lapsi on ilman pätevää syytä päiväkodissa.
[/quote]
Joo, hyvä idea. Joko lapsilisä tai päivähoito.
Meidän päiväkodissa on iso linjaus jo tehty siitä että jos vanhemmat ovat kotona,"Puhumme" loma-aikoina pitämään lapset kotona,eikä hoitoon. Hoitosopimukseen ihan tylysti sovimme että hoitoaika on 8-15 joka on jo ihan normi hoitopäivä,monet kun yrittävä klo 16 asti..ei onnistu. Ja jos ei klo15 haeta,soitamme että hoitosopimuksella hoitoaika on klo.15 ja sitä täytyy noudattaa.
Voi luoja. Mitä tekemistä lapsilisien ja perhetukien leikkauksilla ja perhesurmilla on keskenään? Muuta kuin että niitä tuskin tapahtuisi jos lapsiperheitä ei tuettaisi.
Yksityiset päiväkodit ei ota enää puolipäiväisiä lapsia, jotka ovat palvelusetelillä tarhassa, koska menettävät siinä rahaa. Ottavat vaan lapsia joista saa täyden maksun.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:50"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee. [/quote] Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin. Lto
[/quote]
Toisaalta niitä lapsia ajatellen uudistus on ihan hyvä. Lapset, jotka nyt joutuvat olemaan hoidossa 8-16 tai jopa 17 asti, kun kotona olevan vanhempi ei "ehdi" hakea aiemmin, saavat hoitopäivänsä lyhenemään 9-14 välille.
[/quote]
Jos lapsi on puolipäivähoidossa ei hän kyllä kahteen asti siellä päykkärissä silloin voi olla.
[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 09:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 23:58"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:17"] Päteekö tämä opiskelijoihin? Jos siis haluaisi kirjoittaa gradua vastasyntyneen vauvan kanssa kotona? (ei toimi jos jaloissa pyörii 3v..) [/quote] Sulla on iltaisin aikaa ihan hyvin. [/quote] Minä taas olen iltaopiskelija, entäs minä? Milloin minä teen koulutehtävät ja luen jos lapset ei vauvan takia saa olla päiväkodissa?
[/quote]
Illalla ja joko venytät iltaa tai heräät aikaisemmin aamulla ja lisäksi hyödynnät ajat, jolloin lapset ovat päikkäreillä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 16:56"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:47"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:26"] No palkkaat sille lapselle sen hoitajan, esim. MLL:n kautta ja työllistyttyäsi niin kauan - korkeintaan kaksi viikkoa - kunnes saatte päivähoitopaikan. Paitsi että paikkakunnallanne ei tietenkään toimi MLL, eikä ole edes opiskelijoita, joita voisi lapsenvahdiksi palkata... Ennakointi on toki ihan turhaa, että etsisi luotettavan lastenhoitajan tai vaikka kaksi, siltä varalta, että joskus sattuu työhaastatteluun pääsemään. Kyllä ehdottomasti on oltava nollamaksuluokan kokopäiväpaikka lähipäiväkodista. [/quote] Mitä mä just luin? Millä rahalla maksetaan peruseläminen, jos kahden viikon palkka menee suoraan lastenhoitajan palkkaan? Sitä paitsi sille lastenhoitajalle pitää maksaa saman tien, vaikka oma palkka tulisikin viikkojen päästä. [/quote] Ja joskus on suunnaton etu että voit aloittaa heti. Esim koeajalla lähtenyt työntekijä pois ja tarvitaan nopeasti apua. [/quote] Mutta tuohan on pelkkää hyväntekeväisyyttä työntekijän puolelta! Käteen ei jää edes rahaa maksaa ruokaa, asumista yms. Jos työnantaja maksaisi tuon hoitajan kotiin, niin sittenhän tuossa on jotain järkeäkin. [/quote] Missä fantasiamaailmassa elät?
[/quote]
Fantasiamaailmassa? En todellakaan. Sinä taidat elää, kun kuvittelet, että kaupasta haetaan ruokaa ilmaiseksi eikä muukaan eläminen mitään maksa. Äidin pitää asua lasten kanssa sillan alla ja syödä käpyjä, mutta pääasia, että on töissä!
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:58"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:58"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:59"]Eikö niitä työhakemuksia voi kirjoittaa vaikka iltasella, kun puoliso on kotona ja katsoo lasten perään? Tekisit ikään kuin iltavuoroa. Ei tarvitsisi lapsia hoitoon laittaa ja säästyisi rahaakin. Ja totta puhuen eihän hakemuksia kirjoiteta päivät pääksytysten. Kerran kun hyvän hakemuksen rustaa niin sitä vähän muokkaamalla selviää jatkossa. Eikä työttömän työnhaku oikeasti mitään kokopäiväistä hommaa ole! [/quote] Olin juuri työnhakuvalmennuksessa, jossa selitettiin, että on suurin virhe muokata vain vanhaa hakemusta uudeksi. Ai miksikö? Moni kun avaa sen hakemuksen omalla ohjelmallaan saa myös auki sen millainen se ennen oli ja muokatessa jää usein aina pari virhettä sekaan. Esimerkiksi jos haet Prismaan ja sitä ennen olet hakenut Cittariin saattaa parin Cittatia jäädä huomaamatta ja sitten siellä lukee molemmista. Kuka sellaisen palkkaa kuka ei tiedä edes mihin ketjuun on hakemassa tai ei jaksa edes vaivautua tekemään uutta hakemusta.
[/quote]
Se on kyllä sitten ihan oma häpeä, jos ei huomaa oikolukea hakemustaan ja sinne jää "pari virhettä" sekaan. Eikä todellakaan rekrytoijilla ole mitään salapoliisiohjelmaa, jolla nähdään jonkin Word-tiedoston alkuperäinen versio :D saati, että olisi aikaa alkaa jokaista hakemusta tutkimaan, että mitenköhän tätä on muokattu ja kenelleköhän sitä on aiemmin haettu. Itsekin olen käyttänyt copy-paste-menetelmää hyödyntäen vanhoja hakemuksiani firmalle, jolla oli oma sähköisesti täytettävä hakulomake - ja sain paikan.
Huolellisuus on työhakemuksen a ja o, kirjoitti sen sitten alusta asti itse tai käytti vanhaa hakemusta. Ja itse olen sitä mieltä, että kun kerran tekee yhden hakemuksen huolella ja harkiten, sitä voi käyttää jatkossa vaikka jokaiseen hakemaansa paikkaan. Kunhan vain todellakin muistaa vaihtaa hakemansa firman nimen, minkä nyt luulisi olevan itsestäänselvyys vanhaa muokatessa.
[/quote]
Harvaan työpaikkaan voi edes hakea nykyisin lähettämällä jonkun cv:n ja saatekirjeen vaan usealla firmalla on rekrysivut minne pitää ruksailla monta sivua kysymyksiä ja kertoa kaikki mahdollinen itsestään. Pahimmat on sellaiset joissa on n. 70 kysymystä ja pitää jokaiseen kysymykseen arvioida jollain asteikolla 1-10 oma osaamisensa. Ei oikein puoli tuntia edes riitä joidenkin rekrysivujen täyttämiseen.
Viimeksi olen hakenut työpaikkaa pelkällä cv:llä ja saatekirjeellä sähköpostitse joskus 8 vuotta sitten.