Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa

Kommentit (191)

Vierailija
121/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaikuta minuun mitenkään. Hoidan tälläkin hetkellä kotona sekä esikoista (täyttää ensi vuoden alussa 4 vuotta) että vauvaa. Ihan vapaaehtoisesti tein näin eikä tässä ole mitään ongelmaa. On jopa helpompaa kuin esikoisen ollessa vauva tai alle 3-vuotias, jolloin olin hänen kanssa kahdestaan kotona. Noista kahdesta lapsesta on toisilleen nyt seuraa ja he viihtyvät yhdessä paremmin kuin osasin koskaan etukäteen edes toivoa. Saan siis pakolliset kotityöt tehtyä paremmin kuin vain yhden lapsen kanssa, koska nuo kaksi viihdyttävät toisiaan sillä aikaa kun esim. tiskaan käsin (meillä ei ole astianpesukonetta) ja teen ruokaa. Kaikki viihdytysvastuu ei ole minulla. 

Minusta tuo päivähoidon rajaus on ihan hyvä asia. Miksi isompi pitäisi poistaa kotoa jonnekin, kun vauva tulee?

Vierailija
122/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koske, mun kasvatustyö on suoritettu, 18 vee ainoa lapseni. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masentunut ja lastensuojelu asiakas saa lapsensa päiväkotiin vaikka olisi työtön. 

Vierailija
124/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos tuo laki sellaisenaan tulee, ilman muita muutoksia niin sitten on alanvaihto edessä.
Ei tuplamäärää lapsia pysty kertakaikkiaan nyky resursseilla hoitamaan.

Vierailija
125/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:32"]

En kyllä ymmärrä, miksi niitä lapsia on pakko edes hankkia niin paljon, ettei niitä pysty itse hoitamaan kotona. 1-2 lasta on riittävä.

t. mies

[/quote]

Enkö olisi siis kolmatta saanut hankkia, vaikka hoidankin kaikki kotona?

[/quote]

Vastaat itse omaan kysymykseesi. SINÄ hankit lapsen. Mitähän mies oli mieltä? 
[/quote]

Miten mies liittyy tähän, kun edellinen yhä edelleen hoitaa itse lapsensa. Vai oliko tässä nyt kyse taas jostakin sovinistipaskasta joka ei liity millään tavalla päivähoitojärjestelyihin. Perusta oma ketju sille kuinka olet kärsinyt siitä, että et ole saanut päättää lastesi hankinnasta.

Vierailija
126/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 21:02"]Yksityiset päiväkodit ei ota enää puolipäiväisiä lapsia, jotka ovat palvelusetelillä tarhassa, koska menettävät siinä rahaa. Ottavat vaan lapsia joista saa täyden maksun.
[/quote].

Tarkoittaako tämä nyt sitä, että omat lapset menettävät päiväkotipaikkansa jos meille tulee ensi vuonna kolmas lapsi? Esikoinen menee syksyllä eskariin ja kuopus on silloin neljä. Eikö heitä saa pitää 15päivää/kk kuten tähänkin mennessä edes maksalla täyden maksun, kuten tähän mennessäkin?

Vierailija
127/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:06"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:05"] Kun mun lapset oli pieniä 90-luvulla, ei oltu kuultukaan sellaisesta mahdollisuudesta että isommat lapset oisi päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona tai ainakaan mulle ei tullut mieleenkään selvittää moista asiaa. Meillä on kolme viiden vuoden sisällä syntynyttä enkä mitenkään tuntenut ahdistuvani siitä että kaikki kolme oli kotona ja isänsä reissutyössä. Se vaan oli sitä sen hetken elämää. Isommat kävi erilaisissa kerhoissa muutaman kerran viikossa ja meillä oli varsin aktiivista ja hyvin järjestettyä leikkipuistotoimintaa Toki ajat muuttuu, mutta ei multa hirveesti heru sympatiaa sellaiselle joka vääntää useampia lapsia muttei jaksa sitten niitä hoitaa [/quote]   Mun mielestä on turha paheksua, jos omat kokemukset ovat yli 20 vuotta vanhoja. Ajat muuttuvat, tiesitkö? Nykyään muutama muukin asia on muuttunut 90-luvulta. [/quote] Mikä on niin olennaisesti muuttunut? Äitien mukavuudenhalu? Vuosituhansien ajan äidit on hoitaneet lapsensa itse, mikä on tehnyt 20 vuodessa siitä niin rasittavaa ettei siihen enää kykene? [/quote] Kotiapu lapsiperheiltä on muuttunut. Ennen 90-luvun lamaa oli ihan normaalia että monilapsisen perheen äiti sai kodinhoitajan kotiin hoitamaan kotia ja muita lapsia kun perheeseen syntyi uusi vauva tai äiti oli sairas. Näitä MARTTA-tyylisiä tekeviä kotiapuja sai jonkun lehtijutun mukaan 5-7 prosenttia äideistä jopa kolmeksi kuukaudeksi. Tänä päivänä äidin odotetaan suoriutuvan kaikesta yksin. Sosiaalinen tukiverkko on pienentynyt entisestään ja monella ei ole tukiverkkoa ollenkaan.

[/quote]

Kuka tahansa voi palkata itselleen yksityisen kodinhoitajan, mutta kun nykypäivän aikuisille kaikki pitäisi kustantaa verovaroista.

Vierailija
128/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:58"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:59"]Eikö niitä työhakemuksia voi kirjoittaa vaikka iltasella, kun puoliso on kotona ja katsoo lasten perään? Tekisit ikään kuin iltavuoroa. Ei tarvitsisi lapsia hoitoon laittaa ja säästyisi rahaakin. Ja totta puhuen eihän hakemuksia kirjoiteta päivät pääksytysten. Kerran kun hyvän hakemuksen rustaa niin sitä vähän muokkaamalla selviää jatkossa. Eikä työttömän työnhaku oikeasti mitään kokopäiväistä hommaa ole! [/quote] Olin juuri työnhakuvalmennuksessa, jossa selitettiin, että on suurin virhe muokata vain vanhaa hakemusta uudeksi. Ai miksikö? Moni kun avaa sen hakemuksen omalla ohjelmallaan saa myös auki sen millainen se ennen oli ja muokatessa jää usein aina pari virhettä sekaan. Esimerkiksi jos haet Prismaan ja sitä ennen olet hakenut Cittariin saattaa parin Cittatia jäädä huomaamatta ja sitten siellä lukee molemmista. Kuka sellaisen palkkaa kuka ei tiedä edes mihin ketjuun on hakemassa tai ei jaksa edes vaivautua tekemään uutta hakemusta.

[/quote]

Se on kyllä sitten ihan oma häpeä, jos ei huomaa oikolukea hakemustaan ja sinne jää "pari virhettä" sekaan. Eikä todellakaan rekrytoijilla ole mitään salapoliisiohjelmaa, jolla nähdään jonkin Word-tiedoston alkuperäinen versio :D saati, että olisi aikaa alkaa jokaista hakemusta tutkimaan, että mitenköhän tätä on muokattu ja kenelleköhän sitä on aiemmin haettu. Itsekin olen käyttänyt copy-paste-menetelmää hyödyntäen vanhoja hakemuksiani firmalle, jolla oli oma sähköisesti täytettävä hakulomake - ja sain paikan.

Huolellisuus on työhakemuksen a ja o, kirjoitti sen sitten alusta asti itse tai käytti vanhaa hakemusta. Ja itse olen sitä mieltä, että kun kerran tekee yhden hakemuksen huolella ja harkiten, sitä voi käyttää jatkossa vaikka jokaiseen hakemaansa paikkaan. Kunhan vain todellakin muistaa vaihtaa hakemansa firman nimen, minkä nyt luulisi olevan itsestäänselvyys vanhaa muokatessa.

Vierailija
129/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä  5 vee on päiväkodissa osan viikosta, olen vauvan kanssa kotona. Vauva on helppo.  Itsekin jaksan hyvin. Isompi on päiväkodissa saamassa leikkiseuraa ja oppimassa kaverisuhteita. Perhepiirissä ei ole edes lähelle samanikäisiä lapsia kuin omani, eikä naapurustossa. Kerhot pari tuntia pari kertaa viikossa ei riitä tyydyttämään esikoisen kaverin ja ohjatun toiminna tarvett. Äiti ei ole viihdytyskeskus eikä leikkikaveri. Olemme perheenä kaikki erittäin tyytyväisiä ratkaisuun.

Vierailija
130/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:26"]

Ketä tämä sitten ärsyttää jos esikko on hoidossa kun äiti ja vauva kotona? Työntekijöitä? Toisia äitejä? Itse olisin ottanut lapseni kokonaan pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle, pk.n työntekijöiden mielestä lapsen kannattaa jatkaa hoidossa kuten ennenkin...?

[/quote]

Tätä minäkin ihmettelen!  Oikeassa elämässä en ole missään törmännyt moiseen arvosteluun olla vauvan kanssa kotona, kuin täällä on saatu kuulla! Nimettömänä on hyvä huudella ja olla itse täydellinen.

Vierailija
131/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:01"]

Meillä  5 vee on päiväkodissa osan viikosta, olen vauvan kanssa kotona. Vauva on helppo.  Itsekin jaksan hyvin. Isompi on päiväkodissa saamassa leikkiseuraa ja oppimassa kaverisuhteita. Perhepiirissä ei ole edes lähelle samanikäisiä lapsia kuin omani, eikä naapurustossa. Kerhot pari tuntia pari kertaa viikossa ei riitä tyydyttämään esikoisen kaverin ja ohjatun toiminna tarvett. Äiti ei ole viihdytyskeskus eikä leikkikaveri. Olemme perheenä kaikki erittäin tyytyväisiä ratkaisuun.

[/quote]

Ehkä siellä naapurustossakin olisi niitä leikkikavereita, jos kaikki seudun viisivuotiaat eivät olisi saamassa virikehoitoa päiväkodeissa? Valtiolle tulisi paljon halvemmaksi, että ne viisivuotiaat, jotka nyt kuskataan päiväkotiin leikkimään keskenään kunnan kustannuksella, leikkisivät keskenään siellä kotipiirissä.

Vierailija
132/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päteekö tämä opiskelijoihin? Jos siis haluaisi kirjoittaa gradua vastasyntyneen vauvan kanssa kotona? (ei toimi jos jaloissa pyörii 3v..)

Vierailija
133/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oon vauvan kanssa kotona, keskimmäinen on kohta 5vuotias ERITTÄIN aktiivinen tapaus, ja voin kertoa että ilman 2-3 hoitopäivää viikossa tutussa tarhassa, tuttujen kavereiden kanssa leikkimistä, tulisi hulluksi niin äiti kuin lapsikin. Yleensä lapsen hoitoaika on n.6h, joskus vähempi joskus enempi ja tää siis 2-3krt/vko. Opiskelen siis nyt äitiysvapaalla samalla, että senkin vuoksi tarhapäiviä tarvitaan, mutta tärkeimpänä on selkeästi lapsen tarve nuille parille tarhapäivälle viikkoon.

Vierailija
134/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensin opinnot, sitten vauva.

Vierailija
135/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:27"]

Ensin opinnot, sitten vauva.

[/quote] kannattaa suorittaa opinnot loppuun ja sitten vauva. käyttäkää ehkäisyä ellette halua kiireiden keskelle vauvaa. 

Vierailija
136/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:20"]Minä oon vauvan kanssa kotona, keskimmäinen on kohta 5vuotias ERITTÄIN aktiivinen tapaus, ja voin kertoa että ilman 2-3 hoitopäivää viikossa tutussa tarhassa, tuttujen kavereiden kanssa leikkimistä, tulisi hulluksi niin äiti kuin lapsikin. Yleensä lapsen hoitoaika on n.6h, joskus vähempi joskus enempi ja tää siis 2-3krt/vko. Opiskelen siis nyt äitiysvapaalla samalla, että senkin vuoksi tarhapäiviä tarvitaan, mutta tärkeimpänä on selkeästi lapsen tarve nuille parille tarhapäivälle viikkoon.
[/quote]

Kummasti löytyy noita yliaktiivisia tai The Diagnoosin saaneita. Et oo ajatellut pienestä asti kasvattaa ja opettaa mitä voi ja mitä ei voi tehdä?

Vierailija
137/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on ihan tavalliset lapset mutta luulen heidän kaipaavan kavereita, jotka tällä alueella suurin osa on hoidossa. Ihnettelen, jos ei edes rahalla saisi jatkaa nykyistä sopimusta eli 15pv/kk? Itsekin teen opinnot loppuun vauvan kanssa (pakollinen alanvaihto aikuisiällä, joten turha urputtaa).

Vierailija
138/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:00"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee. [/quote] Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin. Lto

[/quote]

Toisaalta niitä lapsia ajatellen uudistus on ihan hyvä. Lapset, jotka nyt joutuvat olemaan hoidossa 8-16 tai jopa 17 asti, kun kotona olevan vanhempi ei "ehdi" hakea aiemmin, saavat hoitopäivänsä lyhenemään 9-14 välille.

[/quote]

Entäs kun perheessä on vain yksi auto ja päiväkoti on 15 kilometrin päässä eikä ole julkista liikennettä.

[/quote]

Silloin varmasti kannattaa pitää se esikoinen siellä kotona äidin ja vauvan kanssa...tuliko moinen edes mieleesi?

Vierailija
139/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:01"]

[/quote]

Ehkä siellä naapurustossakin olisi niitä leikkikavereita, jos kaikki seudun viisivuotiaat eivät olisi saamassa virikehoitoa päiväkodeissa? Valtiolle tulisi paljon halvemmaksi, että ne viisivuotiaat, jotka nyt kuskataan päiväkotiin leikkimään keskenään kunnan kustannuksella, leikkisivät keskenään siellä kotipiirissä.

[/quote]

Noin juuri.

Ja kyllä ne lapset siellä kotona viihtyvät ilman valtavia virikkeitä. Sinä olet se äiti ja jos olet kotona, elät arkea lastesi kanssa, et vain toisen ja toisen hoitaa sitten joku muu. Lapselle rittää ihan tavallinen arki ja arkiaskareet, ulkoilu, yhdessäolo, leipominen, kävelyretket, ruokakaupassa käynti.

Meillä kaikki lapset ovat olleet kotihoidossa ja tavallista arkea olemme eläneet. En todellakaan ole mikään viihdekeskus ollut, mutta ei olisi tullut mieleenkään laittaa isompia lapsia pois kotoa jos itse hyvänen aika siellä olen.

Vierailija
140/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:49"]Meillä on ihan tavalliset lapset mutta luulen heidän kaipaavan kavereita, jotka tällä alueella suurin osa on hoidossa. Ihnettelen, jos ei edes rahalla saisi jatkaa nykyistä sopimusta eli 15pv/kk? Itsekin teen opinnot loppuun vauvan kanssa (pakollinen alanvaihto aikuisiällä, joten turha urputtaa).
[/quote]

Ja suurin osa lasten kavereista on sellaisia joiden vanhemmat käy töissä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi yhdeksän