Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa

Kommentit (191)

Vierailija
101/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:28"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:44"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:34"]

Suomessa on jo alueita, joissa edes työtön ei saa lasta päiväkotiin säästöjen ja hoitola vuoksi luottavat siihen ettei oo resursseja työttömälle haastaa oikeuteen kaupunkia vaikket voi olla työttömänä työnhakijan 100%ku hoidat lapsia kotona.

[/quote]

Edes työtön ei saa lasta päiväkotiin? Miksi työttömän lapsen pitäisi olla päiväkodissa? Lapselle voi palkata hoitajan aina, kun satunnaisesti hoitoa tarvitsee.

[/quote]

Mistä se palkataan? Tulee klo 16 soitto, että huomenna klo 8 olisi töitä. Kaikilla kun ei ole sukulaisarmeijaa kulman takana odottamassa, että koska se tarvitsee hoitoapua. JA sitä paitsi hoitajan palkka saattaa ylittää äidin palkan.

[/quote]

Kuinka todennäköinen on tämmöinen tilanne, että työttömälle soitetaan yhtäkkiä ilman ennakkovaroitusta kotiin iltapäivällä, että aamulla olisi töitä? Ja jos elää sellaista elämää, että tuo olisi oikeasti todennäköistä, niin silloin varmaan olisi ihan fiksua hommata itselleen jo ennakkoon jonkinlaista tukiverkostoa, niitä keikkalastenhoitajia yms. Entä jos soitto tuleekin perjantaina, että lauantaiaamuna olisi töitä? Mihin viet lapset, jotka ovat ma-pe päiväkodissa? Vai pitäisikö työttömien lasten saada varalta paikka vuoropäiväkodista, jos sattuu, että saisikin yllättäen keikkaa viikonlopulle?

Vierailija
102/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:49"]Tämä on niin hyvä juttu! 10vuotta olen työssäni lastenhoitajana katsonut ja säälinyt niitä lapsia joiden äidit ovat kotonaan ja lapsi 8-16 päiväkodissa. Toki muutama lyhyt päivä on ok mutta voin sanoa että en edes halua aatella kuinka monta kertaa mulle on lapsi sanonut että haluaisi olla kotona äidin ja pikkusisaruksen kanssa. Ja eikö äiti tule jo hakemaan. Vanhempien oma tehtävä on keksiä aktiviteettia isommalle lapselleen, ei tyrkätä hoitoon yhteiskunnan vastuulle viemään hoitopaikka sitä oikeasti tarvitsevilta. Leikkiseuraa löytyy vaikkapa kerhoista, perhekahviloista ja jopa sos.median kautta kotiseudulta kunhan äidit vain vähän jaksaisivat lapsensa vuoksi vaivautua.
[/quote]

Mulla on sulle yksi sana: masennus. Et voi tietää näiden äitien mielenterveyden tilasta yhtään mitään. Nimimerkillä päiväkodin työntekijöiden mielestä olen aina niin iloinen ja jaksavainen. Aivan, koska en avaudu ongelmistani tuntemattomille, sen 10 min mitä vien ja haen lastani pystyn kyllä teeskentelemään onnellista. Näkisivätpä minut kotona.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 09:39"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 00:11"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:53"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:49"] Kokonaan subjektiivinen oikeus pois ja hoitopaikat työssäkäyville vanhemmille ja vanhemmille jotka opiskelevat. Kotona oleville vain lääkärin todistuksella. T. Lh [/quote] Silloin kävisi niin että vaikka kotona olisi suuriakin ongelmia, ei kehdattaisi hakea hoitopaikkaa leimautumisen pelon vuoksi. Kaikki tietäisi että on jotain ongelmia kun lapsella hoitopaikka. Sinnitellään vaan väkisin ja lopulta lapsi/lapset kärsii :( [/quote] Ketkä "kaikki"? Tutut korkeintaan. Ja on ihan ok etsiä apua, jos on ongelmia. Tässä pitäisi reippaasti uskaltaa olla avoimempia.

[/quote]

Ja jos kotona olevan vanhemman lapsi saisi päivähoitopaikan vain lastensuojelun kautta, niin silloinhan ne perheen muutkin ongelmat tulisivat helpommin tietoon ja käsittelyyn, ja perhe saisi mahdollisesti muutakin tukea, kuin päivähoitopaikan. Eli se olisi vain positiivinen uudistus mielestäni.

[/quote]

Mitä positiivistä siinä on että apua saa vasta kun ollaan jo syvällä suossa?

[/quote]

Ei vaan se muuttaisi ilmapiiriä niin, että lastensuojen asiakkaiksi hakeuduttaisiin jo ehkäisemään niitä ongelmia, ei vasta sitten kun ollaan syvällä suossa. Lastensuojelukin voi olla voimaton niiden kanssa, jotka ovat jo liian syvällä ongelmissaan, kuten taas olemme erinäisistä tapauksista saaneet lukea.
[/quote]
Valtaosa apua tarvitsevista ei nytkään uskalla hakea apua kun pelkäävät huostaanottoa. Perustelet sitä päivähoitopaikan tarvetta liian hyvin ja huomenna sinulla ei ole enää kotona asuvia lapsia. Ei lasusta saa käytännön apua vaan seurantaa ja vahdintaa. Subjektiivinen päivähoito-oikeus on ollut matalan kynnyksen tukimuoto lapsiperheille. Kurjaa että tämä pelastusrengas romutetaan.

Vierailija
104/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 08:59"]Eikö niitä työhakemuksia voi kirjoittaa vaikka iltasella, kun puoliso on kotona ja katsoo lasten perään? Tekisit ikään kuin iltavuoroa. Ei tarvitsisi lapsia hoitoon laittaa ja säästyisi rahaakin. Ja totta puhuen eihän hakemuksia kirjoiteta päivät pääksytysten. Kerran kun hyvän hakemuksen rustaa niin sitä vähän muokkaamalla selviää jatkossa. Eikä työttömän työnhaku oikeasti mitään kokopäiväistä hommaa ole!
[/quote]

Olin juuri työnhakuvalmennuksessa, jossa selitettiin, että on suurin virhe muokata vain vanhaa hakemusta uudeksi. Ai miksikö? Moni kun avaa sen hakemuksen omalla ohjelmallaan saa myös auki sen millainen se ennen oli ja muokatessa jää usein aina pari virhettä sekaan. Esimerkiksi jos haet Prismaan ja sitä ennen olet hakenut Cittariin saattaa parin Cittatia jäädä huomaamatta ja sitten siellä lukee molemmista. Kuka sellaisen palkkaa kuka ei tiedä edes mihin ketjuun on hakemassa tai ei jaksa edes vaivautua tekemään uutta hakemusta.

Vierailija
105/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:05"]

Kun mun lapset oli pieniä 90-luvulla, ei oltu kuultukaan sellaisesta mahdollisuudesta että isommat lapset oisi päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona tai ainakaan mulle ei tullut mieleenkään selvittää moista asiaa. Meillä on kolme viiden vuoden sisällä syntynyttä enkä mitenkään tuntenut ahdistuvani siitä että kaikki kolme oli kotona ja isänsä reissutyössä. Se vaan oli sitä sen hetken elämää. Isommat kävi erilaisissa kerhoissa muutaman kerran viikossa ja meillä oli varsin aktiivista ja hyvin järjestettyä leikkipuistotoimintaa Toki ajat muuttuu, mutta ei multa hirveesti heru sympatiaa sellaiselle joka vääntää useampia lapsia muttei jaksa sitten niitä hoitaa

[/quote]

Mun mielestä on turha paheksua, jos omat kokemukset ovat yli 20 vuotta vanhoja. Ajat muuttuvat, tiesitkö? Nykyään muutama muukin asia on muuttunut 90-luvulta.
[/quote]

Mikä on niin olennaisesti muuttunut? Äitien mukavuudenhalu? Vuosituhansien ajan äidit on hoitaneet lapsensa itse, mikä on tehnyt 20 vuodessa siitä niin rasittavaa ettei siihen enää kykene?

Vierailija
106/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:09"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:00"]

Entäs kun perheessä on vain yksi auto ja päiväkoti on 15 kilometrin päässä eikä ole julkista liikennettä.

[/quote]

Viranomainen tietää aina asiasi ja tarpeesi paremmin kuin sinä itse.
[/quote]

Eivät tiedä, jos niistä ei kerro. Minä en esimerkiksi osaa pyytää apua vaikka tarvitsisin sitä, esitän aina vain, että kaikki on loistavasti. Kaikki psykologit ja perhetyöntekijät ovat aina sanoneet sitä, että minusta ei saa otetta, vaikka kertoisin asioita.

Vierailija
107/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:05"]

Kun mun lapset oli pieniä 90-luvulla, ei oltu kuultukaan sellaisesta mahdollisuudesta että isommat lapset oisi päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona tai ainakaan mulle ei tullut mieleenkään selvittää moista asiaa. Meillä on kolme viiden vuoden sisällä syntynyttä enkä mitenkään tuntenut ahdistuvani siitä että kaikki kolme oli kotona ja isänsä reissutyössä. Se vaan oli sitä sen hetken elämää. Isommat kävi erilaisissa kerhoissa muutaman kerran viikossa ja meillä oli varsin aktiivista ja hyvin järjestettyä leikkipuistotoimintaa Toki ajat muuttuu, mutta ei multa hirveesti heru sympatiaa sellaiselle joka vääntää useampia lapsia muttei jaksa sitten niitä hoitaa

[/quote]

Mun mielestä on turha paheksua, jos omat kokemukset ovat yli 20 vuotta vanhoja. Ajat muuttuvat, tiesitkö? Nykyään muutama muukin asia on muuttunut 90-luvulta.
[/quote]

Mikä on niin olennaisesti muuttunut? Äitien mukavuudenhalu? Vuosituhansien ajan äidit on hoitaneet lapsensa itse, mikä on tehnyt 20 vuodessa siitä niin rasittavaa ettei siihen enää kykene?
[/quote]
Kotiapu lapsiperheiltä on muuttunut. Ennen 90-luvun lamaa oli ihan normaalia että monilapsisen perheen äiti sai kodinhoitajan kotiin hoitamaan kotia ja muita lapsia kun perheeseen syntyi uusi vauva tai äiti oli sairas. Näitä MARTTA-tyylisiä tekeviä kotiapuja sai jonkun lehtijutun mukaan 5-7 prosenttia äideistä jopa kolmeksi kuukaudeksi. Tänä päivänä äidin odotetaan suoriutuvan kaikesta yksin. Sosiaalinen tukiverkko on pienentynyt entisestään ja monella ei ole tukiverkkoa ollenkaan.

Vierailija
108/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 14:06"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 13:59"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:16"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:05"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]
Kotiapu lapsiperheiltä on muuttunut. Ennen 90-luvun lamaa oli ihan normaalia että monilapsisen perheen äiti sai kodinhoitajan kotiin hoitamaan kotia ja muita lapsia kun perheeseen syntyi uusi vauva tai äiti oli sairas. Näitä MARTTA-tyylisiä tekeviä kotiapuja sai jonkun lehtijutun mukaan 5-7 prosenttia äideistä jopa kolmeksi kuukaudeksi. Tänä päivänä äidin odotetaan suoriutuvan kaikesta yksin. Sosiaalinen tukiverkko on pienentynyt entisestään ja monella ei ole tukiverkkoa ollenkaan.
[/quote]

Kyllä voisin väittää että melko harvat mitään kotiapua saivat, ainakin verrattuna siihen että nykyään taitaa valtaosa työntää muut lapset pois silmistä ja mielestä kun vauva syntyy. Virikehoito yms. on hirveetä paskaa, kyllä kerhotoimintaa on sen verran kuin virikettä tarvitaan. Lisäksi vanhemmatkin voi järjestää niitä virikkeitä.

Vierailija
109/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:40"]

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:32"]

En kyllä ymmärrä, miksi niitä lapsia on pakko edes hankkia niin paljon, ettei niitä pysty itse hoitamaan kotona. 1-2 lasta on riittävä.

t. mies

[/quote]

Enkö olisi siis kolmatta saanut hankkia, vaikka hoidankin kaikki kotona?

[/quote]

Vastaat itse omaan kysymykseesi. SINÄ hankit lapsen. Mitähän mies oli mieltä? 

Vierailija
110/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketä tämä sitten ärsyttää jos esikko on hoidossa kun äiti ja vauva kotona? Työntekijöitä? Toisia äitejä? Itse olisin ottanut lapseni kokonaan pois hoidosta kun jäin äitiyslomalle, pk.n työntekijöiden mielestä lapsen kannattaa jatkaa hoidossa kuten ennenkin...?

Vierailija
111/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 18:25"]

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:11"]Mun mielestä on älytöntä laittaa vanhempi lapsi päiväkotiin kun uusi vauva syntyy. Meillä on esikoinen 4,5v ja uusi vauva nyt 6kk, eikä esikoinen ole ollut päiväkodissa sen jälkeen kun jäin äitiyslomalle - vaikka olen ollut hyvinkin väsynyt välillä, eikä esikoinen ole rauhallisin lapsi maan päällä, olen jaksanut ulkoilla molempien kanssa, vastata vauvan tarpeisiin ja myös esikoisen, ja olen käyttänyt esikoista jumppakerhossa ja välillä kaksin uimassa käydään tai pyöräilemässä, askarrellaan jne. Illalla kyllä ei tarvii unta paljoa hakea, kun kahdeksalta esikoisen saa sänkyyn nukkumaan, mutta sitähän se elämä on. Välillä on itku herkässä, mutta koska itse ollaan valinta tehty että lapsia halutaan, on mun mielestä myös se meidän tehtävä lasten vanhempina heidät hoitaa. Ja ei, meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä apuna arjessa - ollenkaan. Anoppilassa käydään joka toinen viikonloppu päiväseltään ja he käyvät meillä viikottain kahvittelemassa ja lapsia tervehtimässä. Onko pakko tehdä lapsia, jos ei jaksa hoitaa niitä kaikkia? Eikö voi tehdä sen verran ja sellasella ikäerolla että jaksaa hoitaa? On vaan niin outo ajatusmaailma, että kun uusi lapsi tulee niin sysätään vanhempi lapsi päiväkotiin viidesti viikossa täyspäiväisesti joten kyllä, tämä uutinen on hyvä, koska esimerkiksi kun kuopus on sen verran kasvanut että voi päiväkotiin laittaa esikoisen kanssa, ei meille täyspäiväistä paikkaa välttämättä irtoa koska niin paljon on lapsia hoidossa joiden vanhemmat ovat kotona, kun itse taas ollaan töissä. Onhan se kummallista. [/quote] Erittäin hyvä kirjoitus! Olen kanssasi samaa mieltä, olen aina ihmetellyt miksi pitää hankkia enemmän lapsia kun mitä omat voimavarat riittävät hoitamaan tai talous antaa periksi.

[/quote]

Toki elämä ei aina ole ennustettavissa. Voi tulla sairauksia, työttömyyttä, onnettomuuksia yms. Joissain tilanteissa siis ymmärrän hyvin, että talous voi olla tiukilla ja jaksaminen kortilla.

Siksi tukitoimena olisi hyvä edelleen saada tarvittava määrä hoitoa, jos subjektiivinen oikeus päättyisi.

Vierailija
112/191 |
13.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 15:17"]

Päteekö tämä opiskelijoihin? Jos siis haluaisi kirjoittaa gradua vastasyntyneen vauvan kanssa kotona? (ei toimi jos jaloissa pyörii 3v..)

[/quote]

Sulla on iltaisin aikaa ihan hyvin.

Vierailija
113/191 |
14.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:13"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 13:32"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 11:36"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:50"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:36"] [quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 19:34"]Subjektiivisen päivähoidon karsimista. Mammat hoitaa sitten esikoisenkin kotona kun pikkukakkonen tulee. [/quote] Osan päivää. Oikeus lyhyeen päivään säilyy. Eli näppärästi saadaan enemmän lapsia tungettua päiväkotiin ja suhdeluvut silti kunnossa. Todella syvältä oleva uudistus jos samalla ei saada ryhmäkokoihin kattoa ja suhdelukukikkailua kuriin. Lto [/quote] Toisaalta niitä lapsia ajatellen uudistus on ihan hyvä. Lapset, jotka nyt joutuvat olemaan hoidossa 8-16 tai jopa 17 asti, kun kotona olevan vanhempi ei "ehdi" hakea aiemmin, saavat hoitopäivänsä lyhenemään 9-14 välille. [/quote] Jos lapsi on puolipäivähoidossa ei hän kyllä kahteen asti siellä päykkärissä silloin voi olla. [/quote] Puolipäivä on alle 5 tuntia. Eli juurikin esim. 9-14. [/quote] Paitsi että tämäkin asia ehkä mietitään uudestaan lakimuutoksen yhteydessä. Puolipäivähoitoa kannattaisi noin resurssien puolesta antaa aamu- ja iltapäiväryhmille samaan tapaan kuin kerhot nykyään toimivat. Eli sama tiimi vetää ensin ohjelman aamupäiväryhmälle ja sitten iltapäiväryhmälle. Hoitajille tulee päivä täyteen eikä lapsia ole liikaa missään vaiheessa. Nyt tulee varmasti miljoona alapeukkua "kun ei meidän pirjoannelia voi viedä hoitoon vauvan päikkärien aikaan". Ja toki pitäisi miettiä joutuvatko iltapäiväryhmäläiset eriarvoiseen asemaan kun eivät saa lämmintä ruokaa. Ehkä sen voisi huomioida hoitomaksussa. Mutta tehokkainta se olisi noin, sen sijaan että puolipäiväiset seikkailevat ryhmissä silloin kun sattuvat siellä olemaan. [/quote] No nimenomaan. Ja siksi ammattilaiset kritisoivat tätä pelkän subjektiivisen ph-oikeuden rajoittamista jos siihen ei kuulu näitä muita muutoksia. Koska tällä hetkellä nämä puolipäivähoidossa olevat lapset voivat ihan hyvin olla kaikki paikalla vaikka sen 9-14. Tai vaikka 11-15, kuten meillä on ollut ryhmässä. Kaikki ymmärtävät, että tuollaisessa 11-15 ajassa ei ole lapsen kannalta mitään järkeä, mutta kun järjestelmä on tehty vanhempien ehdoilla, niin se on.

[/quote]

Parhaimmillaan tämä uudistus johtaisikin juuri siihen, että ohjelman aika olisi selkeästi määritelty ja puolipäiväiset sen mukaan paikalla. Vähän kuin eskarissa. Voitaisiin kutsua sitä vaikka varhaisopetukseksi. 

Vierailija
114/191 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:11"]Turhaan kiistelette tuosta työttömien kohdalla, Laura Rätyhän sanoi aivan selkeästi HS:n haastattelussa, että tämä uudistus EI koske työttömiä tai opiskelijoita - heillä säiyy edelleen oikeus pitää lapsiaan kokopäivähoidossa.

[/quote]

No ketä ihmettä tämä sitten koskee jos ei työttömiä? Nyt en ihan ymmärrä sitten edes koko uudistuksen pointtia? Eli siis työttömät saa jatkossakin laittaa lapset päiväkotiin, mutta vanhempainvapaalla oleva väsynyt äiti ei saa, vaikka kotona olisi monta lasta vauvan lisäksi?!

Vierailija
115/191 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 20:23"]

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 13:11"]Turhaan kiistelette tuosta työttömien kohdalla, Laura Rätyhän sanoi aivan selkeästi HS:n haastattelussa, että tämä uudistus EI koske työttömiä tai opiskelijoita - heillä säiyy edelleen oikeus pitää lapsiaan kokopäivähoidossa.   [/quote] No ketä ihmettä tämä sitten koskee jos ei työttömiä? Nyt en ihan ymmärrä sitten edes koko uudistuksen pointtia? Eli siis työttömät saa jatkossakin laittaa lapset päiväkotiin, mutta vanhempainvapaalla oleva väsynyt äiti ei saa, vaikka kotona olisi monta lasta vauvan lisäksi?!

[/quote]

Ei kai se ole yhteiskunnan tehtävä kasvattaa isolla rahalla lapsia, joiden vanhemmat lisääntyvät enemmän kuin jaksavat hoitaa? Miksi hankit vauvan, jos olet sen jälkeen liian väsynyt hoitamaan jo ne olemassa olevat lapsesi?

Vierailija
116/191 |
15.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.12.2014 klo 12:52"]

[quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 21:55"][quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:50"] [quote author="Vierailija" time="14.12.2014 klo 14:11"] Kyllä on ankeata elämä jos ei tunne yhtään ihmistä joka voisi lasta katsoa pari tuntia jos pääsee työhaastatteluun. Haastattelijana voin lohduttaa, että ei se paikan saaminen siihen kaadu vaikka joutuisi hätätapauksessa ottamaan lapsen mukaan. Niin laiskaa en palkkaisi joka ei viitsi kotona ollessaan edes omia lapsiaan hoitaa. [/quote]   Silloin kun olin työttömänä ja kävin haastatteluissa, oli aina viiden ensimmäisen kysymyksen joukossa "onhan lapsilla hoitopaikka". Mulla siis oli kolme alle kouluikäistä lasta. Haastattelukutsuja tuli jopa 2h varoitusajalla. Elämäni oli niin ankeaa, että en todellakaan olisi saanut niin nopeasti ketään hoitamaan lapsia. Miten olisi mahtanut haastattelu sujua, jos ympärillä olisi pyörinyt 5v, 3½v ja 1½v? En hetkeäkään usko, että olisit muka haastattelija. Ketään työnantajaa ei oikeasti kiinnosta, miten lastenhoito on järjestetty ennen heille töihin tuloa - pääasia että se järjestetty jotenkin sitten kun työsuhde alkaa. Viiden lapsen isä palkkasi minut töihin ja siellä olen edelleen (12v). [/quote]   Mistä haastattelija tiesi, että sinulla on lapsia? =O [/quote] Taitaa olla palsta pullollaan mammoja, joilla ei ole kokemusta työnhausta. Kyllä normi työhaastattelussa aloitetaan kysymyksellä "kerro itsestäsi" ja tuntuisi minusta oudolta jättää kertomatta olensa äiti. Nyt lisäksi on työnantajan markkinat ja vara todellakin valita työntekijät niin kyllä ehdottomasti lasten hoito pitää olla järjestetty. Eri asia jos sut headhunter bongaa ja olet niin haluttu töihin.

[/quote]

Olen tuo, joka kyseli ja ihmetteli asiaa. Minulla on useiden vuosien kokemus pätkä- ja silpputyöstä ja näin ollen pitkä työnhakuhistoria. Nyt tosin vakituisessa työssä. Yhdessäkään haastattelussa en ole kertonut mitään perheestäni. Työssä aloittaessani olen saattanut puhua perheestäni tai muista yksityisasioistani ja tutustunut työkavereihin. Tämä lienee ihan normaalia.

"Kerro itsestäsi" -kysymyksellä haetaan sitä, millaista osaamista ja työkokemusta sinulla on. Tässä voit myös kertoa siitä, millainen työntekijä olet ja miten suhtaudut erilaisiin tilanteisiin. Perheasiat eivät kuulu tähän kysymykseen, ei koskaan. Et voi tietää, miten haastattelija suhtautuu lapsiin. Luulin, että tämä on kaikille itsestään selvää.

Vierailija
117/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:51"]Enemmän pitäisi olla tarjolla sellaista pelkkää osapäivähoitoa. Oma lapseni on sellaisessa ns.leikkikoulussa, jossa ollaan noin 4,5 tuntia päivisin. Ja käy siellä 3-4 kertaa viikossa. Kerhojahan on jonkun verran ja lapseni olikin viime keväänä seurakunnan kerhossa kerran viikossa 2 tuntia, mutta se oli mun mielestä pikkuisen liian vähän, lapsi kaipasi useammin leikkikavereita ja muuta ohjattua toimintaa.
[/quote]

Tätähän monet ovat siltä uudelta varhaiskasvatuslailta toivomassa: yli 3v. oikeus varhaiskasvatukseen (samaan tyyliin kuin nyt on esiopetus) ja päivähoito tarveharkintaiseksi. Mutta kun ei onnistu lain uudistus niin millään!

Vierailija
118/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:39"]

Heti kun työttömälle annetaan lupa siirtää työnaloitusta/kieltäytyä töistä lapsen hoidon vuoksi niin työttömien varaamat päivähoitopaikat poistuisi järjestelmästä. Nythän tilanne on se, että pitää olla heti soitosta valmis töihin eli lapsella hoitopaikka olemassa. Olin aikanani yhden kesän työttömänä ja mun oli pakko pitää läsnäolevaksi ilmoitettuna lasta päiväkodin kirjoilla, että jos heinäkuussa pääsee töihin niin ei tule karenssia kun ei voi mennä. En tietenkään vienyt lasta hoitoon, kun kotona olin. Systeemi on uskomaton!

[/quote]

Kyllä käytännössä ne nopeasti työllistyvien lapset sijoitetaan sen kahden viikon aikarajan puitteissa täysiinkin päiväkotiryhmiin. Tietenkään se ei välttämättä ole se lähin päiväkoti, mutta joku paikka yleensä löytyy, varsinkin, jos sijoitettavia lapsia on vain yksi. Tarvittaessa voi myös ostaa yksittäisiä hoitopäiviä päiväkodista, jos tarvitsee todella pikaisesti hoitopaikkaa, eikä kunnalla ole samantien sellaista tarjota.

On siis mielestäni melkoista hätävarjelun liioittelua pitää lapsella päiväkotipaikkaa siltä varalta, jos nyt sattuisi työllistymään varoittamatta. Jos taas jää työttömäksi, kun lapsi on jo päiväkodissa, on oikeus jäädä hoitopaikkatakuun turvin pois työttömyyden ajaksi ja työllistymisen jälkeen lapsi on oikeutettu jatkamaan hoitoa samassa päiväkodissa.

Vierailija
119/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
120/191 |
12.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kuusi