Päivähoito-oikeuden rajaaminen toteutumassa
Koskeeko uutinen sinua? Mitä ajatuksia?
Kommentit (191)
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:01"]
Pitääkö joku täysjärkinen muka oikeasti esikoista kokopäivähoidossa kun perheeseen syntyy vauva? En usko.
Meillä tilanne se, että esikoinen ollut kaksi vuotta päivähoidossa ja täyttää viisi juuri ennen kuin uusi vauva syntyy. Ei ole käynyt mielessäkään, että esikoinen jatkaisi kokopäivähoidossa kun olen itse vauvan kanssa kotona. Sen sijaan mielestäni olisi julmaa, että hän joutuisi olemaan vain kotona yhtäkkiä kun on jo saanut kavereita ja viihtyy hyvin. Niinpä ratkaisu on parina päivänä viikossa esim. kuusi tuntia. Voiko kunnallinen päiväkoti kieltäytyä tällaisesta ratkaisusta vedoten siihen, että lapseni vie turhaan jonkun työssäkäyvän vanhemman lapsen paikan? Muuten veisin esikoisen mielelläni kerhoon, mutta asumme niin syrjässä, ettei kävelymatkan päässä ole kerhoa, eikä julkiset kulje suotuisasti.
Eli vastauksena varsinaiseen kysymykseen, ei kosketa ilmeisesti meitä. Mielestäni tuo laki on hyvä, koska aniharvoissa tapauksissa on hyödyllistä, että vanhempi lapsi kaikki päivät hoidossa kun äiti kotona pienemmän kanssa (vain siis jos äiti häiriintynyt psykopaatti narsisti). Kyllä jokaisen pitää ymmärtää, ettei se vauvan kanssa kotona oleminen tule koskaan olemaan samanlaista kuin esikoisen kanssa, vaan ne muut lapset ovat osa sitä elämää jos useamman päättää hankkia. Ei sitä vanhempaa lasta voi vaan työntää syrjään, että saa rauhassa nauttia vauvasta ja nukkua joka päivä päikkärit. Sit kannattaisi hankkia vain se yksi, jos tätä ei voi hyväksyä.
[/quote]
Tuntuu olevan nykytrendi, että isommat viedään päiväkotiin, kun vauva syntyy. Ihan kokopäivähoitoon.
Kukaan työtön ei kyllä päivät pääksytysten rustaile uusia työhakemuksia. Eihän uusia työpaikkojakaan ilmaannu niin usein! Sitäpaitsi yhden työhakemuksen kirjoittamiseen ei kyllä kokonaista työpäivää saa kulumaan ja avoimissa hakemuksissa voi hyödyntää aiemmin kirjoitettuja hakemuksia. Minulla ja kaikilla tuntemillani pätkätyöläisillä on valmiina pari hakemuspohjaa, joita muokkaa aina haettavan työpaikan mukaan, jos edes tarvitsee muokata. Aina olen hakemani työpaikan saanut, vaikka en sanasta sanaan uutta hakemusta ole juuri siihen työpaikkaan kirjoittanutkaan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:16"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:05"]
Kun mun lapset oli pieniä 90-luvulla, ei oltu kuultukaan sellaisesta mahdollisuudesta että isommat lapset oisi päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona tai ainakaan mulle ei tullut mieleenkään selvittää moista asiaa. Meillä on kolme viiden vuoden sisällä syntynyttä enkä mitenkään tuntenut ahdistuvani siitä että kaikki kolme oli kotona ja isänsä reissutyössä. Se vaan oli sitä sen hetken elämää. Isommat kävi erilaisissa kerhoissa muutaman kerran viikossa ja meillä oli varsin aktiivista ja hyvin järjestettyä leikkipuistotoimintaa Toki ajat muuttuu, mutta ei multa hirveesti heru sympatiaa sellaiselle joka vääntää useampia lapsia muttei jaksa sitten niitä hoitaa
[/quote]
Mun mielestä on turha paheksua, jos omat kokemukset ovat yli 20 vuotta vanhoja. Ajat muuttuvat, tiesitkö? Nykyään muutama muukin asia on muuttunut 90-luvulta.
[/quote]
Miten ajat ovat lyhyessä ajassa muuttuneet? Itse en keksi mitään muuta kuin että vanhemmiksi ovat tulleet äidit, jotka ovat sitä sukupolvea, joka ei jaksa oikein mitään kun elämä on ollut kovin helppoa tähän asti.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:10"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:02"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:54"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:51"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:24"] [quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 11:08"] Kumpi on lapsille parempi: olla kotona päivät työttömän äidin kanssa joka illat istuu koneella. Jos saa rauhan. Sitten kun äiti työllistyy kylmiltään suoraan kokopäivä hoitoon pahimmassa tapauksessa toiselle puolelle kaupunkia. Vai osapäivähoidossa lähellä olevassa päiväkodissa jossa tuttuja lapsia. Sitten kun äiti työllistyy koko päivähoito. Ja koko perhe yhdessä illat. Ja maksan korkeimman päivähoitomaksun. [/quote] Kuka käskee kotona istumaan. Avoimet päiväkodit, asukaspuistot, perhekahvilat, leikkipuistot jne. Kyllä tekemistä löytyy muutakin. -68 [/quote] Avoimessa päiväkodissako sitten niitä työhakemuksia kirjoitellaan ja lähetetään? [/quote] Iltaisin lasten mentyä nukkumaan? Viikonloppuisin? Olisko mitään? [/quote] Päivä lasten kanssa menossa, ala siinä illalla vääntämään hakemusta ja perehtymään yritykseen. Ei kaikkiin työpaikkoihin haeta cv:llä ja samalla hakemuksella. Joillakin aloilla joutuu jopa ajattelemaan. [/quote] Ja miten menet haastatteluihin lapsen kanssa? Kassalle olen saanut kutsun haastatteluun samalle päivälle. Vuokratöitä ei saa jollri ole valmis seuraavaksi päiväksi töitä tekemään.
[/quote]
No palkkaat sille lapselle sen hoitajan, esim. MLL:n kautta ja työllistyttyäsi niin kauan - korkeintaan kaksi viikkoa - kunnes saatte päivähoitopaikan. Paitsi että paikkakunnallanne ei tietenkään toimi MLL, eikä ole edes opiskelijoita, joita voisi lapsenvahdiksi palkata... Ennakointi on toki ihan turhaa, että etsisi luotettavan lastenhoitajan tai vaikka kaksi, siltä varalta, että joskus sattuu työhaastatteluun pääsemään. Kyllä ehdottomasti on oltava nollamaksuluokan kokopäiväpaikka lähipäiväkodista.
En kyllä ymmärrä, miksi niitä lapsia on pakko edes hankkia niin paljon, ettei niitä pysty itse hoitamaan kotona. 1-2 lasta on riittävä.
t. mies
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:23"]
Miten ajat ovat lyhyessä ajassa muuttuneet? Itse en keksi mitään muuta kuin että vanhemmiksi ovat tulleet äidit, jotka ovat sitä sukupolvea, joka ei jaksa oikein mitään kun elämä on ollut kovin helppoa tähän asti.
[/quote]
Nuoremmat sisarukseni ovat syntyneet 90-luvulla ja muistan, että meillä kävi kodinhoitaja nuorimmaisen sisaruksen vauva-aikana vähän aikaa. Silloin ei kytätty ja arvosteltu perheitä samalla tavalla kuin nyt. Äitini onkin sanonut ettei osaisi nykyään lapsia edes kasvattaa, kun maalaisjärjen käyttö on kielletty.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:32"]
En kyllä ymmärrä, miksi niitä lapsia on pakko edes hankkia niin paljon, ettei niitä pysty itse hoitamaan kotona. 1-2 lasta on riittävä.
t. mies
[/quote]
Enkö olisi siis kolmatta saanut hankkia, vaikka hoidankin kaikki kotona?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:26"]
No palkkaat sille lapselle sen hoitajan, esim. MLL:n kautta ja työllistyttyäsi niin kauan - korkeintaan kaksi viikkoa - kunnes saatte päivähoitopaikan. Paitsi että paikkakunnallanne ei tietenkään toimi MLL, eikä ole edes opiskelijoita, joita voisi lapsenvahdiksi palkata... Ennakointi on toki ihan turhaa, että etsisi luotettavan lastenhoitajan tai vaikka kaksi, siltä varalta, että joskus sattuu työhaastatteluun pääsemään. Kyllä ehdottomasti on oltava nollamaksuluokan kokopäiväpaikka lähipäiväkodista.
[/quote]
Mitä mä just luin? Millä rahalla maksetaan peruseläminen, jos kahden viikon palkka menee suoraan lastenhoitajan palkkaan? Sitä paitsi sille lastenhoitajalle pitää maksaa saman tien, vaikka oma palkka tulisikin viikkojen päästä.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:26"]
[/quote]
Mitä mä just luin? Millä rahalla maksetaan peruseläminen, jos kahden viikon palkka menee suoraan lastenhoitajan palkkaan? Sitä paitsi sille lastenhoitajalle pitää maksaa saman tien, vaikka oma palkka tulisikin viikkojen päästä.
[/quote]
Ja joskus on suunnaton etu että voit aloittaa heti. Esim koeajalla lähtenyt työntekijä pois ja tarvitaan nopeasti apua.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:42"]
[/quote]
[/quote]
Vaikka sillä rahalla, joka menisi muuten lasten päivähoitomaksuihin? Senhän saisi suoraan säästöön, josta voisi sitten noita satunnaisia lastenhoitajia maksella.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:47"]
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:42"][quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:26"] No palkkaat sille lapselle sen hoitajan, esim. MLL:n kautta ja työllistyttyäsi niin kauan - korkeintaan kaksi viikkoa - kunnes saatte päivähoitopaikan. Paitsi että paikkakunnallanne ei tietenkään toimi MLL, eikä ole edes opiskelijoita, joita voisi lapsenvahdiksi palkata... Ennakointi on toki ihan turhaa, että etsisi luotettavan lastenhoitajan tai vaikka kaksi, siltä varalta, että joskus sattuu työhaastatteluun pääsemään. Kyllä ehdottomasti on oltava nollamaksuluokan kokopäiväpaikka lähipäiväkodista. [/quote] Mitä mä just luin? Millä rahalla maksetaan peruseläminen, jos kahden viikon palkka menee suoraan lastenhoitajan palkkaan? Sitä paitsi sille lastenhoitajalle pitää maksaa saman tien, vaikka oma palkka tulisikin viikkojen päästä. [/quote] Ja joskus on suunnaton etu että voit aloittaa heti. Esim koeajalla lähtenyt työntekijä pois ja tarvitaan nopeasti apua.
[/quote]
Mutta tuohan on pelkkää hyväntekeväisyyttä työntekijän puolelta! Käteen ei jää edes rahaa maksaa ruokaa, asumista yms. Jos työnantaja maksaisi tuon hoitajan kotiin, niin sittenhän tuossa on jotain järkeäkin.
Lastenhoitajan palkkaaminen nyt ei ole ratkaisu. Enemmin subjektiivisen päivähoito-oikeuden lakkauttamisesta tulevilla resursseilla tulisi taata välitön hoitopaikka työllistymisen kohdalla. Samoin voisi olla kohtuullista, että kunnalle tulisi velvollisuudeksi tarjota väliaikaista, lyhytkestoista hoitoa haastattelun ajaksi.
Kokopäivähoito tai edes puolipäivähoito ei ole kohtuullista millään tavalla (ilman tukitoimea) kotona olevan vanhemman lapsille.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:54"]
[/quote]
[/quote]
Vaikka sillä rahalla, joka menisi muuten lasten päivähoitomaksuihin? Senhän saisi suoraan säästöön, josta voisi sitten noita satunnaisia lastenhoitajia maksella.
[/quote]
Usein nämä turhaan päivähoitoa kuormittavat kuuluvat nollamaksuluokkaan, joten ei ole maksuja, joista säästellä.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Päivähoitomaksu yhdestä lapsesta on n 250 euroa kuukaudessa. Sillä summalla ei saa kuin pariksi päiväksi hoitajan. MLL:n hoitaja maksaa reilu 8e/h + sivukulut.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 22:03"][quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 20:11"]Mun mielestä on älytöntä laittaa vanhempi lapsi päiväkotiin kun uusi vauva syntyy. Meillä on esikoinen 4,5v ja uusi vauva nyt 6kk, eikä esikoinen ole ollut päiväkodissa sen jälkeen kun jäin äitiyslomalle - vaikka olen ollut hyvinkin väsynyt välillä, eikä esikoinen ole rauhallisin lapsi maan päällä, olen jaksanut ulkoilla molempien kanssa, vastata vauvan tarpeisiin ja myös esikoisen, ja olen käyttänyt esikoista jumppakerhossa ja välillä kaksin uimassa käydään tai pyöräilemässä, askarrellaan jne. Illalla kyllä ei tarvii unta paljoa hakea, kun kahdeksalta esikoisen saa sänkyyn nukkumaan, mutta sitähän se elämä on. Välillä on itku herkässä, mutta koska itse ollaan valinta tehty että lapsia halutaan, on mun mielestä myös se meidän tehtävä lasten vanhempina heidät hoitaa. Ja ei, meillä ei ole sukulaisia tai ystäviä apuna arjessa - ollenkaan. Anoppilassa käydään joka toinen viikonloppu päiväseltään ja he käyvät meillä viikottain kahvittelemassa ja lapsia tervehtimässä.
Onko pakko tehdä lapsia, jos ei jaksa hoitaa niitä kaikkia? Eikö voi tehdä sen verran ja sellasella ikäerolla että jaksaa hoitaa? On vaan niin outo ajatusmaailma, että kun uusi lapsi tulee niin sysätään vanhempi lapsi päiväkotiin viidesti viikossa täyspäiväisesti joten kyllä, tämä uutinen on hyvä, koska esimerkiksi kun kuopus on sen verran kasvanut että voi päiväkotiin laittaa esikoisen kanssa, ei meille täyspäiväistä paikkaa välttämättä irtoa koska niin paljon on lapsia hoidossa joiden vanhemmat ovat kotona, kun itse taas ollaan töissä. Onhan se kummallista.
[/quote]
No kyllä minusta 4,5v. voisi ihan hyvin olla päiväkodissa vaikka äiti on vauvan kanssa kotona. Ei tietenkään mitään 10 tuntia / päivä, mutta lyhyempää. Mutta tietysti kiva jos olet tyytyväinen tilanteeseenne! :)
[/quote]
En ymmärrä tätä ajattelua!! Miksi ihmeessä se lapsi ei VOI sitten olla kotona? Miten kummassa ihmiset eivät luota omiin taitoihinsa lasten kanssa olemisessa? Ei ne kotihoidossa hajalle mene. Olen kokeillut.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:55"]
Lastenhoitajan palkkaaminen nyt ei ole ratkaisu. Enemmin subjektiivisen päivähoito-oikeuden lakkauttamisesta tulevilla resursseilla tulisi taata välitön hoitopaikka työllistymisen kohdalla. Samoin voisi olla kohtuullista, että kunnalle tulisi velvollisuudeksi tarjota väliaikaista, lyhytkestoista hoitoa haastattelun ajaksi.
Kokopäivähoito tai edes puolipäivähoito ei ole kohtuullista millään tavalla (ilman tukitoimea) kotona olevan vanhemman lapsille.
[/quote]
Kannatan tätä! Nykyistä päivähoitosysteemiä pitäisi saada joustavammaksi, koska työmarkkinat ovat mitä ovat.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:59"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Päivähoitomaksu yhdestä lapsesta on n 250 euroa kuukaudessa. Sillä summalla ei saa kuin pariksi päiväksi hoitajan. MLL:n hoitaja maksaa reilu 8e/h + sivukulut.
[/quote]
Joka kuukausiko sitä työllistytään uudestaan? Vai voisiko vaikka työttömäksi jäätyään pistää päivähoitomaksuun käytetyt rahat säästöön ja käyttää niitä sitten hoitajan palkkaamiseen, kun sattuu työllistymään samana päivänä, kun käy haastattelussa, eikä ole vielä päivähoitopaikkaa saanut?
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 12:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Usein nämä turhaan päivähoitoa kuormittavat kuuluvat nollamaksuluokkaan, joten ei ole maksuja, joista säästellä.
[/quote]
Sitä minäkin luulen. Kaikki pitäisi saada ilmaiseksi kunnan piikkiin.
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:44"]
[quote author="Vierailija" time="12.12.2014 klo 23:34"]
Suomessa on jo alueita, joissa edes työtön ei saa lasta päiväkotiin säästöjen ja hoitola vuoksi luottavat siihen ettei oo resursseja työttömälle haastaa oikeuteen kaupunkia vaikket voi olla työttömänä työnhakijan 100%ku hoidat lapsia kotona.
[/quote]
Edes työtön ei saa lasta päiväkotiin? Miksi työttömän lapsen pitäisi olla päiväkodissa? Lapselle voi palkata hoitajan aina, kun satunnaisesti hoitoa tarvitsee.
[/quote]
Mistä se palkataan? Tulee klo 16 soitto, että huomenna klo 8 olisi töitä. Kaikilla kun ei ole sukulaisarmeijaa kulman takana odottamassa, että koska se tarvitsee hoitoapua. JA sitä paitsi hoitajan palkka saattaa ylittää äidin palkan.
[quote author="Vierailija" time="13.12.2014 klo 10:05"]
Kun mun lapset oli pieniä 90-luvulla, ei oltu kuultukaan sellaisesta mahdollisuudesta että isommat lapset oisi päiväkodissa kun äiti on vauvan kanssa kotona tai ainakaan mulle ei tullut mieleenkään selvittää moista asiaa. Meillä on kolme viiden vuoden sisällä syntynyttä enkä mitenkään tuntenut ahdistuvani siitä että kaikki kolme oli kotona ja isänsä reissutyössä. Se vaan oli sitä sen hetken elämää. Isommat kävi erilaisissa kerhoissa muutaman kerran viikossa ja meillä oli varsin aktiivista ja hyvin järjestettyä leikkipuistotoimintaa Toki ajat muuttuu, mutta ei multa hirveesti heru sympatiaa sellaiselle joka vääntää useampia lapsia muttei jaksa sitten niitä hoitaa
[/quote]
Mun mielestä on turha paheksua, jos omat kokemukset ovat yli 20 vuotta vanhoja. Ajat muuttuvat, tiesitkö? Nykyään muutama muukin asia on muuttunut 90-luvulta.