Olen jäämässä eläkkeelle ja kirkollisvero alkaa tuntumaan kovalta
Pieni eläke ja tuntuu, ettei olisi enää varaa kirkollisveroon.
Muita?
Kommentit (97)
Olen eronnut kirkosta 1984, ihan normaalisti käyn tilaisuuksissa, pappiinkin kanssa olen hyvissä väleissä ja tietävät kyllä miksi en maksa ha miksi en maksa.
Eli olet maksanut tuhansia tai kymmeniä tuhansia jotain jäsenmaksuja ihan turhaan. Kirkkoon kuuluminen on vapaaehtoista ja siitä voi erota.
ite erosin kirkosta kun täytin 18 ja olen sijoittanut säästämäni summat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa. Jos pelkäät taivaspaikkasi puolesta, liity kirkkoon jatkossa aina alkuvuonna ja eroa loppuvuonna. Näin et joudu maksamaan kirkollisveroa.
Kyse on seurakunnan kannattamisesta, mutta tuntuvat hiukan ahneilta, kun ei ole mitään alennettua maksua pienituloisille eläkeläisille.
Koska tuo prosenttiosuus pysyy samana niin suhteessa huima nousu muihin veroihin, esim. kunnallisveroon, joka joustaa alaspäin tulojen pienetessä.
ap
Bisnestähän se vaan on...
Varmasti voit lahjoittaa seurakunnalle rahaa myös ihan muuten, kuin kirkollisveroa maksamalla, juuri sen verran kuin haluat/pystyt, jos koet tarpeelliseksi kuitenkin tukea noin toimivaa järjestöä.
Taas käydään kristittyjen kimppuun täällä vielä näistä uskonnoista jotka maksaa 10 prosenttia kymmenyksenä tuloistaan !!!!! Kehtaakin. ( Ja vero on vain tietty prosentti " temppeliveroa" eli tulon mukaan.Maksat siis vähemmän koska tulisi pienenee.Yle veron voitte lopettaa rasistisena.
Vierailija kirjoitti:
Eli olet maksanut tuhansia tai kymmeniä tuhansia jotain jäsenmaksuja ihan turhaan. Kirkkoon kuuluminen on vapaaehtoista ja siitä voi erota.
ite erosin kirkosta kun täytin 18 ja olen sijoittanut säästämäni summat.
Koita kaivaa ne vanhat rippikoulu kirjat esiin mitä siellä lukee ota oikein suurennuslasi.
Otetaan vähän faktaa kuitenkin. Tässä on tie sitä käykää.Minä olen tie.Jeesus on se portti mistä mennään sisälle.Taivaaseen.
Juutalaiset maksoi jo ennen Messias Jeesuksen syntymää ihmiseksi kymmenykset pyhäkölle.Sieltä ne jaettiin synagogille.Jeesus kyllä suuttui niille myyjille joita siellä oli koska rukoushuone ei ole mikään myyntikoju.Erota siis pyhyys ja maalliset asiat toisistaan.Kun Jeesus oli noussut kuolleista hän jätti meille lahjan.Pidä siitä kiinni.Kristityn tehtävä on elää kristittynä ja evankeliumia esillä pitää.
Vaikka tämä on tahallaan kirjoitettu että kaikki kieltäisi Jeesuksen ÄLKÄÄ KIELTÄKÖ.
RustiJeesus pelastaa kirjoitti:
Taas käydään kristittyjen kimppuun täällä vielä näistä uskonnoista jotka maksaa 10 prosenttia kymmenyksenä tuloistaan !!!!! Kehtaakin. ( Ja vero on vain tietty prosentti " temppeliveroa" eli tulon mukaan.Maksat siis vähemmän koska tulisi pienenee.Yle veron voitte lopettaa rasistisena.
täh?
41 vuotiaana erosin kirkosta :Juuri kirkollisveron takia. Odotin nuorin on 18v. tekee omat ratkaisut onko seurakunnan jäsen vai ei kastettuna rippi koulun käyneenä!Silloin ei viellä sosialiedut olet niin kuin nyt!Työllä perhe elättettiin ja raha puhui enemmän.Tarvitiin sekin kirkollisvero raha ruokaan!
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta.fi. Uskontojen uhrit.fi. Oli siellä liittyminenkin. Piispan palkka on n. 14 000e/kk ja papillakin jotain 6000 e/kk. Rakennusten kunnostukset ja vuokrat. Eli sinne ne menevät. Uskoa voi ilman kirkkoakin kuten minä. Lahjoitan veron sellaiselle taholle jolta apu menee varmasti kohteeseen lyhentämättömänä ja kotimaahan.
Noilla perusteilla pitäisi ihan ensiksi kaikkien erota ay-mafiasta - Millariikka Rytkönen puolustaa 14000€:n euron kuukausipalkalla sairaanhoitajia.
Karvan verran korkeampi palkka kuin pääministerin, kumpikohan tekee tärkeämpää duunia?
Täysin hukkaan heitettyä rahaa. Onneksi älysin erota kirkosta jo vuosia sitten, samoin teki puolisoni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kirkollisvero on vapaaehtoinen.
En ole maksanut kirkollisveroa koskaan. Miksi maksaa palvelusta, jota ei koskaan käytä?
Jos kuolen, niin ruumiini tuhkataan ja tuhka heitetään tuuleen.Miten niin JOS kuolet? 🤔
Kulttuurikasku.
Legendan mukaan Kekkosen testamentti alkoi sanoilla "Jos minä joskus kuolen".
Kirkkoherrat Kyllä voivat paksusti ja lakkohoitaja saa yli 12o/pvä.
Eläkkeellä oleva moni alle1000/kk.
Kirkollisverolle et saa riittävästi vastinetta. Yhden koko elämän aikana rippikoulu, yhdet/kahdet häät, ristiäiset ja hautajaiset eivät minusta riitä. Kun ihminen kuolee niin lähipiiri joutuu vielä maksamaan hautauskulut. Koko elämän ajan vuosia ja vuosikymmeniä ihminen maksaa kirkollisveroa käytännössä ei mistään.
Käsitykseni mukaan lähinnä iäkkäät ihmiset kuuluu kirkkoon ja nuoremmista ikäluokista erittäin harva kuuluu kirkkoon.
Itse erosin kirkosta joku 10v sitten. Syynä on raha ja lähinnä se että koko kirkko on nykyään yhtä sirkusta.
Netissä voi erota hiljaa ja huomaamattomasti, täyttää vain lomakkeen:
https://eroakirkosta.fi/dynamic/index.php/erolomake
Ei kirkkoa ihmiset, luonto tai Jeesuksen opit enää kiinnosta. Pelkkää imagoa ja rahantekoa.