Olen jäämässä eläkkeelle ja kirkollisvero alkaa tuntumaan kovalta
Pieni eläke ja tuntuu, ettei olisi enää varaa kirkollisveroon.
Muita?
Kommentit (97)
Kyllästyin rahoittamaan keskiaikaisia uskomuksia ja tunkkaista sotienjälkeisen ajan arvokonservatismia ja toinen toistaan prameampia palatseja jotka ovat sunnuntaisin kovin tyhjiä. Enää vain muutama valkopää mummeli istuu tuolla meidänkään kirkossa. Kuvaavaa että kun piti olla perhekirkko, lapsiperheet loistivat poissaolollaan. Keski-ikä 80v. Ei kirkko tarjoa kysymyksiä eikä vastausta, vain tunkkaisuutta.
Erosin kirkosta ja laitoin saman summan hyväntekeväisyyteen. Niin Jeesus tekisi.
Säästän 600 e vuodessa ja kun 20 v se on 12.000 plus sijoitusten korot
Polttohautaus ilmeisesti halvin.Ennen sai kirkkoon kuuluessaan ilmaisen hautauksen, halvalla hautapaikan sen takia kun se on muuttunut en kanssa kohta kuulu kirkkoon.Minun tuhkani voi heittää vaikka ojaan tosin siihenkin tarvitaan lupa outoa.
Rahaahan se vain on ja kirkon tileillä tilaa riittää.
Erosin kirkosta, enkä ole hetkeäkään katunut. Täysin turhaa kuuluin monet vuodet. Ja toki siinä säästääkin. Miksi maksaa jollekin kirkolle, kun ei jaa heidän vanhakantaisia käsityksiään, eikä käytä kirkollisia palveluja.
Vierailija kirjoitti:
Erosin kirkosta, enkä ole hetkeäkään katunut. Täysin turhaa kuuluin monet vuodet. Ja toki siinä säästääkin. Miksi maksaa jollekin kirkolle, kun ei jaa heidän vanhakantaisia käsityksiään, eikä käytä kirkollisia palveluja.
Tämä. Jos joskus käyn kirkossa, vaikka jouluna, maksan silloin 'palvelusta' osallistumalla kolehtiin.
Jos Jumala ei suo paikkaa taivaasta koska ei ole varaa kirkkoveroon niin ei se ole mikään Jumala.
Vierailija kirjoitti:
Eroa kirkosta.fi. Uskontojen uhrit.fi. Oli siellä liittyminenkin. Piispan palkka on n. 14 000e/kk ja papillakin jotain 6000 e/kk. Rakennusten kunnostukset ja vuokrat. Eli sinne ne menevät. Uskoa voi ilman kirkkoakin kuten minä. Lahjoitan veron sellaiselle taholle jolta apu menee varmasti kohteeseen lyhentämättömänä ja kotimaahan.
Papin palkka 6000? Millä planeetalla? Ja tätä vielä yläpeukutetaan...
Vierailija kirjoitti:
Erosin heti kun se netissä helpoiten onnistui. Otti päähän kun liitettiin kirkkoon vastasyntyneenä ja mielestäni minulla olisi ollut oikeus päättää itse siitä vasta nuorena tai aikuisena liitynkö kirkkoon vai en. Sitten pitää erota jostain mihinkä ei ole itse liittynyt koskaan ja kun ei ole itse ollut päättämässä että edes liitynkö kirkkoon. Mielestäni se on tosi kummallista.
Täsmälleen näin ajattelen itsekin. Luterilaiset jostain syystä uskovat, että lapsi saa uskossa kasteen, mutta paskan marjat ei se niin toimi. Uskon saa sitten kun sitä pyytää Jumalalta, vauva ei osaa vielä mitään pyytää.
Minä annoin omalle lapselle tuon valinnan vapauden, että liittyy kirkkoon sitten myöhemmin jos haluaa. Koulussa oli normaalisti uskonnonopetuksessa ja riparinkin kävi (kun löysin riparin, joka pidettiin Kreikassa). Rippileirin jälkeen sai todistuksen, jolla voi mennä kirkossa naimisiin. Leirillä ei pappi kuitenkaan saarnannut riittävän väkevästi eikä tyttö sitten halunnut kasteelle eikä konfirmaatioon. Mutta saipahan nyt kristinuskosta kuitenkin perusasiat tietoonsa.
Itse olen aikuisena eronnut kirkosta opillisista syistä. En usko samalla tavalla kuin luterilaiset, minusta kirkko on maallistunut liikaa ja lähtenyt kaikkien miellyttämisen linjalle sen sijaan että olisi pysynyt Jumalan sanassa. Tuhkat saa haudata omalle maalle ja omani haluan mökin perämetsään. Ei tule sitten turhia kuluja haudanhoidosta eikä syyllisyyttä, jos ei jaksa haudalla käydä.
Ap voi aivan hyvin erota kirkosta ja jos katsoo tarpeelliseksi, niin voi jotain sopivaa tahoa avustaa sopivaksi katsomallaan summalla. Kirkolla on valtavasti kiinteistöjä, joiden ylläpito on kallista ja ei niitä oikein myydäkään voi, kuka nyt kirkkoa ostaisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eroa. Jos pelkäät taivaspaikkasi puolesta, liity kirkkoon jatkossa aina alkuvuonna ja eroa loppuvuonna. Näin et joudu maksamaan kirkollisveroa.
Kyse on seurakunnan kannattamisesta, mutta tuntuvat hiukan ahneilta, kun ei ole mitään alennettua maksua pienituloisille eläkeläisille.
Koska tuo prosenttiosuus pysyy samana niin suhteessa huima nousu muihin veroihin, esim. kunnallisveroon, joka joustaa alaspäin tulojen pienetessä.
ap
No kunnallisvero on samaan tapaan kiinteä kuin kirkollisvero. Toki tuloihin tehdään ns. viran puolesta vähennyksiä, mutta samat vähennykset taitavat koskea myös kirkollisveroa. Eli kuntavero ja kirkollisvero peritään samojen tulojen perusteella. Ainoa aidosti progressiivinen vero on valtionvero, jota harva eläkeläinen maksaa.
13 000 tienaava maksaa kunnallisveroa 4%. "Maallinen taho" on tullut reippaasti alaspäin n. 20% tasosta.
Kirkollisveroa tuosta 13 000 menee edelleen seurakunnan listojen mukaan ( ehkä 1,7%) ilman mitään pienituloisten alennuksia.
Ei näytä oikein hyvältä.
Tämä ei pidä paikkaansa, sillä kirkollisveroa laskettaessa verotettavasta tulosta tehdään ihan samat vähennykset kuin kunnallisverosta. Jokainen voi tarkistaa oikeat luvut verottajan veroprosenttilaskurilla laskemalla verot ensin niin, että kuuluu kirkkoon ja sen jälkeen samoilla tuloilla niin, että ei kuulu kirkkoon. Kannattaa katsoa tarkkoja euromääriä, koska näin saa tarkemman tuloksen kuin pelkkiä ennakonpidätysprosentteja laskemalla.
Esimerkin vuoksi tein laskutoimituksen henkilölle, jonka eläke on 13 000 euroa vuodessa eikä ole muita tuloja tai vähennyksiä. Käytin kaupunkia, jossa kirkollisveroprosentti on 1,75. Lopputuloksena oli, että ko. henkilö maksaa kirkollisveroa yhteensä 42 euroa vuodessa, siis noin 0,3 % eläkkeestään. Alapeukuttajat voivat käydä laskemassa itse verottajan sivuilla.
13 000 euroa vuodessa ansaitseva palkansaaja ei maksa lainkaan kirkollisveroa, jos hänellä ei ole muita verotettavia tuloja.
Hyvä ratkaisu niin ei tarvitse miettiä mitä hölmöä kirkossa seuraavaksi keksitään:
Itse erosin jo vuosia sitten.
Vierailija kirjoitti:
Kirkollisverot menee elokapinalle tätänykyä.
Tynkkynen erotettiin helluntaiseurakunnista homouden tähden ja helluntailaiset maksaa kymmenykset Mooseksen mukaan . Näyttää ihan juutalaismuslimilta noin ulkonäön mukaan . Hyvää joulua vaan kaikille Jeesuksen vihaajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Jos joskus käyn kirkossa, vaikka jouluna, maksan silloin 'palvelusta' osallistumalla kolehtiin.
Paljon sä sinne moskeijaan maksat joka kuukausi ???
Vierailija kirjoitti:
Voithan jättäytyä pois kirkosta ja säästää?
Kauneimpiin joululauluihin ei ainakaan vielä ole tarvittu "kirkollispassia".
Kristuksen vastustajien lopullinen kohtalo on ikuinen kadotus tulijärvessä että tervemenoa .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin seurakunnat laittaa rahansa? Kiinteistöjen ja palkkojen lisäksi?
Ei paljon muuhun jää rahaa. Isojen kirkkojen ylläpito on aika kallista.
Kirkolla on todella paljon sijoitusvarallisuutta, omien kiinteistöjen lisäksi. Kirkko omistaa myös todella paljon maata ja isona tulolähteenä esimerkiksi Helsingissä on tonttivuokrat. Ahneita paskoja ovat ja haalivat häikäilemättä maallista omaisuutta.
Esimerkiksi katollisella kirkolla on Vatikaanissa oma pankki, joka on yksi Euroopan vakavaraisimmista.
Katsoppas vähän uutisia miten joka vuosi joku seurakunta joutuu myymään kiinteistöjään talousvaikeuksien vuoksi. Ja Vatikaanin varoilla ei ole mitään tekemistä sillä että Suomessa useat seurakunnat ovat talousvaikeuksissa.
Hyviä uutisia löytyy esim googlettamalla "seurakunta myy"
"Seurakuntien hoidossa on yli 6 000 rakennusta. Niihin käytetään noin neljännes seurakuntien käyttötalousmenoista."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin seurakunnat laittaa rahansa? Kiinteistöjen ja palkkojen lisäksi?
Ei paljon muuhun jää rahaa. Isojen kirkkojen ylläpito on aika kallista.
Edellisen kommentin alapeukuttajille: https://evl.fi/plus/hallinto-ja-talous/kiinteistot
Kiinteistöihin käytetään noin neljännes seurakuntien käyttötalousmenoista.
Vierailija kirjoitti:
Kirkollisvero on vapaaehtoinen.
En ole maksanut kirkollisveroa koskaan. Miksi maksaa palvelusta, jota ei koskaan käytä?
Jos kuolen, niin ruumiini tuhkataan ja tuhka heitetään tuuleen.
Miten niin JOS kuolet? 🤔
Ap, oletko laskenut, paljonko kirkollisvero eläkkeestäsi oikeasti on? Jos eläkkeesi on pieni, niin se ei ole todellakaan kotiseurakuntasi kirkollisveroprosentin verran, vaan selvästi vähemmän, koska pienestä eläkkeestä tehdään samat vähennykset kuin kunnallisverotuksessa ennen kirkollisveron laskemista.
Eroa. Ei se Jumala ja Jeesus siellä kirkossa asu.
Erosin heti kun se netissä helpoiten onnistui. Otti päähän kun liitettiin kirkkoon vastasyntyneenä ja mielestäni minulla olisi ollut oikeus päättää itse siitä vasta nuorena tai aikuisena liitynkö kirkkoon vai en. Sitten pitää erota jostain mihinkä ei ole itse liittynyt koskaan ja kun ei ole itse ollut päättämässä että edes liitynkö kirkkoon. Mielestäni se on tosi kummallista.