Miksi kotiäidit soittelevat töihin miehilleen?
Olen töissä avokonttorissa ja täällä on kaksi miestä jonka vaimot ovat kotona pienten lasten kanssa.
Kummankin vaimot soittavat vähintään kerran päivässä ja miehet sitten lepertelevät ensin vaimon kanssa ja sen jälkeen lapsen/lasten kanssa.
MIKSI? Miksi pitää pitkin päivää soittaa miehelle joka on töissä? Ja minkä helvetin takia ne miehet vielä vastailee ja jaarittelee pitkät pätkät samalla häiriten meidän muiden työtä?
Kommentit (139)
Me ei todellakaan soitella toisillemme töihin, ellei ole jotakin oikeasti kiireellistä tai tärkeää asiaa. Sähköpostilla kyllä höpötellään pitkin päivää.
Soitellaan kyllä. Mukava kun on aikuista juttuseuraa päivän aikana. Ja lasten nukkuessa päiväunia on mukava hiljainen hetki jolloin tulee monia hoidettavia asioita mieleen, jolloin soitellaan ja sovitaan ja suunnitellaan. Mieskin on avokonttorissa mutta poistuu kyllä siitä käytävään jos puhelin soi. Akat siellä viettää tunnin lounastaukoja silloin kun eivät ole saikulla joten suotakoon miehellekin jotain.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:09"]
Voi itse sanoa, että miehenä ärsytää, kun vaimo soittaa ja alkaa kerota, että nyt tuli tällainen Anttilan-kuvasto ja on semmoista ja tämmöistä mainosta ja ai niin, koska sä muuten tuut kotiin. No mä tuun kotiin sitten kun työt on tehty ja siihen taas vaikuttaa se, kuinka paljon lätisen tyhjiä puhelimessa.
Vaimon on vain niin vaikea ymmärtää, että joustavalla työajalla asiantuntijatehtävissä en ole toimistolla vain tiettyä tuntimäärää vaan teen tietyt hommat ja sitten tulen kotiin - ja sitten voidaan katsoa sitä Anttilan kuvastoa vaikka ihan yhdessä.
[/quote]
No tuota, jospa sanoisit ihan sille vaimolle asiasta? Ja jos olet jo sanonut, niin varmasti voit vaan jättää vastaamatta ja vaimo kyllä tajuaa mistä kenkä puristaa.
Pelkäätkö sun vaimoa?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:09"]
Voi itse sanoa, että miehenä ärsytää, kun vaimo soittaa ja alkaa kerota, että nyt tuli tällainen Anttilan-kuvasto ja on semmoista ja tämmöistä mainosta ja ai niin, koska sä muuten tuut kotiin. No mä tuun kotiin sitten kun työt on tehty ja siihen taas vaikuttaa se, kuinka paljon lätisen tyhjiä puhelimessa.
Vaimon on vain niin vaikea ymmärtää, että joustavalla työajalla asiantuntijatehtävissä en ole toimistolla vain tiettyä tuntimäärää vaan teen tietyt hommat ja sitten tulen kotiin - ja sitten voidaan katsoa sitä Anttilan kuvastoa vaikka ihan yhdessä.
[/quote]
eli elät perhe-elämää - sitoumuksetta. Varsinainen vapaamatkustaja. Jos olisit yksinhuoltaja tai vaimosi olisi uraohjus, et voisi elää tuolla tavalla.
Haha voi ap koita kestää. Ei ole sullakaan töissä helppoa kun joudut olemaan raivoissasi päivät pääksytysten.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:04"]
Koska se haluaa kuulla mun ääneni ja höpötellä hetken ja mä tykkään höpötellä sen kanssa. Ollaan niin läheisiä että ei nyt ikävöidä toista työpäivän aikana, mutta on se kiva jutella silti. :)
Ollaan sovittu että jos on miehellä töissä huono aika niin lyö luurin korvaan tai jättää vastaamatta, soitan toisen kerran sitten jos on joku aidosti todella tärkeä asia.
Mulla on ihana mies, harmittaako se sua ap?
[/quote]
Olisi mielenkiintoista kuulla ajatuksia näiden alapeukkujen takana? :)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:15"]
Soitellaan kyllä. Mukava kun on aikuista juttuseuraa päivän aikana. Ja lasten nukkuessa päiväunia on mukava hiljainen hetki jolloin tulee monia hoidettavia asioita mieleen, jolloin soitellaan ja sovitaan ja suunnitellaan. Mieskin on avokonttorissa mutta poistuu kyllä siitä käytävään jos puhelin soi. Akat siellä viettää tunnin lounastaukoja silloin kun eivät ole saikulla joten suotakoon miehellekin jotain.
[/quote]
Tää oli kyllä mahtavin kotiädin eihän ne töissä töitä tee vastaus. Varmaan juuri tätä asenetta ap haki avauksella takaa.
Miten on, oletko itse ollut työelämässä tai ajattelitko olla saikulla sitten kun lapsilta joskus ehdit.
Olen miesvaltaisella alalla ja huvitti eräänäkin päivänä kun vastapäätä istuvan mieskollegan puhelin soi, hän huokasi syvään ja vastasi siihen. Selitti hyvin yksinkertaisesti että "sitten otat sen kattilan, laitat lämmön siihen kohtaan, katsoitko että kaapissa on *jotain*, muistathan että... jne" Tuohon helpon kuuloiseen ja hieman lässyttävään selostukseen meni varmaan lähemmäs 10 minuuttia. Homma kuulosti suurin piirtein puuron keittämiseltä. Hän lopetti puhelun, irvisteli siinä, ja minä kysyin iloisesti että lapsetko ne siellä päätti kokkailla ja tarvitsevat isänsä apua, ja hän vastasi että ei kun vaimo joka on kotona. Siis miten helvetin uusavuton voi ihminen olla ettei osaa tehdä mitään kotona??!
[/quote]
Ihan mahdotonta varmaan olisi tehdä niin kuin työssäkäyvät ja kirjoittaa ne mieleentulevat asiat ylös ja sopia niistä sitten kun siihen on sopivaa aikaa. Vinkki: työaika ei ole sopivaa aikaa perheneuvottelulle.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:13"]
Me ei todellakaan soitella toisillemme töihin, ellei ole jotakin oikeasti kiireellistä tai tärkeää asiaa. Sähköpostilla kyllä höpötellään pitkin päivää.
[/quote]
Lieventääkö se jotain, että viestittelette sähköpostin kautta. Samanlainen aikasyöppö se viestittely on.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:17"]
Koska se haluaa kuulla mun ääneni ja höpötellä hetken ja mä tykkään höpötellä sen kanssa. Ollaan niin läheisiä että ei nyt ikävöidä toista työpäivän aikana, mutta on se kiva jutella silti. :)
Ollaan sovittu että jos on miehellä töissä huono aika niin lyö luurin korvaan tai jättää vastaamatta, soitan toisen kerran sitten jos on joku aidosti todella tärkeä asia.
[/quote]
[/quote]
Minä en alapeukuttanut, mutta eikös se mene niin, että miehelle työnantaja maksaa palkkaa työajasta. Jos sitä käytetään ihan turhiin lätiöihin, ei se ole oikein työnantajaa kohtaan. Sen ymmärrän, että jos on tärkeää asiaa, niin sitten soitetaan pikaisesti.
Minä en ole sellainen soitelija. Mutta toisaalta ymmärrän jos joku soittaa. Kotona on oikeasti polla välillä aika kireällä ja aikuista keskustelukaveria kaipaisi. Ehkä se vaan piristää kotiäidin päivää kun pääsee puhumaan miehen kanssa?
Tosin miesten ei tarvis huonolla hetkellä niihin vaimon puheluihin vastailla.
Minä ja mieheni ollaan sivistyneitä ja tekstaillaan toisille työpäivän aikana jos asiaa, ja jos on kiireellisempää asiaa jossa tarvitaan päätöstentekoja niin soitellaan esim. ruokatunnilla tai kahvitauolla, niin ettei muut kuule. Kunnioitamme toistemme työaikoja sen verran, ja jos minä olen ollut kotona niin olen kunnioittanut hänen työrauhaansa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:12"]
[Etkö voisi opetella hieman ennakoimaan? Kyllä se aika monella työpaikalla haittaa jos kaikkien muiden keskeytysten lisäksi hoidetaan vielä kotiasioitakin työpäivän aikana. Oletus on, että nuo suunnitellaan ja hoidetaan vapaa-ajalla.
[/quote]
Jos se haittaa työtä, niin siitä jokainen normaali ihminen sanoo että jutellaan tästä sitten kotona. Jos se ei haittaa, kuten usein ei, niin mitä pahaa siinä on?
Soitan jos on vaikka autonavaimet hukassa ja kiire lähtö, kysyn mihin laitoit ne. Jos on vähemmän tärkeetä asiaa niin laitan viestin. Esim. voitko tuoda pyykinpesuainetta tullessas. (Ai miksi en ite hae, no koska en viitti lähteä pesuaineen takia ajamaan 20km suuntaansa.) Mies ite saattaa soitella huvin vuoksi ja höpötellä niitä näitä. Saattaa soittaa ja muistella vaikka meidän edellis iltasta panoa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:18"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:13"]
[/quote]
Lieventääkö se jotain, että viestittelette sähköpostin kautta. Samanlainen aikasyöppö se viestittely on.
[/quote]
Se ei ainakaan kuulu eikä näy työkavereille. Puhelut kuuluvat niidenkin edestä.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:17"]
[/quote]
[/quote]
Jengi höpöttelee vapaalla ja tekee töitä duunissa? Tämä asenne kylmää - on selvää, että kaikilla on yksityiselämä. Ihan ymmärrettävää, että joskus pitää soittaa, että tuo vaippoja kotimatkalla, joskus pitää varata aika neuvolaan, joskus soitta huoltoyhtiöön jne. Mutta hei, me höpötellään kun se on niin kivaa. Työnteko ei aina ole niin kiva kuin höpöttely, mutta siitä nyt kutienkin se palkka maksetaan.
Mun mielestä toi on noloa ja työnantajan rahojen haaskausta. Onneksi voin työpäiviksi jättää puhelimeni (henkilökohtaisen) takin taskuun sosiaalitiloihin. Ei soittele äidit eikä tyttäret kesken työpäivän, eikä mieskään. Jos on jotain akuuttia asiaa (esim. Kauppalista) laittaa sähköpostiin. Työpuhelimen jätän töihin sieltä lähtiessäni, reilupeli molemmin puolin. Ja olikohan se nyt tämä x-sukupolvi (kaikki vuoden -80 jälkeen syntyneet) ovat niin riippuvaisia puhelimistaan ja tekstailusta että todellisia ongelmia jo työpaikoilla, kun saavat raukat vieroitusoireita jos koko työpäivä pitää olla ilman puhelinta...
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 13:18"]
Vinkki: työaika ei ole sopivaa aikaa perheneuvottelulle.
[/quote]
Ei olekaan. Kuten ei venähtäneille tauoille, vessakäynneille, tupakanpoltolle, facessa roikkumiselle jne. Ihminen ei kuitenkaan keskity, eikä tee tehokkaista työtä koko kahdeksaa tuntia, se on ihan yleisesti tiedossa. Välillä puuhataan jotain muutakin.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 12:48"]Samaa olen miettinyt. Puheluita saattaa tulla useampi tunnissa, eikä tunnu koskaan olevan mikään hätä tai oikeaa asiaa. En ole keksinyt miksi sitten pitää jatkuvasti soitella. Jos puhelin ei soi, niin nämä äidit tykittävät tekstiviestejä ja sitten kohta tuleekin jo puhelua perään että "miksi et vastannut viestiin!!!"
[/quote]
Luetko työkavereitten viestejä?