Palkansaajien eniten ansaitseva kymmenys tienaa 5357 €/kk - onkohan täällä ketään heistä paikalla…?!?
Kommentit (175)
Vierailija kirjoitti:
En edes tiennyt kuuluvani ylimpään kymmenykseen, vieras ajatus, koska rikkaan ihmisen status on kaukana elämäntyylistäni.
Itselläni ihan sama fiilis. Lähistöllä asuu oikeasti rikkaita ihmisiä. Tuulipukukansaan sitä tässä itse kuuluu.
Verotus tasaa tuloeroja ja paljon. Lisäksi on aivan eri asia, asuuko yksin vai onko toinen jakamassa kuluja. Mediaanituloinen pariskunta elää todennäköisesti hieman leveämmin kuin alle 6000 tienaava sinkku.
Kun tulot kasvaa, kasvaa monella myös menot. Tämä saa monet tuntemaan, "että rahat ei riitä mihinkään". Onneksi ei ole tarvettaa näyttää kenellekään yhtään mitään, enkä kaipaa mitään ihme luxusta. Yllättävän pienellä voi elää ihan hyvää elämää. Toki tähän on vaikuttanut sekin, että aikanaan oli tultava toimeen todella pienellä rahamäärällä.
Vierailija kirjoitti:
Verotus tasaa tuloeroja ja paljon. Lisäksi on aivan eri asia, asuuko yksin vai onko toinen jakamassa kuluja. Mediaanituloinen pariskunta elää todennäköisesti hieman leveämmin kuin alle 6000 tienaava sinkku.
Kun tulot kasvaa, kasvaa monella myös menot. Tämä saa monet tuntemaan, "että rahat ei riitä mihinkään". Onneksi ei ole tarvettaa näyttää kenellekään yhtään mitään, enkä kaipaa mitään ihme luxusta. Yllättävän pienellä voi elää ihan hyvää elämää. Toki tähän on vaikuttanut sekin, että aikanaan oli tultava toimeen todella pienellä rahamäärällä.
Joo tämä menoinflaatio on juuri yksi syy miksi rahat palaa. Ei riitä vaimolle enää tavallinen hotelli lomamatkalla vaan pitää olla viiden tähden. Eikä sieltäkään mieluiten perushuonetta. Näin sitä rahaa palaa, mutta mitäpä sitä ei tekisi täydellisen somekuvan vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas tämä jatkojuttu niin teille selviää mitä tuo reilu viis tonnia on nettona:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec0…
Lyhyesti lainattuna:
5 357 euron kuukausiansiosta (9. desiili) jää käteen 3 349 euroa. Veroprosentti on 37,5.
Ja kennellekö ei 3349 eukkoa riitä elämiseen? Ihmettelen vaan.
Tienaan tänä vuonna laskelmieni mukaan 104000e, bonarit tulivat jo keväällä ja sen päälle kk-palkka 6500e.
Ja arvaa mitä? Ei näillä tuloilla meinaa pärjätä kun on makeaan elämään mieltynyt vaimo ja kolme lasta. Vaimo on keskituloinen, mutta on kyllä keksinyt helposti käytön kaikelle ”ylimääräiselle” rahalle jota tienaan.
Sama homma. Tienestit vuodessa 160 k€ ja rouva elää mielellään "korotettua elintasoa" toki minun tulojeni varassa. Minulle riittäisi vallan mainiosti elintaso johon hänen tulonsa (45 k€/vuosi) riittäisivät. Nauttikoon vielä pari vuotta, sitten saapi etsiä uuden maksajan elintasolleen...
"Avioliitto on vain prostituution laillistettu muoto"
Hah täällä aikaisempi kirjoittaja. Yksi syy miksi olen edelleen suhteellisen po on se että vaimo on lasten synnyttyä ”mukavuuskotirouvaillut” täydet kolme vuotta ennen töihin paluuta. Siihen aikaan tienasin ehkä 80te vuodessa, mutta vaimon elintason ylläpitämiseksi piti ottaa kulutusluottoa että päästään hänen toivomalleen etelänlomalle.
Ylipäätään kaikki liittyy siihen että tehdään tai hankitaan jotain kallista jonka voi päivittä faceen tai instaan.
Kyllä mäkin avioeron tästä otan kun kuopus vähän kasvaa. Omaisuutta ei ole oikeastaan kuin iso omakotitalo josta on suurin osa velkaa ja sama auton kanssa. Jos kaikki myydään ja jaetaan niin molemmille jää joku 60-70te. Siinä voi sitten ex-vaimo miettiä millä säilyttää shoppailut ja reissaamisqen.
Ihan turhaan kiereskelet katkeruudessasi. Itse mahdollistat ja kannustat kaytosta.
Olet varmaan kuin minun mieheni, joka ei kerro mita tililla on. Tulee tuhansia sielta taalta, eika ole hatapaivaa. Tottakai katson silloin, etta on varaa laittaa lapsi kalliisin harrastuksiin. Ostaa see mita tarvii.
Kannattaa laittaa mustaa valkoisella budjetti ja tehda yhteinen saastotavoite. Ja kun tavoitteeseen paasette lahdette sinne lomamatkalle.
Ylivarojen elaminen toisen mieliksi on vahan holmoa.
Moni ei hahmota mitä verotus tekee isolta kuulostavalle bruttopalkalle. Minä tienaan 5870e/kk ilman bonusta, bonuksen kanssa 7500. Mies tienaa 6850 ei bonuksia. Omistusasunto Etelä-Helsingissä, 1 lapsi. Turha haaveilla että ostaisi mökin tai veneen, kun ei siihen silti ole varaa. Meillä isoin yksittäinen osa menee asumisen kuluihin (lainat, vastike) koska iso asunto haluamallamme paikalla on meille tärkeydessä korkealla. Maksamme asumiskuluja yli 3000e/kk
Vierailija kirjoitti:
Moni ei hahmota mitä verotus tekee isolta kuulostavalle bruttopalkalle. Minä tienaan 5870e/kk ilman bonusta, bonuksen kanssa 7500. Mies tienaa 6850 ei bonuksia. Omistusasunto Etelä-Helsingissä, 1 lapsi. Turha haaveilla että ostaisi mökin tai veneen, kun ei siihen silti ole varaa. Meillä isoin yksittäinen osa menee asumisen kuluihin (lainat, vastike) koska iso asunto haluamallamme paikalla on meille tärkeydessä korkealla. Maksamme asumiskuluja yli 3000e/kk
Se on teidän valinta. Ihan sairasta maksaa asumisesta yli 3000€.
Vierailija kirjoitti:
Kaikkihan ne täällä on! Etsipä joku keskustelu, jossa kysytään palkkaa :D
Samaten kuin kaikkien äo täällä on yli 120 :D
Mikäli tällä palstalla äo on ainostaan 120 on palstalainen luokiteltava debiiliksi, sillä keskiverto palstalaisen äo ylittää useimmiten selkeästi 150:n rajapyykin. Ja tosiaan onhan tuo 5357 euroa/kk naurettavan vähän, ollen ainoastaan keskiverto palstalaisen lapselleen/lapsilleen antaman viikkorahan suuruinen. Eivät palstan erityiserityisaerityisasiantuntijat sormeaan heilauta alle kymppitonnin.
Herää vain kysymys miksi me sallitaan järjetön verotus. Keskiluokan laillinen ryöstäminen on loputtava.
Saamapuolella olijat haluavat vain korottaa veroja. Moraalitonta, että pienen osan selkänahasta raavitaan suurimman osan julkiset palvelut, jotka on tehottomasti toteutettu.
On selvää, että jossain vaiheessa Suomi ajaa 200 kilometriä tunnissa päin betoniseinää tätä vauhtia.
Minulla bruttoansiot n. 650 euroa/kk. Haistakaa elitistiset riistäjät pitkät ja tukehtukaa yltäkylläisyyteenne ja elitismiinne.
- rahvaan ääni-
Ihan hoitajana olen tienannut tuota, mutta on tarkoittanut lähes kellon ympäri työskentelyä.
Mun palkka bruttona 5500, lisäksi pääomatuloja n. 600 euroa kuukaudessa. Näistä jää nettona käteen 3700 euroa. Mies tienaa bruttona 2200 euroa, nettona 1700 euroa. Asuntolaina, muut asumisen kulut, kahden auton kulut, lapsen hoitomaksut ja yhden isovanhemman kotipalvelumaksut vievät 3700 euroa kuussa eli koko minun nettopalkkani.
Vierailija kirjoitti:
Minulla bruttoansiot n. 650 euroa/kk. Haistakaa elitistiset riistäjät pitkät ja tukehtukaa yltäkylläisyyteenne ja elitismiinne.
- rahvaan ääni-
Olet kyllä vähemmistössä tässä ketjussa, jonne on kokoontunut palkansaajien eliittikymmenys!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo tämä menoinflaatio on juuri yksi syy miksi rahat palaa. Ei riitä vaimolle enää tavallinen hotelli lomamatkalla vaan pitää olla viiden tähden. Eikä sieltäkään mieluiten perushuonetta. Näin sitä rahaa palaa, mutta mitäpä sitä ei tekisi täydellisen somekuvan vuoksi.
Sita kutsutaan elmaksi. Oletko koskaan kuullut?
Siina nautitaan menestykseen mukaan elaman iloista.
Jos olet vaivalla saanut itellesi hyvan palkan miksi menisit rotanloukkuuun lomalla? Vai ottaisitko kaiken irti siita viikosta kahdesta?
Vierailija kirjoitti:
Noin pienellä summalla ei missään Helsingin kolkassa asuta yhtään missään, ainakaan kohta.
Vierailija kirjoitti:
- rahvaan ääni-
Ansiot vai tuet joilla elätämme sinut, kiittämätön?
Vierailija kirjoitti:
Verot eivät tee köyhästä varakasta. Ne tekevät vain kaikista köyhiä.
Vierailija kirjoitti:
"Meillä isoin yksittäinen osa menee asumisen kuluihin (lainat, vastike) koska iso asunto haluamallamme paikalla on meille tärkeydessä korkealla. Maksamme asumiskuluja yli 3000e/kk"
-Turha ruikuttaa sillä tuohan on pakollista säästämistä jonka saa nostettua itselle siinä vaiheessa kun asunnon myy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on teidän valinta. Ihan sairasta maksaa asumisesta yli 3000€.
Eihän tuo ole kuin 1000 € per henkilö.
Minun (sinkku) asumiskulut ovat 1200 € Itä-helsingissä.
[/quote]
Olet kyllä vähemmistössä tässä ketjussa, jonne on kokoontunut palkansaajien eliittikymmenys![/quote]
Onko hyväpalkkaisilla vähän töitä, kun on mahdollisuus työaikana roikkua vauva-palstalla kehuskelemassa?
Autoetusi lienee kuitenkin kokonaispalkkaan sisältyvä eli miksi mainitset sen erikseen?