Palkansaajien eniten ansaitseva kymmenys tienaa 5357 €/kk - onkohan täällä ketään heistä paikalla…?!?
Kommentit (175)
Muutama satku puuttuu. Tienaan 5100€/kk.
Peruspalkka 5900/kk, tulospalkkiot keskimäärin 2000/kk. Eronnut, yksin asuva mies, ei pk-seudulla. Verojen, elatusmaksujen, asumisen ja muiden kiinteiden kulujen jälkeen ei paljoa ylimääräistä jää. Pärjään toki, mutta mitään massiivisia säästöjä ei kerry vaikka en juuri matkustele tai tuhlaile, tupakoinnin ja alkoholin käytönkin olen lopettanut kokonaan jo vuosia sitten. Asun melko vaatimattomassa vuokra-asunnossa kerrostalossa.
Tulonsiirrot tässä maassa vi*uttaa, samoin kaikki tukia nautiskelevat elätit ja pientuloiset joiden mukavan asumisen kustantaa käytännössä yhteiskunta. Äänestän vain niitä poliitikkoja, jotka haluavat romuttaa nykyisen tukijärjestelmän. Monissa muissa maissa kylpisin rahassa, Suomessa olen nettomaksaja joka kustantaa muiden helpon elämän.
Täällä yksi kanssa. Reilu kolmikymppisenä tulot nousivat yli tuon 5700e/kk. Nyt vajaa 7000e/kk
Normi valkokaulustyöntekijä olen.
Mutta verotus pitää huolen ettei tällä palkalla kannata leuhkia. Suomi on hieno maa, mutta verotus tappaa menestymisen täällä. Jos rahan perään olisin, muuttaisin ulkomaille.
Kyllä saan parhaimpaan tulodesiiliin kuuluvaa palkkaa. Olen todella hämmentynyt, kylläpä sinne ylimpään pääsee pienellä palkalla. Verottaja vie omansa ja työeläkemaksut on törkeät, joten käteen jäävä summa ei häävi ole.
Mun mies ei tosin lue palstaa mutta vuositulot 107ke. Eli yli tuon. Itse en ole päässyt noihin tuloihin
Vierailija kirjoitti:
No huh! Täällähän liikkuu varakasta porukkaa!
Huomioitava vielä, että rikkaimmassa kymmenyksessä valtaosa on miehiä!
Naiset tekevät niin paljon osa-aikaista työtä, että jäävät usein tuon alle jopa aloilla, joilla yli 5400 e/kk palkka on normi. Ihan oma vika, näkyy myöhemmin eläkkeessä eikä ne lapset silloin kiittele, että kiva, kun olit 2 pv/vko kanssamme.
Mieheni tienaa hieman yli tuon, mutta verokarhu vie ison siivun. Itse en saa läheskään yhtä paljon, nettona taloutemme tulee ehkä tuo summa. Ei nyt euroja tarvitse pihistellä mutta mihinkään ökyilyynkään ei pk-seudulla riitä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä saan parhaimpaan tulodesiiliin kuuluvaa palkkaa. Olen todella hämmentynyt, kylläpä sinne ylimpään pääsee pienellä palkalla. Verottaja vie omansa ja työeläkemaksut on törkeät, joten käteen jäävä summa ei häävi ole.
Kuvastaa vaan kuinka persaukisten maa tämä on, kun noin pienillä pääsee parhaimpaan kymmenykseen. Ja verottaja pitää huolen ettei pääse liikaa keulimaan vielä 10 k€ liksoilla.
Suomessa kannattaa olla vain oikeasti niin suurituloinen (yli 200t/vuosi) jotta verojenkin jälkeen jää jotain tai todella pienituloinen jolloin yhteiskunta piffaa asumisen ja muut tuet maksimeina päälle. On täysin absurdia ja naurettavaa puhua Suomessa jostain viiden kuuden tonnin tuloista "suurina", kun niistä verottaja jo kahmaisee suuren osan työnnettäväksi muiden taskuihin.
Minun peruspalkka on 5 100 josta puuttuu kaikki lisät. Esimerkiksi lomaraha, matkustus, bonukset,ym. Otan ne rahan sijaan lomana. Niistä kertyy normaalisti vähintään kuukausi palkallista lomaa lisää. Ylitöitä en tee enää ollenkaan. Minun marginaaliverorosentti on 53 %. Sillä ei kannata Suomessa enää tehdä töitä.
Dippa inssi
Omat tuloni 0e, jos lapsilisiä ei huomioida. Olen opiskelija ja kotiäiti. Mieheni tienaa tuon summan yli, mutta hän ei todellakaan käy tällä palstalla. Minä sen sijaan käyn.
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole vielä huomannut, niin 90% palstailijoista on vaativissa asiantuntijatyössä minimissään 5000e/kk palkalla. Lisäksi jokaiseen terveyteen liittyvään keskusteluun vastaa aina vähintään kaksi lääkäriä. Päättele tästä.
:D
Lisäksi 95% on hoikkia ja urheilullisia, syövät terveellistä ja monipuolista ruokaa laadukkaista raaka-aineista. Heidän lapsensa ovat myös tietenkin hoikkia ja harrastavat urheilua tavoitteellisesti, pojat ovat aina sen 190 cm pitkiä.
Eikä sovi unohtaa että myös lapsilla on vauvasta asti kerätyt muhkeat osakesalkut.
Täällä on helppoa luoda itselleen se unelmaelämä.
Tätä(kin) keskustelua lukiessani tajuan taas että palkkani on järjettömän suuri. Saan nettona kuussa 7 802 euroa. Kuinka paljon pitäisi Suomessa ansaita että verojen yms. jälkeen jäisi käteen tuon verran? 20 000?
Olen töissä EU-instituutiossa (en Suomessa). En maksa paikallista tuloveroa vaan palkasta otetaan verot, eläkemaksut, sairausvakuutusmaksut jne. suoraan EU:n kassaan.
Puolisoni on myös EU-hommissa ja ansaitsee suunnilleen saman verran. Yhdessä kotitaloutemme nettotulot ovat siis yli 15 000 euroa kuussa. Sitä ei kyllä kukaan uskoisi kun elämäntyyliämme katselee.
Vierailija kirjoitti:
Omat tuloni 0e, jos lapsilisiä ei huomioida. Olen opiskelija ja kotiäiti. Mieheni tienaa tuon summan yli, mutta hän ei todellakaan käy tällä palstalla. Minä sen sijaan käyn.
No ei tietenkään mitään lapsilisiä huomioida, ne ovat niitä rahoja joita viedään veronmaksajan kukkarosta ja työnnetään sinun taskuusi palkintona onnistuneesta yhdynnästä.
Onko palkat tosiaan noin surkeat? Oma liksa on yli 7000 € / kk. AMK insinööri projektipäälliikön tehtävissä. Bonukset päälle. Palkka on neuvottelukysymys ja riippuu tietysti myös siitä kuinka hommansa hoitaa.
Ihmettelinkin niitä koronarokotteen vastustajia ja kuinka he pystyvät matkustamaan kun eivät hae rokotteita. Heillä ei selvästi ole sellaista ongelmaa kun ovat niin persaukisia ettei siihen ole varaa. Hienoa elämää varmasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas tämä jatkojuttu niin teille selviää mitä tuo reilu viis tonnia on nettona:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec0…
Lyhyesti lainattuna:
5 357 euron kuukausiansiosta (9. desiili) jää käteen 3 349 euroa. Veroprosentti on 37,5.
Ja kennellekö ei 3349 eukkoa riitä elämiseen? Ihmettelen vaan.
Tienaan tänä vuonna laskelmieni mukaan 104000e, bonarit tulivat jo keväällä ja sen päälle kk-palkka 6500e.
Ja arvaa mitä? Ei näillä tuloilla meinaa pärjätä kun on makeaan elämään mieltynyt vaimo ja kolme lasta. Vaimo on keskituloinen, mutta on kyllä keksinyt helposti käytön kaikelle ”ylimääräiselle” rahalle jota tienaan.
Sama homma. Tienestit vuodessa 160 k€ ja rouva elää mielellään "korotettua elintasoa" toki minun tulojeni varassa. Minulle riittäisi vallan mainiosti elintaso johon hänen tulonsa (45 k€/vuosi) riittäisivät. Nauttikoon vielä pari vuotta, sitten saapi etsiä uuden maksajan elintasolleen...
"Avioliitto on vain prostituution laillistettu muoto"
Hah täällä aikaisempi kirjoittaja. Yksi syy miksi olen edelleen suhteellisen po on se että vaimo on lasten synnyttyä ”mukavuuskotirouvaillut” täydet kolme vuotta ennen töihin paluuta. Siihen aikaan tienasin ehkä 80te vuodessa, mutta vaimon elintason ylläpitämiseksi piti ottaa kulutusluottoa että päästään hänen toivomalleen etelänlomalle.
Ylipäätään kaikki liittyy siihen että tehdään tai hankitaan jotain kallista jonka voi päivittä faceen tai instaan.
Kyllä mäkin avioeron tästä otan kun kuopus vähän kasvaa. Omaisuutta ei ole oikeastaan kuin iso omakotitalo josta on suurin osa velkaa ja sama auton kanssa. Jos kaikki myydään ja jaetaan niin molemmille jää joku 60-70te. Siinä voi sitten ex-vaimo miettiä millä säilyttää shoppailut ja reissaamisen.
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kannattaa olla vain oikeasti niin suurituloinen (yli 200t/vuosi) jotta verojenkin jälkeen jää jotain tai todella pienituloinen jolloin yhteiskunta piffaa asumisen ja muut tuet maksimeina päälle. On täysin absurdia ja naurettavaa puhua Suomessa jostain viiden kuuden tonnin tuloista "suurina", kun niistä verottaja jo kahmaisee suuren osan työnnettäväksi muiden taskuihin.
Ei kannata olla noin suurituloinen. Palkasta joutuu maksamaan aivan käsittämättömät verot mille ei saa vastineeksi käytännössä mitään. Minulla oli mahdollisuus vaihtaa työpaikkaa, olisin saanut 2000 € lisää kuukaudessa. Ei kannattanut, veroprogression, pidemmän työmatkan yms. jälkeen käteen ei olisi jäänyt käytännössä mitään. Hyvätuloisten verotus on täysin kohtuuton tässä maassa.
Täällä ollaan. Palkka 5700 kuukaudessa. Mutta kun palkan laskee tuntipalkaksi, niin se palkka on aika lailla keskiverto, sillä ylitunneista ei makseta.
Tänä vuonna olen ensimmäistä kertaa yli 100 t€ vuodessa tienaavien listalla. Kuluvan vuoden tulot taitaa jäädä vähän alle.
Oma peruspalkka 4560/kk. Mutta nyt teen yhdelle hankkeelle lisätöitä ja saan säännöllisen lisän 800 e / kk.
Tällä hetkellä olen lukion opettaja, joka tienaa tuon just tuon 5360 e/kk. Vaan tämä on tilapäistä.