Palkansaajien eniten ansaitseva kymmenys tienaa 5357 €/kk - onkohan täällä ketään heistä paikalla…?!?
Kommentit (175)
Täällähän me yli-ihmiset tunnetusti kokoonnumme. Av-miitti olisikin erinomainen piristysruiske Suomen turismille. Kyllä olisi turistilla ihmeteltävää, kun yli-ihmisiä saapuu paikalle oikein bussikaupalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin tässä on käynyt niin että minä maksan kaikki lainanlyhennykset ja asumisen sekä autoilun kulut. Vaimo sanoo siihen että kyllähän hän ostaa vaatteita lapsille ja käy välillä kaupassa. Ei auta vaikka oon yrittänyt laittaa näitä kuluja paperille, koska hän ”ansaitsee” luksuksen ja onhan mulla kovat tulot.
Kotirouvailu oli sinällään ihan ok jos olisi jätetty niiltä vuosilta kalliit reissut ja hankinnat tekemättä - ei jätetty.
Arvaa vaan olenko muutaman sata kertaa sanonut että nyt ei osteta uutta sitäjatätä tai varataan halvempi lomamatka. Se menee aina siihen että minut haukutaan pihiksi ukoksi.
No kyllä tämä eräänä päivänä loppuu ja muutos on vaimon osalta karu. Juuri se että mies on aina hoitanut kaikki talousasiat. Siinä sitten havahtuu mihin ne rahat riittää kun itse joutuu maksamaan asumiskulut/autot ja kaiken muunkin. Tylyä sanoa mutta odottelen että kuopus on kouluiässä niin voidaan mennä lasten kanssa viikko-viikko -systeemillä. Lapsien kuluista en tingi eron jälkeenkään, sittenhän mulla on siihen hyvin varaa kun turhat luxushankinnat jää pois.
En sitä kiellä että tämä on kieroutunut parisuhde, mutta kommenttien perusteella en ole ainoa.
Mitä sitten, että vaimo haukkuu pihiksi ukoksi? Mitä oikein pelkäät? Että hän suuttuu ja jättää sinut? Tai menee seksilakkoon?
Tämä on ihan oma valintasi, että annat vaimon sabotoida perheen talouden. Ja ainoa suunnitelmasi asian korjaamiseksi on hajottaa perhe. En pysty ymmärtämään mitä tuollaisen miehen päässä oikein liikkuu.
Kuten sanottu niin talous kyllä kestää, mutta periaatteessa olisi järkevämpää laittaa rahat säästöön. Enkä kiellä etten nauttisi lomareissuista, mutta olisin silti mielummin valinnut hieman edullisemman hotellin samasta kohteesta.
Joo seksilakko on tullut tutuksi. Ja kuten sanoin niin hän ei kyllä eroa ota, koska tämän kulutuskulissin romahtaminen olisi kauheinta mitä hän tietää. Kieroutunut suhde on se on ihan selvä!
Jos en hanki hänen haluaamaansa juttua niin hän kyllä muistuttaa siitä joka ikinen päivä kunnes luovutan. Aino keino välttää tämä jankutus olisi ero ei siitä mihinkään pääse. Osaa myös käyttää näitä vanhempia lapsia tässä, esittelee esim. jotain matkakohdetta ja sanoo että tänne mentäis syyslomalla jos teidän isänne suostuu. Esikoinen on sen verran vanha että hän jo alkaa kyseenalaistamaan kuviota.
Oletko kertaakaan kertonut vaimollesi, että harkitset eroa tämän ongelman takia?
Olen varoittanut asiasta, että ei pitäis tulla yllätyksenä vaikka kuitenkin tulee. Toki tuo on varmaan tullut välillä riidoissa sanottua niin monta kertaa että ei usko enää että tekisin niin.
Tämä ketju avasi silmät! Kiitos siitä ehkä pitäisi vain ryhdistäytyä ja muuttaa pois. On tästä hyvätuloisuudesta se etu että voi tuosta vaan vuokrata itselleen oman siistin kämpän ja ostaa sinne huonekaluja, astioita ja pesukoneen. Siitä se lähtee, talo on toki sitten pakko laittaa myyntiin kun vaimolla ei ole varaa maksaa mua ulos eikä mulla ole tarvetta niin hienolle talolle.
Voi olla fiksus paatos.
Silla jos vaimo rakastaa ja arvostaa sinua muunakin kuin lompakkona niin han ei kayttaytyisi noi.
Pariterapiakin voisi auttaa.
Voi olla niin kaavoihin kangistunut ja kun sina sitten aina luovutat ja han tietaa sen.
Lapsia ei saisi ikina kayttaa valikasina.
Vierailija kirjoitti:
Auts kun verotoimisto ottaa hampaisiin. Siina on ihan turhaan selitella etta on lailliset kuviot.
Suomen verokarhu OTTAA IHAN KAIKEN MINKA IRTI SAA! Et paase veroja karkuun ellet muuta itse ulkomaille ja viet kokk omaisuuden ja perheenkin, jos edes pikkurilli jaa niin se on siina.
Ei ota muuta kuin sen joka tarvitaan että saadaan maksettua perheesi opiskelut, terveydenhuolto sun muut.
Jos ei tämä kelpaa niin äänestä toisin tai osallistu itse poliittiseen päätöksentekoon.
Ikävä kyllä minä en tienaa noin vähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä ollaan, brutto n. 7000e/kk
Suunnilleen sama täällä, karvan verran yli. Plus osingot päälle. Ja miksi roikun täällä, kipenä etäpäivällä eikä aivot taivu nyt muuhun.
No ei tunnu taipuvan jos osinkoja mainostat palkkakeskustelussa.
Pinna kireällä? Tulee samasta yhtiöstä, mutta toki eri momentilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lukekaas tämä jatkojuttu niin teille selviää mitä tuo reilu viis tonnia on nettona:
https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/12dce571-b7ec-4a01-a6d0-6b060eec0…
Lyhyesti lainattuna:
5 357 euron kuukausiansiosta (9. desiili) jää käteen 3 349 euroa. Veroprosentti on 37,5.
Ja kennellekö ei 3349 eukkoa riitä elämiseen? Ihmettelen vaan.
Tienaan tänä vuonna laskelmieni mukaan 104000e, bonarit tulivat jo keväällä ja sen päälle kk-palkka 6500e.
Ja arvaa mitä? Ei näillä tuloilla meinaa pärjätä kun on makeaan elämään mieltynyt vaimo ja kolme lasta. Vaimo on keskituloinen, mutta on kyllä keksinyt helposti käytön kaikelle ”ylimääräiselle” rahalle jota tienaan.
Sama homma. Tienestit vuodessa 160 k€ ja rouva elää mielellään "korotettua elintasoa" toki minun tulojeni varassa. Minulle riittäisi vallan mainiosti elintaso johon hänen tulonsa (45 k€/vuosi) riittäisivät. Nauttikoon vielä pari vuotta, sitten saapi etsiä uuden maksajan elintasolleen...
"Avioliitto on vain prostituution laillistettu muoto"
Hah täällä aikaisempi kirjoittaja. Yksi syy miksi olen edelleen suhteellisen po on se että vaimo on lasten synnyttyä ”mukavuuskotirouvaillut” täydet kolme vuotta ennen töihin paluuta. Siihen aikaan tienasin ehkä 80te vuodessa, mutta vaimon elintason ylläpitämiseksi piti ottaa kulutusluottoa että päästään hänen toivomalleen etelänlomalle.
Ylipäätään kaikki liittyy siihen että tehdään tai hankitaan jotain kallista jonka voi päivittä faceen tai instaan.
Kyllä mäkin avioeron tästä otan kun kuopus vähän kasvaa. Omaisuutta ei ole oikeastaan kuin iso omakotitalo josta on suurin osa velkaa ja sama auton kanssa. Jos kaikki myydään ja jaetaan niin molemmille jää joku 60-70te. Siinä voi sitten ex-vaimo miettiä millä säilyttää shoppailut ja reissaamisen.
NIIN tutty ja yleinen tarina, itselläkin oli täsmälleen sama tilanne. Ex-vaimo ulosmittasi näennäisesti hyvät tuloni pesänrakennusvietillään ja tarpeillaan näyttää ystäville ja tuttaville että "menee hyvin".
Suosittelen eroa todella lämpimästi kenelle tahansa miehelle, jonka kukkarolla paikkaillaan naisen heikkoa itsetuntoa ja miehelle, joka joutuu epäsuhtaisesti pönkittämään perheen taloutta.
Kai se on pakko erota että sais joskus rahaa säästöönkin. Mulle riittäis vaatimattomampikin asunto. Sitäpaitsi tällaisen ison omakotitalon ylläpitoonkin menee paljon työtä ja energiaa. Toki vaimo auttaa, hän laittaa kukat kukkaruukkuun. Ja sitten rutisee että eikö voitais uudistaa piha, tilattais sellanen pihasuunnittelija että tulis oikein hieno.
Joo kun naapureillakin on niin pitää esittää. Ehkä siinä on vähän myös vaimon omaa huonoa itsetuntoa kun naapurin rouvat ovat lääkäreitä, pomoja yms. Oon yrittänyt myös selittää että helppohan sitä on elellä leveästi jos molemmat puolisot tienaavat yli 5000e/kk mutta ei mene jakeluun.
Ja siis haluan korostaa että rakastan vaimoani paljon. Hän tietää sen ja siksi pystyy suostuttelemaan minut kaikkiin ”hankintoihin”. Mutta se ei poista sitä tunnetta että tunnen itseni hyväksikäytetyksi.
Jostain syystä kohtelet kuitenkin vaimoasi raha-asioissa kuin pikkulasta sen sijaan, että kertoisit avoimesti, paljonko rahaa on, paljonko sitä tulee ja mihin sitä riittää. Tai oikeasti pitäisi tietenkin yhdessä neuvotella ja sopia, mitkä asiat rahankäytössä laitetaan etusijalle ja mitä ostetaan vasta myöhemmin.
En itse suostuisi ikinä siihen, että mieheni hoitaisi yksin meidän raha-asiamme.
Toisaalta saatat myös aliarvioida sitä, miten paljon mukavuutta vaimon "kotirouvailu" elämäänne tuo. Olen itse mennyt töihin heti äitiyslomien jälkeen eikä se niin herkkua ollut kummallekaan sumplia vähän väliä sairastelevien lasten hoitoa. Olen onnellinen, että lapset ovat jo isoja ja tuo sumpliminen takana.
DI-nainen, palkka 5600 eur / kk
Jotenkin tässä on käynyt niin että minä maksan kaikki lainanlyhennykset ja asumisen sekä autoilun kulut. Vaimo sanoo siihen että kyllähän hän ostaa vaatteita lapsille ja käy välillä kaupassa. Ei auta vaikka oon yrittänyt laittaa näitä kuluja paperille, koska hän ”ansaitsee” luksuksen ja onhan mulla kovat tulot.
Kotirouvailu oli sinällään ihan ok jos olisi jätetty niiltä vuosilta kalliit reissut ja hankinnat tekemättä - ei jätetty.
Arvaa vaan olenko muutaman sata kertaa sanonut että nyt ei osteta uutta sitäjatätä tai varataan halvempi lomamatka. Se menee aina siihen että minut haukutaan pihiksi ukoksi.
No kyllä tämä eräänä päivänä loppuu ja muutos on vaimon osalta karu. Juuri se että mies on aina hoitanut kaikki talousasiat. Siinä sitten havahtuu mihin ne rahat riittää kun itse joutuu maksamaan asumiskulut/autot ja kaiken muunkin. Tylyä sanoa mutta odottelen että kuopus on kouluiässä niin voidaan mennä lasten kanssa viikko-viikko -systeemillä. Lapsien kuluista en tingi eron jälkeenkään, sittenhän mulla on siihen hyvin varaa kun turhat luxushankinnat jää pois.
En sitä kiellä että tämä on kieroutunut parisuhde, mutta kommenttien perusteella en ole ainoa.
Toisin sanoen haluat käyttää taloudellista valtaa. Mussutat kyllä vaimollesi, että rahat eivät riitä johonkin vaimon haluamaan, mutta et esitä hänelle selviä laskelmia siitä, miten paljon rahaa tulee ja menee mihinkin ja pyytäisi häneltä ehdotusta siitä, mistä menoista tingitään, jotta saadaan hänen haluamansa juttu (vai jätetäänkö se sittenkin hankkimatta).
Toki osasyy on vaimossakin. Hän on selvästi liian kiltti, kun ei vaadi sinulta täyttä tietoa perheenne rahatilanteesta. Minä en ikinä suostuisi tuollaiseen, vaan vaatisin selvät rätingit pöytään.
Ei tämä mun mielestä ole taloudellista vallankäyttöä kun puhe on tosiaan sellaisista luxusjutuista jotka eivät ole perustarpeita. Esimerkkejä tällaisista on esim. 8000e ulkoporeallas ja viikon 2400e/vko mökki Lapissa (koronan takia kotimaassa).
Ja siis onhan mulla noihin varaa, mutta mieluummin olisin laittanut nämäkin rahat säästöön.
On se silti jonkinlaista vallankäyttöä, että vaimollasi ei ole tarkkaa tietoa perheenne rahatilanteesta ettekä kunnolla neuvottele hankinnoista yhdessä siltä pohjalta. Sinä mussutat, mutta et anna vaimollesi todellista mahdollisuutta ottaa tilanteesta vastuuta.
Olen itse nainen, joka seuraa mieskollegoiden perheiden rahakeskusteluita silmät pyöreänä. Vasta nyt tajuan, että osa naisista ei halua tietää koska silloin voi ulosmitata ruinaamalla ja kiristämällä miten paljon vaan. Rooleja on hyvin vaikea muuttaa, kun alun perin ne on jaettu noin väärin. Oma äitini oli juuri tuollainen. Hirveä halu saada materiaa, jota isä hiki katussa kustansi. Ei käynyt hyvin lopulta, joten kannattaa miettiä kuinka kauan tuota pitää pystyssä!
Vierailija kirjoitti:
Suomessa kannattaa olla vain oikeasti niin suurituloinen (yli 200t/vuosi) jotta verojenkin jälkeen jää jotain tai todella pienituloinen jolloin yhteiskunta piffaa asumisen ja muut tuet maksimeina päälle. On täysin absurdia ja naurettavaa puhua Suomessa jostain viiden kuuden tonnin tuloista "suurina", kun niistä verottaja jo kahmaisee suuren osan työnnettäväksi muiden taskuihin.
tämä.
Mies brutto on 5050 ja netto on 3159. Mun ystävä on 6000 ja netto 3500.
Ketjussa 170 viestiä - niistä 17 tienaa yli 5300 e/kk.
Pitäisikö uskoa näitä viestejä?
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole vielä huomannut, niin 90% palstailijoista on vaativissa asiantuntijatyössä minimissään 5000e/kk palkalla. Lisäksi jokaiseen terveyteen liittyvään keskusteluun vastaa aina vähintään kaksi lääkäriä. Päättele tästä.
:D
Onko koskaan käynyt mielessä, että mainitsemasi "lääkärin" vastaus voi olla ihan normi työläisen kirjoittama googlesta. Esim. minä lähihoitajana etsin tiedon googlesta ja kirjoitan asian lyhyesti ja ytimekkäästi, sisältäen varman tiedon.
Vierailija kirjoitti:
No jos et ole vielä huomannut, niin 90% palstailijoista on vaativissa asiantuntijatyössä minimissään 5000e/kk palkalla. Lisäksi jokaiseen terveyteen liittyvään keskusteluun vastaa aina vähintään kaksi lääkäriä. Päättele tästä.
:D
Ei tarvi olla lääkäri osatakseen vastata terveyteen liittyviin keskusteluihin. Joillakin voi olla omakohtaista kokemusta sairauksista ja siksi tulee tietoa paljon. Harva kertoo sairauksista täällä omakohtaisesti.
Olen varoittanut asiasta, että ei pitäis tulla yllätyksenä vaikka kuitenkin tulee. Toki tuo on varmaan tullut välillä riidoissa sanottua niin monta kertaa että ei usko enää että tekisin niin.
Tämä ketju avasi silmät! Kiitos siitä ehkä pitäisi vain ryhdistäytyä ja muuttaa pois. On tästä hyvätuloisuudesta se etu että voi tuosta vaan vuokrata itselleen oman siistin kämpän ja ostaa sinne huonekaluja, astioita ja pesukoneen. Siitä se lähtee, talo on toki sitten pakko laittaa myyntiin kun vaimolla ei ole varaa maksaa mua ulos eikä mulla ole tarvetta niin hienolle talolle.