Rikkaiden lapset menestyvät todennäköisimmin
Otan ikäluokastani (syntyneet 80-luvun lopulla) esimerkkijoukon tyttöjä, joista kolmella on todella rikkaat vanhemmat, muutamalla ylempää keskiluokkaa olevat vanhemmat, yhdellä keskiluokkaiset vanhemmat ja muutamalla köyhät vanhemmat.
Rikkaan perheen tytöt ovat ammateiltaan lääkäri, diplomi-insinööri ja KTM. Lukiossa he saivat pelkkiä älliä. He olivat ihania ja ystävällisiä tyttöjä,joilla oli paljon kehittäviä harrastuksia. Myöhemmin he ovat matkustaneet paljon ja saaneet kansainvälisiä scholarshippejä harvardia myöten. Työpaikat tällä hetkellä heillä ovat loistavat. Taas ylempää keskiluokkaa olevien lapset ovat opiskelleet itselleet amk-tutkintoja ja yksi maisterintutkinnonkin. Alat eivät vain ole kovin työllistäviä, mutta he ovat menestyneet hyvin. Lukiossa oli heilläkin hyvät arvosanat. Tämä keskiluokkaisesta perheestä tuleva oli lukiossa keskitasoa, opiskeli amk:saa, mutta päätyi kaupan kassaksi. Köyhien perheiden lapset ovat hankkineet itselleen esim. amistutkinnon autonasentajaksi. Elämä on reilua.
Kommentit (239)
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 16:53"]
Tässä esimerkkinä kaksi lasta, toinen mustaihoisen isän ja valkoihoisen äidin avioerolapsi, toinen yhteisasunnossa asuneiden vähävaraisten tehdastyöläisten lapsi. Ensimmäisestä lapsesta tuli USA:n presidentti Obama, toisesta Venäjän presidentti Putin.
Tarvitsetteko muuta osoitusta siitä, etteikö maailmassa pysty pärjäämään heikommistakin lähtökohdista.
[/quote]
Ei siitä ole kyse tässä keskustelussa ollenkaan, sisälukutaito ei taida olla vahvuutesi?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 17:00"]
Tässä esimerkkinä kaksi lasta, toinen mustaihoisen isän ja valkoihoisen äidin avioerolapsi, toinen yhteisasunnossa asuneiden vähävaraisten tehdastyöläisten lapsi. Ensimmäisestä lapsesta tuli USA:n presidentti Obama, toisesta Venäjän presidentti Putin.
Tarvitsetteko muuta osoitusta siitä, etteikö maailmassa pysty pärjäämään heikommistakin lähtökohdista.
[/quote]
Ei siitä ole kyse tässä keskustelussa ollenkaan, sisälukutaito ei taida olla vahvuutesi?
[/quote]
Mahdollisesti voisit opastaa minua siinä, missä kohtaa argumentointini ei ole pätevää.
Itselläni on akateeminen koulutus tekniikan alalta, toimin oman, viitisentoista vuotta sitten perustamani konsulttiyrityksen johdossa, tätänykyä työntekijöitä toistakymmentä. Työläisperheen lapsi, ja osaan kyllä myös katukäytöksen.
En lukenut koko ketjua läpi, joten on mahdollista, että jotain nyansseja minulta jäi viestiketjusta huomaamatta, mutta omat kokemukseni eivät tue alkuunkaan sitä, että rikkaiden ja koulutettujen perheiden lapsilla olisi taustastaan mitenkään ratkaisevaa etua menestymisessä.
Mutta saatathan sinäkin olla oikeassa, omista lähtökohdistasi.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 17:16"]
Mahdollisesti voisit opastaa minua siinä, missä kohtaa argumentointini ei ole pätevää.
Itselläni on akateeminen koulutus tekniikan alalta, toimin oman, viitisentoista vuotta sitten perustamani konsulttiyrityksen johdossa, tätänykyä työntekijöitä toistakymmentä. Työläisperheen lapsi, ja osaan kyllä myös katukäytöksen.
En lukenut koko ketjua läpi, joten on mahdollista, että jotain nyansseja minulta jäi viestiketjusta huomaamatta, mutta omat kokemukseni eivät tue alkuunkaan sitä, että rikkaiden ja koulutettujen perheiden lapsilla olisi taustastaan mitenkään ratkaisevaa etua menestymisessä.
[/quote]
Et vaan ymmärrä ettei tässä ole kyse yksittäisistä ihmisistä, vaan yleisesti.
Ja en usko hetkeäkään, että olisit oikeasti akaateminen, koska et ymmärrä edes alkeita tilastoista ja niiden tulkitsemisesta.
Etkä tiedä mitään lähtökohdistani, ihan vain vihjeeksi, että olen se, joka kirjoitti tässä ketjussa elämästäni väkivaltaisen alkoholistiperheen lapsena, ja itse selvisin (kirjoitin mm. 6 laudaturia taustastani huolimatta ja jatkoin yliopistoon), se ei silti muuta sitä, että suurin osa ei selviydy.
No näkeehän sen vaikka siitä , että siivojan lapsista tulee joskus lääkäreitä, mutta lääkärien lapsista ei tule koskaan siivoojia.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 17:00"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Luokka määrää menestymistä sitä enemmän, mitä korkeammasta asemasta on kyse. Tuo sinun urasi nyt ei vielä mikään maankuulu huippujuttu ole. Tavallisen nevöhööd teknologianörtin puuhastelua.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:03"]
Totta, ja toinen "kipeä" totuus on että kaikkein kauneimmat ihmiset ovat niitä ketkä ovat mukavimpia ja ystävällisimpiä. Ei rumaa lohduta puheet sisäisestä kauneudesta, ei katkeruudessa ole mitään kaunista.
[/quote]
Ei pidä paikkaansa. Mitä kauniimpi sitä varmemmin on todella sika.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 17:21"]
[/quote]
Et vaan ymmärrä ettei tässä ole kyse yksittäisistä ihmisistä, vaan yleisesti.
Ja en usko hetkeäkään, että olisit oikeasti akaateminen, koska et ymmärrä edes alkeita tilastoista ja niiden tulkitsemisesta.
Etkä tiedä mitään lähtökohdistani, ihan vain vihjeeksi, että olen se, joka kirjoitti tässä ketjussa elämästäni väkivaltaisen alkoholistiperheen lapsena, ja itse selvisin (kirjoitin mm. 6 laudaturia taustastani huolimatta ja jatkoin yliopistoon), se ei silti muuta sitä, että suurin osa ei selviydy.
[/quote]
Kaikkea menestystä elämääsi jatkossakin. Ehkä tapaamme joskus reaalimaailmassa. Koeta päästä eroon katkeruudestasi. Myöskään hyökkäävä käytös tuntemattomia kohtaan ensitapaamisella ei yleensä edistä omien näkökulmien perillemenoa.
Hassua, että otit puheeksi, oma diplomityöni perustui aikanaan tilastollisen menetelmien soveltamiseen alalla, jossa niitä ei vielä siihen aikaan Suomessa käytetty. Mutta hienoa, että täältä löytyy minua parempia asiantuntijoita.
Todellakin, kaikkea hyvää sinulle jatkossa.
Nuorena kauniit saattoivat olla itsekkäitä, mutta iän myötä ne ovat rumat jotka käyttäytyvät ilkeimmin ja kostavat kauniille.
[quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:20"][quote author="Vierailija" time="10.12.2014 klo 19:15"]Itse et taida olla penaalin terävin kynä. Esimerkiksi mun mies on köyhästä kodista mutta hänen vanhempansa panostivat pojan koulunkäyntiin eikä hänelle annettu muuta mahdollisuutta kuin menestyä, velkaa ei ole saanut koskaan ottaa eikä ole osannut sitä aikusien kaivata. Miehen takana yliopistokoulutus ja vuosipalkka monta vuotta huidellut kuusinumeroisena. Itse olen hyväosaisesta perheestä. Myös yliopisto takana ja työelämässä menee hyvin. Kyse ei ole siitä kuinka paljon vanhemmat tienaavat vaan arvoista joita vanhemmat opettavat lapsilleen.
[/quote]
Ehkäpä miehesi on vain marginaalia. Kyllä niissä köyhemmissäkin perheissä on varmasti ollut ihan hyvät arvot ja silti lapset eivät ole jaksaneet edes yrittää päästä esim. lääkikseen, joka vaatii nykyään hirveän määrän rahaa (valmennuskurssit) ja aikaa (köyhien lapset käyvät töissä). Köyhien lapset tuskin saavat harrastaa mitä tahansa jo lapsena. Ei ole musiikkiopiston tunteja jne. tukemassa lapsen henkistä kehitystä. Onneksi näitä luonnonlahjakkuuksia tulee joskus harvoin köyhemmistäkin piireistä, niin saadaan vähän tasoitettua elitistien pieniä piirejä.
[/quote]
Ja taas valmennuskurssit. Uskokaa jo vihdoin, lääkäri EI ole ainoa rahakas ammatti maailmassa eikä korkeakouluun pääsemiseen todellakaan tarvita valmennuskursseja. Vain hyvin pieni osa sisään päässeistä esim teknillisissä käy valmennuskurssin, sieltä valmistutaan diplomi-insinööriksi, jonka palkka kipuaa helposti yli neljään tonniin melko pian opintojen päättymisen jälkeen. On täysi myytti että koulutukseen tarvittaisiin Suomessa rahaa.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 16:23"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 03:32"]
Tuskin se pelkästän rahasta on kiinni, että rikkaiden ja ylemmän keskiluookan tytöt menestyvät. Todennäköisesti perheessä on myös sivistystä useammassa polvessa, tapakulttuuria ja käytöstapoja, sosiaalisia taitoja jne. Ne helpottavat elämää kummasti, mutta eivät ole rahasta kiinni.
[/quote]
Vaan kyllä se rahakin helpottaa. Puhumattakaan siitä, että rikkaiden lapset saavat myös parempaa ruokaa(aivot kasvavat) ja virikkeitä(kalliit harrastukset).
Sitä paitsi sekin on epäreilua, jos rikkailla on keskimäärin "paremmat" käytöstavat. Miksi juuri rikkaiden "käytöstavat" olisivat jotenkin parempia, muuten? Miksei rivosuinen duunarinpentu saisi menestyä, jos kerran on älykäs ja kykenevä? Eniten siinä kyllä menettää yhteiskunta.
[/quote]
Siksi, että menestyvien ihmisten enemmistön käyttäytyminen muodostaa normin. Eihän duunariporukassakaan pääse pitkille "liian hyvillä" käytöstavoilla. Et voi kuulua johonkin ja samalla olla kuulumatta siihen.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:48"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 08:07"]
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 07:34"]
Ihmisen lähtökohdat vaikuttavat tutkimusten mukaan 70% siihen, miten hän menestyy elämässään.
[/quote]
Tämä luku sisältänee älykkyyden periytymisen vaikutuksen. Pelkkien ympäristötekijöiden vaikutus ilman geneettisiä tekijöitä on paljon pienempi.
[/quote]
Vaikka ympäristötekijöiden osuus olisi vain 1% (todellisuudessa paljon enemmän), niin silloin pitäisi kaventaa sitä 1%:n aiheuttamaa vääristymää.
[/quote]
Miksi ja miten?
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 14:42"]
Jos köyhyydellä ei ole mitään vaikutusta, niin miksei kukaan rikas sitten kasvata omaa lastaan köyhyydessä? Samat mahdollisuudethan hänellä kuulemma olisi silti.
[/quote]
Niin olisi, mutta rakastan nykyistä elintasoani todella paljon, ja meidän perheessä nyt vaan on kaikilla sama elintaso. Yllin kyllin laadukasta ruokaa, useita rentouttavia lomia joka vuosi, hienot ja isot autot ja koti, aikaa harrastaa, aikaa hoitaa terveyttä, aikaa perheelle... Mitään näistä en kokenut lapsena enkä nuorena, mutta haluan ehdottomasti tarjota tämän kaiken lapsilleni, ja enemmänkin kunhan he kasvavat.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 17:21"]
No näkeehän sen vaikka siitä , että siivojan lapsista tulee joskus lääkäreitä, mutta lääkärien lapsista ei tule koskaan siivoojia.
[/quote]
Mistä muka tiedät ettei tule? Kuinka monelta siivoojalta olet kysellyt mitä hänen vanhempansa tekevät työkseen? Ja kuinka monelta lääkäriltä olet kysellyt, mitä hänen lapsensa tekevät työkseen?
Ja jos ei tulisi, niin mitä se haittaisi?
Nykyään ilmiö on kyllä ihan päinvastainen. Rikkaiden lapset eivät välitä opiskelusta, kun kaikki on saatu ilmaiseksi. Ei ole syytä opiskella. Vanhempien tuttavapiirin rikkaiden lapset vain bilettävät ja tekevät silloin tällöin pieni pätkiä töitä vanhempien yrityksissä tai järjestämissä töissä. Tai sitten opiskelevat ulkomailla kouluissa, joihin pääsee opiskelemaan pelkällä lukukausimaksulla. Eivät ole omilla ansioillaan saavuttaneet mitään.Ymmärrän rikkaita vanhempia, jotka eivät halua auttaa lapsiaan ja tehdä heidän elämästään helppoa. Tällöin lapset joutuvat itse tekemään töitä oman menestyksensä eteen. Korkeakoulutushan periytyy tutkitustikin. Kaikki rikkaat eivät kuitenkaan ole korkeakoulutettuja eivätkä kaikki korkeakoulutetut ole edes hyvätuloisia, esim. tutkijat voivat olla aika köyhiäkin. Itse olen perheestä, jossa molemmat vanhemmat lisensiaatteja ja itse valmistun pian myös lisensiaatiksi (kukaan ei varmaan arvaa alaa...). Olen onnellinen, ettei Suomessa pelkkä raha riitä opiskelupaikan saamiseen eikä myöskään rahan puute sitä estä. Mahdollisuuksien tasa-arvo on oikeasti tärkeä asia. Kokoomushan tästä jatkuvasti vaahtoaa, mutta silti monet kannattavat lukukausimaksuja. Jännä yhtälö.
Rikkaiden lasten on helpompi menestyä, koska monessa maassa lääkikseenkin pääsee, kun vain lyö tarpeeksi rahaa tiskiin. Lisäksi rikkailla vanhemmilla on suhteita, joiden avulla kokematon ja vähän lahjattomampikin lapsi pääsee töihin. Rahalla ostetun koulutuspaikan (okei, valmistua pitää sentään itse, paitsi, että Venäjän lääkiksessä tenttejäkin voi ostaa suoritetuiksi) ja järjestettyjen työpaikkojen tuoman kokemuksen avulla on helppo hakea niitä rahakkaampia töitä. Itse en kuitenkaan ajattele, että menestys=rikkaus. Rikkautta on monenlaista ja monet tapaamani raharikkaat ihmiset ovat junteimpia pöllöjä, mitä tiedän.
[quote author="Vierailija" time="11.12.2014 klo 17:33"]
Nuorena kauniit saattoivat olla itsekkäitä, mutta iän myötä ne ovat rumat jotka käyttäytyvät ilkeimmin ja kostavat kauniille.
[/quote]
Kauniilla ihmisillä ei ole syytä olla ilkeitä ja katkeria. Elämä on meille helpompaa muutenkin. Sen vuoksi on helppo olla mukava.
Joskus sadannen viestin jälkeen tuntui, että onkohan menestys nyt määritelty kovin mielekkäästi. En kyllä itse haluaisi olla se rikkaan perheen ihana ktm-tyttö. Kaikki eivät ottele samoilla säännöillä.
Mutta omassa sarjassani olisin varmasti pärjännyt paremmin, jos olisin saanut kotoa kannustusta. Se ja usko itseen on tärkeintä. Älystä ja lahjoista ei ole hyötyä, jos ei osaa tuoda niitä esiin.