Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kaipaisin kipeästi pedagokisia neuvoja!

Vierailija
02.12.2014 |

Minulla on kaksi lasta, 11-v poika ja 10-v tytär. Syksyn aikana pojan käytös on muuttunut aivan mahdottomaksi.

Puheet ovat järkyttäviä (koulu on paskaa, sisko on vitun läski -luokkaa). Käytös on huonoa; paiskoo tavaroita. Rikkoi mm. perheen Ipadin kun suuttui peliin. Satuttaa siskoaan nipistelyllä/lyömällä/potkimalla.

Koulusta on tullut viestiä, ettei käytös aina mallikelpoista. Hoitaa kuitenkin kouluunlähdön ja läksyt moitteetta. koulu ei muutoin vaan kiinnosta yhtään.

On muutenkin aika vaativa tapaus. Saanut paljon enemmän kuin vaatimaton siskonsa. On ostettu tietokoneet ja älypuhelimet.

Olen kaikkeni yrittänyt. Olemme puhuneet rauhallisesti kahden kesken käytöksestä. Poika ymmärtää ja osaa keskustella, harmi vaan kun muistaa asian tasan 2min. Eniten olen miettinyt sitä, kun poika aina vetoaa siskonsa suosimiseen. Sisko on vähään tyytyvä ja kiltti tapaus. Myötäilee paljon veljensä touhuja. Eikä sisko ole saanut läheskään niin paljon. Poika sai 10v lahjaksi tietokoneen, sisko oli toivonut jotain petshop-juttua.

Eilen tulin töistä ja tyttäreni oli yllättääkseen minut siivonnut todella sinnikkäästi talomme. Palkitsin tästä yllätyksestä rahallisesti ja olin muutenkin aivan innoissani. Poika sanoi; "Niin mulle ei koskaan anneta rahaa, aina toi yks p*ska saa, enkä mä voinu ees siivoo tääl ku toi oli jo siivonnu" Totesin tähän, että hänkin saa jos tekee joskus oma-aloitteisesti kotityöyllätyksen. Ei auttanut, ovia paiskottiin ja siskoa kiusattiin.

Olen niin mitta täynnä. Joululahjoiksi oli tarkoitus ostaa kummallekin omat tabletti-tietokoneet. Nyt tekisi mieli jättää poika kokonaan ilman arvokasta lahjaa. Tästä olen jo varoitellut, että huonon käytöksen seurauksena voi lahjat olla vaatimattomia. Ei vaikutusta, lapsi törttöilee jotain ja kommentoi perään: "Ei väliä, en mä kuitenka mitään saa, ni iha sama!"

Mitä mä teen??? Eikai tämä nyt vielä voi teini-ikää olla??? :(

Kommentit (34)

Vierailija
1/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai ymmärrät että jos jätät ilman lahjaa, tilanne pahenee.
Jossain välissä oot jättänyt pojan vähemmälle huomiolle ja se oireilee.
Käytöksesi voi pahentaa tätä.

Vierailija
2/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa että poikasi on tullut esiteiniksi ja nyt olisi vielä mahdollisuus painaa jarrua jos oireet ovat noin rajut. Poika koulupsykologin tai nuorisopsykologin juttusille ja koko perheen sekä hoitotiimin täytyy tehdä suunnitelma yhdessä pojan kanssa tulevaisuutta varten.

Ystäväni on joutunut tekemään lastensuojeluilmoituksen saadakseen apua teinilleen ja teini asuu jaksoissa erityisen huolenpidon kuntoutusyksikössä. Julistaa vihaavansa äitiänsä eikä ole muistavinaan että joutui sinne yksikköön rötöstelyjen ja itseään pienemmän sisaruksen kiusaamisesta. Hän ei ole tajuavinaan että kaikki yrittävät estää hänen joutuvan huonoille teille.

Eli aktiivisesti perheterapian ja muun avun pyytäminen ei ole laisinkaan paha asia jos oireet ovat noin rajut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perheneuvolaan.

Vierailija
4/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 05:29"]

Kai ymmärrät että jos jätät ilman lahjaa, tilanne pahenee. Jossain välissä oot jättänyt pojan vähemmälle huomiolle ja se oireilee. Käytöksesi voi pahentaa tätä.

[/quote]

Tätä olen itsekin miettinyt, tai näin ollen ymmärtäisin pojan käytöstä. Olen kuitenkin tasapuolisesti lapsia kohdellut aina. Ja kuten kirjoitin, poika on saanut enemmän ja kalliimpia tavaroita, koska on niitä halunnut. Yhdessä vietämme aikaa aina kun lapsi sitä haluaa. Ja aina muistan kehua hyvästä käytöksestä.

poika on fiksu ja osaa halutessaan käyttäytyä mallikelpoisesti. ap

Vierailija
5/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin olet ollut tasapuolinen, kun olet lahjonut poikaa kalliilla tavaroilla toisin kuin tyttöä? Mielestäni kalliita tavaroita ei anneta tuonikäislle kakaroille "tuosta vain" ellei halua kasvattaa lapsistaan ihmisiä, jotka kuvittelevat maailman pyörivän heidän napansa ympärillä ja kaiken tulevan ilmaiseksi kuin Manulle illallinen.

Vierailija
6/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

no tietenkin toteutat uhkauksesi, jos jotain uhkaat ja poika ei tottele. onko poika tottunut siihen, että uhkailet jollain, kuten tuo joulkulahjajuttu, mutta mitään ei kuitenkaan seuraa. älä uhkaile sellaisella, mitä et voi toteuttaa. jos puhuminen ei auta, on tekojen aika. joku konkreettinen rangaistus huonosta käytöksestä.

Vierailija
7/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

PedagoGisia

Vierailija
8/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 06:26"]

PedagoGisia

[/quote]

Perakookisia.

Vierailija
9/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa joku myisti sanonnan kuin manulle illallinen! :) <3

Vierailija
10/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 06:30"]

Ihanaa joku myisti sanonnan kuin manulle illallinen! :) <3

[/quote]

Muistatkos tätä: "pani ukko, kukko tai halla niin aina Kekkonen maksaa".

Vierailija
11/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos rauhalliset kahdenkeskiset keskustelut onnistuvat, niin ehkä olisi nyt sellaisen aika. Pyydä poikaa luettelemaan konkreettisia esimerkkejä, milloin siskoa on suosittu hänen ohitseen. Sitten voit ampua väitteet alas tai ottaa opiksesi jos hänellä sattuisikin olemaan hyviä pointteja joita et ole huomannut. Ehkä tuossa siivousepisodissakin hän kaipaisi konkreettisempaa selontekoa. Tyyliin "sinä et voinut siivota koska sisko oli ehtinyt, mutta olisit voinut keksiä jotain muuta esim. pihan haravointia, tai siivota kodin seuraavalla viikolla."

Vierailija
12/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tavara korvaa rakkautta.

Vierailija
13/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelisin jättämään huonon ja epätoivotun käytöksen hetkeksi aikaa ns huomiotta. En tarkoita, ettäkö siitä pitäisi palkita tai muuta, mutta et vain anna sille niin paljon painoarvoa kuin ehkä normaalisti. Sen sijaan alat antamaan enemmän mahdollisuuksia pojan onnistua jossakin. Alat kehumaan ihan pienimmistäkin asioista: siitä, että lähtee kouluun hyvin, tekee hyvin läksyt, sanoo kivasti siskolle/sinulle, tekee jotain "olematonta" mutta positiivista. Tärkeintä olisi se, että poika saa tunteen, että on jossakin hyvä ja tekee jotain oikein.

ÄLÄ uhkaile. Kehu siskoa pienistä asioista myös, mutta sillä tavalla, että se ei kuulosta pojan korviin hänen mollaamiseltaan, vaan antaa pojalle hieman "kannustusta", esimerkiksi "Oi kun sinä sisko olit niin reipas aamulla / korjasit omat astiat / etc. Vihjaile asiosita mitä poika voisi tehdä, että saa kiitosta/palkinnon. Anna kehuja herkästi, mutta älä säti turhaan väärästä käytöksestä. Selkeästikään uhkailut lahjatta jäämisellä jne, eivät toimi, joten unohda ne. Positiivisella palautteella on yleensä paljon parempia vaikutuksia. Jos se ei aluksi toimi, älä lannistu. 

Vierailija
14/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saanut enemmän kuin siskonsa, kuvittelee siis olevansa parempi ja voivansa tehdä mitä huvittaa. Nyt on tytön vuoro saada parempi lahja, varsinkin kun poika ei sitä ole käytöksellään ansainnut. "Poika saanut kalliimpia lahjoja koska halunnut" ,niin yllätys kaikkea ei tarvitse saada mitä haluaa.

Vierailija
15/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma poikani (8v.) on tänä syksynä muuttunut entistä vaikeammaksi, puheet erittäin raskaita ja huolestuttavia- mm. Itsemurhaa, toisten vahingoittamista ja ilkeää nimittelyä. On myös rikkonut esineitä raivopäissään. Olemme olleet perheneuvolan asiakkaita aiemmin, ja apu sieltä oli vähäistä. Aion varata ajan / saada lähetteen lasten psykiatriselle koska arvelen pojan kärsivän vaikeasta masennuksesta. Koulupsykologi teki arvion jossa totesi ettei ole mitään syytä huoleen ja mieliala OK. Näin ei kuitenkaan ole, vaan koko muu perhe alkaa olla ihan lopussa. Hae sinäkin apua, ettei tilanne pahene murrosikään mennessä!

Vierailija
16/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkäs koulun sosiaaliset suhteet? Onko pojalla kavereita? Onko koulukiusaaja tai -kiusattu? Onko koulusta saanut sen kuvan, että ilkeilyllä ym. saa huomiota ja ihailua?

Perheneuvola tai muu taho voisi auttaa myös. Kilpirauhas- ja muut arvot kannattaa tarkistaa.

Vierailija
17/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos ajatuksista.

Jotenkin tuntuu, että poika kokee kaiken koskevan itseään. Vaikea selittää, mutta jos esim. torun häntä tekemisistään niin kääntää sen niin että siskoa ei toruta. Vaikka oikeasti kummallakin samat säännöt. Tyttöä vaan harvoin joutuu ojentamaan.
Jos tyttö saa euron, poika kilahtaa vaikka itse olisi edellisenä päivänä saanut 5€.
Ei siis huomioi sitä mitä itse saa vaan ainoastaan sen mitä siskolle annetaan. Väsyttävää.
Ehkä tosiaan alamme päivittäin juttelemaan pojan kanssa vakavasti, mutta rauhallisesti et missä mättää :(
Olen niin poikki tähän tilanteeseen ja säälittää nuorempi kun joutuu kärsimään väkivaltaa. Aamuisin kun olen lähtenyt töihin, niin meno välillä aika hurjaa kotona. ap

Vierailija
18/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää suojella sun tytärtä väkivallalta. Kamala lapsuus tytöllä :'(

Vierailija
19/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun lasta (tytärtä) haukutaan ja pahoinpidellään jatkuvasti. Ja sä vaan puhut joululahjojen hinnoista.

Vierailija
20/34 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.12.2014 klo 07:36"]Sun lasta (tytärtä) haukutaan ja pahoinpidellään jatkuvasti. Ja sä vaan puhut joululahjojen hinnoista.
[/quote]

Hieman kärjistettyä. Ap hakee ratkaisua tilanteeseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yhdeksän neljä