Jätitkö aku ankasta lukematta jonkun tietyn hahmon seikkailut?
Kommentit (493)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse luen kaikki, paitsi Don Rosan tuotannon, en voi sietää sitä kuvitusta 🤮
Ounou. Rosan kuvitus on just paras. Joka ruutu kannattaa katsoa tarkkaan koska niissä hauskoja yksityiskohtia. Myös aloitusruudussa on piilotettu Rosan nimi johonkin. Jotkut tarinat perustuu myös löyhästi tositarinoihin ja olen oppinut historiasta tämän kautta. 😊
Jotkut Rosan jutut on ihan hauskoja, ja tavallaan ymmärrän hyvin suhteen "fanipiirtäjänä"(lähinnä Barksin fanihan Rosa oli/on ed.). Kuitenkaan kun Akua tulee nykyään luettua, niin en oikein pidä siitä, että hän ei piirtänyt vapaalla kädellä juuri mitään, vaan rakennusinsinöörin koulutuksensa pohjalta lähinnä sapluunoita ja muita apuvälineitä käyttäen.
Jotkut Rosan jutut on kyllä todellisia helmiä, mutta en sitä piirrosjälkea voi kovin korkealla arvostaa. Jos kysytään, että "Pidänkö vai en" niin vastaan luultavasti "en" ...
Myöskään esim.Kari Korhosesta en oikein pidä, silläkin on jotain rasittavia maneereita, mm.samannäköisiä pyyleviä ja pöhöttyneitä hahmoja yms. ... No, oli se "Suomi - kiertue" ihan onnistunutkin muun muassa ...
Ketjun kysymykseen : Ei hahmolla ole niinkään väliä, tekijällä ehkä pikemminkin. Toisaalta monilla hyvinlläkin tekijöillä on maneereita, jotka joskus voi alkaa vähintäänkin huvittaa, mutta syy on siinä että Disney yhtiöt on näitä tuottanut niin paljon ... Toistoja tulee pakosta ja ristiriidoista on keskusteltu iät ja ajat, tosin vähitellen noita sukupuita ja muita sitten paljon täydennettykin, että ei olisi niin paljon jne. ...
Pluton yksisivuiset oli hauskoja, olisko ollut
Al taliaferron ne parhaat
Vierailija kirjoitti:
Oikeastaan luin vain ankka-tarinat. Mieluiten Aku-Ankka-pohjaiset, mutta muutkin ankat kiinnosti. Mutta lähes kaikki muut skippasin.
Ja piirtäjistä tuo Don Rosa oli aivan paras! Niin mielenkiintoiset yksityiskohdat, ja aina piti etsiä se D.U.C.K ekasta ruudusta. Jonnet ei tiedä kuinka mukavaa oli 90-luvulla lukea sarjiksia oikein ajan kanssa, koska muuta ei koulun jälkeen juuri ollut. :D Muistan että Don Rosa oli omassa kaveripiirissä aivan muotia tuolloin.
Myöskin koko Aku-Ankka oli kova muoti-ilmiö ysärin lapsille. Lehtien välistä pystyi lomakkeella tilaamaan kansioita, joihin sai ankat järjestettyä ärsyttävillä metalli-jengoilla. Tilattavissa oli myös t-paitoja ym. Myös kovakantiset Ankka-kirjat oli kova sana! Itse sain kerättyä vaivalla koko sarjan. En nyt muista tarkemmin minkä niminen kirjasarja oli, silläkin oli joku oma piirtäjä. Myös Don Rosan piirtämä kirja oli olemassa, sitä en saanut vaikka toivoin. Harmi.
Tää, ja eikös niissä ollut aina jossain Mikkikin piilossa. Niitä oli kiva etsiä. Tykkäsin myös Rosan tarinoissa siitä, että niissä oli jotain syvällisyyttä. Ei ollut mitään turhanpäiväisiä tarinoita, mitkä unohtaa samantien.
Kaikki kelpasi, en skipannut mitään. Isän kanssa aina kilpailtiin kumpi ehtii ensin uuden Akkarin lukemaan. Melkein kaikki taskukirjatkin tuli ostettua siihen asti kun pääsin teini-ikään ja menetin mielenkiintoni Aku Ankkoihin.
Skippaan nykyään lähes kaiken muun, paitsi:
- 80-90-lukujen Vicar
- Heymansin veljesten piirtämät
- Barks, Don Rosa
- taskarien ankkajutut
- Indiana Hopo
- Taikaviitta
Siis en yhtään innostu Hiawatha/Matami Mimmi/Pepi/Mikki/yms. yhdentekevistä sarjoista. Van Horn ja Rota on ankkapiirtäjistä kamalimmat. Korhosen jälki oli joskus paljon huolellisempaa.
En hyppää mitään yli, mutta Mikki Hiiri on rasittava. Samoin ne Sepe Suden kolme porsasta. Minusta Vicar on ehdottomasti paras piirtäjä. Carl Barks ja Kari Korhonen on hyviä. Don Rosasta ja Marco Rotasta en tykkää.
Kun lehti aikanaan 80-90 -luvuilla tuli mulle, en skipannut mitään. 90-2000 pikkuveljelle tulleista lehdistä tuli luettua lähinnä vaan Don Rosan jatkosarjat, asuin jo silloin omillani ja kävin harvoin lapsuudenkodissa. Kun omalle lapselle tilattiin lehti 2005-2015, skippasin pääsääntöisesti kaiken missä ei ollut päähahmona Aku, Iines, Mummo tai Roope.
Mikki Hiiri ei koskaan ole suosikkihahmoihin kuulunut. Jotenkin aina tuntunut että se on ylimielinen ja leuhka.
Tarkoitatko Aku Ankka, vai on vehkeestäsi shift-näppäin/toiminto rikki?
Olen hypännyt kaiken yli viimeiset 37 vuotta.
Lapsena ja nuorena pidin itsestään selvänä, että tilaan lehden elämäni loppuun asti, mutta jossain 1983 se alkoi huonontua ja sitten tulikin jyrkkä alamäki: 1985 lehti oli jo täysin lukukelvoton.
Kaikki muuttui, uudistui. Piti saada enemmän vauhtia.
Taskukirjoissa en muista niin tarkkaan, olisiko joku nro 25 suunnilleen ollut viiimeisiä hyviä.
On myös huvittavaa, kun jengi ei diggaa Mikkiä, koska se on niin näsäviisas yms.
Tosiasiassa Mikki esiintyy ainakin neljänä erilaisena persoonana
vuosina n. 1930-1985 (en siis tunne -85:n jälkeen Mikkiä enkä muita ankkalinnalaisia.) lehdissä ja kirjoissa, ja siihen animaatiohahmot vielä päälle.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoitatko Aku Ankka, vai on vehkeestäsi shift-näppäin/toiminto rikki?
Ja sulla pätkii k & o vai ? 😀pösilö
Touho ja se meriankka, oliko joku Moby... Molemmat ihan tautisen ärsyttäviä.
Superhessut ja taikaviitat ei oikein mun mielestä sopineet ankkalinna tarinoihin
Vierailija kirjoitti:
Itse luen kaikki, paitsi Don Rosan tuotannon, en voi sietää sitä kuvitusta 🤮
Sama, kauheata söherrystä. En voi sietää myöskään Akun ihme väsyneitä silmäluomet puolitangossa piirrettyjä ilmeitä.
Mä en jaksanu niitä Mikki Hiiren dekkari-juttuja/seikkailuja, vaikka niitä taisi olla kai enemmän taskukirjoissa.