Oletko ikinä tunnistanut vauvapalstalla jotakuta kirjoittajaa?
Ihmettelen aina sitä, että ihmiset kirjoittavat täällä tosi tunnistettavasti asioistaan.
Esim. joku ihmissuhdeongelma, niin kuvataan hyvin tarkasti suhteen ykstyiskohtia ja tekemisiä. Kuvaillaan perhetietoja. Saatetaan myös laittaa suoria lainauksia jonkun sanomisista, jos ne ovat olleet outoja. Jos joku paikalla ollut sattuu lukemaan, niin ihan hetihän tunnistaa!
Tosi moni aloitus on sellainen, että niin paljon tietoja annetaan, että jos joku henkilön/tilanteen läheisesti tunteva lukisi, niin voisi tunnistaa. Ja jatkokommentteja lukiessaan saisi lisävahvistusta.
Kysymykseni onkin: oletko sinä ikinä tunnistanut vauvapalstalla jotakuta aloittajaa/kommentoijaa? Jos pystyt niin kerro vähän miten tunnistit ja mitä ajattelit lukiessasi.
Itse olen tunnistanut mahdollisesti yhden ystäväni. Yliluonnollisia kokemuksia käsittelevässä topikissa oli kommentoituna minun ja ystäväni yhdessä kokema yliluonnollinen tapahtuma. Samaa kokemusta ei mitenkään voi olla jollakulla muulla, se oli niin erikoinen tapaus. Tosin tässä kommentissa oli pari pientä yksityiskohtaa hiukan väärin. Ajattelen, että joko ystäväni on muuttanut ne tehdäkseen itsestään vähemmän tunnistettavan, tai sitten kommentin on kirjoittanut "omana kokemuksenaan" joku muu, jolle minä tai ystäväni ollaan oikeassa elämässä kerrottu tuo kokemuksemme.
Oli kyllä TOSI outo tunne silloin lukea ketjua muina naisina ja yhtäkkiä lukea oma kokemus siellä muiden joukossa 😄
Kommentit (147)
Olen luullut tietäväni kerran, mutta olinkin psykoosissa silloin.
Olen tunnistanut tarinan, mutta en sen kertojaa. Kuten moni muukin näyttää tehneen.
Vierailija kirjoitti:
Kun oikein rankaksi menee en tunnista edes itseäni.
Juu erään lähisukulaisen vaimon :D
Olen kertonut muiden asioita omalla tyylillä höystettynä joten ei aina kannata uskoa ihan varmasti kyseisen henkilön kirjoittaneen tänne.
Ja sitten se oivallus, mikä on tullut lähinnä redditistä, missä on huomattavasti enemmän kirjoittajia: kukaan ei ole lumihiutale. Luulet, että olet uniikki, kokemuksesi tai asiasi on ihan vain sulla, mutta turha luulo. Se on tullut täälläkin pari kertaa ja se on aika kiva fiilis. Vaikka luulisi olevansa lumihiutale, yksisarvinen tai kolmipäinen mörkä, ei ole vaan samankaltaisia löytyy.
Redditissä yksi sellainen "ai meitä on muitakin ja tämä on taito" on kanava, missä "ear rumble" -osaajat keskustelevat. Siis me, jotka osaamme pärisyttää tärykalvoa kallon lihaksilla itseksemme. Erittäin hyödyllinen taito lentokoneessa, jonka vihdoin opin tekemään sielläkin ensin kärsittyä karmeista tuskista ja kokeiltuani vaikka mitä.
Kyllä nämä mammat ovat typeryydessään monta kertaa jääneet tuosta jo kiinni housut kintuissa. Kerran siitä huomautin niin heti alapeukkujen armeija iski. Haluavat vain haukkua läheisiään, yleensä miehiään. Kaikki tunnistetiedot melkein mukana. Helppo tunnistaa kenestä puhutaan, jos tarpeeksi sisäpiiriläinen sattuu lukemaan jutut.
Pari someinfluensseria tunnistan ja bonuksena joitain heidän tapojaan "suolata" tekstiä tunnistamattomaksi.
Itse epäilen, että täällä on yllättävän paljon toimittajia tai muita media-alan ammattilaisia. Niin paljon teknisesti hyviä kirjoittajia ja terävää - jopa kärkevääkin argumentointia.
Olen yhden mt-ongelmaisen naisen, tosin hänkin kyllä tunnistaa minut jos kirjoitan tänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Olin kerran kaverin kanssa kahvilla ja sattui yksi aika erikoinen sattumus. Parin päivän päästä löysin täältä suositun ketjun, jossa kerrottiin yksityiskohtaisesti tästä erikoisesta sattumuksesta. Samassa yhteydessä kaveri haukkui ulkonäköni ja suurin osa ketjun kommenteista keskittyi ruotimaan sitä, kuinka voinkin olla niin lihava. Tuntui tosi pahalta.
Juuri tällaisia tarkoitan. Että kerrotaan esim. joku toisen ihmisen kanssa tapahtunut tapahtuma/ristiriita tosi yksityiskohtaisesti.
Tai sitten kerrotaan esim. talon rakennukseen liittyvästä riidasta miehen kanssa. Meillä on tällainen ja tällainen riita mieheni kanssa rakenteilla olevaan taloomme liittyen. Tilanteesta tekee erityisraskaan se, että meillä on pienet 4v ja 6v lapset joista toinen vielä ADHD ja arki raskasta senkin takia. Pari viikkoa sitten käytiin Lapissa lomalla ja sielläkin tapahtui tällainen ja tällainen tilanne.
Joo, kyllä ihmisillä on samanlaisia elämäntilanteita, mutta esim. yllämainituista nyt jo aika hyvin tunnistaisi, ja tuon tyyppisiä on paljonkin täällä. Taikka sitten kerrotaan vain joku yksi henkilökohtainen asia, mutta se on niin erityinen, että jos jonkun tutun silmiin osuu niin jo sen perusteella voi tunnistaa.
Ap
No mä nimenomaan valehtelen noi yksityiskohdat, jos haluan keskustella oikeesti tapahtuneesta asiasta. Totta on kirjoituksessa se ydinongelma.
Eli: Meillä on miehen kanssa vanha talo, jota remontoimme. On 2, 4 ja 6 vuotiaat lapset, joista yhdellä down. Kuukausi sitten käytiin Helsingissä ja siellä tapahtui sellainen ja tuollainen tilanne.
Juon liikaa, rakas jätti, masentaa ja ketuttaa. Sitten joku tunnisti minut, voi tätä elämän kurjuutta.
Minä taas kerran kirjoitin tänne ihan täyttä huuhaata ja joku heti kommentoi tietävänsä kenestä (miehestä) on kyse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä olen. Olin kerran kaverin kanssa kahvilla ja sattui yksi aika erikoinen sattumus. Parin päivän päästä löysin täältä suositun ketjun, jossa kerrottiin yksityiskohtaisesti tästä erikoisesta sattumuksesta. Samassa yhteydessä kaveri haukkui ulkonäköni ja suurin osa ketjun kommenteista keskittyi ruotimaan sitä, kuinka voinkin olla niin lihava. Tuntui tosi pahalta.
Juuri tällaisia tarkoitan. Että kerrotaan esim. joku toisen ihmisen kanssa tapahtunut tapahtuma/ristiriita tosi yksityiskohtaisesti.
Tai sitten kerrotaan esim. talon rakennukseen liittyvästä riidasta miehen kanssa. Meillä on tällainen ja tällainen riita mieheni kanssa rakenteilla olevaan taloomme liittyen. Tilanteesta tekee erityisraskaan se, että meillä on pienet 4v ja 6v lapset joista toinen vielä ADHD ja arki raskasta senkin takia. Pari viikkoa sitten käytiin Lapissa lomalla ja sielläkin tapahtui tällainen ja tällainen tilanne.
Joo, kyllä ihmisillä on samanlaisia elämäntilanteita, mutta esim. yllämainituista nyt jo aika hyvin tunnistaisi, ja tuon tyyppisiä on paljonkin täällä. Taikka sitten kerrotaan vain joku yksi henkilökohtainen asia, mutta se on niin erityinen, että jos jonkun tutun silmiin osuu niin jo sen perusteella voi tunnistaa.
Ap
No onko niin kauheaa vaikka tunnistaisikin? Ja satavarmaksi sinä et voi sanoa, kuka sen on kirjoittanut, koska jollekin muullekin on samanlailla voinut sattua tai joku on vaan sepistänyt sellaisen tarinan.
Vierailija kirjoitti:
Juon liikaa, rakas jätti, masentaa ja ketuttaa. Sitten joku tunnisti minut, voi tätä elämän kurjuutta.
Enemmän ihmetyttää kuinka moni kirjoittaa samalla tavalla kuin itse.
Vierailija kirjoitti:
Sanopa muuta! Olen joskus törmännyt johonkin vuosia sitten tekemääni aloitukseen ja ollut ihan että "häh, kaikenlaista sakkia maa päällään kantaa". Sitten muistanut, että aiiiniiin, itsehän tämän kirjoitin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu erään lähisukulaisen vaimon :D
Olen kertonut muiden asioita omalla tyylillä höystettynä joten ei aina kannata uskoa ihan varmasti kyseisen henkilön kirjoittaneen tänne.
Ja sitten se oivallus, mikä on tullut lähinnä redditistä, missä on huomattavasti enemmän kirjoittajia: kukaan ei ole lumihiutale. Luulet, että olet uniikki, kokemuksesi tai asiasi on ihan vain sulla, mutta turha luulo. Se on tullut täälläkin pari kertaa ja se on aika kiva fiilis. Vaikka luulisi olevansa lumihiutale, yksisarvinen tai kolmipäinen mörkä, ei ole vaan samankaltaisia löytyy.
Redditissä yksi sellainen "ai meitä on muitakin ja tämä on taito" on kanava, missä "ear rumble" -osaajat keskustelevat. Siis me, jotka osaamme pärisyttää tärykalvoa kallon lihaksilla itseksemme. Erittäin hyödyllinen taito lentokoneessa, jonka vihdoin opin tekemään sielläkin ensin kärsittyä karmeista tuskista ja kokeiltuani vaikka mitä.
Eikö kaikki osaa sen 🤔
Avauduin tänne epämääräisessä mielentilassa exästä ja itsestäni aikamoisen tunnistettavasti, mutta ihan sama. Tulipahan siinä sitten ehkä ne sanomatta jääneet asiat selväksi viimeistään. Yleensä pyrin muuttamaan pieniä asioita, paikkoja, sukupuolia ja nimiä jutussa niin ettei olisi ihan obvious. Välillä tosin pitää tehdä se päätös, että kertooko jostan asiasta kavereille koska sitten en voi kirjoittaa sitä tänne. Ja päinvastoin.
Joo olen. Esim yksi lapseton noin 60v duunikaveri.
Nyt alkoi ahdistamaan että mut on tunnistettu :DDDDD
Monta vuotta taaksepäin tunnistin yhden silloisen ystävän.
Kirjoitteli itsestään ja perheestään, joskus jopa minustakin.
Ei ollut kiva.
Ei olla enää tekemisissä.
Ketään en ole epäillyt tai tunnistanut, mutta useampikin eri kirjoittaja on ollut tunnistavinaan minut naapurikseen, tuttavakseen tai sukulaisekseen.
Naapureita ja tuttavia mulla ei liiemmälti ole, ja sukulaiset ei AVllä pyöri.
Olen tunnistanut kirjoituksen, jossa minulle tapahtunut asia kirjoitettiin omana. Enpä kerro enää joillekin kavereille kaikkea tarkasti.