HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin
Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html
"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."
"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"
Kommentit (482)
https://www.is.fi/viihde/art-2000008328302.html
Minusta on hyvä että Sanna on laittanut tuulemaan ja käyttänyt verorahojamme hyvään tarkoitukseen.
Vierailija kirjoitti:
Mammat jokaisessa koulukeskustelussa keskittyy erottelemaan omien kullannuppusten koulut niistä epäilyttävistä, alaluokkaisista kouluista.
Loputon sota saadaan aikaan, kun pohditaan, voiko Kulosaareen eksyä joku vääränlainen oppilas Itä-Helsingin slummeista murentamaan tarkoin rakennettua pikkuporvarillista julkisivua. Olisiko varminta hakea Ressuun? Ei kai Lauttasaaressa voi olla köyhiä?
Koska mikään ei ole pikkuporvarille tärkeämpää, kuin erottua köyhälistöstä. Se vaatii loputonta elämäntapafasismia ja erottautunista, josta tulee itsetarkoitus. Oikeat merkit, oikeat asuinalueet, lasten kanssa loputon huoli pikkuporvarillisen säröttömän kasvatuksen epäonnistumisesta.
Hah-hah, tää oli kyllä hauska! Ja niin totta.. tunnistin itseni :-(
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan kyllä jotain piirteitä itsessäni. Näinhän tämä menee. Toiseuttaminen on ihmiselle (kaikille) aika helppoa, jos sitä ei pyri itsessään havainnoimaan ja vähentämään. Huomaan ainakin tuon, että haluan lapsilleni hyvän koulun ja valikoidun ryhmän, koska tiedän, että siellä on keskimäärin parempi työrauha. en halua, että lapseni on koekaniinina yhteiskunnallisissa kokeiluissa. Olen kuitenkin tasa-arvoisen koulujärjestelmän kannalla. Rostiriitaista.
Minustakin sukeutui lasten saannin jälkeen oikein patamusta piilokonservatiivi. Minunkaan lapseni koulutaivalta ei torpedoida minkään pähkähullujen mihinkään perustumattomien "tasa-arvokokeilujen" vuoksi. Ei, vaikka kuinka itkisivät Hesarissa kaiken maailman kristiinabrunilat, jotka hekään eivät ole päivääkään tehneet eturintaman opetustyötä, ja jonka jälkikasvu tasan on niissä eliittikouluissa joita he itse kritisoivat (kuten ovat myös mm. Palefacen ja muiden moraalimajakoiden mukulat). Ettäs kehtaavatkin.
Olen minäkin tasa-arvoisen koulujärjestelmän kannalla, mutta en niin että mahdollisuuksien tasa-arvosta tehdään väkivalloin lopputulosten tasa-arvoa. Yhdet ovat älykkäämpiä kuin toiset. Toiset ovat urheilullisempia kuin kolmannet. Ihmisten väliset erot kyvykkyydessä ovat tosiasioita. Koittakaa kestää.
Vierailija kirjoitti:
https://www.is.fi/viihde/art-2000008328302.html
Minusta on hyvä että Sanna on laittanut tuulemaan ja käyttänyt verorahojamme hyvään tarkoitukseen.
Onko pääministerimme todellisuudessa punahilkaksi naamioitunut pikku-porvari?
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä ei ole kyse poliittisesta suuntautumisesta ollenkaan, vaan Suomessa nykyisin yleisesti vallitsevasta ihanteesta. Tunnen ihmisiä sekä niin sanotuista duunareista, kapitalisteista sekä kulttuurivasemmistosta, ja kaikille heille on yhteistä mahdollisimman siloiseen elämään, ja varsinkin mahdollisimman siloiselta näyttävään elämään pyrkiminen. Kaikki mahdollisimman tasapaksua, mutta miellyttävää ja helppoa.
Kuunnellaan jotain mahdollisimman tyypillistä radiokanavaa ihan mielissään, katsotaan ihan onnessaan mitä ikinä televisiosta nyt tuleekaan jne, ja jos halutaan näyttää kultturelleilta, tehdään jotain yleisesti hyväksyttyä ja neutraalia, kulutetaan vain jotain, mistä varmasti yleisesti pidetään ja juodaan vain viini-lehden kehumia viinejä. Varmuuden vuoksi, ettei vaikuta moukalta.
Itselle tulee huono olo sellaisesta elämän helppoudesta, mieluummin hakkaan halkoja.
Tässä viestissä on alaspäin katselua aika lailla ja kirpeä ylimielisyys oikein tihkuu rivien välistä.
Vierailija kirjoitti:
[Täällä Kulosaaressa asuu isoporvareita, täällä on 10 miljoonan taloja, kakkosasunnot Rivieralla ja Floridassa jne..ei voisi vähempää kiinnostaa keskiluokkaisten pikkusielujen jorinat.
quote=Vierailija]Mammat jokaisessa koulukeskustelussa keskittyy erottelemaan omien kullannuppusten koulut niistä epäilyttävistä, alaluokkaisista kouluista.Loputon sota saadaan aikaan, kun pohditaan, voiko Kulosaareen eksyä joku vääränlainen oppilas Itä-Helsingin slummeista murentamaan tarkoin rakennettua pikkuporvarillista julkisivua. Olisiko varminta hakea Ressuun? Ei kai Lauttasaaressa voi olla köyhiä?
Koska mikään ei ole pikkuporvarille tärkeämpää, kuin erottua köyhälistöstä. Se vaatii loputonta elämäntapafasismia ja erottautunista, josta tulee itsetarkoitus. Oikeat merkit, oikeat asuinalueet, lasten kanssa loputon huoli pikkuporvarillisen säröttömän kasvatuksen epäonnistumisesta.
Minun tuntemani ovat juuri niistä Itä-Helsingin lähiöistä lähteneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tunnistan kyllä jotain piirteitä itsessäni. Näinhän tämä menee. Toiseuttaminen on ihmiselle (kaikille) aika helppoa, jos sitä ei pyri itsessään havainnoimaan ja vähentämään. Huomaan ainakin tuon, että haluan lapsilleni hyvän koulun ja valikoidun ryhmän, koska tiedän, että siellä on keskimäärin parempi työrauha. en halua, että lapseni on koekaniinina yhteiskunnallisissa kokeiluissa. Olen kuitenkin tasa-arvoisen koulujärjestelmän kannalla. Rostiriitaista.
Minustakin sukeutui lasten saannin jälkeen oikein patamusta piilokonservatiivi. Minunkaan lapseni koulutaivalta ei torpedoida minkään pähkähullujen mihinkään perustumattomien "tasa-arvokokeilujen" vuoksi. Ei, vaikka kuinka itkisivät Hesarissa kaiken maailman kristiinabrunilat, jotka hekään eivät ole päivääkään tehneet eturintaman opetustyötä, ja jonka jälkikasvu tasan on niissä eliittikouluissa joita he itse kritisoivat (kuten ovat myös mm. Palefacen ja muiden moraalimajakoiden mukulat). Ettäs kehtaavatkin.
Olen minäkin tasa-arvoisen koulujärjestelmän kannalla, mutta en niin että mahdollisuuksien tasa-arvosta tehdään väkivalloin lopputulosten tasa-arvoa. Yhdet ovat älykkäämpiä kuin toiset. Toiset ovat urheilullisempia kuin kolmannet. Ihmisten väliset erot kyvykkyydessä ovat tosiasioita. Koittakaa kestää.
Hyi sinua. Et ole solidaarinen sosialisti jos et vie lastasi tasapäistävään peruskouluun jossa lahjakkuudet piestään henkisesti muiden tasolle jotta heikoimmilla ei ole paha mieli ja jossa yksilölliset arvot uneohdetaan ja ollaan yhteisenä kollektiivina aina häviäjän joukoissa.
Sosialistille on tärkeintä että ne muut ovat solidaarisia.
Pikkuporvari toivoo, että muutkin tekisivät jotain hyödyllistä.
Esimerkiksi jos ilmastonmuutos ahdistaa, niin voi vaikka ruveta insinööriksi ja kehittää teollista tekniikkaa vähäpäästöisempään suuntaan.
Huvittaa huomata millaiseen keltiäispesään Kontula sohaisi, kun seuraa tätäkin keskustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi sinua. Et ole solidaarinen sosialisti jos et vie lastasi tasapäistävään peruskouluun jossa lahjakkuudet piestään henkisesti muiden tasolle jotta heikoimmilla ei ole paha mieli ja jossa yksilölliset arvot uneohdetaan ja ollaan yhteisenä kollektiivina aina häviäjän joukoissa.
Sulleko kävi noin?
Vierailija kirjoitti:
Pikkuporvari toivoo, että muutkin tekisivät jotain hyödyllistä.
Esimerkiksi jos ilmastonmuutos ahdistaa, niin voi vaikka ruveta insinööriksi ja kehittää teollista tekniikkaa vähäpäästöisempään suuntaan.
Eliitti tekee aiheesta syvällisen taideinstallaation, koska osaa ihan itse luoda eikä tuhlaa aikaansa ikävystyttäviin, tasapaksuihin tai pikkuporvarillisiin insinööritouhuihin.
Kiinan kommarithan aikoinaan kyllästyivät sosialistiseen pikku-porvariuteen ja julistivat kulttuurivallankumouksen jossa oppineet tapettiin ja muut vietiin leireille. Jotan 25 miljoonaa kiinalaista pikku-porvaria murhattiin samasta syystä kuin Kontula julistaa.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuporvariston tunnistaa ennenkaikkea asenteista ja tunkkaisesta mielenmaisemasta. Ryhmässä he ovat ne, jotka keskittyvät tyrmistyneinä arvostelemaan toisten ihmisten valintoja selän takana ja vaikenevat kun arvostelemassa henkilö saapuu kuuloetäisyydellä.
Tätä esiintyy samalla tavoin niin oikeistossa kuin vasemmistossa. Olin ajatellut, että pikkuporvarilla tarkoitetaan oikeistolaista, mutta ilmeisesti pikkuporvarit ovat yhtä lailla oikeistolaisia ja vasemmistolaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuporvariston tunnistaa ennenkaikkea asenteista ja tunkkaisesta mielenmaisemasta. Ryhmässä he ovat ne, jotka keskittyvät tyrmistyneinä arvostelemaan toisten ihmisten valintoja selän takana ja vaikenevat kun arvostelemassa henkilö saapuu kuuloetäisyydellä.
Tätä esiintyy samalla tavoin niin oikeistossa kuin vasemmistossa. Olin ajatellut, että pikkuporvarilla tarkoitetaan oikeistolaista, mutta ilmeisesti pikkuporvarit ovat yhtä lailla oikeistolaisia ja vasemmistolaisia.
Tottakai vasemmistossakin on valtavasti pikkuporvareita. Pikkuporvarit eivät välttämättä ole korkeasti koulutettuja, myös monet duunarit ovat pikkuporvareita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulleko kävi noin?
Osuiko kun noin älähdit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai vasemmistossakin on valtavasti pikkuporvareita. Pikkuporvarit eivät välttämättä ole korkeasti koulutettuja, myös monet duunarit ovat pikkuporvareita.
Itseasissa Kontulan kuvauksen mukaisia ihmisiä pitäisi ennemminkin kutsua vasemmistoelitisteiksi, sillä juuri nämä harrastavat mielellään KORKEAkulttuuria ja puhuvat suureen ääneen kulttuurista mm. venäläisistä klassikoista. Ovat usein humanistisen koulutuksen saaneita. Ja he jos mitä, nyrpistelevät toisille alempiarvoisiksi katsomilleen ihmisille. etenkin keskiluokkaisille insinööriperheille, hyvesignaloivat ja vaativat muita tekemään kuin haluavat.
Tokihan Kontula ei voi puhua vasemmistoelitisteistä, koska hän on itse sellainen, joten hän projisoi omat ominaisuutensa vihollisiinsa eli keskiluokkaisiin oikeistopuolueiden äänestäjiin, joita kutsuu pikkuporvareiksi.
Kontula kuvailee ilmeisesti minunkaltaistani ihmistä ainakin mitä tulee harrastuksiin tai asuinalueeseen ja on ihan totta, että ilman vanhempieni ja ystäväpiirin vaikutusta saattaisin kokea muut asiat elämässä arvokkaampia. En voi olla tästä varma, koska aidosti pidän kaikesta mitä teen ja ainakin kuvittelen tehneeni valintani siten, että ne ovat omiani. Olen kokeillut paljon erilaisia juttuja ja en tee mitään mikä on tylsää tai, koska muutkin. Minusta on ihanaa, että elämä on mukavaa ja turvallista enkä kaipaa jännitystä tai draamaa missään muodossa. En ajattele muiden ihmisten elämää tai valintoja, sääli tai paheksu. Jokainen tyylillään. Suomikin on lopulta pieni paikka ja meidän kuplamme kovin pieniä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itseasissa Kontulan kuvauksen mukaisia ihmisiä pitäisi ennemminkin kutsua vasemmistoelitisteiksi, sillä juuri nämä harrastavat mielellään KORKEAkulttuuria ja puhuvat suureen ääneen kulttuurista mm. venäläisistä klassikoista. Ovat usein humanistisen koulutuksen saaneita. Ja he jos mitä, nyrpistelevät toisille alempiarvoisiksi katsomilleen ihmisille. etenkin keskiluokkaisille insinööriperheille, hyvesignaloivat ja vaativat muita tekemään kuin haluavat.
Tokihan Kontula ei voi puhua vasemmistoelitisteistä, koska hän on itse sellainen, joten hän projisoi omat ominaisuutensa vihollisiinsa eli keskiluokkaisiin oikeistopuolueiden äänestäjiin, joita kutsuu pikkuporvareiksi.
Hänhän mainitsee itsekin omaavansa pikkuporvarillisuus piirteitä.
Kontula on Wannabe-Punikki jonka ihailema ideologia on maailman tähänastisista verisin ja joka on aiheuttanut kymmenien ja satojen miljoonien ihmisten raa-an tappamisen.
Pikku-Porvarius ei tapa ketään. Se korkeintaan pahoitaa mielen niin että joutuu kirjoittamaan siitä kirjan.