HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin
Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.
https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html
"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."
"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"
Kommentit (482)
Kaikki transvihaajat ovat pikkuporvareita.
Vierailija kirjoitti:
Pelkkää esittämistä, useimmin vieläpä velaksi.
Tämä palsta on täynnä näitä noloja pikkuporvareita, jotka ovat muka varakkaampaa ja muka parempaa väkeä ja typerykset maksavat ylihintaa mersuista ja bemareista sekä applen romuista ja ostavat kakaroilleen canada goosen"laatuvaatteita".
Oikeasti em. ihmiset ovat kaukana varakkaasta. Meidän kaupungin suurimman perheyrityksen kolmannen polven kehitysjohtaja ajaa Skodalla, joka on järkevää ja hän varmasti tuntee syvää myötähäpeää kun muka varakas ajaa viereen mersullaan. Typerykset ovat myös nolosti väittäneet, että Toyotalla ajava ajaa sillä vain koska ei ole varaa ylihintaiseen sakuromuun ja että muka ostaisi sellaisen jos olisi varaa. Ei ostaisi ja oikeasti varakkaat ajavat järkevillä autoilla kuten Toyotalla, Skodalla, Kialla yms.
Sanna Marin on malliesimerkki pikkuporvarista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palsta on täynnä näitä noloja pikkuporvareita, jotka ovat muka varakkaampaa ja muka parempaa väkeä ja typerykset maksavat ylihintaa mersuista ja bemareista sekä applen romuista ja ostavat kakaroilleen canada goosen"laatuvaatteita".
Oikeasti em. ihmiset ovat kaukana varakkaasta. Meidän kaupungin suurimman perheyrityksen kolmannen polven kehitysjohtaja ajaa Skodalla, joka on järkevää ja hän varmasti tuntee syvää myötähäpeää kun muka varakas ajaa viereen mersullaan. Typerykset ovat myös nolosti väittäneet, että Toyotalla ajava ajaa sillä vain koska ei ole varaa ylihintaiseen sakuromuun ja että muka ostaisi sellaisen jos olisi varaa. Ei ostaisi ja oikeasti varakkaat ajavat järkevillä autoilla kuten Toyotalla, Skodalla, Kialla yms.
Läälällää vaan. Mun pari tuntemaa miljonääriä ajaa bemareilla. Ihan kuin ketään normaalia kiinnostaisi millä autolla ajaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkuporvariston tunnistaa ennenkaikkea asenteista ja tunkkaisesta mielenmaisemasta. Ryhmässä he ovat ne, jotka keskittyvät tyrmistyneinä arvostelemaan toisten ihmisten valintoja selän takana ja vaikenevat kun arvostelemassa henkilö saapuu kuuloetäisyydellä.
Tätä esiintyy samalla tavoin niin oikeistossa kuin vasemmistossa. Olin ajatellut, että pikkuporvarilla tarkoitetaan oikeistolaista, mutta ilmeisesti pikkuporvarit ovat yhtä lailla oikeistolaisia ja vasemmistolaisia.
Tottakai vasemmistossakin on valtavasti pikkuporvareita. Pikkuporvarit eivät välttämättä ole korkeasti koulutettuja, myös monet duunarit ovat pikkuporvareita.
Itseasissa Kontulan kuvauksen mukaisia ihmisiä pitäisi ennemminkin kutsua vasemmistoelitisteiksi, sillä juuri nämä harrastavat mielellään KORKEAkulttuuria ja puhuvat suureen ääneen kulttuurista mm. venäläisistä klassikoista. Ovat usein humanistisen koulutuksen saaneita. Ja he jos mitä, nyrpistelevät toisille alempiarvoisiksi katsomilleen ihmisille. etenkin keskiluokkaisille insinööriperheille, hyvesignaloivat ja vaativat muita tekemään kuin haluavat.
Tokihan Kontula ei voi puhua vasemmistoelitisteistä, koska hän on itse sellainen, joten hän projisoi omat ominaisuutensa vihollisiinsa eli keskiluokkaisiin oikeistopuolueiden äänestäjiin, joita kutsuu pikkuporvareiksi.
Hänhän mainitsee itsekin omaavansa pikkuporvarillisuus piirteitä.
Juu Kontula marxilaisena vasemmistoelitistinä yrittää muuntaa vasemmistoelitismiä tarkoittavan toiminnan pikkuporvaritermin alle . Pikkuporvarihan on vasemmiston haukkumasanana tarkoittanut perinteisesti ei niin kovin varakasta porvaripuolueiden äänestäjää.
Onkos Riikka Purra pikkuporvari? Tai Mestari?
Vierailija kirjoitti:
Hiljaisuus on selvästi myöntymisen merkki!
Vierailija kirjoitti:
Kommunisti-Kontula on pro-incest:
https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/373946/IL+Kansanedustaja+sallisi+seks…Taidan olla pikkuporvari kun en ole samaa mieltä. Lieneekö Kontula kokeillut itse?
HYI HEMMETTI, Kontulahan on ihan sairas. Ei kukaan täysjärkinen voi tuollaista ehdottaa.
Jo on maailma mallillaan..
kun suurin osa on ap. kanssa samaa mieltä.
En ole juuri lukenut Kontulan juttuja, mutra tämä osui naulan kantaan.
Vierailija kirjoitti:
"Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan."
Tarkoittaako tämä sitä, että duunari ei rakasta taidetta vai että duunari rakastaa taidetta ja pystyy sitä myös tuottamaan itse? Mielestäni aika outo kommentti.
Loppuu kyllä taiteilijoilta kuuntelijat , katselijat ja MAKSAJAT , jos lähdetään siitä, että vain ne kykenevät taidetta rakastamaan , jotka sitä pystyvät tuottamaan.
Ei kyllä kannattaisi ihan hirveästi halveksia pikkuporvareita, jotka maksavat oikeastaan kaiken.
Vierailija kirjoitti:
Tarkoittaako tämä sitä, että duunari ei rakasta taidetta vai että duunari rakastaa taidetta ja pystyy sitä myös tuottamaan itse? Mielestäni aika outo kommentti.
Samasta syystä jäi mieleen. Lisäksi, on tosi keskiluokkaista käydä esimerkiksi musiikkikoulu.
Vierailija kirjoitti:
Pikkuporvariston haluaisi epätoivoisesti kuulua porvaristoon, mutta siihen heillä ei ole edellytyksiä taloudellisesti, sosiaalisesti, eikä kultturillisesti. Ylemmän sosiaaliluokan tunnusmerkistön jäljittely saakin usein todella koomisia piirteitä mutta on samalla jotenkin traagista seurattavaa.
Mitä eroa näillä kahdella on lehtijutun kontekstissa? Eli ei esimerkiksi palkan suuruudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Läälällää vaan. Mun pari tuntemaa miljonääriä ajaa bemareilla. Ihan kuin ketään normaalia kiinnostaisi millä autolla ajaa
Ei normaalia kiinnostakaan. Kiipivää pikkuporvaria kiinnostaa, siitä on kyse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Loppuu kyllä taiteilijoilta kuuntelijat , katselijat ja MAKSAJAT , jos lähdetään siitä, että vain ne kykenevät taidetta rakastamaan , jotka sitä pystyvät tuottamaan.
Ei kyllä kannattaisi ihan hirveästi halveksia pikkuporvareita, jotka maksavat oikeastaan kaiken.
Viimeiseen lauseeseen kiteytyy pikkuporvarillisuus. Maksamme kaiken, kärsimme kaiken. Täkäläinen valkoisen miehen taakka, josta ei haluta millään eroon.
Vierailija kirjoitti:
Varmasti ja erittäin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä tässä ei ole kyse poliittisesta suuntautumisesta ollenkaan, vaan Suomessa nykyisin yleisesti vallitsevasta ihanteesta. Tunnen ihmisiä sekä niin sanotuista duunareista, kapitalisteista sekä kulttuurivasemmistosta, ja kaikille heille on yhteistä mahdollisimman siloiseen elämään, ja varsinkin mahdollisimman siloiselta näyttävään elämään pyrkiminen. Kaikki mahdollisimman tasapaksua, mutta miellyttävää ja helppoa.
Kuunnellaan jotain mahdollisimman tyypillistä radiokanavaa ihan mielissään, katsotaan ihan onnessaan mitä ikinä televisiosta nyt tuleekaan jne, ja jos halutaan näyttää kultturelleilta, tehdään jotain yleisesti hyväksyttyä ja neutraalia, kulutetaan vain jotain, mistä varmasti yleisesti pidetään ja juodaan vain viini-lehden kehumia viinejä. Varmuuden vuoksi, ettei vaikuta moukalta.
Itselle tulee huono olo sellaisesta elämän helppoudesta, mieluummin hakkaan halkoja.
Tässä viestissä on alaspäin katselua aika lailla ja kirpeä ylimielisyys oikein tihkuu rivien välistä.
Niinhän sen voi yrittää selittää. Totuus tuli tuossa kyllä hyvin muotoiluksi.
Lapinlahden Lintuja lainaten: "Helppoa elämää. Niin helppoa ja hyvää, ettei siitä mitään mieleen jää. Help. "
Alespäin Kontulakin sitten katselee pikkuporvarioletettujaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin eilen asiasta käytiin keskustelua opettajaketjussa. Siellä kaikki opettajat vakuuttivat, että ihan tasa-arvoisesti tässä oppilaita kohdellaan. Yhtä arvokkaita ovat rahvaan ja köyhäliston lapset. En uskonut sanakaan tuosta valhepropagandasta. Opettajat eliitin edustajina itsekin katsovat alempia sosiaaliryhmiä alaspäin, jopa pienet lapset saavat tuntea kouluissa tämän luokkajaon painajaisen.
Hassua että miellät matalapalkkaiset opettajatkin "eliitiksi". Ilmeisesti mikä tahansa lievästikin akateeminen on "eliittiä"? Saammehan toki yli 2000 euroa kuussa ja lukemisetkin on työn puolesta.
No ainakin opettajat itse assosioivat itsensä eliittiin kuuluviksi. Ja elintaso tämän vahvistaa. Ei ole köyhien huolia heillä. Kalliit omakotitalot, purjeveneet, moottoripyörät, lomahuvilat jne. mistä nautitaan häpeilemättömästi ivallinen hymy kasvoilla seuratessaan köyhien päivittäistä kamppailua elämisensä eteen.
Missä päin Suomea opet elää noin leveästi? Ettei vaan olis kuitenkin mielikuvituslandiassa 😁
Vierailija kirjoitti:
Kaikki transvihaajat ovat pikkuporvareita.
Niin sinun nuppineulanpään kokoisessa maailmassasi.