Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin

12.10.2021 |

Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html

"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."

"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"

Kommentit (482)

Vierailija
401/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se miksi niin moni suuttuu tästä artikkelista on se, että se osuva ja aikaansaa särön pikkuporvareiden paremmuuskuvitelmiin ja osoittaa heidän päälleliimatun muka-hienoutensa.

Ihmetyttää lähinnä miksi joku hyväosainen etuoikeutettu maailmanparantaja nillittää siitä miten jotkut jossain elävät elämäänsä hänen mielikuvissaan ja kirjoittaa aiheesta vielä kokonaisen kirjan. Ihan täysi retarditouhua.

Vierailija
402/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se miksi niin moni suuttuu tästä artikkelista on se, että se osuva ja aikaansaa särön pikkuporvareiden paremmuuskuvitelmiin ja osoittaa heidän päälleliimatun muka-hienoutensa.

Kontulahan se vasta parempaa ihmistä leikkiikin, ei silläkään ääliöllä ole mitään varaa tuomita ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin eilen asiasta käytiin keskustelua opettajaketjussa. Siellä kaikki opettajat vakuuttivat, että ihan tasa-arvoisesti tässä oppilaita kohdellaan. Yhtä arvokkaita ovat rahvaan ja köyhäliston lapset. En uskonut sanakaan tuosta valhepropagandasta. Opettajat eliitin edustajina itsekin katsovat alempia sosiaaliryhmiä alaspäin, jopa pienet lapset saavat tuntea kouluissa tämän luokkajaon painajaisen.

Vierailija
404/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä tässä ei ole kyse poliittisesta suuntautumisesta ollenkaan, vaan Suomessa nykyisin yleisesti vallitsevasta ihanteesta. Tunnen ihmisiä sekä niin sanotuista duunareista, kapitalisteista sekä kulttuurivasemmistosta, ja kaikille heille on yhteistä mahdollisimman siloiseen elämään, ja varsinkin mahdollisimman siloiselta näyttävään elämään pyrkiminen. Kaikki mahdollisimman tasapaksua, mutta miellyttävää ja helppoa.

Kuunnellaan jotain mahdollisimman tyypillistä radiokanavaa ihan mielissään, katsotaan ihan onnessaan mitä ikinä televisiosta nyt tuleekaan jne, ja jos halutaan näyttää kultturelleilta, tehdään jotain yleisesti hyväksyttyä ja neutraalia, kulutetaan vain jotain, mistä varmasti yleisesti pidetään ja juodaan vain viini-lehden kehumia viinejä. Varmuuden vuoksi, ettei vaikuta moukalta.

Itselle tulee huono olo sellaisesta elämän helppoudesta, mieluummin hakkaan halkoja.

Vierailija
405/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon porukkaa täällä ylenkatsomassa ja nimittelemässä itsestään poikkeavia ihmisiä.

Vierailija
406/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin eilen asiasta käytiin keskustelua opettajaketjussa. Siellä kaikki opettajat vakuuttivat, että ihan tasa-arvoisesti tässä oppilaita kohdellaan. Yhtä arvokkaita ovat rahvaan ja köyhäliston lapset. En uskonut sanakaan tuosta valhepropagandasta. Opettajat eliitin edustajina itsekin katsovat alempia sosiaaliryhmiä alaspäin, jopa pienet lapset saavat tuntea kouluissa tämän luokkajaon painajaisen.

Tätä alaspäin katselu on ollut voimissaan aina. Itse sain nuorena okeasen ratsastusharrastuksen parissa, sielä pikkuporvaristo kukoistaa. Tämä näkyy myös pääkaupunkiseudun ylioopistoilla, esim kauppatieteet, oikis,lääkis.  Jos et ole porvariympytöistä niin asian huomaa.

Vierailija
407/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainoastaan tässä kirjoituksessa häiritsee se, että tällaiset ihmiset toimivat ja ajattelevat näin vain ollakseen jotain tai esittääkseen jotain. Kyllä minä aidosti tykkään klassisesta ja oopperasta, vaikken sellaista osaakkaan säveltää. Taidetta osaan tehdä ja teenkin, mutta en "vanhojen mestareiden" oppien mukaan jne. Ja en myöskään mielestäni katso alaspäin, en vain katso, enkä halua katsoa sitä ahdistavaa ihmismassaa joka pilaa elämänsä ja syyttää siitä muita. 

Vierailija
408/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Fasismiin ja kansallismielisyyteen turvautuminen on tyypillistä pikkuporvarille silloin, kun asiat kääntyy hänen aivoilleen liian vaikeiksi.

Pikkuporvari rakastaa yksinkertaisia ratkaisuja ja autoritäärisyyttä, joita oikeistopopulismi edustaa.[/quote]

Sosialismi ja kansainvälisyys (=kaikki maailman työläiset liittykää yhteen-aate) on tyypillistä kommunismissa. Yksilö ei ole mitään muuta kuin massaa. Moottorina kateus. Kaikki ovat yhtä köyhiä, rumia ja tyhmiä = väki tyytyväistä. Sosialimismi ei tuota mitään, ei hengellistä eikä teknologisia keksintöjä - juurikin tästä syystä.

Kommari rakastaa keskushallintoa ja tasapäistävää kontrollia ja pakkoa. Erityinen ilo heille tulee seuratessa miten koneisto muita kurittaa - siis fiksumpaa, ahkerampaa, kyvykkäämpää. 

Vierailija
409/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

semmoisia toisen sukupolven "keskiluokkaa"

Vierailija
410/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihanaa kun kommunisti "havainnoi" porvaristoa. Fresh.

Vierailija
411/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Fasismiin ja kansallismielisyyteen turvautuminen on tyypillistä pikkuporvarille silloin, kun asiat kääntyy hänen aivoilleen liian vaikeiksi.

Pikkuporvari rakastaa yksinkertaisia ratkaisuja ja autoritäärisyyttä, joita oikeistopopulismi edustaa.

Sosialismi ja kansainvälisyys (=kaikki maailman työläiset liittykää yhteen-aate) on tyypillistä kommunismissa. Yksilö ei ole mitään muuta kuin massaa. Moottorina kateus. Kaikki ovat yhtä köyhiä, rumia ja tyhmiä = väki tyytyväistä. Sosialimismi ei tuota mitään, ei hengellistä eikä teknologisia keksintöjä - juurikin tästä syystä.

Kommari rakastaa keskushallintoa ja tasapäistävää kontrollia ja pakkoa. Erityinen ilo heille tulee seuratessa miten koneisto muita kurittaa - siis fiksumpaa, ahkerampaa, kyvykkäämpää. 

Kuin suoraan minun ajatuksiani.

Suomalaistä vähä-älyllisyyttä ja henkistä köyhyyttä on välillä paettava ulkomaille. Jossa voi hetken nauttia länsimaisesta liberaalista yksilöä arvostavasta ja yrittämään kannustavasta ilmapiiristä ja vetää sitä keuhkot täyteen jotta jaksaa taas hetken ahdistavaa ja kaiken tukahduttavaa sosialismi Suomea.

Vierailija
412/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että miellät matalapalkkaiset opettajatkin "eliitiksi". Ilmeisesti mikä tahansa lievästikin akateeminen on "eliittiä"? Saammehan toki yli 2000 euroa kuussa ja lukemisetkin on työn puolesta.

Vierailija
413/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hassua että miellät matalapalkkaiset opettajatkin "eliitiksi". Ilmeisesti mikä tahansa lievästikin akateeminen on "eliittiä"? Saammehan toki yli 2000 euroa kuussa ja lukemisetkin on työn puolesta.

No ainakin opettajat itse assosioivat itsensä eliittiin kuuluviksi. Ja elintaso tämän vahvistaa. Ei ole köyhien huolia heillä. Kalliit omakotitalot, purjeveneet, moottoripyörät, lomahuvilat jne. mistä nautitaan häpeilemättömästi ivallinen hymy kasvoilla seuratessaan köyhien päivittäistä kamppailua elämisensä eteen.

Vierailija
414/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan arvostaa myös ihmisiä, jotka ovat taiteellisesti alapuolellani, myös Kontulaakin, ainakin vähän.

Vierailija
415/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä pikkuporvari ilmoittautuu.

Kyllä, olen turvallisuushakuinen ihminen. Rakastan että koulussa lauletaan Suvivirsi ja enkelitaivaan, rakastan sitä että lapseni voivat liikkua ulkona turvallisesti ja käydä koulua jossa on rauhallista ja oppiminen mahdollista. En halua mitään sen ihmeellisempää kuin itse sain lapsena osakseni 1990-luvulla. Valitettavasti, koska minulla on mahdollista valita paikka ja lähiö missä lapseni kasvatan valitsen sen mikä tuntuu turvalliselta. Tykkään pukea lapset siisteihin vaatteisiin ja että lapset saavat harrastaa paljon. Kulttuurista nautitaan koko perhe.

Minä haluan itselleni ja perheelleni tuota kaikkea samaa kuin sinäkin - mutta eri syistä. Oman turvattoman, ennakoimattoman ja niin henkisiltä kuin materiaalisilta puitteilta hyvin vajaaksi jääneen lapsuuden ja nuoruuden jäljiltä haluan omille lapsilleni täysin päinvastaisen alun elämään. Enkä mielestäni ole haluissani mitenkään ahne, enkä ollenkaan häpeä turvallisuushakuisuuttani. Ei mikään repaleinen ja draamaileva lähiöelämä ole millään tavoin aidompaa tai tavoiteltavampaa kuin oma toive-elämäni. Jos tämä tekee minusta pikkuporvarin niin tehköön.

Vierailija
416/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musiikkimaailman pikkuporvarillisuus on tullut vähän yllätyksenä koronan myötä minulle. Toki ymmärsin, että varsinkin suurten levy-yhtiöiden ja kaupallisten radiokanavien popparit edustavat pikkuporvarillisia ihanteita. Ilmiön rajuus kuitenkin vähän yllätti.

Vierailija
417/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Punakommarin näkövinkkelistä muut ovat pikkuporvareita.

Me muut emme halua anarkiaa vaan haluamme elää rauhassa.

Pikkuporvari "haluaa elää rauhassa", mutta ei halua ajatella mitä se yhteisöltä vaatii.

Mitä se sitten mielestäsi oikein erityisesti vaatii "yhteisöltä" jos haluaa elellä rauhassa?

Sitä että antaa muidenkin elää rauhassa vaikka he eivät olisikaan juuri samanlaisia kuin sinä. Muuten seuraa ennenpitkää väistämättä konflikti.

Nou shit. Eikö "pikkuporvari" yleisesti ottaen sitten anna muiden elää rauhassa? Mistä tällainen ajatus on paakkuuntunut yliskammariin?

Pikkuporvarit ovat kamalia kitisijöitä ja kyttääjiä. Halutaan asustella Stokkan kellon alla ja kirjoitella hesariin kuinka vastenmielistä on, kun kesäyönä kello kymmenen jälkeen kuuluu ulkoa elonääniä. Sellainen ei näet kuulu pikkuporvarin kunnolliseen elämänkatsomukseen. 

Tai sitten muhitaan jossain Espoon omakotitaloalueella ja vahditaan haukkana reviiriä, ettei vaan ketään muotista poikkeavaa outoa ja ulkopuolista havaittaisi pilaamassa keskiluokkaista tunnelmaa.

Siinä vasta mielikuvia, mutta ei, naapurien kyttääminen, ihmisistä vaivaantuminen sekä halu olla rauhassa eivät ole yksin "pikkuporvareiden" ominaisuuksia.

Keskiluokkainen unelma taas on oikeastaan aika jees: ok-talo, perhe, siedettävä työpaikka, kohtuullinen palkka, rauhallinen ja turvallinen elämä kaikkinensa - ilman että häiriköitä ja muuta passskasakkia pyörii nurkissa jne. Mitä vikaa siinäkin nyt on?

Ei mitään, kunhan ei eristytä liikaa oman ja samanlaisten navan ympärille.

Pitää nähdä muutkin ja yrittää oikaista epäkohtia, jotka voivat koska tahansa koitua kenen tahansa ongelmaksi.

Esim. työelämän vinoutumat kuten Hesen "tasoiset" nuorten työpaikat, eläkeläisten asema jne.

No tuo lihavoitu kohta pitää kyllä ihan ensimmäisenä näyttää valtakunnan moraalisäteilijät Vihreille. Ihan alkaen jo Fatim Diarran anteeksiantamattomista lausunnoista tavallisia urjalalaisia kohtaan. Vihreiden pitää nyt kerta kaikkiaan ymmärtää mm. se että Suomi ei ilmastotoimissaan koko maailmaa pelasta, ja että valtaosa tavallisista suomalaisista ei halua vastakkainasettelun kautta kannattaa mitään ismiä, vaan elää rauhallisesti juuri kontulalaista pikkuporvarielämää. Eikä siinä ole mitään väärää.

Vierailija
418/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vasurien proletaari-unelma: asutaan pienessä betonikuutiossa jonkin kasvukeskuksen paisuneessa epämääräisessä lähiössä alueella, jossa liikkuu todella monenlaisia ihmisiä; pieni raskaan työn palkka riittää juuri ja juuri elämiseen; kaikkialla on enemmän tai vähemmän turvatonta heti kun tulee pimeää - tai vaikka ei tulisikaan. Huumeet, irtosuhteet, sikailu ja kaikkinainen kaaos on arkea ja se mistä ihmisen onni löydetään.

Olen niin kutsuttu vasuri ja kyllä mun toiveeni jokaiselle ihmiselle on aika pitkälle tämä Kontulaa kauheasti naurattava pikkuporvarillinen elämä. Ilman siis mitään kyttäilyä ja kateellista kynsienpureskelua tietenkin. Haluan että jokainen ihminen saa tehdä töitä, saa hyvää palkkaa, saa asua turvallisella mukavalla alueella ja saa tehokkaan ilmaisen terveydenhoidon ja koulutuksen. Ja niin edelleen.

Olen tätä peruskeskiluokkaa enkä kyllä tunnista itseäni tai kavereitani Kontulan kuvailuista. Mielestäni ihan outo artikkeli. Voisin kuvitella jonkun parikymppisen kirjoittavan tällaista "tarkkanäköistä" veetuilua. Rasittava.

Ymmärrän, itsekin olen entinen vasuri, jonka WOKE-nykyvasemmistolaisuus herätti unestaan. Ehkä vielä sinutkin.

Sehän on trendikästä, juurikin uusporvarillista höpinää kuten entisajan tekovasemmistolaisuus.

Ei sillä ole tekemistä täkäläisen vasemmistoideologian kanssa. Kukkahattujen hysteriaa.

No tilastollisestihan ylivoimaisesti suurin osa Suomalaisista edustaa juurikin liberaalioikeistolaisuutta. Olemme suvaitsevainen, mutta tarkan markan kansakunta, joka ei mielellään enempää jakaisi omastaan kuin on tarpeen.

No en minäkään nyt omastani ala jakaa yhtään sen enempää kuin on tarpeen. Eihän sitä nyt täysin höplästä vedettävä hölmöläinen pidä olla. Kenenkään ei tarvitse nähdä nälkää tai kuolla lumihankeen tai terveyspalvelujen kalleuteen tai joutua täysin mielivaltaisesti viranomaistoimien kohteeksi = tuo on ns. base line, jonka pitää riittää. Kaiken siihen päälle tulevan elämän makeuttajan saa jokainen yksilö kustantaa ihan itse laillisesti hankitulla varoilla. Osattomuuden tunne ei ole mikään tekosyy "oireilla rikoksilla". Empatia ilman rajoja on silkkaa masokismia.

Vierailija
419/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu, että tähän pikkuporvariporukkaan kuuluu juuri näitä (kuten joku aiemmin osuvasti kirjoitti) espoolaisessa omakotitalossa asuvia insinööri-hoitsupariskuntia. Eli ei oikeasti kovin korkeasti koulutettuja tai edes niin hyvin tienaava, mutta joilla on kova tarve näyttää, että me olemme ylempään keskiluokkaa. Sitten yritetään kovasti korostaa omaa paremmuutta suhteessa "työväkeen" harrastamalla jotain elitististä, näyttämällä tietynlaiselta, ostamalla nämä perus-statussymbolit kotiin jne. Itse olen korkeasti koulutetusta perheestä ja kuulun tulotasoni puolesta ns. eliittiin, enkä koe että minulla tai esim. lääkäri- tai juristiystävilläni (nämä nyt vain esimerkinä) olisi läheskään niin vahvaa tarvetta korostaa jotain "yläluokkaisuutta". Elämänasenne on kokonaisuudessaan rennompi ja toimintaa ohjaavat ihan oikeat mielenkiinnon kohteet (sen sijaan, että pitäisi ulospäin näyttää joltain), vihreät arvot tms. Itse olen jopa ylpeä siitä, että ajan 10 v vanhaa autoa, en omista mitään merkkivaatteita ja vietän lomanikin luxushotellien sijaan mieluummin metsässä vaeltaen. Täytyy tietytysti olla kiitollinen, että kuuluu etuoikeutettuihin, eikä siten ole tarvetta yrittää näyttää ulospäin joltain, mitä ei ole. Jonkinlaisesta alemmuudentunteestahan tuo pikkuporvarien toiminta kuitenkin kumpuaa.

Allekirjoitan 100%. Pikkuporvari ostaa sen saman tuotteen kalliimmalla Citymarketista koska ei halua tulla nähdyksi Lidlin muovikassi kädessä kun nousee Audistaan paritalonsa parkkipaikalla. 

Ai että mulle tulee tuosta ekasta esimerkistä niiiiiiiiiiin mieleen eräs ruokavaikuttaja, joka ei tunnu saavan statussymboleista ja muista kalliista tavaroista... kyllikseen. Hänenkin matkansa pohjoisesta korvesta Helsingin ydinkeskustan kautta Espoon perämetsään on ollut melkoista seurattavaa. If you know, you know 😉

Vierailija
420/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ainakin opettajat itse assosioivat itsensä eliittiin kuuluviksi. Ja elintaso tämän vahvistaa. Ei ole köyhien huolia heillä. Kalliit omakotitalot, purjeveneet, moottoripyörät, lomahuvilat jne. mistä nautitaan häpeilemättömästi ivallinen hymy kasvoilla seuratessaan köyhien päivittäistä kamppailua elämisensä eteen.

Enpäs ole tiennyt olevani eliittimiehen kanssa naimisissa. Eipä ole näkynyt purjeveneitä tai huviloita. :( Saati ivallisia hymyjä. Missäs päin Suomea opettajat tienaa näin hyvin, me muutamme heti sinne!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä