Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: Pikkuporvaristo katselee muita alaspäin

12.10.2021 |

Olikohan tämä jo täällä? En ole monesta asiasta Kontulan kanssa samaa mieltä, mutta tämä artikkeli on täynnä erittäin teräviä huomioita. Paljon sellaista, mitä on tullut itsekin pohdittua.

https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000008313922.html

"Pikkuporvarillisia taidemieltymyksiä ei ohjaa niinkään esteettinen nautinto kuin pyrkimys erottautua alemmistaan. Pikkuporvari arvostaa oopperaa ja kokeilevaa jazzia, vaikkei niitä syvällisesti ymmärräkään. Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan. Keskitien valitsemisesta seuraa keskinkertaisuutta."

"Hän kysyi, että osaanko sanoa, miksi kaikki mielenosoittajat ovat niin rumia. Hän tarkoitti, että he olivat ylipainoisia, tatuoituja ja käyttivät epäsiistejä vaatteita. Kenen tahansa normaalia edustavan pikkuporvarin lailla hänen katseensa kohdistui heidän häiritsevään ulkonäköönsä enemmänkin kuin aatteeseen.”"

Kommentit (482)

Vierailija
461/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuporvariston tunnistaa ennenkaikkea asenteista ja tunkkaisesta mielenmaisemasta. Ryhmässä he ovat ne, jotka keskittyvät tyrmistyneinä arvostelemaan toisten ihmisten valintoja selän takana ja vaikenevat kun arvostelemassa henkilö saapuu kuuloetäisyydellä.

Tätä esiintyy samalla tavoin niin oikeistossa kuin vasemmistossa. Olin ajatellut, että pikkuporvarilla tarkoitetaan oikeistolaista, mutta ilmeisesti pikkuporvarit ovat yhtä lailla oikeistolaisia ja vasemmistolaisia.

Tottakai vasemmistossakin on valtavasti pikkuporvareita. Pikkuporvarit eivät välttämättä ole korkeasti koulutettuja, myös monet duunarit ovat pikkuporvareita.

Itseasissa Kontulan kuvauksen mukaisia ihmisiä pitäisi ennemminkin kutsua vasemmistoelitisteiksi, sillä juuri nämä harrastavat mielellään KORKEAkulttuuria ja puhuvat suureen ääneen kulttuurista mm. venäläisistä klassikoista. Ovat usein humanistisen koulutuksen saaneita. Ja he jos mitä, nyrpistelevät toisille alempiarvoisiksi katsomilleen ihmisille. etenkin  keskiluokkaisille insinööriperheille, hyvesignaloivat ja vaativat muita tekemään kuin haluavat. 

Tokihan Kontula ei voi puhua vasemmistoelitisteistä, koska hän on itse sellainen, joten hän projisoi omat ominaisuutensa vihollisiinsa eli keskiluokkaisiin oikeistopuolueiden äänestäjiin, joita kutsuu pikkuporvareiksi.

Hänhän mainitsee itsekin omaavansa pikkuporvarillisuus piirteitä.

Juu Kontula marxilaisena vasemmistoelitistinä yrittää muuntaa vasemmistoelitismiä tarkoittavan toiminnan pikkuporvaritermin alle . Pikkuporvarihan on vasemmiston haukkumasanana tarkoittanut perinteisesti ei niin kovin varakasta porvaripuolueiden äänestäjää.

Pikkuporvari on enemmänkin mielentila ja elämäntapa, eikä sillä ole tekemistä suvun, puoluekannan, koulutuksen tai varakkuuden kanssa.

Pikkuporvareista käytiin vilkasta keskustelua jo 80-luvun noususuhdanteen aikana, jolloin siihen oli otolliset olisuhteet ja sen jälkeen, erityisesti Kokoomuksen Raimo Ilaskiven ja Nalle Wahlroosin siivittämänä ja heidän pahensumana.

Vierailija
462/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kommunisti-Kontula on pro-incest:

https://www.ts.fi/uutiset/kotimaa/373946/IL+Kansanedustaja+sallisi+seks…

Taidan olla pikkuporvari kun en ole samaa mieltä. Lieneekö Kontula kokeillut itse?

HYI HEMMETTI, Kontulahan on ihan sairas. Ei kukaan täysjärkinen voi tuollaista ehdottaa.

Seksin myymisen puolustajana rouva on mulla jääny mieleen, mutta nyt kyllä leuka mullakin loksahti..

Ja ihan pokkana tämäkin varmaan uskoo tekevänsä parempaa maailmaa, niinkuin muutkin kaikenlaista rajattomuutta ihannoivat vassut.

Kunhan mikään tai kukaan ei estä (panemasta), niin hyvä tulee!

Kaikkea muuta sitten heidän mielestään saakin valvoa ja kontrolloida. Tuo seksin rajaton nautintohan se heidän kestosyöttinsä on..Kannattajissa ei-sitten- niin-yllättävästi suuntautuneita.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kontula on itse erittäin hyvätuloinen ja hänellä on sijoitusasuntoja. Eikö hän ole pikkuporvari?

Vierailija
464/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kontula on itse erittäin hyvätuloinen ja hänellä on sijoitusasuntoja. Eikö hän ole pikkuporvari?

Ei, koska Annalla on isot tissit.

Vierailija
465/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pikkuporvaristo noudattaa koodistoaan hyvin tarkasti. Savosta Helsinkiin opiskelemaan tullut Mirkku häivyttää murteensa hyvin äkkiä. Niin nopeasti kuin pystyy.

Valmistuttuaan Maisteriksi ja päästyään Kelaan erityisosaajaksi, hän opettelee siellä asiaankuuluvan virkakielen sulautuen muiden Pirkkojen ja Onervien joukkoon, kuin ruutana sameaan veteen. Häneltähän sitä tietenkin jo edellytetäänkin. 

Mirkulla tulee olla rivari ja Penari ja insinööri Uolevi. Koska muillakin on ne.

Kesällä käydään sukuloimassa ja katsomassa mitä veli Petteri surkimukselle kuuluu äidin peräkamariin. Ei ole veliparka päässyt edes kaupunkiin asumaan, vaan viljelee peltotilkkujaan jakamattomalla tilalla. Ei pöljäke tajua paremmasta: Helsingin lähiöstä ja ihmisten ilmoista, kuten sivistyneet ihmiset, jotka käyvät Kiasmassa ja Oodissa. Käyvät, koska Onerva ja Pirkkokin käyvät!

Vierailija
466/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

piilo porvari demarit aivan pihalla kun ei saa olla porvari ja tovereille ei kehtaa uskalla tunnustaa olevansa varakas. niin ne ay loiset lihoo

Vierailija
467/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Hän rakastaa taidetta, mutta ei kykene itse sitä tuottamaan."

Tarkoittaako tämä sitä, että duunari ei rakasta taidetta vai että duunari rakastaa taidetta ja pystyy sitä myös tuottamaan itse? Mielestäni aika outo kommentti.

Loppuu kyllä taiteilijoilta kuuntelijat , katselijat ja MAKSAJAT , jos lähdetään siitä, että vain ne kykenevät taidetta rakastamaan , jotka sitä pystyvät tuottamaan.

Ei kyllä kannattaisi ihan hirveästi halveksia pikkuporvareita, jotka maksavat oikeastaan kaiken.

Viimeiseen lauseeseen kiteytyy pikkuporvarillisuus. Maksamme kaiken, kärsimme kaiken. Täkäläinen valkoisen miehen taakka, josta ei haluta millään eroon.

Olen pikkuporvari enkä mitään kärsi.

Nautin elämästä, myös taiteesta vaikken varmaan siitä paljoa ( mitään?) ymmärräkään.

Tunnistan kuitenkin laadun ja kelpuutan vain parhaat.

Elän säästäväisesti mutta myös nautiskellen.

Taiteilijat - ja Kontula- tarvitsevat minua ja kaltaisiani tullakseen eläneeksi.

Se varmaan kirvelee.

Vierailija
468/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkuporvariston tunnistaa ennenkaikkea asenteista ja tunkkaisesta mielenmaisemasta. Ryhmässä he ovat ne, jotka keskittyvät tyrmistyneinä arvostelemaan toisten ihmisten valintoja selän takana ja vaikenevat kun arvostelemassa henkilö saapuu kuuloetäisyydellä.

Tätä esiintyy samalla tavoin niin oikeistossa kuin vasemmistossa. Olin ajatellut, että pikkuporvarilla tarkoitetaan oikeistolaista, mutta ilmeisesti pikkuporvarit ovat yhtä lailla oikeistolaisia ja vasemmistolaisia.

Tottakai vasemmistossakin on valtavasti pikkuporvareita. Pikkuporvarit eivät välttämättä ole korkeasti koulutettuja, myös monet duunarit ovat pikkuporvareita.

Itseasissa Kontulan kuvauksen mukaisia ihmisiä pitäisi ennemminkin kutsua vasemmistoelitisteiksi, sillä juuri nämä harrastavat mielellään KORKEAkulttuuria ja puhuvat suureen ääneen kulttuurista mm. venäläisistä klassikoista. Ovat usein humanistisen koulutuksen saaneita. Ja he jos mitä, nyrpistelevät toisille alempiarvoisiksi katsomilleen ihmisille. etenkin  keskiluokkaisille insinööriperheille, hyvesignaloivat ja vaativat muita tekemään kuin haluavat. 

Tokihan Kontula ei voi puhua vasemmistoelitisteistä, koska hän on itse sellainen, joten hän projisoi omat ominaisuutensa vihollisiinsa eli keskiluokkaisiin oikeistopuolueiden äänestäjiin, joita kutsuu pikkuporvareiksi.

Hänhän mainitsee itsekin omaavansa pikkuporvarillisuus piirteitä.

Juu Kontula marxilaisena vasemmistoelitistinä yrittää muuntaa vasemmistoelitismiä tarkoittavan toiminnan pikkuporvaritermin alle . Pikkuporvarihan on vasemmiston haukkumasanana tarkoittanut perinteisesti ei niin kovin varakasta porvaripuolueiden äänestäjää.

Pikkuporvari on enemmänkin mielentila ja elämäntapa, eikä sillä ole tekemistä suvun, puoluekannan, koulutuksen tai varakkuuden kanssa.

Pikkuporvareista käytiin vilkasta keskustelua jo 80-luvun noususuhdanteen aikana, jolloin siihen oli otolliset olisuhteet ja sen jälkeen, erityisesti Kokoomuksen Raimo Ilaskiven ja Nalle Wahlroosin siivittämänä ja heidän pahensumana.

Kyllähän se vasemmistoeliitti on perinteisesti korkeakylttuurijutuilla snobbaillut etenkin 60-80-luvulla, kun Neukut oli vielä voimissaan. Silloinhan tämä marxilainen eliitti paheksui kaikkie kapitalismiin ja varsinkin USA:n viittaavaa ja pikkuporvari oli juuri vasemmiston lanseerama haukkumasana. Toki sitten kun NL  ja sosialistinen järjestelmä romahti oltiin vähän aikaa ihan hiljaa, kunnes pikku hiljaa ulina taas alkoi.

Vierailija
469/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei hän kuvannut pikkuporvareita rikkaina ihmisinä, joilla on sijoitusasuntoja. Vaan itsetunnoltaan hauraina pikkusieluina, joille elämän ja identiteetin ydinsisältö on näyttää hyvätuloiselta ihmiseltä, jolla on sijoitusasuntoja. Kaksi eri asiaa. Toinen kuvaa tosiasiaa, toinen elämänasennetta ja arvomaailmaa.  Rahalla saa muutakin kuin statusta, hyväksyntää ja hetkellisen kokemuksen paremmuudesta. Sillä voi saada enemmän mahdollisuuksia ja vapautta toimia maailmassa, sen takia sitä voi tavoitella muutkin kuin Kontulan kuvaamat pikkuporvarit.

Vierailija
470/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taiteen tuottajat ovat harvemmin itse pikkuporvareita kyllä he enemmän ovat enemmän vasemmiston edustajia.

Vierailija
471/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pikkuporvaristo noudattaa koodistoaan hyvin tarkasti. Savosta Helsinkiin opiskelemaan tullut Mirkku häivyttää murteensa hyvin äkkiä. Niin nopeasti kuin pystyy.

Valmistuttuaan Maisteriksi ja päästyään Kelaan erityisosaajaksi, hän opettelee siellä asiaankuuluvan virkakielen sulautuen muiden Pirkkojen ja Onervien joukkoon, kuin ruutana sameaan veteen. Häneltähän sitä tietenkin jo edellytetäänkin. 

Mirkulla tulee olla rivari ja Penari ja insinööri Uolevi. Koska muillakin on ne.

Kesällä käydään sukuloimassa ja katsomassa mitä veli Petteri surkimukselle kuuluu äidin peräkamariin. Ei ole veliparka päässyt edes kaupunkiin asumaan, vaan viljelee peltotilkkujaan jakamattomalla tilalla. Ei pöljäke tajua paremmasta: Helsingin lähiöstä ja ihmisten ilmoista, kuten sivistyneet ihmiset, jotka käyvät Kiasmassa ja Oodissa. Käyvät, koska Onerva ja Pirkkokin käyvät!

projektiota

Vierailija
472/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaankin onneksi sinun ja Kontulan elämä on paljon oikeaoppisempaa, että voitte sitten taivastella, vaikka asia ei liity teidän elämäänne millään lailla.

Vierailija
473/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei hän kuvannut pikkuporvareita rikkaina ihmisinä, joilla on sijoitusasuntoja. Vaan itsetunnoltaan hauraina pikkusieluina, joille elämän ja identiteetin ydinsisältö on näyttää hyvätuloiselta ihmiseltä, jolla on sijoitusasuntoja. Kaksi eri asiaa. Toinen kuvaa tosiasiaa, toinen elämänasennetta ja arvomaailmaa.  Rahalla saa muutakin kuin statusta, hyväksyntää ja hetkellisen kokemuksen paremmuudesta. Sillä voi saada enemmän mahdollisuuksia ja vapautta toimia maailmassa, sen takia sitä voi tavoitella muutkin kuin Kontulan kuvaamat pikkuporvarit.

Loppujen lopuksi on aivan yksi ja lysti millälailla Kontula haluaisi 'pikkuporvareita' kuvailla, ei sitä Kontulan kirjaa tule ostamaan kuin kourallinen vasemmistoeliittiä tai niitä larppaavia pikkumarxilaisia.... 

Vierailija
474/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taiteen tuottajat ovat harvemmin itse pikkuporvareita kyllä he enemmän ovat enemmän vasemmiston edustajia.

Liian usein, mutta onneksi eivät aina. Ja voihan "pikkuporvarikin" olla todella lahjakas taiteellisesti. Ja ennen kuin syyttelee ketään elitismistä ja hienohelmaisuudesta, niin kannattaa katsoa sinne peiliin.

Vierailija
475/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on ökyporvari itse.

Vierailija
476/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli on maksumuurin takana, mutta kuulostaa todellisuudelta vieraantuneelta. Kuinka monta artikkelia insinööri on kirjoittanut naama nurinpäin olevista köyhistä? Eli kuka kyttää ja ketä?

Vierailija
477/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on täysi vale ja moni taiteen parissa toimiva on rikollinen, kun puhutaan vasemmistosta. Tekevät leipänsä varastamalla muiden työn.

Vierailija
478/482 |
13.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt ammattikoulun, myöhemmin suorittanut maisteritutkinnon, ollut työttömänikin ja muutenkin elämä on potkinut ajoittain päähän. Koskaan ei ole kuitenkaan mennyt niin huonosti, että olisin kuunnellut kontulan mielipiteitä.

Vierailija
479/482 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä 100 000e/v ansaitseva duunarin lapsi menen alle 30 000e/v ansaitsevan museokortin omistavan ystävän kanssa taidenäyttelyyn, minä olen pikkuporvari mutta hän oikea taiteenarvostaja? Vai ollaanko me molemmat pikkuporvareita? Kuuluuko taide vain rikkaille ja vanhoille kulttuurisuvuille ja taiteilijoille itselleen? Vai olenko sittenkin hyväksyttävä, koska harrastin aikuisikään asti taidelajeja. Miten mitataan se, ettei se sittenkin ollut liian harrastelijamaista ja duunarin lapsen elitismiyritelmää? Ehkä harrastus ei tee minusta Kontulan mielestä oikeanlaista ihmistä nauttimaan aidosti taiteesta vaan minun olisi pitänyt tehdä siitä ammatti.

Entä lapset ja taide, pikkuporvarin alkuja kaikki, jotka päiväkodin salin lattialla istuen seuraa lasten musiikkiorkesterin esitystä.

Vierailija
480/482 |
14.10.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat jokaisessa koulukeskustelussa keskittyy erottelemaan omien kullannuppusten koulut niistä epäilyttävistä, alaluokkaisista kouluista.

Loputon sota saadaan aikaan, kun pohditaan, voiko Kulosaareen eksyä joku vääränlainen oppilas Itä-Helsingin slummeista murentamaan tarkoin rakennettua pikkuporvarillista julkisivua. Olisiko varminta hakea Ressuun? Ei kai Lauttasaaressa voi olla köyhiä?

Koska mikään ei ole pikkuporvarille tärkeämpää, kuin erottua köyhälistöstä. Se vaatii loputonta elämäntapafasismia ja erottautunista, josta tulee itsetarkoitus. Oikeat merkit, oikeat asuinalueet, lasten kanssa loputon huoli pikkuporvarillisen säröttömän kasvatuksen epäonnistumisesta.

Tämä pisti hymyilyttämään. :) Nimittäin lapseton tuttavapariskunta muutti vuosia sitten Lauttasaareen, ovat normaali työssäkäyvää keskiluokkaa, ammattikorkeakoulutettuja, kultturelleja ja kulinaristisia ja ylpeitä siitä että saivat sieltä kämpän ostettua ja rempattua makunsa mukaan, ja jaksoivat mainostaa kaikille muuttaneensa kaupempaa lähiöistä vihdoin sinne "keskelle kaikkea jossa palvelut, kulttuurit, menot lähellä" ja että vaikka oli tosi kallis kämppä ja pienempi kuin aiempi, niin kyllä kannatti kun on niin Helsingin paras mesta asua ja heistä tuli entisen hieman boheemin sijasta yllättäen pikkujuppeja ja pikkuporvaristoa. Elivät tuossa maailmassaan samankaltaisten "parempien" ihmisten keskellä alle vuoden, kunnes naapurustoon muutti yllättäen paljon äänekkäitä lapsiperheitä eli pihalta kaikui jatkuvasti huutoa, näkivät eräänä iltana metron liepeillä eisuomeapuhuvia epämääräisen näköisiä miehiä pussinvaihdossa eli kaupankäyntiä ja maksullisen näköisiä naisia hengaili samoilla nurkilla kun palasivat jostain konsertista kotiin. Yllättäen muuttui ääni kellossa "meidän Laru on pilalla!" ja alkoivat myydä kämppää ja katsella uutta rivaria parin kymmenen kilsan päästä :D Nyt se Laru on "ihan hirveä paikka, meluisa, tukkoon rakennettu ja tuulinen" ja että miten sellaiseen lähtivät asumaan kun nyt on paremmat tilat ja oma piha eikä meteli kaikumassa tiiviisti rakennettujen talojen väleissä ja ilma puhtaampaa. :D

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yhdeksän