Kertokaa viisaat miksi paino ei tipu
Olen havahtunut siihen, että painoa on kertynyt 10kg viimeisen 1,5v aikana ja minusta on tullut ylipainoinen ja vyötärölihava.
Alkoholin jätin pois heti ensimmäiseksi (siitä luultavasti johtuu 99.9% liikakiloista) ja olen siistinyt ylimääräiset herkuttelut harkittuihin hetkiin. Olen lisännyt liikuntaa (kävelylenkit+kevyt jumppa+koiralenkit maastossa). Silti paino ei ole liikkunut mihinkään kuukauden aikana. Siis sadan gramman tarkkuudella täsmälleen sama paino kk sitten ja nyt.
Ennen ruokavalio ja -rytmi oli seuraava: 5 kaljaa kahtena iltana viikossa (on ongelma, tiedän), ei aamupalaa, päivällä napostelua, illalla tuhti ruoka ja yöllä kasa juustoleipiä. Paljon eineksiä. Todella epäsäännöllistä syömistä.
Nykyään:
- aamupalalla puuro+hedelmiä, kananmuna/pähkinöitä yms
- lounaaksi raejuustoa, hedelmiä, pähkinöitä
- päivällä välipala (esim viiliä, ruisleipää)
- illallisella kunnon lämmin kotiruoka (kasvispainotteisesti, välttäen punaista lihaa)
- iltapalaksi hapankorppua ja kofeiinitonta teetä.
- Vettä juon usein. Unta on riittävästi, en stressaa. En näe kohtuutonta nälkää.
Kyllä tällä ajalla nyt jotain pitäisi tapahtua. Mutta ei. Tarkoitus on aloittaa terveellinen elämä ja olenkin nauttinut lisääntyneestä energiasta. Pikadieetit ei ole missään nimessä se juttu. Olisi kuitenkin mukava, jos myös peilistä näkyisi muutos. Minulla on suuret määrät sisäelinrasvaa ja sen haluaisin tietenkin pois. Muussa tapauksessa riittää, että saisin edes vähän raikkaamman ja solakamman olemuksen ja painon normaalipainon puolelle.
Kommentit (87)
Pienennä annoskokoa, siedä aluksi myös nälkää.
Jätä toinen välipala tai molemmat pois. Niille ei ole mitään tarvetta. Ja ole kärsivällinen, joskus keho reagoi viiveellä muutoksiin.
Myös pätkäpaastoa voisit harkita. Se on aika helppoa, jos aloittaa 16:8-mallilla. Se tietenkin karsii aterioiden määrää.
Kävely, juoksu ja HIIT ovat tehokkaita vyötärörasvaan.
Vierailija kirjoitti:
Annokset on kyllä kieltämättä aika reippaita, vaikken itseäni ähkyyn viedäkään, koska reippailu on saanut ruokahalun kasvamaan valtavasti. Ap
Jos et laihdu tuolla syömisellä, niin tee muutoksia. Itse sun on kokeiltava, minkälainen ruoka sinulla sen panon pudottaa.
Yhden neuvon voin kuitenkin antaa: vältä kaikkea keinotekoista ja "kevyttuotteita"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annokset on kyllä kieltämättä aika reippaita, vaikken itseäni ähkyyn viedäkään, koska reippailu on saanut ruokahalun kasvamaan valtavasti. Ap
Siinähän se tuli, vastaus kysymykseesi. Liikunta kuluttaa todellisuudessa hyvin vähän kaloreita, etenkin jokin puolirento kävely. Yhdestä voileivästä saat takaisin ne kalorit, jotka tunnin kävelylenkillä kulutit.
Varaudu välipalanälkään syömään jotain todella vähäkalorista mutta täyttävää. Sokeriton mehukeitto johon pakastemarjoja. Kaurapuuro johon sokeritonta mehukeittoa. Näkkäriä ja päälle vain tomaattia ja salaattia.
Kunhan kulutat enemmän kuin syöt niin kyllä paino putoaa. Muussa tapaukessa kyseessä olisi ikiliikkujan tyyppinen ihme.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi liikunnan lisääminen ja kalorien vähentäminen samaan aikaan on tuhoon tuomittu yritys.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu välipalanälkään syömään jotain todella vähäkalorista mutta täyttävää. Sokeriton mehukeitto johon pakastemarjoja. Kaurapuuro johon sokeritonta mehukeittoa. Näkkäriä ja päälle vain tomaattia ja salaattia.
Lasillinen sokeritonta mehukeittoa päivässä lisää elopainoasi 9 kg vuodessa. Kaksi lasillista lisää sitä 18 kg.
Ei keinotekoisia light -tuotteita, ei makeutusaineita.
Olen joskus kokeillut karppausta ja se ei ollut oma juttu, ja muutenkin miellän sen enemmän laihdutuskuuriksi kun nyt haetaan kestävää elämäntapaa.
Mainitsin reippaat annokset. Ne eivät mielestäni kyllä niin isoja ole, että korvaavat entiset kaljat, sipsit, juustot, einekset yms. Minulla on kohtuullinen nälkä ennen seuraavaa ateriaa enkä vedä itseäni koskaan ähkyyn. Lautasella on harvoin kasaa pastaa, vaan hiilarit tulee vihanneksista.
Mielestäni on todella kummallista, että yhtään mikään ei ole puntarilla muuttunut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämän vuoksi liikunnan lisääminen ja kalorien vähentäminen samaan aikaan on tuhoon tuomittu yritys.
Siksi en ole hommannut salikorttia. Kuitenkin kävelyn, normaalin ulkoilun ja kevyen jumpan pitäisi sopia kenen tahansa arkeen. Ennen makasin vain sohvalla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Olen joskus kokeillut karppausta ja se ei ollut oma juttu, ja muutenkin miellän sen enemmän laihdutuskuuriksi kun nyt haetaan kestävää elämäntapaa.
Mainitsin reippaat annokset. Ne eivät mielestäni kyllä niin isoja ole, että korvaavat entiset kaljat, sipsit, juustot, einekset yms. Minulla on kohtuullinen nälkä ennen seuraavaa ateriaa enkä vedä itseäni koskaan ähkyyn. Lautasella on harvoin kasaa pastaa, vaan hiilarit tulee vihanneksista.
Mielestäni on todella kummallista, että yhtään mikään ei ole puntarilla muuttunut. Ap
Asia on kyllä viime kädessä aivan yksiselitteinen ja yksinkertainen: Jos syö tarpeeksi vähän niin takuulla laihtuu.
Joku on selittänyt tämän niin, että kehomme elää vielä kivikautta, jolloin jokainen rasvagramma oli säästettävä, sillä ruokaa ei ollut tuosta noin vain otettavissa.
Joku taas selittää niin, että laihduttamisessa on tasannevaiheita, jolloin ei paino putoa.
Joku selittää näin, että keho hakeutuu oikealla ruokavaliolla ihannepainoonsa.
Kirja "laihduttamisen loppu" on erinomainen opas laihtumisen saloihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asia on kyllä viime kädessä aivan yksiselitteinen ja yksinkertainen: Jos syö tarpeeksi vähän niin takuulla laihtuu.
Tiedän kyllä keinot millä saa tippumaan vähintään kilon viikossa, mutta idea ei ole alkaa väliaikaiselle kuurille. Ap
Laita ruuat tarkkoine määrineen Finelin ruokapäiväkirjaan. Voi olla, että syöt liian paljon, vaikka tarveellistä ruokaa syötkin.
Liikunta on tietysti hyvä lisä, mutta paino putoaa syömällä vähemmän kaloreita. Testattu on painonvartijoiden pisteillä.
Alkoholin ja herkkujen jättäminen on hyvä alku, ettet liho vain lisää koko ajan. Mutta että paino putoaa, pitää olla aika vähällä ruualla, siis entiseen nähden, useita kuukausia. Kuukaudessa ei putoa kuin kilo tai puolitoista, ja silti koko ajan saa nälkää pitää kurissa kasviksilla ja kuiduilla.
Vierailija kirjoitti:
Laita ruuat tarkkoine määrineen Finelin ruokapäiväkirjaan. Voi olla, että syöt liian paljon, vaikka tarveellistä ruokaa syötkin.
Näin luultavasti joudun tekemään. Yritin mahdollisimman pitkälle pärjätä ilman laskemista ja opetella tunnistamaan luonnollisesti oikeat määrät, mutta puntari puhuu puolestaan. Puhelimeen löytyy hyviä appeja jotka tuotteiden viivakoodit kuvaamalla osaa laskea sekä kalorit että makrot päivän syömisistä. Vinkkinä myös muille. Ap
Mikä ikä? Yli 40 alkaa olla paljon vaikeampi saada kiloja putoamaan. Minulla se onnistui, kun avioeron takia unohdin käytännössä syödä, eli vedin lounaaksi vain jonkun eilisen naudanfileen ja vähän tomaattia.
Käytännössä siis karppasin näin jälkeen päin ajatellen, mutta minulle se näköjään toimi.
Todellisuudessa olen jättänyt alkoholin jo 2kk sitten pois, mutta todellisen remontin tein vasta kk sitten. Ap