Parhaat vinkit ärtyneen vatsan rauhoitteluun
Ensimmäistä kertaa elämässäni mulla on pidempikestoisesti ylävatsa kipeä, siis ylävatsaan koskee, röyhtäyttää ja pierettää.
Tämä alkoi järkyttävällä närästyksellä (yöaikaan) 3 vkoa sitten ja lääkärin kanssa aloitettiin somac 40 ja gaviscon. Ei syytä epäillä muuta kun tunnistan närästykseksi ihan saletisti.
Viikon sisään närästys loppui mutta tämä vatsakipu tuli. Etenkin ns tyhjä vatsa erityisen paha eli silloin kivistää eniten. Noudatan yleensä pätkäpaastoa kun tulee mulle luontaisesti mutta nyt täytyy syödä illalla just ennen nukkumaanmenoa ja heti ekana kun nousen ja siltikin juilii.
Neuvot siis tarpeen, mikä teillä on auttanut tämmöiseen? Vihreä tee mulla aamuisin jo käytössä, hiilihappojuomat jääneet kaikki pois.
Pitäisi olla kuukauden päästä lähdössä reissuun joten hieman karmii että miten vatsa siellä pärjää. Kiitos etukäteen!
Kommentit (61)
En jaksa hetkeäkään mutta se ei ole vielä twiitannut.
Juo ainakin riittävästi vettä (ruuasta saatavan nesteen lisäksi juoda pitäisi 1,5 litraa nestettä päivässä). Joillakin vatsaa rauhoittaa kaurapitoisten tuotteiden syönti (kokeile ensin varovasti, kaikille ei kaurakaan sovi).
Mustikkasoppa. Auttaa hankalaankin närästykseen.
Joo, juon reilusti kun pelkästään vihreä tee n litra aamupäivällä. Kaurapuuron olen myös ottanut nyt kuvioon, tuorepuurona mustikoiden kanssa.
Ap
Jätä nyt hyvä ihminen se vihreä tee pois, sehän ärsyttää vatsaa tanniinien takia sellaisillakin joilla ei edes ole vatsaongelmia. Hiilihydraatit minimiin, sokeri ja alkoholi pois, kaikki ärsyttävät kasvikset kuten esim. sipuli ja paprika pois, ei mitään prosessoitua lisäainesotkuja. Jos vedät edelleen happosalpaajaa niin siitä vierottautuminen hitaasti käsikauppa-annosten avulla, muuten käy niin että maha oikein suihkuaa mahahappoa ja oireet ryöhähtävät kun yhtäkkiä lopettaa ison annoksen. Happosalpaajia määrätään valitettavasti todella huolettomasti vaikka niistä on usein vain haittaa. Ruokasoodaa kannattaa ottaa illalla kuten joku neuvoikin ylempänä, maistuu muuten kammottavalta kun on tavallaan suolavettä mutta maku ei jää kuin hetkeksi suuhun.
T. Refluksin ja IBS-oireet vuosikausien kärsimyksen jälkeen kuriin saanut, täysin oireettomaksi en tule koska palleatyrä
Laitanpa mustikkakeiton kauppalistalle!
Ap
Avanneleikkaus poistaa kaikki kakkahuolet. Erityisesti naisille tehtynä asiassa on se kiva jutska , että nyt peräsuoli vapautuu pelkkään viihdekäyttöön
Vierailija kirjoitti:
Joo, juon reilusti kun pelkästään vihreä tee n litra aamupäivällä. Kaurapuuron olen myös ottanut nyt kuvioon, tuorepuurona mustikoiden kanssa.
Ap
Älä syö kauraa kypsentämättömänä.
Vierailija kirjoitti:
Jätä nyt hyvä ihminen se vihreä tee pois, sehän ärsyttää vatsaa tanniinien takia sellaisillakin joilla ei edes ole vatsaongelmia. Hiilihydraatit minimiin, sokeri ja alkoholi pois, kaikki ärsyttävät kasvikset kuten esim. sipuli ja paprika pois, ei mitään prosessoitua lisäainesotkuja. Jos vedät edelleen happosalpaajaa niin siitä vierottautuminen hitaasti käsikauppa-annosten avulla, muuten käy niin että maha oikein suihkuaa mahahappoa ja oireet ryöhähtävät kun yhtäkkiä lopettaa ison annoksen. Happosalpaajia määrätään valitettavasti todella huolettomasti vaikka niistä on usein vain haittaa. Ruokasoodaa kannattaa ottaa illalla kuten joku neuvoikin ylempänä, maistuu muuten kammottavalta kun on tavallaan suolavettä mutta maku ei jää kuin hetkeksi suuhun.
T. Refluksin ja IBS-oireet vuosikausien kärsimyksen jälkeen kuriin saanut, täysin oireettomaksi en tule koska palleatyrä
Netin ravintopalstan mukaan vihreä tee on oikein hyvä ärtyneelle vatsalle (ilman hunajaa) ja se mulla käytössä ainakin 5 vuotta jo. Voinhan tietysti kokeilla ilman...
Vierailija kirjoitti:
Ap
Litra vihreää teetä 😂 Mulla lentäis tuosta jo laatta kun mukillisestakin tulee pahoinvointia ja vatsakipua
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai, voi olla syöpä.
Olen ymmärtänyt, että jos pian syömisen jälkeen alkaa kivut, kyseessä voi olla syöpä. Joku muu sairaus antaa oireita ennen ateriaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kokeilepa keitettyä kaurapuuroa tuorepuuron sijaan.
MInulla on parhaiten auttanut että olen pari päivää vähällä ruualla ja syön helpaoti sulavaa esim banaani, vältän kahvin juomista kuumana, vältän kumartavia ja etukumarassa oloa, vältä vatsaa kiristäviä vaatteita, vältän istuimissa etukumarassa. Juo mahdollisimman kylmää vettä pieninä hörppyinä, aina jos on huono olo, se supistaa vatsalaukun sulkijalihasta.Sokerittomien pastellien imeminen voi helpoyyaa huonoa oloa. Nuku tavallista korkeammalla tyynyllä. Minua on auttaneet ne keinot. Mitään lääkkeitä en käytä, joskus käytin ja ne ei auttaneet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kai, voi olla syöpä.
Olen ymmärtänyt, että jos pian syömisen jälkeen alkaa kivut, kyseessä voi olla syöpä. Joku muu sairaus antaa oireita ennen ateriaa.
Mulla ruokailu helpottaa oireita, ei pahenna.
Ap
Suosittelen jättämään vihreän teen pois.
Mahani oireilee kausittain ja silloin juon Silicolgel-piihappogeeliä.
Kannattaa lisätä ruokavalioon kaikenlaista vihreää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kokeilepa keitettyä kaurapuuroa tuorepuuron sijaan.
Se tahtoo saada verensokerit alas pikavauhtia ilman tuhtia proteiinilisäystä. Matalat sokerit ja minkäänlaiset mahavaivat eivät ole mikään mukava yhdistelmä.
Kokeilemalla sen tietää. Ei ärsytä kaikilla samat asiat.
Googlaa toiminnallinen ylävatsa ruokavalio.
Minulla on se sekä ibs. Syöminen välillä todella hankalaa. Se minä lopulta sopii on hyvin yksilöllistä. Monet eivät esim. Kestä ollenkaan gluteenia tai rasvaista ruokaa.
Jos sulla on liikahappoisuutta, niin kokeilepa soodaa. Mulla on ollut toisen lapsen syntymän jälkeen refluksia, nyt olen pärjännyt ilman lääkitystä jo vuosia. Tässä alkuvuodesta on taas närästänyt, mutta soodasta on apua siihen. Sekoitan teelusikallisen soodaa pieneen määrään (n. 0,5 dl) vettä ja juon useamman kerran päivässä. Tämä ei ole mikään pika-apu, vaan sitä pitää jatkaa ainakin viikon ajan. Se nostaa vatsan ph-arvoa.