Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 16-vuotias enkä saa viikkorahaa

Vierailija
08.12.2014 |

Luitte oikein. Nytkin maksan omia kulujani kesätöistä säästyneillä rahoja. Kotitöitä kuitenkin teen, tiskaan, siivoan omaa huonetta, joskus teen myös ruokaa. Käyn lukiota. Harrastustani varten minun täytyy kulkea n. 12 km matka bussilla edestakaisin n. kerran viikossa ja maksan itse bussikorttini, koska vanhemmillani (olevinaan) ei ole varaa. Äitilleni kuitenkin tulee harva se päivä (sic, pari kertaa viikossa) paketteja, enimmäkseen luontaistuotteita mm. iHerbistä.

Viikkorahan maksattomuutta vanhempani perustelevat mm. sillä, että ei heillekään kukaan kotitöiden tekemisestä maksa.

Mitä mieltä olette tällaisesta toiminnasta?

Kommentit (37)

Vierailija
21/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään teineille viikkorahaa maksa. Lapset saavat fiiliksen ja osallistumisen mukaan. Jos ei kiinnosta tehdä koulutöitä hyvin 8-10 numeroita kokeista, niin ei muakaan kiinnosta maksella. Satuunaisia kolikoita lukuunottamatta. Välillä joutuvat busdimatkojaankin maksamaan itde, kun olen unohtanut ladata kortit... . Maksan takaisin tietenkin. itse ostan viikonloppuherkut, tarpeellista vaatetta, satunnaisen huivin tai ylimääräisen pipon jne. Maksan myös koulu ja harrastusasiat mukisemati. Tytär tietää, että shoppaillaan "pakolliset" meikit hänelle yhdessä, mutta jos lisäväriä halajaa ostaa itse.
Ovat saaneet kivasti riittämään lahjarahojaan ja kumpikin menivät kesätöihin.

En ole edes pihi, en siedä kerskakulutusta.

Vierailija
22/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minunkaan 15-vuotiaani saa viikkorahaa. Maksan kyllä kaiken harrastamisen yms. Jos hän on menossa vaikka leffaan tai syömään kavereiden kanssa, annan siihen erikseen rahaa. Kotitöistä ei todellakaan makseta, ne kuuluu jokaisen perheenjäsenen hommiin automaattisesti.

Jos alkaisin joka viikko antamaan vaikka kympin käteen, koko rahalla olisi seuraavana päivänä ostettu munkkipossuja ja vedetty naamariin kerralla. Joten en anna, meillä saa kotona ruokaa ja herkkuja ihan kohtuullisesti, yhden perheenjäsenen ei tarvitse käyttää munkkiin 40e/kk...

Jokatapauksessa, vanhempasi on perseestä kun ei maksa sun pakollisia kuluja.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:59"]

En ikinä ole ymmärtänyt, mistä nämä "ei kotitöistä tarvitse maksaa" -ihmiset kuvittelee teinien sitä rahaa saavan! Sen ikäiset kulkee jo sen verran paljon omia reittejään, että viikko- tai kuukausiraha on usein paljon kätevämpi keino kattaa kustannuksia kuin että vanhemmat maksaisivat kaiken suoraan. Ja esimerkiksi vaatteet ja harrastukset kuuluu kykyjen mukaan kyllä kustantaa 16-vuotiaalle yhtä hyvin kuin 5-vuotiaallekin :/

[/quote]

Siihen on ainakin sellainen syy ettei kaikki osaa hallita yhtään niitä rahojaan vaan ne menee heti ja sen jälkeen ne vinkuu lisää. Sen lisäksi mä itse myös inhoan sitä että jonain tiettynä päivänä ollaan mun kimpussa pummaamassa rahaa. 

Vierailija
24/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ovat sanoneet, että vanhemmat antavat rahaa tilanteen mukaan, esim. jos lapsi on menossa elokuviin tai syömään, mutta minä maksan kyllä nekin huvitukset kokonaisuudessaan. T. ap

Vierailija
25/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin ja äitini on joskus tuhlaillut niin paljon rahaa, että on joutunut minultakin lainaamaan. Tällä hetkellä siskolleni velkaa muutaman sataa euroa. T. ap

Vierailija
26/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:59"]

En ikinä ole ymmärtänyt, mistä nämä "ei kotitöistä tarvitse maksaa" -ihmiset kuvittelee teinien sitä rahaa saavan! Sen ikäiset kulkee jo sen verran paljon omia reittejään, että viikko- tai kuukausiraha on usein paljon kätevämpi keino kattaa kustannuksia kuin että vanhemmat maksaisivat kaiken suoraan. Ja esimerkiksi vaatteet ja harrastukset kuuluu kykyjen mukaan kyllä kustantaa 16-vuotiaalle yhtä hyvin kuin 5-vuotiaallekin :/

[/quote]

Ei mun penskatkaan saa rahaa kotitöistä. Ne saa silti kuukausirahaa. Nämä ovat kaksi eri asiaa.

Vierailija
27/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:59"]

[/quote]

Siihen on ainakin sellainen syy ettei kaikki osaa hallita yhtään niitä rahojaan vaan ne menee heti ja sen jälkeen ne vinkuu lisää. Sen lisäksi mä itse myös inhoan sitä että jonain tiettynä päivänä ollaan mun kimpussa pummaamassa rahaa. 
[/quote]

Se olisi hyvä opetella jo kotona että rahaa tulee vaan kerran kuuussa ja jos sen hassaa heti niin sitten on ilman. Muuten on ihan pulassa kun muuttaa omilleen ja palkkaa/opintotukea/sossusta saakin vaan kerran kuussa :/

Mutta minunkaan mielestä kuukausiraha ei ole palkkaa kotitöistä. Sovitut hommat tehdään tietysti silti.

Vierailija
28/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:56"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:50"]

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:45"]

Ei äiti ole työnantaja. Se mitä sä kotona teet on ihan pieni osa kaikesta. 

[/quote]

Sitten tosta iherbistä niin ne on todella tärkeitä paketteja. Mun tytöt popsii ja käyttää sieltä tilattuja tuotteita jotka mä siis kaikki maksan!!! ja ajattelee että vähän halpaa on jenkeissä ja tilataan taas. Luulen että hyödyt äitisi tilauksista.

[/quote]

Nyt en kyllä yhtään ymmärrä miksi jotkut miinustaa.

[/quote]

Mitä helvettiä te oikein miinustatte???? Luulisi olevan kaikkien mielestä hyvä että huolehditaan terveydestä.

Vierailija
29/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:09"]

Jotkut ovat sanoneet, että vanhemmat antavat rahaa tilanteen mukaan, esim. jos lapsi on menossa elokuviin tai syömään, mutta minä maksan kyllä nekin huvitukset kokonaisuudessaan. T. ap

[/quote]

Niin meilläkin pääsääntöiseesti, jos kotitöihin osallistuminen on noin vähäistä kuten sulla. En maksa oman huoneen siivouksesta tai astianperukoneenkytöstä... Pitää tehdä vähän enemmän, oma-aloitteellisuus aina palkitaan.

Vierailija
30/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 20:08"][quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 19:59"]

[/quote]

[/quote]

Tuo rahan hallinnoinnin opettelu on mielestäni myös yksi tärkeimmistä syistä siihen, miksi teini-ikäiselle kuukausi- tai viikkoraha on parempi ratkaisu kuin tarvittaessa saatava raha. Oppii säästään ja priorisoimaan, vielä "turvallisessa" tilanteessa, ettei ole sitten ensimmäistä kertaa sen tilanteen ja opettelun edessä, kun vaarana voi olla ruuatta jääminen tai asunnosta häädön saaminen. Kasvatuksen yksi osa on auttaa opettelemaan aikuisuutta varten.

Vierailija
31/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin aikoinaan sama tilanne, mutta ei meillä mitään tiskikonetta ollut. Minä tein, yhtään liioittelematta, 80 % kaikista kotitöistä sisällä, äiti, isä ja kaksi veljeä yhteensä ne loput. Kesätyörahoista maksoin kaiken muun, paitsi ruuan sain tietty kotoa. Siitä piti kuulemma olla kiitollinen. Mutta kun se ei vielä riittänyt, minulta vaadittiin työpanosta äitini yritykseen ja kun olin palkkaa vailla, kamala syylistäminen. Enpä enää kesäisin ekan kesän jälkeen suostunut, menin mansikanpoimintaan ja siivoamaan kahta eri paikkaa. Valittivathan he, mutta totesin, että lukiokirjat on kalliita eikä niitä ilmaistyöllä osteta. Veljeltä sain onneksi osan. Ärsyttää nää tyypit, että miksette ole säästäneet, minun on ainakin kaikki pitänyt ostaa ihan itse aina, enkä ole saanut lähtiessä kotoa mitään, paitsi kummitädiltä lahjaksi saamiani pussilakanoita ja pyyhkeitä. Niistäkin äiti valitti, että vein heidän pussilakanansa...

Tästä huolimatta minulla on ok välit vanhempiini, vaikka nuoruutta en elänyt. Kuri oli muutenkin tiukka. 

Vierailija
32/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Boohoo kermaperse. En mäkään mitään viikkorahaa saa. Kun omat rahat loppuu niin vahemmat auttavat lukiokirjojen hankkimisessa ja pakkollisten vaatteiden hankkimisessa. (Lenkkarit, talvitakki) Kesätyörahoilla ja joululahjarahoilla mennään. Eikä oo tullu mieleenkään valittaa. Asut ilmaiseksi vanhempiesi katon alla, peseydyt sekä syöt ruokaa. Eli kulutat ihan vitusti jo valmiiksi. Turpa rullalle.

Vierailija
33/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottamatta kantaa tuohon viikkoraha-asiaan, vanhemman ovat velvollisia (lain edessä) elättämään alaikäiset lapsensa. Toki on tulkinnan varaista, mitä "elättämisellä" tarkoitetaan, mutta lukisin harrastukset ja niihin matkat vanhempien velvollisuuksiin heidän varojen niin salliessa. Itseasiassa vanhemmilla voi (perjaatteessa) olla elatusvelvollisuus pidempäänkin: "Opiskelijan huoltajilla on kuitenkin tietyissä tapauksissa elatusvelvollisuus pidempään, vaikka opiskelija olisikin täysi-ikäinen." (Tämä lainaus on väestöliitolta), tosin en tiedä onko tätä milloinkaan testattu oikeuden edessä.

Vierailija
34/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä ole koskaan saanut mitään viikkorahaa. Maatilalla joutui kesät tekemään 6x10 tunnin päiviä kesät ja talviaikaankin mitä koulun jälkeen ehti, yhden kesän muistan kun oli luvattu 150 mutta syksyllä kun olisi pitänyt maksaa haukuttiin laiskaksi ja jäin kokonaan ilman rahaa. Seuraavan vuonna taisin saada jotain, sitä seuraavana oli luvattu 500 koko kesältä, maksoi ensin mutta kävi samana iltana hakemassa takaisin, taas kuulemma taas ollut liian laiska. Isoäidiltä saatoin joskus silloin tällöin saada satasen. Tuo oli sitten vielä sitä aikaa että opintorahaa ja asumislisää leikattiin vanhempien tulojen perusteella, vaikken niiltä mitään saanut. Ekan opiskeluvuoden jälkeen kun pääsi harjoittelijaksi yhteen firmaan tuntui että oikein kylpee rahassa, vaikka palkka oli ihan harjoittelijan palkka, ja 20-vuotiaana saattoi ostaa ekan kasettisoittimensa.

Vierailija
35/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, aiemmin maksoin mun teinille viikorahaa, nyt ei ole varaa, ja en halua rahoittaa lapseni tupakointia, jäi söpösti kiinni... Tällä ei ole edes ollut töitä, jos olis, en olis maksanut tuotakaan vähää.

Vierailija
36/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse voin vielä kommentoida tähän, että voin vannoa, etten tupakoi tai käytä alkoholia ikinä. T. ap

Vierailija
37/37 |
08.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei äiti ole työnantaja. Se mitä sä kotona teet on ihan pieni osa kaikesta.