Lahjojen ostopakko vaikkei mummilla rahaa?
Olen viime vuosina köyhtynyt siihen malliin, ettei ole yhtään ylimääräistä irrottaa lastelapsien saati muiden lahjoihin. Tietenkin ainakin lapsenlapset odottavat paketteja, mutta kun esm. täksi joulukuuksi budjetti 7€/pvä elämiseen niin dilemma on valmis...
Tässä syyllisyyden tunnoissani kierriskellessä nousee mieleen myös etteivät tosin kaksi kouluikäistä lapsenlasta (asuvat kävelymatkan päässä) koskaan tule käymään, soita eivätkä pidä yhteyttä. Minä olen se joka menen käymään, soitan ja pidän yhteyttä. No, ehkä tällää yritän oikeuttaa itselleni sitä, että en olisi velvollinen elämään loppukuuta nälässä senvuoksi, että pystyisin jotain pientä lahjaksi hankkimaan.
Tietenkään lahjanantaminen ei vaadi, eikä kristillisen tavan ajatuksella saisikaan, odottaa vastapalvelusta/huomiota - mutta kuinka jokainen tajuaa, jonkinlainen muistaminen vuodenvarrella olisi mukavaa ja suotavaa, sillä tietävät olevansa aina tervetulleita kun yksikseni elelen.
Lapseni toki tajuaa tilanteen (tai sitten ei),kun joudun tilanteeni kertomaan, mutta lapsenlapsista en tiedä. No, se on kasvamisen paikka niin mummille kuin lapsille kun elämän realiteetit tulevat vastaan. Tuntuu vain että tämä lahjahössötys pilaa monen joulun ja mielen.
Kommentit (25)
Voi rakas kulta, mulla on 5e/kk elämiseen ja hyvin pärjään. Kalapuikot, lihapullat ja makarooni ei paljon maksa. LOL.
[quote author="Vierailija" time="08.12.2014 klo 16:56"]Pieni lisäys, joka erosi muuten niin positiivisista vastauksista, sille joka ihmetteli ja epäili "röökin ja viinan" olevan syy tilanteeseeni. Ei, en polta enkä käytä alkoholia lainkaan. Elän ekologisia arvoja noudattaen, luontoa rakastaen (pidän sitä kirkkonani ja taidenäyttelynäni;)), olen kasvissyöjä ja olen iloinen hyvästä terveydestäni ja siitä etten joudu käyttämään mitään lääkkeitä vaikka ikää on jo hyvin kuudenkympin yli.
Se, miksi olen todella köyhä taloudellisesti ei taas kuulu tähän tarinaan. Onneksi en sitä ole henkisesti.
ap
[/quote]Ei kukaan oikeasti ole noin persaukinen jollei ole tyrinyt itse jotain, asuu liisn kalliisti ja isossa asunnossa tms. Selitystä ei tule kun ei kehtaa kertoa. Näitä köyhiä tää palsta on ennen joulua pullollaan.
Minun äitini on sairaseläkkeellä ja isä on kuollut. Äiti asuu perintökodissa, joku hänen veljistään omistaa sen, äiti maksaa pelkän yhtiövastikkeen. Äitini veljet pääsivät opiskelemaan, tytöt joutuivat jäämään kotiin maatilalla, eli veljet myös tienaavat kaikki hyvin, siskokset eivät todellakaan.
Äitini haluaa välttämättä ostaa joululahjan kaikille lapsille ja olenkin ratkaisut asian niin että lapset saavat yhden asian yhteiseksi. Tänä vuonna vanhin lapsista meni jalkapallokouluun, joten äitini osti jalkapallon pumpun ja jalkapallon. Nämä vielä mieheni tilasi Kiinasta, Ali Babasta, eivät maksaneet juuri mitään ja mieheni sitten näytti kuitin ja äitini antoi muistaakseen 4 euroa. Äidilleni on hyvin tärkeää että häntä ei näissä asioissa huijata, hän haluaa nähdä kuitin, ei kaipaa sääliä.
Minulle ja miehelleni hän tekee sukat, saamme vuoron perään sukat ja vuoron perään tumput. Lankoja taas hän saa edullisesti kirpputorilta, ostaa jonkun villapaidat, purkaa langan ja pesee ja kutoo.
Viime vuonna lapset saivat 4 pallon paketin sählypalloja ja olivat todella iloisia.
Kaikki lapset kirjoittavat joulupukille ja saavat toivoa mitä haluavat ja niistä otetaan joku lahja niin että se on kaikille yhteinen. Lapset ovat niin pieniä etteivät he tajua mitä se maksaa. Se riittää että sitä on toivottu.
Muistan itse mitä oli elää pienellä budjetilla kun olin työtön ja hoitovapaalla. Sitä kummasti tottui pieniin tuloihin ja iloitsin kovasti kun jatkuvasti myin tavaraa ja pieneksi jääneitä vaatteita eri fb.n sivuilla.
Hyvin tuli kotikin tyhjennettyä päivittäisillä myynneillä.
Noi kalapuikot ja muut mitä luettelit ei nyt kovin terveellistä ja halpaa ruokaa ole. Halvemmaksi tulee kun tekee ite makarooniloodaa itse, kertakustannus jää alle sen valmis mössön. kalapuikkoja terveellisempää on ostaa vaikka seitäpaketti+perunoita ja tehdä kalakeitto ja taas voi syödä edullimmin samoin on noitten lihaboltsien kanssa. Tarjous jauhista + kanamunaa ja a'vot pellillinen pullia on siinä. Pakastamalla ei tarvii syödä jokapäivä samaa. Sitten vielä kun itse leipoo sämpylää ei kalliiksi tule. eli lolli lolli itselles järki hoi!
Höpshöps, ei ole pakko hankkia lahjoja, jos ei ole varaa.