Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!

Vierailija
06.12.2014 |

Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€. 

Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä. 

Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme. 

Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa. 

Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä. 

Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?

Kommentit (275)

Vierailija
161/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:55"]

Siis olet tämä vegaani jolla on pakko-oireinen häiriö? Se selittääkin paljon. Onko sulla diagnosoitu myös ortoreksia? Sun ruokatottumukset viittaa siihen että siellä puolellakin on pakko-oireisuutta kun olet noin ehdoton ruuan suhteen. Ehkä kannattaisi kuitenkin yrittää sieltä säästää ja laittaa terapiaan niin voisit paremmin. Ei sun syömisillä maailma pelastu, mutta voisit pelastaa oman maailmasi koska nuo oireet tuppaa hoidotta pahenemaan. 

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]

Ok. mites minä

vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.

Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.

150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.

pakolliset laskut 100 e.

vesi 70 euroa kuussa.

Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.

[/quote]

Siis 150 e/kk vakuutus? Ja 70 e vesi? Ihan ihme lukuja, miten noin paljon voi olla? 

[/quote]

Joo, minulla on siis sairausvakuutus jonka on pakko olla noin laaja koska on niin paljon sairauskuluja. Lääkärikuluja saattaa tulla useita tonneja vuodessa.

Vettä menee tosiaan 70 euron edestä kuussa. Sairastan pakko-oireista häiriötä enkä voi olla pesemättä. Terapiaan ei ole varaa, olen ollut jo siinä Kelan tukemassa terapissa sen 3 vuotta eikä kela tue enää terapiaani.

[/quote]

[/quote]

Ja mitähän pakko-oireista on elää niin ettei tuota kärismystä lähimmäsilleen?

Vierailija
162/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohis, omia havaintojani mitä eroa on elää opiskelija elämää vs. työssäkäyvän elämää:

-Opiskellessa suurin piirtein kaikilla lähipiirissä oli opiskelijan elintaso (=pienet tulot) jolloin "kaikki" tapahtui ns. pienellä budjetilla. Juhlimaan mennessä oli OPM-etkot jossain, mentiin edulliseen baariin jne. Työssäkäyvänä lähipiiri koostuu työssäkäyvistä (joilla rahaa käytössä) jos istutaan iltaa jossakin niin harvoin on etkoja missään, jos on niin isäntä tarjoaa kaiken (toki vieraat tuovat tuomisia) ja ilta kaupungilla ei ole halpa baari ja Mäkkäri, vaan hyvä ravintola ja joku viihtyisä baari sen päälle.

-Opiskelijana kaikilla on ns. "halvat vaatteet" ja oli ihan sama missä vaatteissa istui luennolla. Kun menee työelämään, niin kulahtanut maiharitakki ei anna hyvää kuvaa vaan pitää olla siiti takki. Samoin kuluneiden farkkujen sijasta pitää olla tyylikästä jakkupukua tmv. päällä, samoin tennarit eivät useinkaan ole soveliaan kengät vaan pitää olla siistimmät, samoin kunnon laukku ei puolirisa reppu jne. ja joskus pitää edustaa ihan juhlissakin, eli pitää olla pikkumustaa/iltapukua ja mahdollisesti käydä kampaajalla ennen tilaisuutta jne. kaikkii noihin menee rahaa, alkuun paljonkin ennen kun se täydellinen työvaatekaappi on koossa.

-Opiskelijana saa tiettyjä etuuksia, esim. voi asua edullisessa opiskelija-asunnossa ja syödä edullisesti opiskelijaravintolassa, työssäkäyvänä pitää maksaa markkinahinta asunnosta ja kun menee työkavereiden kanssa lounaalle niin turha haaveilla että pari euroa riittäisi, kärjistäen kerran syö samalla hinnalla mitä opiskelija syö viikon. Samoin (ainakin ennen) junalla ja bussilla kulki puoleen hintaan opiskelija-alennuksilla.

-Opiskelijana on aikaa kiertää kirppareita ja juosta tarjousten perässä, työssäkäyvänä sitä mahdollisuutta ei aina ole. Jos on rankka työviikko/työmatkaa tmv. niin usein sitä hakee jotain nopeaa lähikaupasta sen sijaan että plaraa tarjouslehdet läpi tarkkaan ja suunnittelee sen pohjalta viikon ruuat.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap kehuskelet sillä että tuotat tuskaa monille maapallon eliöille?

Vierailija
164/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:47"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:39"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:38"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:32"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:11"] Että ootte tyhmiä ja yksinkertaisia av-mammoja. Aina ollaan selittelemässä että kun ei ole varaa, ja "mulla on tämä sairaus, niin siksi olen köyhä ja lihava. Voi voi, ei tämä mun vika ole." :D Laitatteko ikinä säästöön yhtään euroa, vai meneekö kaikki siideriin ja sipseihin?  [/quote] Siinä on vähän paha laittaa mitään säästöön kun joka kuukausi jää parisataa euroa miinukselle. Sairauksilleni en voi mitään vai voiko ykköstyypin diabeteksen ja paniikkihäiriön parantaa omalla halulla? Sipsejä en syö myöskään ja absolutisti olen. [/quote] Diabeteslääkkeet ja välineet on ilmaisia, niihin sulla ei ainakaan rahaa mene!

[/quote]

Ei muuten ole, insuliini maksaa kyllä ja sitähän tulee käytettyä melko lailla. Päivittäinen insuliiniannokseni on n. 70

[/quote]

Plus sitten iltainsuliini 52 yksikköä

[/quote]

Tarkasta oikeutesi! Insuliinin pitäisi olla 100 % korvattavaa. Satun tietämään työninpuolesta.

Vierailija
165/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
166/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:47"]

Mites mun talous!?

Vuokran jälkeen jää 700 e.

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

lääkkeisiin ja lääkäreihin 200

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.

[/quote]

No voisiko joku kertoa että miten mun rahat muka riittää tähän kaikkeen eikä vain miinustella?

Vierailija
167/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:01"]Miksi ap kehuskelet sillä että tuotat tuskaa monille maapallon eliöille?
[/quote]

Voi lasta... niin musta-valkoista. *paijaa päätä*

Vierailija
168/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:08"]

Suosittelen lukemaan...

http://www.tohtori.fi/?page=8913638&id=2757684

[/quote]

Luomunia ja reilun kaupan pähkinöitä ei saa alle eurolla..

Vierailija
169/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuule kulta pieni, ei kolota. Olen ollut 90-luvulla mukana eläinoikeusliikkeessä, siinä radikaalimmassa, perustamassa Maan Ystäviä ja Oikeutta eläimille -järjestöjä ja vetänyt näiden paikallisosastoja. Järjestänyt mielenosoituksia. Ollut mukana Reilun kaupan liikkeessä. Ym. Minua huvittaa sun jutut kun näen niissä nuoren itseni ja sen naiiviuden ja ehdottomuuden jonka tiedän 100 prosenttisella varmuudella karisevan vuosien varrella. Sun ostoksesi ovat pieru Saharassa ja ilkeäsävyisellä valistuksellasi on ihmisiin vain negatiivinen vaikutus. Opettele kommunikoimaan niin että kunnioita muitat ihmusiä, silloin sinuakin kunnioitetaan ja sanomasi menee paremmin perille. Jos nimittäin haluat oikeasti parantaa maailmaa etkä egoilla.

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:44"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:41"]

Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta.  Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole.

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:07"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:05"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:58"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:18"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:13"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?

[/quote]

Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap

[/quote]

okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä.

[/quote]

Sanoinko, että ostan halvimmat nahkakengät, jotka on tehty nyljetyistä eläimistä? En. Saatan ihan hyvin ostaa vaikka kirpparilta kengät, jos löydän sieltä tarkoituksiini sopivat! Tai jotkut muut. -ap

[/quote]

Entäs jos et löydä kirpparilta? vegaaniset kengät maksaa kuitenkin noin satasen. me joilla on moraali tallella, joudumme tinkimään omasta hyvinvvoinnistamme.

[/quote]

[/quote]

Älä puhu paskaa :) Taitaa omaa omatuntoasi kolottaa. Tottahan se on, että ihmiset jotka ostavat suklaata joka ei ole reilun kaupan suklaata, hyväksyvät lapsityövoiman. Ihmiset jotka ostavat tehotuotettua lihaa, mahdollistavat tuhansien elävien olentojen kärsimykset. Ihmisiä pitäisi herätellä jotta he huomaisivat oman pahuutensa.

[/quote]

Vierailija
170/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:09"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:01"]Miksi ap kehuskelet sillä että tuotat tuskaa monille maapallon eliöille? [/quote] Voi lasta... niin musta-valkoista. *paijaa päätä*

[/quote]

Ei oel mustavalkoista. Jotkut meistä oikeasti välitämme maapallosta ja sen olioista.

Vierailija
171/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites mun talous!?

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.

[/quote]

Missä asut? Olet mitä ilmeisemmin työtön? Et ole harkinnut muuttoa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle?

Pienemmillä paikkakunnilla ei ehkä ahdistaisi ihmispaljous, ja vuokra-asunnon voisi saada 300€/kk, tai jopa alle! Tervetuloa vaikka tänne Pieksämäelle, täällä on mukavaa ja leppoisaa porukkaa. 

ps. Täältä voi muuttaa myös pois. ;) Miten olis yksiö keskustassa palveluiden keskellä? Juna-asemalle ei ole pitkä matka ja myös linja-autolla pääsee! Täällä myös hyvät mielenterveys yms palvelut! Tervetuloa!

pps. Suomessa on varmasti myös muita hyviä pikkukuntia, missä on hyvät palvelut ja halpa asua!

Vierailija
172/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:47"]

Mites mun talous!?

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

[/quote]

No voisiko joku kertoa että miten mun rahat muka riittää tähän kaikkeen eikä vain miinustella?
[/quote]

Ei riitäkään. Jotaim karsittava tai jotain lisättävä. Sinulla ei oöe varaa tämän hetken elintasoosi.

Vierailija
173/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:10"]

Kuule kulta pieni, ei kolota. Olen ollut 90-luvulla mukana eläinoikeusliikkeessä, siinä radikaalimmassa, perustamassa Maan Ystäviä ja Oikeutta eläimille -järjestöjä ja vetänyt näiden paikallisosastoja. Järjestänyt mielenosoituksia. Ollut mukana Reilun kaupan liikkeessä. Ym. Minua huvittaa sun jutut kun näen niissä nuoren itseni ja sen naiiviuden ja ehdottomuuden jonka tiedän 100 prosenttisella varmuudella karisevan vuosien varrella. Sun ostoksesi ovat pieru Saharassa ja ilkeäsävyisellä valistuksellasi on ihmisiin vain negatiivinen vaikutus. Opettele kommunikoimaan niin että kunnioita muitat ihmusiä, silloin sinuakin kunnioitetaan ja sanomasi menee paremmin perille. Jos nimittäin haluat oikeasti parantaa maailmaa etkä egoilla.

Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta.  Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole.

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?

[/quote]

Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap

[/quote]

okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä.

[/quote]

Sanoinko, että ostan halvimmat nahkakengät, jotka on tehty nyljetyistä eläimistä? En. Saatan ihan hyvin ostaa vaikka kirpparilta kengät, jos löydän sieltä tarkoituksiini sopivat! Tai jotkut muut. -ap

[/quote]

Entäs jos et löydä kirpparilta? vegaaniset kengät maksaa kuitenkin noin satasen. me joilla on moraali tallella, joudumme tinkimään omasta hyvinvvoinnistamme.

[/quote]

[/quote]

Älä puhu paskaa :) Taitaa omaa omatuntoasi kolottaa. Tottahan se on, että ihmiset jotka ostavat suklaata joka ei ole reilun kaupan suklaata, hyväksyvät lapsityövoiman. Ihmiset jotka ostavat tehotuotettua lihaa, mahdollistavat tuhansien elävien olentojen kärsimykset. Ihmisiä pitäisi herätellä jotta he huomaisivat oman pahuutensa.

[/quote]

[/quote]

Se, että sinä halusit laittaa oman egosi muiden edelle, ei tarkoita, että kaikki muutkin niin tekesivät. Kertoo siitä, että sinulla ei ole koskaan ollut vakaumusta. Olet vain poikkuroinut ja sitten lopulta mennyt massan mukana luopuen eettisestä elämästä, laittaen oman egosi kaiken edelle. Kunhan sinulla on kaikki hyvin, ei muula väliä.

Vierailija
174/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:11"]

Mites mun talous!?

Siitä ruokaan 200 e.

psykoterapiaan 500 e

pakolliset laskut 80

sähkö 30

vesi 150

[/quote]

Missä asut? Olet mitä ilmeisemmin työtön? Et ole harkinnut muuttoa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle?

Pienemmillä paikkakunnilla ei ehkä ahdistaisi ihmispaljous, ja vuokra-asunnon voisi saada 300€/kk, tai jopa alle! Tervetuloa vaikka tänne Pieksämäelle, täällä on mukavaa ja leppoisaa porukkaa. 

ps. Täältä voi muuttaa myös pois. ;) Miten olis yksiö keskustassa palveluiden keskellä? Juna-asemalle ei ole pitkä matka ja myös linja-autolla pääsee! Täällä myös hyvät mielenterveys yms palvelut! Tervetuloa!

pps. Suomessa on varmasti myös muita hyviä pikkukuntia, missä on hyvät palvelut ja halpa asua!

[/quote]

Olen sairauseläkkeellä, en työtön. Vuokraan menee tällä hetkellä 400 euroa joten ei kovin paljoa. En voi kesken terapian muuttaa, joutuisn etismään uuden terapeutin joka hänkin veloittaa sen yli 500 e kuussa.

Vierailija
175/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vinkkivinkki - jos oikeesti haluat olla eettinen, jätät ne kaikki kananmunat, lehmän maidon ja kaikkien eläinten lihan ostamatta. "Luomu"kanojenkaan olot ei ole mitään inhimillisiä, 9 kanaa neliömetrillä vs normikanalan 6, ennenaikainen kuolema, ei mahdollisuutta elää lajille luonnollista elämää aka voida hyvin. Ulkoilua parina kuukautena vuodessa - paitsi etteivät useimmat halleissa eläneet kanat edes uskalla mennä ulos... Plus ne kaikki kukkotivut (mikä on oikea sana?) jotka kokevat tuskallisen kuoleman koska niillä ei ole taloudellista arvoa (koska ne eivät tuota munasoluja->munia)

Puhumattakaan siitä, kuinka kieroutunutta on juoda toisen lajin poikasilleen tuottamaa maitoa. Ei ne lehmät sitä maitoa huvikseen tuota, niin kuin ei ihmisäiditkään. 

Puhumattakaan näiden alojen ympäristövaikutuksista. Ei mennä nyt sinne sen enempää, ellei joku välttämättä halua. (Mulla on helvetisti koulutöitä niin käyttäkää googlea. Toisaalta oon täällä kylläkin juuri niitten tekemistä viivytelläkseni....)

Ja kikherneiden epäterveellisyydestä... Ne, kuten kaikki palkokasvit (ja aika moni muu kasvi, esim sipuli) sisältävät oligosakkarideja jotka voivat aiheuttaa vaikka ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivälle vatsakipuja. Silloin vältettävien ruokien lista kyllä kasvaa. Tämäkään ei tosin estä kasviperäisen ruuan syöntiä, vaikka proteiinimyytti onkin vielä 2014 vahvasti elossa.

Mitä eettisiä perusteita kikherneiden syömättömyydelle on? Onko multa mennyt jotain ohi? Please inform.

Soija taas näyttää olevan ikuinen väittelyn aihe. Tutkimuksia löytyy varmasti sen terveellisyyden puolesta ja vastaan, mutta ainakaan kohtuullisina annoksina se ei ketään tapa.

(To summarize, in very high doses, soy may cause some reversible sexual disruption in men (and possibly breasts), but in normal-to-high ranges, soy consumption appear to be safe and may offer health benefits.

AP:lla näyttää talous olla hyvin hallinnassa, siitä pointsit! Aloitus oli kyllä kieltämättä aika provosoiva. Jos kaikki ihmiset keskustelisivat tällasista asioista avoimina ja vastaanottavaisina ja itsekritiikkiä vieroksumatta, maailman tulevaisuus olisi ehkä astetta kirkkaampi.

Vierailija
176/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:10"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Se, että sinä halusit laittaa oman egosi muiden edelle, ei tarkoita, että kaikki muutkin niin tekesivät. Kertoo siitä, että sinulla ei ole koskaan ollut vakaumusta. Olet vain poikkuroinut ja sitten lopulta mennyt massan mukana luopuen eettisestä elämästä, laittaen oman egosi kaiken edelle. Kunhan sinulla on kaikki hyvin, ei muula väliä.
[/quote]

Voi sinua... oot kyl liikkis tossa vakaumuksessasi.

Vierailija
177/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:12"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:09"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:47"] Mites mun talous!? Vuokran jälkeen jää 700 e. Siitä ruokaan 200 e. psykoterapiaan 500 e lääkkeisiin ja lääkäreihin 200 pakolliset laskut 80 sähkö 30 vesi 150 Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella. [/quote]     No voisiko joku kertoa että miten mun rahat muka riittää tähän kaikkeen eikä vain miinustella? [/quote] Ei riitäkään. Jotaim karsittava tai jotain lisättävä. Sinulla ei oöe varaa tämän hetken elintasoosi.

[/quote]

Niin mihin elintasoon? Mitään en osta, ei ole varaa uusiin vaatteisiin, ei ole rahaa huvituksiin, ei ole varaa lehtiin. Pakolliset menot ovat nuo ja niihin ei riitä raha. Eli aivan kusetusta koko aloitus, rahat ei riitä aina vaikka kuinka haluaisi.

Vierailija
178/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otsikkosi on virheellinen, sillä kaikilla ei rahat riitä esim. työttömillä, eläkeläisillä, lapsiperheillä jne.

Laskennassi et millään tavalla huomioi, kuinka paljon yhteiskunta tukee opiskelijoita, opintotuen lisäksi esim. asumiskustannukset ovat todella alhaiset, koska yhteiskunta on tukee rahallisesti opiskelijaasumista, samoin sen ylläpitoa, samoin ruokailua, jos aterian hinta 2,50 euroa, niin se on alle omakustannus hinnan, samoin terveydenhoito tai jos jääkaappisi rikkoutuu, niin ilmoitat siitä vain isännöitsijälle, kun monet joutuvat ostamaan sen itse , samoin saat tuntuvat alennukset joukkoliikenteestä jne. monet yritykset antavat myös opiskelija-alennuksia esim. kuntosalit, parturit jne.

Minusta on ihan ymmärrettävää jos kaverisi valittaa rahan puutettaan, sillä kaikki opiskelijat eivät saa yhteiskunnan tukemaa asumista, sähköä ja vettä esim. jo vesimaksu on 30-40 e/kk/hlö.

Sinä olet vain onnekas, että saat veronmaksajien tukemaa asumista ja muita tukija, mutta kaikilla ei suinkaan ole näin hyvin, jos eläisit esim. työttömänä tai eläkeläisenä tuolla samalla summalla, niin tiukkaa tekisi, kun yhteiskunta ei tue heidän asumistaan tai ruokailua jne. ja olitsit myös muiden etujen ulkopuolella.

Vierailija
179/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:16"]

Ihan vinkkivinkki - jos oikeesti haluat olla eettinen, jätät ne kaikki kananmunat, lehmän maidon ja kaikkien eläinten lihan ostamatta. "Luomu"kanojenkaan olot ei ole mitään inhimillisiä, 9 kanaa neliömetrillä vs normikanalan 6, ennenaikainen kuolema, ei mahdollisuutta elää lajille luonnollista elämää aka voida hyvin. Ulkoilua parina kuukautena vuodessa - paitsi etteivät useimmat halleissa eläneet kanat edes uskalla mennä ulos... Plus ne kaikki kukkotivut (mikä on oikea sana?) jotka kokevat tuskallisen kuoleman koska niillä ei ole taloudellista arvoa (koska ne eivät tuota munasoluja->munia)

Puhumattakaan siitä, kuinka kieroutunutta on juoda toisen lajin poikasilleen tuottamaa maitoa. Ei ne lehmät sitä maitoa huvikseen tuota, niin kuin ei ihmisäiditkään. 

Puhumattakaan näiden alojen ympäristövaikutuksista. Ei mennä nyt sinne sen enempää, ellei joku välttämättä halua. (Mulla on helvetisti koulutöitä niin käyttäkää googlea. Toisaalta oon täällä kylläkin juuri niitten tekemistä viivytelläkseni....)

Ja kikherneiden epäterveellisyydestä... Ne, kuten kaikki palkokasvit (ja aika moni muu kasvi, esim sipuli) sisältävät oligosakkarideja jotka voivat aiheuttaa vaikka ärtyneen suolen oireyhtymästä kärsivälle vatsakipuja. Silloin vältettävien ruokien lista kyllä kasvaa. Tämäkään ei tosin estä kasviperäisen ruuan syöntiä, vaikka proteiinimyytti onkin vielä 2014 vahvasti elossa.

Mitä eettisiä perusteita kikherneiden syömättömyydelle on? Onko multa mennyt jotain ohi? Please inform.

Soija taas näyttää olevan ikuinen väittelyn aihe. Tutkimuksia löytyy varmasti sen terveellisyyden puolesta ja vastaan, mutta ainakaan kohtuullisina annoksina se ei ketään tapa.

(To summarize, in very high doses, soy may cause some reversible sexual disruption in men (and possibly breasts), but in normal-to-high ranges, soy consumption appear to be safe and may offer health benefits.

AP:lla näyttää talous olla hyvin hallinnassa, siitä pointsit! Aloitus oli kyllä kieltämättä aika provosoiva. Jos kaikki ihmiset keskustelisivat tällasista asioista avoimina ja vastaanottavaisina ja itsekritiikkiä vieroksumatta, maailman tulevaisuus olisi ehkä astetta kirkkaampi.

[/quote]

Kikherneet tulevat Aasiasta jossa niitä tuotetaan orjatyövoimalla. Esim Kiinassa ei ole ihmisoikeuksia. Lisäksi kuinka ekologista on rahdata papuja ja herneitä aasiasta?

Vierailija
180/275 |
06.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:17"]

[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:13"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:10"] Kuule kulta pieni, ei kolota. Olen ollut 90-luvulla mukana eläinoikeusliikkeessä, siinä radikaalimmassa, perustamassa Maan Ystäviä ja Oikeutta eläimille -järjestöjä ja vetänyt näiden paikallisosastoja. Järjestänyt mielenosoituksia. Ollut mukana Reilun kaupan liikkeessä. Ym. Minua huvittaa sun jutut kun näen niissä nuoren itseni ja sen naiiviuden ja ehdottomuuden jonka tiedän 100 prosenttisella varmuudella karisevan vuosien varrella. Sun ostoksesi ovat pieru Saharassa ja ilkeäsävyisellä valistuksellasi on ihmisiin vain negatiivinen vaikutus. Opettele kommunikoimaan niin että kunnioita muitat ihmusiä, silloin sinuakin kunnioitetaan ja sanomasi menee paremmin perille. Jos nimittäin haluat oikeasti parantaa maailmaa etkä egoilla. [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:44"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:41"] Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta.  Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole. [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:07"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:05"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:58"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:18"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:13"] [quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät? [/quote] Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap [/quote]   okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä. [/quote] Sanoinko, että ostan halvimmat nahkakengät, jotka on tehty nyljetyistä eläimistä? En. Saatan ihan hyvin ostaa vaikka kirpparilta kengät, jos löydän sieltä tarkoituksiini sopivat! Tai jotkut muut. -ap [/quote]   Entäs jos et löydä kirpparilta? vegaaniset kengät maksaa kuitenkin noin satasen. me joilla on moraali tallella, joudumme tinkimään omasta hyvinvvoinnistamme. [/quote] [/quote]   Älä puhu paskaa :) Taitaa omaa omatuntoasi kolottaa. Tottahan se on, että ihmiset jotka ostavat suklaata joka ei ole reilun kaupan suklaata, hyväksyvät lapsityövoiman. Ihmiset jotka ostavat tehotuotettua lihaa, mahdollistavat tuhansien elävien olentojen kärsimykset. Ihmisiä pitäisi herätellä jotta he huomaisivat oman pahuutensa. [/quote] [/quote]   Se, että sinä halusit laittaa oman egosi muiden edelle, ei tarkoita, että kaikki muutkin niin tekesivät. Kertoo siitä, että sinulla ei ole koskaan ollut vakaumusta. Olet vain poikkuroinut ja sitten lopulta mennyt massan mukana luopuen eettisestä elämästä, laittaen oman egosi kaiken edelle. Kunhan sinulla on kaikki hyvin, ei muula väliä. [/quote] Voi sinua... oot kyl liikkis tossa vakaumuksessasi.

[/quote]

Luuletko että toi sun vittuilu tehoaa? :D Mene vaan kuule syömään sitä tehotuotettua lihaa, eihän sulla oo omaatuntoa :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kaksi yhdeksän