Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!
Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€.
Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä.
Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme.
Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa.
Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä.
Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:11"]
Että ootte tyhmiä ja yksinkertaisia av-mammoja. Aina ollaan selittelemässä että kun ei ole varaa, ja "mulla on tämä sairaus, niin siksi olen köyhä ja lihava. Voi voi, ei tämä mun vika ole." :D Laitatteko ikinä säästöön yhtään euroa, vai meneekö kaikki siideriin ja sipseihin?
[/quote]
Siinä on vähän paha laittaa mitään säästöön kun joka kuukausi jää parisataa euroa miinukselle. Sairauksilleni en voi mitään vai voiko ykköstyypin diabeteksen ja paniikkihäiriön parantaa omalla halulla? Sipsejä en syö myöskään ja absolutisti olen.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:21"]Kyllähän noilla tuloilla opiskelia pärjää. Meidän pitää 1500€ tuloilla tulla toimeen koko perhe 2 aikuista ja 2 lasta. Omakotitalon lainat reilu 500€ kuussa, sähkö vähintään 150€ kk auto vie vähintään 200€ kk kun töihin 20km ja lähimpään kauppaan 15km lisäksi vakuutukset, vesi, netti, puhelimet jne. Eli noi pakolliset noin 1000€ jäljelle jää 500€ josta ostetaan ruoat, lapsille vaatteet ja jos jää nii itelle jotain. Säästääkkin on pakko sillä remonttia pitäis tehä ja ottaa lisää lainaa. Mielestäni pärjätään kuitenki hyvin. [/quote] te saatte sossustakin, jos kertomasi luvut ovat oikein.
[/quote]
Mitä sieltä saa? Kyllä alle 25000€ vuosituloillaki on pakko pärjätä ja alle 12€ tuntipalkalla...
Tällaista lainaa ei olisi pitänyt antaa
Omasta asunnosta haaveileville vinkki: Älä ota enemmän asuntolainaa, kun pystyt maksamaan. Niin helppoa se on. ;)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:25"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:21"]Kyllähän noilla tuloilla opiskelia pärjää. Meidän pitää 1500€ tuloilla tulla toimeen koko perhe 2 aikuista ja 2 lasta. Omakotitalon lainat reilu 500€ kuussa, sähkö vähintään 150€ kk auto vie vähintään 200€ kk kun töihin 20km ja lähimpään kauppaan 15km lisäksi vakuutukset, vesi, netti, puhelimet jne. Eli noi pakolliset noin 1000€ jäljelle jää 500€ josta ostetaan ruoat, lapsille vaatteet ja jos jää nii itelle jotain. Säästääkkin on pakko sillä remonttia pitäis tehä ja ottaa lisää lainaa. Mielestäni pärjätään kuitenki hyvin. [/quote] te saatte sossustakin, jos kertomasi luvut ovat oikein.
[/quote]
Mitä sieltä saa? Kyllä alle 25000€ vuosituloillaki on pakko pärjätä ja alle 12€ tuntipalkalla...
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:11"]
Että ootte tyhmiä ja yksinkertaisia av-mammoja. Aina ollaan selittelemässä että kun ei ole varaa, ja "mulla on tämä sairaus, niin siksi olen köyhä ja lihava. Voi voi, ei tämä mun vika ole." :D Laitatteko ikinä säästöön yhtään euroa, vai meneekö kaikki siideriin ja sipseihin?
[/quote]
Siinä on vähän paha laittaa mitään säästöön kun joka kuukausi jää parisataa euroa miinukselle. Sairauksilleni en voi mitään vai voiko ykköstyypin diabeteksen ja paniikkihäiriön parantaa omalla halulla? Sipsejä en syö myöskään ja absolutisti olen.
[/quote]
Diabeteslääkkeet ja välineet on ilmaisia, niihin sulla ei ainakaan rahaa mene!
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:31"]Tällaista lainaa ei olisi pitänyt antaa
Omasta asunnosta haaveileville vinkki: Älä ota enemmän asuntolainaa, kun pystyt maksamaan. Niin helppoa se on. ;)
[/quote]
Mutta mä otinki lainan yksin asuessani ja se oli 37000€ ilman takaajia omakotitaloon.
Hyvä ap! Just noin se menee, kulutus tulojen mukaan. Jos ei ole varaa, ei osteta luomua yms. Silloin voi sitten syödä kotimaisia juureksia jne. Turha mussuttaa, että ei oo rahaa ja sit ostaa kaupasya kalleinta mahdollista vedoten eettisiin.syihin.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:11"] Että ootte tyhmiä ja yksinkertaisia av-mammoja. Aina ollaan selittelemässä että kun ei ole varaa, ja "mulla on tämä sairaus, niin siksi olen köyhä ja lihava. Voi voi, ei tämä mun vika ole." :D Laitatteko ikinä säästöön yhtään euroa, vai meneekö kaikki siideriin ja sipseihin? [/quote] Siinä on vähän paha laittaa mitään säästöön kun joka kuukausi jää parisataa euroa miinukselle. Sairauksilleni en voi mitään vai voiko ykköstyypin diabeteksen ja paniikkihäiriön parantaa omalla halulla? Sipsejä en syö myöskään ja absolutisti olen. [/quote] Diabeteslääkkeet ja välineet on ilmaisia, niihin sulla ei ainakaan rahaa mene!
[/quote]
Tiedätkö kuinka kallista esim psykoterapia on? Kun kelan tuki on kulutettu joutuu itse maksavaksi eli kaksi kertaa viikossa menee 70 e. eli yhteensä 560 e sairaudenhoitoon. t. toinen mielenterveyskuntoutuja
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:36"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:32"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:28"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:11"] Että ootte tyhmiä ja yksinkertaisia av-mammoja. Aina ollaan selittelemässä että kun ei ole varaa, ja "mulla on tämä sairaus, niin siksi olen köyhä ja lihava. Voi voi, ei tämä mun vika ole." :D Laitatteko ikinä säästöön yhtään euroa, vai meneekö kaikki siideriin ja sipseihin? [/quote] Siinä on vähän paha laittaa mitään säästöön kun joka kuukausi jää parisataa euroa miinukselle. Sairauksilleni en voi mitään vai voiko ykköstyypin diabeteksen ja paniikkihäiriön parantaa omalla halulla? Sipsejä en syö myöskään ja absolutisti olen. [/quote] Diabeteslääkkeet ja välineet on ilmaisia, niihin sulla ei ainakaan rahaa mene!
[/quote]
Tiedätkö kuinka kallista esim psykoterapia on? Kun kelan tuki on kulutettu joutuu itse maksavaksi eli kaksi kertaa viikossa menee 70 e. eli yhteensä 560 e sairaudenhoitoon. t. toinen mielenterveyskuntoutuja
[/quote]
Hyvin tiedänm
[/quote]
Ei muuten ole, insuliini maksaa kyllä ja sitähän tulee käytettyä melko lailla. Päivittäinen insuliiniannokseni on n. 70
täh? millä rahalla te bailaatte ja juhlitte???
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:38"]
[/quote]
Ei muuten ole, insuliini maksaa kyllä ja sitähän tulee käytettyä melko lailla. Päivittäinen insuliiniannokseni on n. 70
[/quote]
Plus sitten iltainsuliini 52 yksikköä
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:36"]
Hyvä ap! Just noin se menee, kulutus tulojen mukaan. Jos ei ole varaa, ei osteta luomua yms. Silloin voi sitten syödä kotimaisia juureksia jne. Turha mussuttaa, että ei oo rahaa ja sit ostaa kaupasya kalleinta mahdollista vedoten eettisiin.syihin.
[/quote]
Mä en yksinkertaisesti pysty ostamaan epäeettistä. Se on ihan oikea syy olla ostamatta jotain. Kaikille oma napa ei ole ykkösenä.
Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta. Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:07"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:05"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:58"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:18"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 21:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?
[/quote]
Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap
[/quote]
okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä.
[/quote]
Sanoinko, että ostan halvimmat nahkakengät, jotka on tehty nyljetyistä eläimistä? En. Saatan ihan hyvin ostaa vaikka kirpparilta kengät, jos löydän sieltä tarkoituksiini sopivat! Tai jotkut muut. -ap
[/quote]
Entäs jos et löydä kirpparilta? vegaaniset kengät maksaa kuitenkin noin satasen. me joilla on moraali tallella, joudumme tinkimään omasta hyvinvvoinnistamme.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:41"]
Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta. Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:57"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:53"] Etpä sinä ap ainakaan eettisesti voi tuolla tavalla elää. Ostat halvinta lihaa, eläimet joutuneet kärsimään, varmaankaan et osta luomumuniakaan, vaatteesi ostat liikkeistä jotka käyttävät lapsityövoimaa. [/quote] En voikkaan, se on harmi. Mutta elävätkö sillä tavallaan muutkaan, esimerkiksi töissäkäyvät aikuiset? Epäilisin. Lihaa en osta kuin kalaa, syön paljon kasvisruokaa, koska se on hyvää ja edullista. Toisaalta, kuljen paljon pyörällä ja en osta vaatteita. -ap [/quote] Et osta vaatteita, eikö sun vaatteet, koskaan mene rikki. Ei edes kengät?
[/quote]
Ei mene, ne on superkenkiä! No ei vaan, sitten ostan säästöistä. Nytkin kun tässä kuussa jäi rahaa ylitse niin pistän ne säästöön, juuri tollasia tilanteita varten. Ja olen välivuotenani säästänyt töistä sievoisen summan, jota sitä käytän hätätapauksessa. Yritän kuitenkin olla ostamatta mitään turhaa, mutta jos jotai välttämätöntä hajoaa, niin totta kai ostan uuden tilalle, tai korjautan vanhan, jos tarve niin vaatii. -ap
[/quote]
okei, eli ostat sitten kuitenkin ne halvimmat nahkakengät jotka on tehty elävältä nyljetyistä eläimistä? Itse en voisi omantunnon takia tuota tehdä.
[/quote]
Sanoinko, että ostan halvimmat nahkakengät, jotka on tehty nyljetyistä eläimistä? En. Saatan ihan hyvin ostaa vaikka kirpparilta kengät, jos löydän sieltä tarkoituksiini sopivat! Tai jotkut muut. -ap
[/quote]
Entäs jos et löydä kirpparilta? vegaaniset kengät maksaa kuitenkin noin satasen. me joilla on moraali tallella, joudumme tinkimään omasta hyvinvvoinnistamme.
[/quote]
[/quote]
Älä puhu paskaa :) Taitaa omaa omatuntoasi kolottaa. Tottahan se on, että ihmiset jotka ostavat suklaata joka ei ole reilun kaupan suklaata, hyväksyvät lapsityövoiman. Ihmiset jotka ostavat tehotuotettua lihaa, mahdollistavat tuhansien elävien olentojen kärsimykset. Ihmisiä pitäisi herätellä jotta he huomaisivat oman pahuutensa.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:41"]Voi ei. Olin itse parikymppisenä samanlainen kamala jeesustelija ja vegaaniuskovainen. Lopulta alkoi niin paljon henkisesti ahdistaa se "maailman ja ihmisten pahuus", muut olivat moraalittomia ja pahoja (siis ne normaali-ihmiset) että aloin vähän laajentaa maailmankuvaa sieltä mustavalkoisuudesta. Tajusin miten sairas tuo ajatusmaailma noin fundamentalistiseksi vietynä on, samaa kuin uskonnolliset lahkot. On me hyvikset jotka pelastamme maailman moraalisilla teoillamme ja tavikset eli pahikset jotka demonisoidaan moraalittomiksi maailman tuhoajiksi. Me olemme pieni valistunut oikeauskoinen joukko. Lopulta tajusin miten se ahdasmielisyys ja tuomitseminen oli lopulta omaa arvomaailmaani vastaan, en ollut muiden tuomitsijana se hyvis joka olin luullut olevani. Tajusin etten ole sen parempi ihminen eikä minulla ole oikeutta tuomita muita. Vasta sitten minusta kehittyi oikeasti hyvä ihminen, ei sellainen ylimielinen ja itsesi ylentävä kuten sinä olet. Niitä valintoja voi tehdä myös ilman että tekee niistä isoa numeroa ja kiillottaa omaa sädekehäänsä. Loppujen lopuksi kyse on siitä että haluat olla parempi ihminen ja ostat sen tunteen eettisten tuotteiden muodossa. Se on helppoa, mutta valitettavasti ostaminen ei oikeasti tee sinusta parempaa ihmistä, se on teko joka kenen tahansa on helppo tehdä vaikka buustatakseen omaa egoaan. Ihmisenä kehittyminen on monimutkaisempaa ja vaikeampaa. Osta toki eettisiä tuotteita, mutta älä esiinny siitä syystä "parempana ihmisenä" koska tuollainen itsensä ylentäminen nimenomaan osoittaa ettet sellainen ole.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
LOISTAVA KIRJOITUS! Näistä lainaamasi henkilön kommenteista paistaa läpi lapsellisuus, ylimielisyys ja kokemattomuus. Vielä on oikeaan aikuisuuteen matkaa. Ap sen sijaan on hyvällä pohjalla. Realiteetit hallussa.
Mites mun talous!?
Vuokran jälkeen jää 700 e.
Siitä ruokaan 200 e.
psykoterapiaan 500 e
lääkkeisiin ja lääkäreihin 200
pakolliset laskut 80
sähkö 30
vesi 150
Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:39"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:38"]
[/quote]
[/quote]
Plus sitten iltainsuliini 52 yksikköä
[/quote]
Ei oo tullut mieleen valittamaan sossuun, eikä av-palastalle. Sielä kun vois saada apua ja rahaa, toisin kun täältä. :-)
Siis olet tämä vegaani jolla on pakko-oireinen häiriö? Se selittääkin paljon. Onko sulla diagnosoitu myös ortoreksia? Sun ruokatottumukset viittaa siihen että siellä puolellakin on pakko-oireisuutta kun olet noin ehdoton ruuan suhteen. Ehkä kannattaisi kuitenkin yrittää sieltä säästää ja laittaa terapiaan niin voisit paremmin. Ei sun syömisillä maailma pelastu, mutta voisit pelastaa oman maailmasi koska nuo oireet tuppaa hoidotta pahenemaan.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:13"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:12"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]
Ok. mites minä
vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.
Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.
150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.
pakolliset laskut 100 e.
vesi 70 euroa kuussa.
Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.
[/quote]
Siis 150 e/kk vakuutus? Ja 70 e vesi? Ihan ihme lukuja, miten noin paljon voi olla?
[/quote]
Joo, minulla on siis sairausvakuutus jonka on pakko olla noin laaja koska on niin paljon sairauskuluja. Lääkärikuluja saattaa tulla useita tonneja vuodessa.
Vettä menee tosiaan 70 euron edestä kuussa. Sairastan pakko-oireista häiriötä enkä voi olla pesemättä. Terapiaan ei ole varaa, olen ollut jo siinä Kelan tukemassa terapissa sen 3 vuotta eikä kela tue enää terapiaani.
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 22:21"]
Kyllähän noilla tuloilla opiskelia pärjää. Meidän pitää 1500€ tuloilla tulla toimeen koko perhe 2 aikuista ja 2 lasta. Omakotitalon lainat reilu 500€ kuussa, sähkö vähintään 150€ kk auto vie vähintään 200€ kk kun töihin 20km ja lähimpään kauppaan 15km lisäksi vakuutukset, vesi, netti, puhelimet jne. Eli noi pakolliset noin 1000€ jäljelle jää 500€ josta ostetaan ruoat, lapsille vaatteet ja jos jää nii itelle jotain. Säästääkkin on pakko sillä remonttia pitäis tehä ja ottaa lisää lainaa. Mielestäni pärjätään kuitenki hyvin.
[/quote]
Tämä on sinun valinta että olet muuttanut paikaan, missä on pakko pitää autoa että pääsee edes kauppaan. On myös sinun valinta ostaa talo, mihin ei ole varaa. Lainaa ottaessa pitäisi miettiä, onko siihen varaa, jos jää työttömäksi tms. Tänä päivänä kun ei voi olla 100% varma, että saa pitää työpaikan. On eri asia ottaa lainaa 100 000€ kuin 200 000€ vaikka siihen olisi sillä hetkellä "varaa". Suurin osa suomalaista velkantuu juuri tästä syystä, että ottaan lainaa yli oman maksukyvyn. Hetkellinen työttömyys tms aiheuttaa velkakierteen, ja pahimissa tapauksessa talon menetyksen.