Kyllä ne rahat riittää, kun haluaa!
Suorastaan vituttaa ihmisten valitus siitä, kuinka rahat ei riitä mihinkään. Olemme poikaystäväni kanssa opiskelijoita, eli saamme tukia yhteensä noin 1000€. Asumme opiskelija-asunnossa, jonka vuokra on 580€ ja johon kuuluu kaikki; vesi, netti, sähkö. Tukien jälkeen meille siis jää rahaa 420€.
Pyrimme elämään säästeliäästi ja käymme ruokakaupassa oikeastaan vain Lidlissä, mitä nyt silloin tällöin ostamme tarjoustuoteita muista kaupoista. Syömme paljon kasviksia ja hedelmiä, juomme maitoa ja syömme kalaa viikoittain. Leivomme paljon itse, syömme juustoja, herkuttelemme silloin kuin mieli tekee. Opiskelija ruokiin meillä menee kuukaudessa 80€. Syömme terveellisesti, mutta edullisesti. Ruokabudjetistamme voitaisiin kyllä vielä pihistää, mutta emme halua elää pelkällä makaronilla ja jauhelihalla. Terveellinen ruoka säästää pitkän päälle, kun lääkärikulut ja lisävitamiinit sun muut ravintolisät ovat minimissä.
Mitään turhaa emme osta, kuten vaatteita, sillä koemme molemmat omistavamme riittävän määrän perusvaatteita. Koulumatka taittuu pyörillä ja kävellen, joka on samalla hyvää liikuntaa. Teemme vapaa-ajalla paljon edullisia asioita yhdessä, kuten esimerkiksi käymme valokuvaamassa ja lenkkeilemässä. Olen tyytyväinen arkeemme. Meillä on kaikki mitä tarvitsemme.
Viimekuussa meillä jäi TUISTA YLI 150€. Tämän laitoimme säästötilille. Jos jatkamme tällä lailla elämistä voimme tehdä yhdessä haaveilemamme reissun Tukholmaan vuosipäivänämme muutaman kuukauden päästä. Meillä on kummallakin säästöjä, mutta niitä meidän ei tarvitse käyttää, kun rahat elämiseen riittävät muutenkin hyvin. Opintolainat nostan ja ne aion sijoittaa.
Mulla on yksi kaveri, joka asuu yksin yksityisellä kaksiossa, jonka vuokra on yli 700€ + vesi sun muut. Hän käy ruokakaupassa ainoastaan lähikaupassaan, Salessa. Ärsyttää kuunnella hänen päivittäistä valitustaan siitä, kun rahat ei riitä mihinkään. Seuraavassa lauseessa taas jatkuu stoorit kalliista ruuist, joita hän aikoo seuraavana päivänä tehdä.
Miksei ihmisille pidetä pakollisia elämänhallintakursseja?
Kommentit (275)
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:12"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 03:17"]
Miten jollain yksin asuvalla voi mennä 70e kk veteen??? Meillä ei mene edes kolmella noin paljon
[/quote]
Johan olen se monesti sanonut. Pakko-oireinen häiriö, käsienpesua, tuntien suihkuja, pyykinpesua.
[/quote]
Sulle sais parasta apua laitoshuollossa.. Olis koko ajan joku, jolle puhua. Ootko harkinnu? Enkä ilkeyttäni sano, vaan oikeasti vois olla hyvä juttu.
[/quote]
Ei osastolle pääse noin vain. Sinne on kauhea tunku. Ja lisäksi käyn terapiassa tällä hetkellä. Laitostuminen ei olisi hyväksi tilanteessani, voi olla, etten sen jälkeen enää sopeutuis yhteiskuntaan. Nyt on vielä toivoa vaikka velkaa tuleekin hoidoista.
[/quote]
Jokuhan sinua auttaa, eihän kukaan ulkopuolinen anna lainaa loputtomiin. Kokemuksen rintaäänellä varoitan, ulosottovirasto on ollut nuorempana työpaikkani, kouluttauduin lisää.
[/quote]
Lainaa ole nsaanut eri paikoista. Tällä hetkellä en voi velkaantumista estää, toivon, että voisin paremmin tulevaisuudessa jotta pystyn maksamaan velkani.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 19:31"]
oot niin oikeessa.narun jatkoks tommoset!
[/quote]
Öö, mitä helvettiä???1
Pisteet aloittajalle, kun noin hyvin menee! Harvalla opiskelijalla on tilanne noin hyvin kun sulla!
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:41"]
Mites mun talous!?
Vuokran jälkeen jää 700 e.
Siitä ruokaan 200 e.
psykoterapiaan 500 e
lääkkeisiin ja lääkäreihin 200
pakolliset laskut 80
sähkö 30
vesi 150
Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.
Missä asut? Olet mitä ilmeisemmin työtön? Et ole harkinnut muuttoa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle?
Pienemmillä paikkakunnilla ei ehkä ahdistaisi ihmispaljous, ja vuokra-asunnon voisi saada 300€/kk, tai jopa alle! Tervetuloa vaikka tänne Pieksämäelle, täällä on mukavaa ja leppoisaa porukkaa.
ps. Täältä voi muuttaa myös pois. ;) Miten olis yksiö keskustassa palveluiden keskellä? Juna-asemalle ei ole pitkä matka ja myös linja-autolla pääsee! Täällä myös hyvät mielenterveys yms palvelut! Tervetuloa!
pps. Suomessa on varmasti myös muita hyviä pikkukuntia, missä on hyvät palvelut ja halpa asua!
[/quote]
Olen sairauseläkkeellä, en työtön. Vuokraan menee tällä hetkellä 400 euroa joten ei kovin paljoa. En voi kesken terapian muuttaa, joutuisn etismään uuden terapeutin joka hänkin veloittaa sen yli 500 e kuussa."
Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, sillä lääkkeissä on lääkekatto ja vuodessa se 610 euroa, joka jälkeen asiakas maksaa ainoastaan 1,50 euroa/kerta. Samoin terveydenhoidossa, jos kulut ylittyvät yli 650 euroa/vuodessa, niin sen jälkeen se on ilmaista. Vilautat vain Kela-korttia, niin apteekit ja hoitolaitokset huolehtivat siitä automaattisesti.
[/quote]
niin luepa uudestaan. LÄÄKÄREIHIN JA LÄÄKKEISIIN YHTEENSÄ 200 euroa kuussa.
[/quote]
Ota sinä realiteetit haltuusi, et voi elää kuten teet.
[/quote]
Mun on pakko hoitaa sairauksiani. Minkäs teet, velkaa tulee, mutta en voi jättää hoitamattakaan. En voi jättää ottamatta lääkkeitä enkä voi jättää lääkäriä väliin.
[/quote]
MISTÄ sinä revit sitä rahaa? Miksei kunnallisella voi hoitaa sairauttasi? Ihmettelen tosi paljon sitä, että kykenee vielä valitsemaan niitä asioita mihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Lääkkeissäkin on katto vuodessa ~600 e, miksi maksat enemmän? Ei köyhä ihminen jolla ole rahaa mene terapiaan, joka maksaa 500e/kk.
[/quote]
Mun on pakko hoitaa sairauttani terapaissa. Muuten en kykene elämään arkenani. Terapia on sairauden hoitooa. Jos en käy terapiassa, vesi kustannukset nousevat tuhansiin euroihon vuodedessa pakko-oireiden takia.
[/quote]
Jos on tuollainen tilanne, niin varmasti saat kunnan tarjoamaa terapiaa. Edelleen: mistä taiot kaikki nuo rahat?
Ilmeisesti sinulla vielä on rahaa tai mahdollisuus lainata, koska jos tilanne olisi se, että sinulla olisi nolla e, niin silloin vaan et menisi terapiaan ja yksityiselle lääkärille jne. vaan sinun olisi pakko karsia menoja.
Mistä nää keksii aina näitä provoja? Ja jaksaa vielä esittää näitä "hahmoja" näin pitkään? :-D
Miksi alapeukutatte? Kateudesta? Onko huono asia, että opiskelija pärjää? Vai pitäisikö valittaa itsekkin ja nyhtää lisää rahaa valtiolta? Miksette voi olla iloisia siitä, että joku tyytyväinen elämäänsä? Ai niin, koska suomalaisethan ei saa ikinä tehdä muuta kuin valittaa. -ap
Aika kallis vuokra ap:llakin.
Voisitte hyvin asua yksikössä edullisemminkin. Opiskeluasunto? Mut hyvä jos pärjäätte! Noinhan se on.
Olet oikeassa. Minä ja mieheni olemme olleet samassa tilanteessa. Nykyään olemme erittäin hyvin toimeentulevia muka hyväosaisia. Ei oltu, oltiin järkevia ja nykyään elämä on helppoa. Voin kertoa että tulevaisuutenne on ihana.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:33"]
Aika kallis vuokra ap:llakin. Voisitte hyvin asua yksikössä edullisemminkin. Opiskeluasunto? Mut hyvä jos pärjäätte! Noinhan se on.
[/quote]
Niin voitaskin, mut kaksiossa ollaan ainakin näin toistaiseksi viihdytty :) Toisaalta, jos asuttais yksiössä, olis vuokraosuus per naama paljon pienempi, eli ei saataisi täysiä tukia. Toisin sanoen, vaikka asuttaisiinkin yksiössä, niin meillä jäisi vähemmän rahaa käteen, kun tuet olisivat pienemmät. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:30"]Miksi alapeukutatte? Kateudesta? Onko huono asia, että opiskelija pärjää? Vai pitäisikö valittaa itsekkin ja nyhtää lisää rahaa valtiolta? Miksette voi olla iloisia siitä, että joku tyytyväinen elämäänsä? Ai niin, koska suomalaisethan ei saa ikinä tehdä muuta kuin valittaa. -ap
[/quote]
Ollaanpas sitä nyt herkkiä.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:20"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:41"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 07:36"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:48"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:46"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:43"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 23:41"]
Mites mun talous!?
Vuokran jälkeen jää 700 e.
Siitä ruokaan 200 e.
psykoterapiaan 500 e
lääkkeisiin ja lääkäreihin 200
pakolliset laskut 80
sähkö 30
vesi 150
Eli joka kuukausi pahasti miinuksella. Olen kauheissa veloissa tilanteeni takia. En todellakaan pärjää. Mitään huvijuttuja en voi ostella.
Missä asut? Olet mitä ilmeisemmin työtön? Et ole harkinnut muuttoa halvempaan asuntoon/halvemmalle paikkakunnalle?
Pienemmillä paikkakunnilla ei ehkä ahdistaisi ihmispaljous, ja vuokra-asunnon voisi saada 300€/kk, tai jopa alle! Tervetuloa vaikka tänne Pieksämäelle, täällä on mukavaa ja leppoisaa porukkaa.
ps. Täältä voi muuttaa myös pois. ;) Miten olis yksiö keskustassa palveluiden keskellä? Juna-asemalle ei ole pitkä matka ja myös linja-autolla pääsee! Täällä myös hyvät mielenterveys yms palvelut! Tervetuloa!
pps. Suomessa on varmasti myös muita hyviä pikkukuntia, missä on hyvät palvelut ja halpa asua!
[/quote]
Olen sairauseläkkeellä, en työtön. Vuokraan menee tällä hetkellä 400 euroa joten ei kovin paljoa. En voi kesken terapian muuttaa, joutuisn etismään uuden terapeutin joka hänkin veloittaa sen yli 500 e kuussa."
Tuo nyt ei voi pitää paikkaansa, sillä lääkkeissä on lääkekatto ja vuodessa se 610 euroa, joka jälkeen asiakas maksaa ainoastaan 1,50 euroa/kerta. Samoin terveydenhoidossa, jos kulut ylittyvät yli 650 euroa/vuodessa, niin sen jälkeen se on ilmaista. Vilautat vain Kela-korttia, niin apteekit ja hoitolaitokset huolehtivat siitä automaattisesti.
[/quote]
niin luepa uudestaan. LÄÄKÄREIHIN JA LÄÄKKEISIIN YHTEENSÄ 200 euroa kuussa.
[/quote]
Ota sinä realiteetit haltuusi, et voi elää kuten teet.
[/quote]
Mun on pakko hoitaa sairauksiani. Minkäs teet, velkaa tulee, mutta en voi jättää hoitamattakaan. En voi jättää ottamatta lääkkeitä enkä voi jättää lääkäriä väliin.
[/quote]
MISTÄ sinä revit sitä rahaa? Miksei kunnallisella voi hoitaa sairauttasi? Ihmettelen tosi paljon sitä, että kykenee vielä valitsemaan niitä asioita mihin ei yksinkertaisesti ole varaa. Lääkkeissäkin on katto vuodessa ~600 e, miksi maksat enemmän? Ei köyhä ihminen jolla ole rahaa mene terapiaan, joka maksaa 500e/kk.
[/quote]
Mun on pakko hoitaa sairauttani terapaissa. Muuten en kykene elämään arkenani. Terapia on sairauden hoitooa. Jos en käy terapiassa, vesi kustannukset nousevat tuhansiin euroihon vuodedessa pakko-oireiden takia.
[/quote]
Jos on tuollainen tilanne, niin varmasti saat kunnan tarjoamaa terapiaa. Edelleen: mistä taiot kaikki nuo rahat?
Ilmeisesti sinulla vielä on rahaa tai mahdollisuus lainata, koska jos tilanne olisi se, että sinulla olisi nolla e, niin silloin vaan et menisi terapiaan ja yksityiselle lääkärille jne. vaan sinun olisi pakko karsia menoja.
[/quote]
Ei kunnalliselta puolelta saa terapiaa. Tämä on minulle sanottu mielenterveystoimistosta. He ovat sanoneet että minun pitää mennä yksityiselle puolelle saamaan terapiaa. Kunnallisella puolella saa vain keskusteluapua sairaanhoitajan kanssa, tämä ei ole sama asia kuin terapia.
Olen saanut rahaa lainaksi eri tahoilta, pankilta, ystäviltä tms.
Tämä "pakko-oirehahmo" on pakko olla kyllä Porvoosta kotosin. Hoitotakuu kun on olemassa. Eikä noin isoja laskuja voi olla, jos on vain eläkeellä. Koska ei voi niitä maksaa..
Mua huvittaa kun tän kaltasilla ihmisillä ei ole parempaa tekemistä, kun roikkua netissä.. ja vedättää tyhmiä av-mammoja 100-0 jossain av-palstalla.. Huh huh.
Miten olis vaikka loppupäiväks kone kiinni, ja kaikki menis vaikka ulos lenkille tai tekis jotain hyödyllistä?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:35"]
Olet oikeassa. Minä ja mieheni olemme olleet samassa tilanteessa. Nykyään olemme erittäin hyvin toimeentulevia muka hyväosaisia. Ei oltu, oltiin järkevia ja nykyään elämä on helppoa. Voin kertoa että tulevaisuutenne on ihana.
[/quote]
Kiitos! Ihana kuulla, että sinullakin menee hyvin! Nykyään saa vaan jatkuvasti lukea ihmisten rahaongelmista, niin on vaihteeksi kiva lukea hyvin pärjäävistä ihmisistä. Kaikkea hyvää sulle. -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:38"]
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:30"]Miksi alapeukutatte? Kateudesta? Onko huono asia, että opiskelija pärjää? Vai pitäisikö valittaa itsekkin ja nyhtää lisää rahaa valtiolta? Miksette voi olla iloisia siitä, että joku tyytyväinen elämäänsä? Ai niin, koska suomalaisethan ei saa ikinä tehdä muuta kuin valittaa. -ap [/quote] Ollaanpas sitä nyt herkkiä.
[/quote]
Onko kysyminen kiellettyä? Taidat itse kieriskellä rahaongelmissa...
Jep, mitenköhän sijoittaisin mun 50e, joka jää vuokran ja laskujen jälkeen. t. opiskelija
Ok. mites minä
vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.
Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.
150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.
pakolliset laskut 100 e.
vesi 70 euroa kuussa.
Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.
Ihan ohiksena, vaikka en muuten otaaan kantaa koko ketjuun, niin julkinen puoli ei tosiaan tarjoa minkäänlaista terapiaa. Itsellä on masennus ja mielenterveystoimistoilla ja psyk polilla on sairaanhoitajia joiden kanssa voi keskustella mutta he ovat itsekin sanoneet, että kyse ei ole terapiasta vaan keskustelusta. Koska jonot ovat niin suuret, niin tätä keskustelua saa n kerran kuussa. Psykiatria pääsee tapamaan hyvällä tuurilla 1-2 krt vuodessa, hän tarkastaa lääkitykset. Itsekin mietin yksityispuolelle menemistä jotta pääsisin terapiaa, rahallisesti se olisi kyllä mahdollista, mutta pitäisi vain löytää oikea terapeutti. Kuka tahansa joka keskustelee kanssasi ei ole terapeutti. Psykoterapeutit käyvät erillisen koulutuksen, esim psykologikaan ei ole automaattisesti psykoterapeutti.
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 16:59"]
Tämä "pakko-oirehahmo" on pakko olla kyllä Porvoosta kotosin. Hoitotakuu kun on olemassa. Eikä noin isoja laskuja voi olla, jos on vain eläkeellä. Koska ei voi niitä maksaa..
Mua huvittaa kun tän kaltasilla ihmisillä ei ole parempaa tekemistä, kun roikkua netissä.. ja vedättää tyhmiä av-mammoja 100-0 jossain av-palstalla.. Huh huh.
Miten olis vaikka loppupäiväks kone kiinni, ja kaikki menis vaikka ulos lenkille tai tekis jotain hyödyllistä?
[/quote]
Olen jo monta kertaa sanonut, että kunta ei tarjoa mitään terapiaa! ottakaa asioista selvää ennenkuin tulette haukkumaan!!! Terapiaa pitää hakea yksityiseltä sektorilta. Rahaa olen saanut lainaksi pankilta ja ystäviltä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:41"]
Jep, mitenköhän sijoittaisin mun 50e, joka jää vuokran ja laskujen jälkeen. t. opiskelija
[/quote]
Miksi sun vuokra on niin korkea? -ap
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 20:42"]
Ok. mites minä
vuokran jälkeen jää rahaa 600 e.
Siitä 300 e ruokaa. Asun yksin ja ruokaa menee siis vain yhdeltä. Tuon alle en ole saanut ostettua terveellistä ruokaa.
150 vakuutukseen. Pakk olla, koska itsellä on niin paljon sairauksia että saan vakuutuksesta korvauksia lääkkeistä.
pakolliset laskut 100 e.
vesi 70 euroa kuussa.
Eipä jää käteen mitään. Kiva kun tulee yllättäviä menoja, niin ei ole varaa.
[/quote]
Miksi sulla menee ruokaan 300€? Kannattaa suosia kausituotteita ja seurata mainoksia, niissä on monesti tarjouksia joissa esim. kalaa saa 6€/kg. Kannattaa suosia myös lidliä ja tehdä ruokaa itse niin paljon kuin vain ehtii. -ap
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:56"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 15:37"]
[quote author="Vierailija" time="07.12.2014 klo 03:17"]
Miten jollain yksin asuvalla voi mennä 70e kk veteen??? Meillä ei mene edes kolmella noin paljon
[/quote]
Johan olen se monesti sanonut. Pakko-oireinen häiriö, käsienpesua, tuntien suihkuja, pyykinpesua.
[/quote]
Sulle sais parasta apua laitoshuollossa.. Olis koko ajan joku, jolle puhua. Ootko harkinnu? Enkä ilkeyttäni sano, vaan oikeasti vois olla hyvä juttu.
[/quote]
Ei osastolle pääse noin vain. Sinne on kauhea tunku. Ja lisäksi käyn terapiassa tällä hetkellä. Laitostuminen ei olisi hyväksi tilanteessani, voi olla, etten sen jälkeen enää sopeutuis yhteiskuntaan. Nyt on vielä toivoa vaikka velkaa tuleekin hoidoista.
[/quote]
Jokuhan sinua auttaa, eihän kukaan ulkopuolinen anna lainaa loputtomiin. Kokemuksen rintaäänellä varoitan, ulosottovirasto on ollut nuorempana työpaikkani, kouluttauduin lisää.