Sano omalla murteellasi:
"Mies lähti juhlimaan, minä jäin kotiin. Onneksi on punaviiniä ja irtokarkkeja. Katselen illalla elokuvaa ja herkuttelen. Huomenna on kuitenkin yhteistä aikaa, kun lähdetään mökille. Jos miehellä on krapula, minä ajan."
Kerro myös mistä päin olet + ikäsi.
Kommentit (242)
Mies lähti juhlimhaan, mie jäin kotia. Onneksi on puvaviiniä ja irtonarkkia. Katon illala elokuvvaa ja herkuttelen. Huomena on kuitekki yhteistä aikaa, ko met lähemä mökile. Jos sillä on rapula, niin minun häätyy ajjaa.
-Lapin tyttö
Täällä on paljon hesaalaisii, joilla ei ole slangista hajuakaan. Kukin tyylillään :)
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 16:53"] Bisin fo o festa, o sj ble ja hem. Tur så har ja rövin o karkki. Ska si på film ikväll o smaska. Imoron har vi endå gemensam tid när vi far ti mökki. Om bisin har krabbis, så kör ja.
N24, Porvoo ;)
[/quote]
Oma ruotsini on aika standardia: Min man e o festar, ɧelv så lät ja bli o e hemma. Tu schå ha ja rödvin o godis, ska se på film o smaska ikvell. Imorron ha vi endå gemensam tid när vi åker ti stugan. Om han ha bakis då så måste ja vell ɕöra.
Onko Porvoon murteessa tosiaan själv = sj? :D
Se lähti juhlimaa, mä jäin kotiin. Onneks o punaviinii ja irtokarkkei. Katon illal leffaa ja syön jotain mättöö. Huomen on kuitenki yhteist aikaa ku lähetää mökil. Jos jäbäl on darra ni mä ajan.
Etelä-Suomi, N19
Ukko läks ryypee, meikä sittaa kämpillä. No punkku ja jekut lohduttaa. Tsekkaan jonku pätkän ja mässään. Huamen sit hengataanki yhdes möksällä. Äijällä kuosit joten meikä hoitanee kaarailun.
Pirkanmaa-Satakunta
n33v
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 04:47"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]"Mies lähti juhlimaan, minä jäin kotiin. Onneksi on punaviiniä ja irtokarkkeja. Katselen illalla elokuvaa ja herkuttelen. Huomenna on kuitenkin yhteistä aikaa, kun lähdetään mökille. Jos miehellä on krapula, minä ajan."
[/quote]
Miäs* lähti bilettää, mä jäin kotii. Onneks on punaviinii ja irtokarkkei. Katson illal leffan ja mässään/herkuttelen. Huomenna on yhteist aikaa, kun me lähdetää landelle. Jos miähel* on darra niin sit mä ajan. *) Huulet avautuu noin puoli senttiä Ä:n kohdalla.
Helsinki 20 v.
[/quote]
Tässä miehellä on parempi, mutta jos käyttäisin pronominia, niin hänel(lä) ei ole missään tapauksessa sitä darraa, vaan toll tai sill.
Miäs läht ryyppämä ja mää jäi kotti. Onneks ol punkku ja irtsui. Mää kato illal elokuva ja syä karkkei. Huame meijäm pitäis kuitenki ol yhdes ku mennäm mökil. Jos sil o krapula ni mää joudu ajama.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 02:24"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 02:11"]Helsingin murre on jotenkin niin vastenmielistä ääh anteeks, en vaa kestä sitä :'D
[/quote]
Se on Stadin slangi bro.
[/quote]
Murretta on esimerkiksi seuraavat ilmaisut: mä, punaviinii, miäs. Nämä kuuluu siihen murteeseen jota puhuttiin aikaisemmin Nurmijärvellä ja Tuusulassa, miäs on laajemminkin länsimurteiden piirre mutta Helsingissä ä on suljetumpi. Slangia on esimerkiksi: landelle, darra, bilettää.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 02:27"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]
"Mies lähti juhlimaan, minä jäin kotiin. Onneksi on punaviiniä ja irtokarkkeja. Katselen illalla elokuvaa ja herkuttelen. Huomenna on kuitenkin yhteistä aikaa, kun lähdetään mökille. Jos miehellä on krapula, minä ajan."
[/quote]
Miäs lähti ryyppäämää. Mää jäi kottii. Onneks o jottai juamist ja irtokarkkei. Täytyy syär jottai hyvvää samal ko kattoo sitä elokuvvaa. Huamen lähretää sit miähe kansa mökil. Mää aja ko miäs o huamen siin kunnos ettei sil ol rattii asiaa.
Eiköhä jokane tiä et mist päi mää ole kertomatikki.
[/quote]
Pori vai Ulvila?
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]"Mies lähti juhlimaan, minä jäin kotiin. Onneksi on punaviiniä ja irtokarkkeja. Katselen illalla elokuvaa ja herkuttelen. Huomenna on kuitenkin yhteistä aikaa, kun lähdetään mökille. Jos miehellä on krapula, minä ajan."
[/quote]Miäs läks juhlima ja mä jäin kotti. Onneks o punkku ja karu. Tarttis varma joku leffa kattel ehtool ja syärä herkui. Huame on kuitenki yhteist aika ku lähetää mökil. Jos miäst vapisuttaa ni mä aja.
40v turust
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 05:21"]
Miäs läht ryyppämä ja mää jäi kotti. Onneks ol punkku ja irtsui. Mää kato illal elokuva ja syä karkkei. Huame meijäm pitäis kuitenki ol yhdes ku mennäm mökil. Jos sil o krapula ni mää joudu ajama.
[/quote]Uusikaupunki?
[quote author="Vierailija" time="06.05.2015 klo 05:40"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]"Mies lähti juhlimaan, minä jäin kotiin. Onneksi on punaviiniä ja irtokarkkeja. Katselen illalla elokuvaa ja herkuttelen. Huomenna on kuitenkin yhteistä aikaa, kun lähdetään mökille. Jos miehellä on krapula, minä ajan."
[/quote]Miäs läks juhlima ja mä jäin kotti. Onneks o punkku ja karu. Tarttis varma joku leffa kattel ehtool ja syärä herkui. Huame on kuitenki yhteist aika ku lähetää mökil. Jos miäst vapisuttaa ni mä aja.
40v turust
[/quote]Korjaan omaa tekstiäni: Huame o eikä on
Lähetään->lähretää
40v turust
Mies meni bilettään, mä jäin himaan. Onneks on punkkuu ja irtiksii. Katon illalla leffan ja mässään. Huomen o kuitenki yhteist aikaa, ku mennään mökille. Jos sill on darra, ni mä ajan.
N31 Hki
Miäs lähti juhliin, mää jäin kotio. Onneks on punaviiniä ja irtokarkkeja. Kattelen illalla elokuvaa ja herkuttelen. Huamenna on kuiteskin yhteistä aikaa, kun lähretään mökille. Jos miähellä on krapula, mää ajan.
Häme, N50
Miäs lähti juhlima, mää jäin kotti. Onneks o punaviini ja irtokarkei. Kattelen ehtol elokuva ja herkuttelen. Huame on kumminki yhteist aikka, ko lähretä mökil. Jos miähel o krapula, mää aja.
Tuollaista se muistaakseni oli, ollut poissa sieltä vuosikymmeniä.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]
[/quote]
MIes lähti juhliin, mie jäin kotii. Onneks on punaviinii ja irtiksii.
Katon illall elokuvii ja syön irtiksii.
Huomen ollaa yhes ku lähtää mökille.
Jos mies on tuubas, nii mie ajan.
44, Kymenlaakso
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]
[/quote]
Miäs lähti juhlii, mää jäi kotii. Onneks o punaviinii ja irtokarkkei. Kattelen illal elokuvaa ja herkuttelen. Huomen o kuitenki yhteist aikaa, kun lähdetää mökil. Jos miehel o krapula, mää ajan.
Nainen 37v, Pori
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]"Mies lähti juhlimaan, minä jäin kotiin. Onneksi on punaviiniä ja irtokarkkeja. Katselen illalla elokuvaa ja herkuttelen. Huomenna on kuitenkin yhteistä aikaa, kun lähdetään mökille. Jos miehellä on krapula, minä ajan."
[/quote]
Mies lähti baariin, mää jäin kotia. Onneksi mulla on kalijaa ja karkkia. Kahton illalla elokuvan ja mässään.
Huomena kerkiää olla yhessä kun mennään mökille. Jos miehellä on krapula nii jäähään kotia ku ei oo kuskia.
Pohjois -pohjanmaa, n 23.
[quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 02:27"][quote author="Vierailija" time="06.12.2014 klo 01:49"]
[/quote]
Miäs lähti ryyppäämää. Mää jäi kottii. Onneks o jottai juamist ja irtokarkkei. Täytyy syär jottai hyvvää samal ko kattoo sitä elokuvvaa. Huamen lähretää sit miähe kansa mökil. Mää aja ko miäs o huamen siin kunnos ettei sil ol rattii asiaa.
Eiköhä jokane tiä et mist päi mää ole kertomatikki.
[/quote]
Sää ole Ukist päi ko oles noi omahyvänekki.
[/quote]
Miäs* lähti bilettää, mä jäin kotii. Onneks on punaviinii ja irtokarkkei. Katson illal leffan ja mässään/herkuttelen. Huomenna on yhteist aikaa, kun me lähdetää landelle. Jos miähel* on darra niin sit mä ajan. *) Huulet avautuu noin puoli senttiä Ä:n kohdalla.
Helsinki 20 v.