Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14981/19691 |
04.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainoa hoitaja ryhmässäni ja voin kertoa että työpäivät ovat nykyisin niin raskaita että en haluaisi jatkaa näin. Molemmat opet ovat kokoajan poissa ryhmästä, yhdessä vieläpä usein. On sak-ajat, palaverit, koulutukset, vasut, muuten vaan ryhmästä pois-ajat. Välillä on tunne, että lapset ovat vain minun kanssani melkein koko päivän. 

Tämä menee yli ymmärrykseni.. Miksi ne pedagogiikan superosaajat ovat nykyisin lasten kanssa todella vähän. Eikö heitä juuri ryhmä käytännössä tarvitse arjestaan. Paperit ovat tärkeämpiä kuin lapset. Koneaika vie kaiken vuorovaikutuksen ryhmän lapsiin. Ei ole siis ihme, että opet kysyvät minulta ennen vasua millainen tämä lapsi on..järkyttävää.. 

--

Kuka tollaisia omituisia tyyppejä palkkaa opettajiksi ja miksi, tyyppejä joita kiinnostaa kaikki muu kuin olla siinä omassa lapsiryhmässä? Miksi nämä henkilöt ovat ylipäänsä tulleet sinne? Rikkovat lakia tarkoituksellisesti jättämällä tahalleen 1 ihmisen kamalaan vastuuseen yksin.

MOT-ohjelma voisi tarttua tähän törkeyteen ja alan suurimpaan mätäpaiseeseen. Hoitajien jaksamisen kustannuksella lusmuileviin vaka-opettajien irvikuviin..

Vierailija
14982/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainoa hoitaja ryhmässäni ja voin kertoa että työpäivät ovat nykyisin niin raskaita että en haluaisi jatkaa näin. Molemmat opet ovat kokoajan poissa ryhmästä, yhdessä vieläpä usein. On sak-ajat, palaverit, koulutukset, vasut, muuten vaan ryhmästä pois-ajat. Välillä on tunne, että lapset ovat vain minun kanssani melkein koko päivän. 

Tämä menee yli ymmärrykseni.. Miksi ne pedagogiikan superosaajat ovat nykyisin lasten kanssa todella vähän. Eikö heitä juuri ryhmä käytännössä tarvitse arjestaan. Paperit ovat tärkeämpiä kuin lapset. Koneaika vie kaiken vuorovaikutuksen ryhmän lapsiin. Ei ole siis ihme, että opet kysyvät minulta ennen vasua millainen tämä lapsi on..järkyttävää.. 

--

Kuka tollaisia omituisia tyyppejä palkkaa opettajiksi ja miksi, tyyppejä joita kiinnostaa kaikki muu kuin olla siinä omassa lapsiryhmässä? Mik

Odotahan, kun koittaa armonvuosi 2030 ja ihan laki sanelee kuinka ryhmässä oltava 2kpl niitä "ryhmäpakoilevia" tärkeilijöitä ja vain se 1 hoitaja.

KUULEEKO hallitus ja päättäjät ja LUULEEKO hallitus ja päättäjät, että alalla riittää silloin TÄTÄKÄÄN VÄHÄÄ TEKIJÖITÄ??? "EDES" niitä hoitajia!!?

Juu E I !!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14983/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on absurdia, miten niin moni työntekijä on siinä uskossa, ettei sijaisia saada. Tosi asiassa monessa talossa johtajat eivät edes laita sijaistarvetta Seurelle (pk-seudulla), tai tekevät sen samana aamuna, jolloin tietenkään sijaisia ei välttämättä saada taloon. Sitten työntekijöille syötetään ajatus siitä, ettei sijaisia saada. Meitä ammattitaitoisiakin sijaisia olisi, mutta mieluummin revitään sekin työ omien työntekijöiden selkänahasta. Että sinnitelkää vaan.

Minulla kävi tuuri, kun pääsen itse pois varhaiskasvatusalalta. Alalle, jota arvostetaan ja josta maksetaan asiallinen korvaus. Säälin lapsia ja kaikkia entisiä kollegoitani. Voimia arkeen!

Yleensä se sijaisten tarve ilmenee vasta aamulla, kun puhelin alkaa pomolle laulamaan siinä klo07 aikaan. Eli paha on mennä etukäteen edelli

Niin, mutta kun eihän sillä ole väliä missä vuorossa se porukka on, pääasia ja se mikä siinä merkitsee on nimenomaan ja vain ja ainoastaan se, onko sitä porukkaa talossa sen päivän aikana.

Jos sinun argumentillasi olisi mitään merkitystä asiassa, siis sijaisten hankkimisessa, niin silloinhan niiden sijaisten tarve olisi JOKA PÄIVÄ, koska kasvattajien työvuorot menevät AINA, PÄIVITTÄIN, niin, että mennään vajaamiehityksellä aina jossakin kohti päivää!

= Työvuorot klo6/6.30-17.15 välisenä aikana TS kaikki ryhmän 3 kasvattajaa ovat paikalla VAIN n.4-5h/pvästä (miinus siitäkin vielä palaveriajat, koneajat, vasuajat, sak-ajat, puheluajat jne.jne).

Ihan vain taas näin käytännön tasolta faktatietona.

Vierailija
14984/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletteko ajatelleet miten suojata itsenne mahdolliselta syyhy-tartunnalta? Kun se voi tarttua niin lapsen iholta kuin vaatteista, eilen luin siitä.

Ei minulla ainakaan ole varaa laittaa satoja euroja syyhylääkkeisiin, siinä kun on hoidettava koko perhe silloin. Ei olisi voimia edes siihen siivous/pesurumbaan minkä se tartunta aiheuttaisi kotona...

Vierailija
14985/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14986/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletteko ajatelleet miten suojata itsenne mahdolliselta syyhy-tartunnalta? Kun se voi tarttua niin lapsen iholta kuin vaatteista, eilen luin siitä.

Ei minulla ainakaan ole varaa laittaa satoja euroja syyhylääkkeisiin, siinä kun on hoidettava koko perhe silloin. Ei olisi voimia edes siihen siivous/pesurumbaan minkä se tartunta aiheuttaisi kotona...

Siinäpä hyvä kysymys, syyhy on sen verran perkeleellinen riesa, että jotain pitäisi miettiä...

Vierailija
14987/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen ainoa hoitaja ryhmässäni ja voin kertoa että työpäivät ovat nykyisin niin raskaita että en haluaisi jatkaa näin. Molemmat opet ovat kokoajan poissa ryhmästä, yhdessä vieläpä usein.--

.

Missä hemmetissä ne luuhaa? Opettaja (tässä tapauksessa vielä kaksi!) ei saa jättää ketään yksin  ryhmästään vastuuseen! Tuo on sikamainen temppu, ja lisää riskiä että lapsille käy jotain!

Vierailija
14988/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nyt moitittu opettajia, jotka tekee kaikkea muuta kuin on lasten kanssa. Minulla opettajalla taas on kokemusta hoitajista, jotka tekee tätä. Kun olin aloitteleva opettaja niin tiimini hoitajat saattoivat kadota jonnekin esim.siivoamaan komeroa tai muuta tärkeää" jättäen minut lasten kanssa. Silloin pyyhittiin itse pöydät ja aina hoitaja jäi puoleksi tunniksi niitä pöytiä pyyhkimään. Onneksi uusissa tiloissa he eivät voi kadota noin vaan emmekä pyyhi enää itse ruokapöytiä. Mutta aina sopivan hetken tullen he yrittävät luistaa siitä lapsiryhmässä olosta yhä. Tuntuu, että he tekisivät mitä vaan muuta kuin olisivat lasten kanssa. Leipääntyneitä hoitajia alalla on paljon.

Vierailija
14989/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt moitittu opettajia, jotka tekee kaikkea muuta kuin on lasten kanssa. Minulla opettajalla taas on kokemusta hoitajista, jotka tekee tätä. Kun olin aloitteleva opettaja niin tiimini hoitajat saattoivat kadota jonnekin esim.siivoamaan komeroa tai muuta tärkeää" jättäen minut lasten kanssa. Silloin pyyhittiin itse pöydät ja aina hoitaja jäi puoleksi tunniksi niitä pöytiä pyyhkimään. Onneksi uusissa tiloissa he eivät voi kadota noin vaan emmekä pyyhi enää itse ruokapöytiä. Mutta aina sopivan hetken tullen he yrittävät luistaa siitä lapsiryhmässä olosta yhä. Tuntuu, että he tekisivät mitä vaan muuta kuin olisivat lasten kanssa. Leipääntyneitä hoitajia alalla on paljon.

Tämä ei ole lasten hiekkalaatikko jossa närpitään toisia kilpaa ja vuorotellen. Jokaisessa työssä, jokaisessa ammattinsa edustajassa, oli hän siivooja, lääkäri, konduktööri kuin vaikkapa vaka-alan kasvattaja, löytyy monenlaista tallaajaa, aivan kuten opiskelijoissakin lähes millä tahansa opiskeluasteella heitä jotka vaikkapa ryhmätöissä "vetäytyvät" todella helposti ns sivuun ja antavat muiden tehdä työt.

Ei, kysymys oli/on siitä kuinka se vakaopettajan ja sosionomin titteli antaa mahdollisuuden sille kone/palaveri-ja paperi"karkulaisuudelle", myös sen 5h/vkossa sak-ajan lisäksi. Ja sitä monet käyttävät härskisti myös hyödykseen, koska voivat, niihin on aina niin helppoa vedota ja mitäpä siihen voisi se hoitaja"parka" sanoa, ei yhtikäs mitään, hän on siellä ryhmässä koko sen 7,5-8h/pvässä miinus pieni kahvitauko, jos/kun sinne pääsee liukenemaan.

Tämä on fakta jonka olen kentällä viimeisen 20v aikana lukuisissa eri taloissa aina vain ja toistuvasti huomannut ja havainnut eikä se siitä miksikään tule muuttumaan, pahenee vain, kun v.2030 koittaa. Jos siis alalla enää silloin on tätäkään vertaa tekijöitä.

Vierailija
14990/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Milloin se opettaja parka sitten saa tehdä konetyöt, kun nekin on PAKKO tehdä...

Kotonako?

Vierailija
14991/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikaa paapotaan vanhempia; kyllä nykyään useampi kuin joka toinen on niin uupunut, että jopa alle 2-vuotiaat halutaan hoitoon kokopäiväisesti, vaikka ollaan itse kotona. Nykyään tosiaan edes loma-aikoja ei rajata mitenkään; onko oikeasti yhteiskunnan tehtävä järjestää rajaton hoito, täydellä ylläpidolla ihan kaikille, ympäri vuoden? Ei mielestäni. 

Lain vaatimukset ei kohtaa realiteettien kanssa. Kovat koulutusvaatimukset työntekijöille, surkeat palkat. Hyvin konkreettisesta ja käytännönläheisestä työstä, jossa tärkeintä on läsnäolo, aktivointi ja tarkkailu, on tehty ihmeellistä byrokraattista paperinpyörittelyä. Se on oikeasti ihan järjetöntä, että täysin normaaleista lasten kehitysvaiheista pitää tehdä lukuisia, usein päällekkäisiä kirjauksia (esim. samoja asioita kirjataan neuvoloissa kuin vasuissa) täysin terveille lapsille. Jos ja kun lapsen kehityksessä ei ole mitään poikkeavaa, on täysin turhaa kirjailla kahdestakymmenestä 2-vuotiaasta niitä samoja jorinoita; käy potalla, opettelee olemaan ilman vaippaa, leikkii vielä paljon yksin, mutta kiinnostunut kavereiden leikeistä jne. Käytännössä useimpien kohdalla kaikki vasut sun muut on aikalailla turhaa ajanhukkaa. Vanhempainvartti syksyllä ja keväällä riittäisi, isommat jutut sit niille jotka oikeasti tukea tarvii. 

Vähän voisi myös antaa luottamusta niille ammattilaisille jotka siellä vakassa työtä tekee, että ne myös osaa sen työnsä, ilman että joka vuosi palkataan kalliilla joku konsultti joka keksii jotain uusia kotkotuksia. Jotka aina tuottaa jotain tarpeetonta lisätyötä, johon kaikkien pitää sitoutua. Vaka ei tarvi nyt tällä hetkellä enää yhtään uudistamista, vaan työrauhaa ja tilanteen tasapainottamista. 

T. Alan jättänyt hoitaja 

Vierailija
14992/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielenkiintoista on se, että pomon edessä nämä töistään luistavat ovat sitten mielinkielin. Kun pomo on läsnä niin esitetään, että ollaan niin läsnä lasten kanssa. 

Samat luistajat pihalla puhuvat mielellään muiden kanssa ja keskittyvät kaikkeen muuhun kuin lapsiin, jolloin syntyy vaaratilanteita, jopa onnettomuuksia.

Vierailija
14993/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö teillä koskaan mieli sanoa päin naamaa näille vanhemmille , jotka perheen lomilla tuo pienen lapsen hoitoon, että miksette hoida itse omaa lastanne? 

Todellakin. Meilläkin oli päivystyksessä kotiäitien lapsia ja eräs itkuinen sekä räkäinen taapero tuotiin lääkittynä hoitoon.  Myös suhtautuminen jo ennen joulua alkaneeseen vatsatautikierteeseen on monella perheellä ollut aivan uskomaton. Kun ei kuumetta niin ei ole kipeä vaikka lykkää vaipoittain vesiripulia ja ympärillä laajenee sairastuneiden joukko. Räkää tulee solkenaan ja selvästi jaksamaton lapsi mutta se kuume...Ei mitään väliä.  

Vierailija
14994/19691 |
05.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Milloin se opettaja parka sitten saa tehdä konetyöt, kun nekin on PAKKO tehdä...

.

No ei ainakaan sen kustannuksella että jättää "konetöiden" vuoksi ryhmänsä lapset riskialttiiseen tilanteeseen yhden hoitajan varaan. Jokin muu vaihtoehto, ehkä varmistaa vaikka että se päiväkodin johtaja tulee ryhmään toiseksi aikuiseksi, ellei kerran sijaisia hommaa siksi aikaa. Mutta lapsia ei jätetä.

Vierailija
14995/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotonako?

Ei tietenkään kotona, mutta eihän sekään voi kenenkään vastuullisen ammattikasvattajan mielestä toimia/olla oikein, että jättää sen hoitajan selviämään itsekseen!! Vai kestääkö sinulla kantti vastata haaveritilanteessa vanhemmalle, että "juu kun mä olin koneella tekemässä tärkeitä paperientäyttöjuttuja ja toi Liisa oli lasten kanssa yksikseen". Mitähän se vanhempi siihen tuumaisi? Aijaa joo okay ymmärrän, tokihan se paperin täyttö oli tärkeämpi asia kuin lapseni turvallisuus.

Eikun🤔

Missä on sinun prioriteettisi? Ei ainakaan niiden lasten, eikä sen tiimikaverinkaan, hyvinvoinnissa ja turvallisuudessa.

Vierailija
14996/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14997/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko se lapsellista kypsymättömyyttä, ajattelemattomuutta vai itsekkyyttä vai ilkeyttä vai mitä opettajalta joka jättää yhden ihmisen yksin isosta lapsiryhmästä vastuuseen? Tässä ketjussa joku kertoi että oli ollut ensimmäistä päivää töissä ja jätettiin yksin.

Vierailija
14998/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voiko joku kokenut varhaiskasvatuksen opettaja kertoa kattavasti tässä:

a) Mitä tarkoittaa vaka-opettajan vastuu lapsiryhmästään?

b) Mitä siihen kuuluu arjessa sekä laajemmin?

Kiitos.

Vierailija
14999/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos opettajana olet sitä mieltä, että konetöitä on liikaa ja haluaisit olla enemmän ryhmässä, niin miksi sitä ei liitot aja. Tuntuu, että opettajat ovat tyytyväisiä tilanteeseen. 

No, 2030 ei kukaan itseänsä kunnioittava ja moraaliltaan ok hoitaja lähde tähän hommaan. Tämä nykyinen meno ei ole lasten oikeus, vaan haitta lasten kasvulle, kehitykselle ja turvallisuudelle. Luulisi korkeakoulutettujen olevan tästä huolissaan. 

Vierailija
15000/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman oikeusturvanne takia, älkää missään nimessä suostuko jäämään yksin vastuuseen isosta lapsiryhmästä.

Painakaa tuo nyt mieleenne. Viis siitä millä teidät yksin vastuuseen jättävä perustelee poistumistaan tai lapsiryhmästä poissaoloaan.

Ette suostu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän