Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19691)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö teillä koskaan mieli sanoa päin naamaa näille vanhemmille , jotka perheen lomilla tuo pienen lapsen hoitoon, että miksette hoida itse omaa lastanne?
Miksei näitäkin voisi selvittää jotenkin? Vanhemmat voisivat täyttää etukäteen kyselyn ja kertoa syyn miksi tuovat lapsensa hoitoon esim koululaisten loma-aikoihin, vaikka itsekin ovat lomalla (vaikka sitten sillä äitiyslomalla).
Ovatko psyykkisesti sairaita? Jotain muuta? Tietenkään näiden tietojen ei pidä tulla kaikkien tietoon, mutta lapsen etu pitäisi olla enemmän keskiössä. Jos vanhempi syvästi masentunut, tottakai lapsen voisi edelleen tuoda hoitoon, mutta jos vähän laiskottaa ja tekisi mieli lukea kirjaa, niin se ei ikävä kyllä ole lapsen etu, koska lapsikin saattaa olla väsynyt pitkästä syksystä ja tarvisi enemmän palautumisaikaa ja myös aikaa oman perheensä kanssa laitoksen sijaa
Samaa ihmettelen. Päiväkotikäiset lapset ovat kuitenkin niin pieniä vielä. Miksi pitää viedä hoitoon, jos mahdollisuus olla kotona lapsen kanssa. Siis lomilla ja vapaapäivillä. Pienet lapset tarvitsevat omia vanhempiaan. Miten luottamus ja rakkaus omaan äitiin, isään kehittyy.. sitäkin olisi hyvä miettiä. Sillä on kuitenkin pitkäaikaiset vaikutuksen lapsen tunne-elämän kehitykseen ja muutenkin. No, lapset rakastavat ehdoitta vanhempiaan, mutta kyllä se vastuu on vanhemmilla. Huolehtia lapsestaan. Eihän niitä lomapäiviä nyt niin hirveästi ole vuodessa.
Heillä, joilla on oikeasti tarvetta saada lapsi hoitoon lomilla ja vapaapäivinä syystä x tai y, ymmärrän tilanteen. Tosin silloin olisi hyvä selvittää, että miksi ja kuinka perhe saisi tukea tai apua. Ja jos vaan kokee jatkuvasti omalle vapaalle tarvetta, ilman lapsiaan niin siinäkin tilaanteessa voisi miettiä onko oikeasti vaihtoehtoja järjestää perhe-elämää etusijalle.
Meillä pienempi lapsi menee päiväkotiin, vaikka koululainen on vielä joululomalla. Lomalainen nimittäin on isovanhempien hoidossa päivät 8-16:30. Emme me vanhemmat pysty lomailemaan, vaan meidän on käytävä töissä. Saattaa päiväkodille vaikuttaa siltä että lorvimme kotona esikoisen kanssa, mutta asia ei näin ole, en kyllä koe mitään velvollisuutta alkaa myös selittelemään henkilökunnalle meidän tekemisistämme. Jos haluavat ajatella pahaa, niin sitten ajattelevat. Se on heidän oma häpeänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö teillä koskaan mieli sanoa päin naamaa näille vanhemmille , jotka perheen lomilla tuo pienen lapsen hoitoon, että miksette hoida itse omaa lastanne?
Miksei näitäkin voisi selvittää jotenkin? Vanhemmat voisivat täyttää etukäteen kyselyn ja kertoa syyn miksi tuovat lapsensa hoitoon esim koululaisten loma-aikoihin, vaikka itsekin ovat lomalla (vaikka sitten sillä äitiyslomalla).
Ovatko psyykkisesti sairaita? Jotain muuta? Tietenkään näiden tietojen ei pidä tulla kaikkien tietoon, mutta lapsen etu pitäisi olla enemmän keskiössä. Jos vanhempi syvästi masentunut, tottakai lapsen voisi edelleen tuoda hoitoon, mutta jos vähän laiskottaa ja tekisi mieli lukea kirjaa, niin se ei ikävä kyllä ole lapsen etu, koska lapsikin saattaa olla väsynyt pitkästä syksystä ja tarvisi enemmän palautumisaikaa j
Kyse siis tilanteesta, että muu perhe lomailee tai on vapaapäivillä. Ja lapsi on hoidossa 12 kuukautta, koko kesänkin tai milloin ikinä vanhemmat lomailevat. Siis, että oikeasti niitä kotipäiviä on liian vähän lapselle.
Tai jos äiti on kotona pienen vauvan kanssa, niin osapäivä hoito voisi olla parempi kuin vaikkapa klo 6.30 -17.30 päiväkotiaika. Tietysti tilanteita on erilaisia, äiti tai isä ei pääse hakemaan lasta aiemmin ja aikataulut menee työssäkäyvän vanhemman mukaan.
Meillä on päivystyksessä tällä hetkellä lapsia n.50 ja kasvattajia paikalla 5, koska loput päivystysajan kasvattajat ilmoittaneet olevansa sairaana. Ja sijaisia ei tietenkään saada. Noista paikalla olevista lapsista n.10 on sellaisia joilla vanhempi/vanhemmat kotona päivisin tai osalle riittäisi klo8/9-15 hoitoaika, mutta jostain syystä ovatkin paikalla vähintään klo16-16.45 saakka.
Helvettiä, varsinkaan kun ei ulos pääse pakkasen takia.
Ja onko siellä töissä työttömät työntekijät työkokeiluissa?
Vierailija kirjoitti:
Ja onko siellä töissä työttömät työntekijät työkokeiluissa?
??
Vierailija kirjoitti:
Meillä pienempi lapsi menee päiväkotiin, vaikka koululainen on vielä joululomalla. Lomalainen nimittäin on isovanhempien hoidossa päivät 8-16:30. Emme me vanhemmat pysty lomailemaan, vaan meidän on käytävä töissä. Saattaa päiväkodille vaikuttaa siltä että lorvimme kotona esikoisen kanssa, mutta asia ei näin ole, en kyllä koe mitään velvollisuutta alkaa myös selittelemään henkilökunnalle meidän tekemisistämme. Jos haluavat ajatella pahaa, niin sitten ajattelevat. Se on heidän oma häpeänsä.
Ihan hyvinhän te voisitte sanoa asiasta. Ihme asennevamma tuokin, että ei haluta sanoa mitään. Tosi suomalaista jotenkin. Ollaan jo valmiiksi loukkaantuneita siitä kun oletetaan että toiset ajattelevat pahaa, vaikka itse voitais aivan yksinkertaisesti oikaista tilanne vaikka mainitsemalla, että harmi kun me ei voitu lomailla tätä viikkoa tms.
Itse en kyllä oleta, että kaikki olisi lomalla nyt, olenhan itsekin ollut töissä. Moni kyllä saattaa kertoakin olevansa lomalla, tai tiedän olevan äitiyslomalla, sairaslomalla tms. Silti se pieni 2v revitään ylös sängystä ja tuodaan joka aamu jo aamupalalle. Vaikka perheen koululaiset olisivat lomalla. Tätä en voi vaan mitenkään ymmärtää. En mitenkään. Ellei ole juurikin jotain vakavia mielenterveysongelmia perheessä.
Sinun ryhmässäsi on siis kaksi hoitajaa.. Silloin on helpompi huolehtia että kukaan ei ole yksin ja ope saa sak-aikansä.
Minä olen ainoa hoitaja ryhmässäni ja voin kertoa että työpäivät ovat nykyisin niin raskaita että en haluaisi jatkaa näin. Molemmat opet ovat kokoajan poissa ryhmästä, yhdessä vieläpä usein. On sak-ajat, palaverit, koulutukset, vasut, muuten vaan ryhmästä pois-ajat. Välillä on tunne, että lapset ovat vain minun kanssani melkein koko päivän.
Tämä menee yli ymmärrykseni.. Miksi ne pedagogiikan superosaajat ovat nykyisin lasten kanssa todella vähän. Eikö heitä juuri ryhmä käytännössä tarvitse arjestaan. Paperit ovat tärkeämpiä kuin lapset. Koneaika vie kaiken vuorovaikutuksen ryhmän lapsiin. Ei ole siis ihme, että opet kysyvät minulta ennen vasua millainen tämä lapsi on..järkyttävää..
En usko, että opettajatkaan ovat tätä toivoneet, vai ovatko?
Vanhempien kannattaisi kysellä ja olla perillä monellako lapsensa päiväkodin opettajalla/hoitajalla on koulutus/pätevyys alalle. Paljon on epäpäteviä opettajia sekä lastenhoitajia jotka ei ole edes lapsiin liittyvää koulutusta käynyt.
Jääkää saikulle. Ette ole korvaamattomia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvinhän te voisitte sanoa asiasta. Ihme asennevamma tuokin, että ei haluta sanoa mitään. Tosi suomalaista jotenkin. Ollaan jo valmiiksi loukkaantuneita siitä kun oletetaan että toiset ajattelevat pahaa, vaikka itse voitais aivan yksinkertaisesti oikaista tilanne vaikka mainitsemalla, että harmi kun me ei voitu lomailla tätä viikkoa tms.
Itse en kyllä oleta, että kai
Tätä itse ihmettelen, kun ei oma lapsi olisi ikinä edes suostunut menemään päiväkotiin jos muu perhe olisi ollut lomalla. Siis aivan varmasti jo 4-5-vuotiaana viimeistään olisi kauhean haloon tehnyt asiasta ja pistänyt hanttiin. Todellakin olisi kokenut sen epäreiluksi että isompi sisarus on lomalla kotona ja itse ei, ja vielä jompi kumpi vanhemmista myös! Miten nämä lapset suostuvat siihen?
Eikä meillä lapset ole määränneet milloin mennään päiväkotiin ja milloin ei, mutta kyllähän pienikin lapsi jo tajuaa että ei tuo ole ollenkaan reilua, vaan todella epäreilua! Eikö pienet tarvisi päinvastoin enemmän lomaa pitkistä päiväkotipäivietä?! Tottakai ymmärrän jonkun poikkeustilanteen, mutta että aina näin.
Lapsi muuten saa traumoja siitä että hän kokee että häntä kohdellaan toistuvasti epäreilusti. Tätä mietin myös usein näissä tapauksissa, kun hyvin vastahakoisesti tuodaan pientä 2-3-vuotiasta hoitoon täydeksi päiväksi, samalla kun äiti vähän lepäilee kotona vauvan kanssa JOKA HITON PÄIVÄ.
Itse en uusinut määräaikaisuuttani VIELÄ.
Syksyllä töissä ollessani täytin masennuskyselyä uupumisoireiden vuoksi ja minulla oli keskivaikea masennus (käytännössä hermorauniona!)
Tein huvikseni nyt lomalla uudestaan (olen ollut useamman viikon poissa) ja kas kummaa, voin hyvin!
Nyt sitten pohdinkin että koska taloudellinen tilanne sitä vaatii, otanko tarjottua työtä taas tuolta p*skapuljusta
vai jäänkö työttömäksi ja jatkan uuden paikan metsästystä.. Vai vaihdanko alaa?!
Minusta on absurdia, miten niin moni työntekijä on siinä uskossa, ettei sijaisia saada. Tosi asiassa monessa talossa johtajat eivät edes laita sijaistarvetta Seurelle (pk-seudulla), tai tekevät sen samana aamuna, jolloin tietenkään sijaisia ei välttämättä saada taloon. Sitten työntekijöille syötetään ajatus siitä, ettei sijaisia saada. Meitä ammattitaitoisiakin sijaisia olisi, mutta mieluummin revitään sekin työ omien työntekijöiden selkänahasta. Että sinnitelkää vaan.
Minulla kävi tuuri, kun pääsen itse pois varhaiskasvatusalalta. Alalle, jota arvostetaan ja josta maksetaan asiallinen korvaus. Säälin lapsia ja kaikkia entisiä kollegoitani. Voimia arkeen!
Vierailija kirjoitti:
Minusta on absurdia, miten niin moni työntekijä on siinä uskossa, ettei sijaisia saada. Tosi asiassa monessa talossa johtajat eivät edes laita sijaistarvetta Seurelle (pk-seudulla), tai tekevät sen samana aamuna, jolloin tietenkään sijaisia ei välttämättä saada taloon. Sitten työntekijöille syötetään ajatus siitä, ettei sijaisia saada. Meitä ammattitaitoisiakin sijaisia olisi, mutta mieluummin revitään sekin työ omien työntekijöiden selkänahasta. Että sinnitelkää vaan.
Minulla kävi tuuri, kun pääsen itse pois varhaiskasvatusalalta. Alalle, jota arvostetaan ja josta maksetaan asiallinen korvaus. Säälin lapsia ja kaikkia entisiä kollegoitani. Voimia arkeen!
Onnea! Minne menet? Perässä tullaan
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/65e1099a-0215-462e-a366-3b7cc…
Mikäs on kasvattajien oikeusturva tässä asiassa? Omasta, isosta tilipussista vain nuokin kulut, kuten kaikkien pöpöläökkeiden yms kulut joita töistä itselleen imuroi, vai?
Olisiko asiassa syytä ottaa yhteyttä liittonsa edunvalvontaan tms?!?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jatkuvasti. Joskus olen koittanut vihjaista, että haloo voihan sitä jäädä kotiin nukkumaankin, jos kerta muukin perhe lomalla, kun kertovat että lapsi nukkunut tosi huonosti, eikä olisi halunnut herätä aamulla. Mutta kuuroille korville kaikuu. Tärkeintä on päästä eroon lapsesta päiväksi.
Heitän tähän taas että ennen vanhemmuutta pitäisi olla pakolliset psykologiset kokeet ym. haastattelut joilla varmasti varmistetaan että kyseiset henkilöt ovat tietoisia ja valmiita siihen mitä vanhemmuus vaatii eikä lapsia saa ennen näitä. Adoptioonkin on tiukat kriteerit niin miksei niitä sovelleta muihinkin?
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se sijaisten tarve ilmenee vasta aamulla, kun puhelin alkaa pomolle laulamaan siinä klo07 aikaan. Eli paha on mennä etukäteen edellisenä päivänä sijaisia tilailemaan, varsinkin kun tosiaan entisestään kiristetty pk-seudun sijaisten tilausehtoja. Ja vaikka edellisenä päivänä olisi tiedossa, että vaikkapa 3 kasvattajaa puuttuu ja tilanne saadaan laskutoimitusten jälkeen ynnättyä niin ettei sijaisille edes ole perusteita (täyttöasteet, suhdeluvut jne) niin aamulla tilanne saattaakin olla kokonaan toinen, kun joku/tkut soittaakin olevansa myös sairaina.
Ihan vain tiedoksi näin niinkuin käytännön tasolta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä se sijaisten tarve ilmenee vasta aamulla, kun puhelin alkaa pomolle laulamaan siinä klo07 aikaan. Eli paha on mennä etukäteen edellisenä päivänä sijaisia tilailemaan, varsinkin kun
Jos kolmesta työvuorosta puuttuu tekijä niin luulisi, että silloin kannattaisi sijaista jo pyydellä. Jäljillä olevista kuitenkin osa on vain aamuvuoron, osa tulee iltaan..
Jatkuvasti. Joskus olen koittanut vihjaista, että haloo voihan sitä jäädä kotiin nukkumaankin, jos kerta muukin perhe lomalla, kun kertovat että lapsi nukkunut tosi huonosti, eikä olisi halunnut herätä aamulla. Mutta kuuroille korville kaikuu. Tärkeintä on päästä eroon lapsesta päiväksi.