Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
15001/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oltiin ryhmän kanssa kaupungin yleisessä leikkipuistossa ulkoilemassa. Yks ryhmän lapsista sanoi jotain tosi tökeröä vieraalle aikuiselle. Nuhtelin lasta ja pyysin ensin hänen puolestaan anteeksi.

Mainitsin asiasta opettajalle - itse olen lastenhoitaja, joka huusi minulle muiden kuullen: "X:n kanssa täytyy olla tarkka!" 

Järkytyin tästä ja sopersin, että enhän minä sille tilanteelle mitään ennalta voinut. Vastaus: "Pitää olla hereillä!"

Onkohan liikaa vaadittu, jos pitää täysin normaalin lapsen käytöstä ruveta ennakoimaan joka tilanteessa.. Lapsia siinä ryhmässä oli 13.

Tämä kuvio hänellä (opettajalla) toistuu koko ajan. Hän antaa ymmärtää, että kaikki lasten tottelemattomuudet yms johtuvat lopulta siitä, että minä en ole tarpeeksi jotain. Olen ollut alalla 20 vuotta, hän 5.

Vierailija
15002/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oltiin ryhmän kanssa kaupungin yleisessä leikkipuistossa ulkoilemassa. Yks ryhmän lapsista sanoi jotain tosi tökeröä vieraalle aikuiselle. Nuhtelin lasta ja pyysin ensin hänen puolestaan anteeksi.

Mainitsin asiasta opettajalle - itse olen lastenhoitaja, joka huusi minulle muiden kuullen: "X:n kanssa täytyy olla tarkka!" 

Järkytyin tästä ja sopersin, että enhän minä sille tilanteelle mitään ennalta voinut. Vastaus: "Pitää olla hereillä!"

Onkohan liikaa vaadittu, jos pitää täysin normaalin lapsen käytöstä ruveta ennakoimaan joka tilanteessa.. Lapsia siinä ryhmässä oli 13.

Tämä kuvio hänellä (opettajalla) toistuu koko ajan. Hän antaa ymmärtää, että kaikki lasten tottelemattomuudet yms johtuvat lopulta siitä, että minä en ole tarpeeksi jotain. Olen ollut alalla 20 vuotta, hän 5.

Ensikerralla, jos ja kun se vielä tulee niin toteat, että "ehei, ei minun tarkkaavaisuudellani tai sen puutteella ole tämän asian kanssa mitään tekemistä, minulla kun ei ole kristallipalloa käytössäni joten en yksinkertaisesti voi tietää lapsen puheita yms etukäteen ja siten ehkäistä tai estää niitä, et voisi sinäkään, jos kasvattajana siinä tilanteessa olisit". Toteat myös, että käytöksensä on asiatonta,  kohtuutonta ja sinä et ole yksin vastuussa ryhmän lapsista etkä heidän edesottamuksistasi vaan te olette siinä yhdessä, tiiminä ja hänen käytöksensä on loputtava, piste. Ja jos ei lopu niin sinä viet asian eteenpäin, sinun ei tarvitse moista kuraa sietää työssäsi.

T. 20v alalla ja erityisen tuen lasten ryhmässä viimeiset 10v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
15003/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joillekin opettajille, varsinkin haastavissa ryhmissä Sak-aika tuntuu tarkoittavan "syöksyn armotta karkuun"-aikaa. Vaikka juuri näissä vaikeissa ryhmissä opettajaa tarvittaisiin niitä haastavia tilanteita ratkaisemaan.

-

Suututtaa tuollainen typeryys. Siinä hoidetaan ala-arvoisesti oma kenttä, minkä keskiössä tulisi olla juurikin ne paikalla olevat lapset ja tärkein tehtävä on olla läsnä heitä varten.

Vierailija
15004/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipahan taas joulunajan päivystyksessä todettua kuinka saatanan kujalla monet vanhemmat ovatkaan käytännön työstä ja oloista mitkä vaka-alalla vallitsee.

Ja ihan siis täyspäiset vanhemmat kyseessä, mutta ehei, se oma puppeli on jollain ihme jalustalla tilanteista tai mistään välittämättä ja jonka vuoksi pitäisi kivet ja kannot kääntää ja kirjaimellisesti jättää muut lapset heitteille ja muiden odottavien vanhempien antaa vain odottaa, koska se oma napa.

Lisäksi sitten twisti jonka päivystysaikaan toi taas kerran ne lapset joilla vanhempi tai peräti vanhemmat kotona päivät pitkät, vaatimuksia ja pyyntöjä kyllä riittää heilläkin, vaikka itse olisivat kotona niitä huomattavasti helpommin ja lapsen paremmin huomioiden toteuttamassa. Eihei, kyllä vaka hoitaa.

Minä en enää päivystykseen mene ja koska tiedän, että on pakko välillä mennä niin aion sairastella sinä aikana koko vuoden edestä, ei ole millään muotoa ihmisen hommaa eikä ihmisen paikka, ei ison eikä pienen.

Vierailija
15005/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://ruuhkavuodet.fi/2022/10/04/ihmisen-perusturvallisuus-muodostuu-…

Silti vauvaikäiset tai lähes vauvaikäiset saattavat olla täyspäiväisesti päiväkodissa? Miksi tätä ei kyseenalaisteta enempää? Ja eihän vauva muutu yhdessä yössä henkisesti isommaksi ja kehittyneemmäksi, kun hän aloittaa siinä noin tasan 1-vuotiaana päiväkodin, joka nykyään aika normi vaikka jompi kumpi vanhemmista olisi kotona.

Vierailija
15006/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikaa paapotaan vanhempia; kyllä nykyään useampi kuin joka toinen on niin uupunut, että jopa alle 2-vuotiaat halutaan hoitoon kokopäiväisesti, vaikka ollaan itse kotona. Nykyään tosiaan edes loma-aikoja ei rajata mitenkään; onko oikeasti yhteiskunnan tehtävä järjestää rajaton hoito, täydellä ylläpidolla ihan kaikille, ympäri vuoden? Ei mielestäni. 

Lain vaatimukset ei kohtaa realiteettien kanssa. Kovat koulutusvaatimukset työntekijöille, surkeat palkat. Hyvin konkreettisesta ja käytännönläheisestä työstä, jossa tärkeintä on läsnäolo, aktivointi ja tarkkailu, on tehty ihmeellistä byrokraattista paperinpyörittelyä. Se on oikeasti ihan järjetöntä, että täysin normaaleista lasten kehitysvaiheista pitää tehdä lukuisia, usein päällekkäisiä kirjauksia (esim. samoja asioita kirjataan neuvoloissa kuin vasuissa) täysin terveille lapsille. Jos ja kun lapsen kehityksessä ei ole mitään poikkeavaa, on täysin turhaa

Nimenomaan aivan liikaa paapotaan vanhempia. Se on ihan absurdia jopa miten paljon sitä tehdään, mitään ei saa edes sanoa, koska vanhemmat sitten kokevat syyllisyyttä, hui, olisiko ihan aiheesta?

Tosi monet käyttävät hyväksi valtion tarjoamaa rajatonta lastenhoitopalvelua, jossa yleisinä loma-aikoinakin voi pientä lasta pitää rajattomasti hoidossa. Ja ihan laiskuuttaan tekevät sitä iso osa. Lasten paras ei varmastikaan toteudu näissä kaaottisissa päivystyksissä, joista täälläkin on saanut lukea, päinvastoin ne voivat olla ihan traumaattisia kokemuksia varmaati.

Eikä muutenkaan ole lapsen paras, jos pienellä lapsella on vähemmän lomaa kuin aikuisella (tai koululaisilla)! Senhän pitäisi olla juurikin toisinpäin. Lapsella yleensä vielä pidemmät päivätkin. Ihan normi nykyään jollain 1-vuotiaalla 9 tunnin päivät. Miksi se on nykyään mennyt siihen, kun aiemmin monet vanhemmat pyrkivät lyhentämään pienten lastensa hoitopäiviä? Puhumattakaan lasten kasvattamatta jättämisestä jne. Vanhemmilta ei vaadita nykyään enää yhtään mitään.

Vierailija
15007/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä!!

Eihän me olla työpäivän aikana yhdessä kaikki paikalla kuin n.4h, säännöllisesti eli viikottain sitäkin vähemmän.

1 tulee vaikkapa klo06 ja lähtee 13.39

2 tulee klo8 tai 8.21 ja lähtee 15.39-16

3 tulee klo9-9.30 ja lähtee klo16.39-17.10

Täten olemme kaikki ryhmässä varmimmiten klo9.30-13.39 =4h josta osa jonkin ajasta menee siellä koneella/paperihommissa/puhelimessa/palaverissa 1, 2 tai 3, toisen ryhmän tiimivalvonnassa 1,5-2h/kerta ja se on aina 1x/vkossa.

Eli sijaisia sitten vaan kehiin!

Vierailija
15008/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oks🤮🤮😱

Vierailija
15009/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väkivaltaiset,kurittomat,tottelemattomat lapset jo päiväkodissa ja tuloksia näkyy enemmän youtubeen ja muihin sosiaalisiin medioihin kuvaamat Väkivaltavideot! Hienoa työtä vanhemmat! Ja haluavat vielä nämä kullannuput 24/7 oleviin laitoksiin pysyvästi, johon kuuluu myös nämä päiväkodit! Poissa silmistä pois mielestä!:D

Vierailija
15010/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opettajan ryhmässä, jossa on kaksi opettajaa, lastenhoitaja ja avustaja. Meillä on 21 lasta, joille laaditaan vasut, alkukeskustelut, vanhempainilta, neuvolat, tehostetun- ja erityisen tuen selvitykset, tuki arkeen (kuvat, struktuuri yms.) S2 opetus ja kielipedat, yhteistyö terapeuttien psykologien, lasten neurologisen ja sosiaalitoimen kanssa. Toiminnan suunnittelu ja toteutus, jokaiselle yksilölliset tavoitteet. Kokopäiväpedagogiikka, suunnittelu mm. liikuntaan kädentaitoihin, musiikkiin, kielellisiin ja matemaattisiin harjoituksiin. Pedagoginen dokumentointi, havainnointi, arviointi, koulutukset. Tässä osa työtehtävistä ja lisäksi ulkoilemme, ruokailemme, olemme nukkarissa lasten kanssa, talon palavereissa, ope palavereissa. 

Vierailija
15011/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen opettajan ryhmässä, jossa on kaksi opettajaa, lastenhoitaja ja avustaja. Meillä on 21 lasta, joille laaditaan vasut, alkukeskustelut, vanhempainilta, neuvolat, tehostetun- ja erityisen tuen selvitykset, tuki arkeen (kuvat, struktuuri yms.) S2 opetus ja kielipedat, yhteistyö terapeuttien psykologien, lasten neurologisen ja sosiaalitoimen kanssa. Toiminnan suunnittelu ja toteutus, jokaiselle yksilölliset tavoitteet. Kokopäiväpedagogiikka, suunnittelu mm. liikuntaan kädentaitoihin, musiikkiin, kielellisiin ja matemaattisiin harjoituksiin. Pedagoginen dokumentointi, havainnointi, arviointi, koulutukset. Tässä osa työtehtävistä ja lisäksi ulkoilemme, ruokailemme, olemme nukkarissa lasten kanssa, talon palavereissa, ope palavereissa. 

Melkoinen työsarka teilläkin on.

Vierailija
15012/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Koska te toteutatte sitä pedapalvereiden ja koulutusten antia käytännössä kun teitä ei koskaan näy siellä ryhmässä lasten kanssa, ei edes ulkoilussa? Satunnaisesti nukkarissa, harvemmin sielläkin jos lapsilta kysytään.

IIhan XXXXX  touhua. Tietääköhän vanhemmat että päiväkodeissa aika usein siellä heiluu yksi ja sama hoitaja- aikuinen lasten kanssa. Opettaja on (peda tai muussa)palavereissa, koulutuksissa (miksi?) tai laatimassa vasuja. 

Vierailija
15013/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin se opettaja parka sitten saa tehdä konetyöt, kun nekin on PAKKO tehdä...

Kotonako?

Ei tietenkään kotona, mutta eihän sekään voi kenenkään vastuullisen ammattikasvattajan mielestä toimia/olla oikein, että jättää sen hoitajan selviämään itsekseen!! Vai kestääkö sinulla kantti vastata haaveritilanteessa vanhemmalle, että "juu kun mä olin koneella tekemässä tärkeitä paperientäyttöjuttuja ja toi Liisa oli lasten kanssa yksikseen". Mitähän se vanhempi siihen tuumaisi? Aijaa joo okay ymmärrän, tokihan se paperin täyttö oli tärkeämpi asia kuin lapseni turvallisuus.

Eikun🤔

Missä on sinun prioriteettisi? Ei ainakaan niiden lasten, eikä sen tiimikaverinkaan, hyvinvoinnissa ja turvallisuudessa.

Niinpä!

Vierailija
15014/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä on tällaisia askartelu-ideoita mitä voitte tehdä meidän Lasse-Maijan kanssa. Haen sen sitten viideltä iltapäivällä. Muistakaa että hän voi säikähtää kovia ääniä ja meteliä.Toin luistimetkin ja sukset kun on niin kiva ulkoilusää jota teidän kannattaa varmaankin hyödyntää. Pottatreenitkin voisitte oikeasti aloittaa jo ennen kesää ihan reippaasti vaan sen kans. Me kun käytetään sillä vielä vaippoja vaiks hän on kohta viisi.

Vierailija
15015/19691 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko varhaiskasvatus on nykyään vitsi ja se näkyy jo Pisa tuloksissakin 

Vierailija
15016/19691 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

.

Koska te toteutatte sitä pedapalvereiden ja koulutusten antia käytännössä kun teitä ei koskaan näy siellä ryhmässä lasten kanssa, ei edes ulkoilussa?

Eli käytännössä yksi ihminen 21 lapsen kanssa? Ja silti kotona vauvan kanssa oleva äiti tuo sen nippa nappa 3v lapsen sinne aamulla 8-10 tunniksi, kun ei jaksa olla kahden oman lapsensa kanssa yhtäaikaa? 

Vierailija
15017/19691 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit koonnut hyvin ns. paperitöiden osalta opettajan tehtäväkuvan vaatimuksia, mutta entäs muu työ?

Opettaja vastaa siitä, e

Muuten ok, mutta niitä erityisen tuen lapsia varten on ihan muutakin resurssia kuin avustajia eli vakahoitajia joilla lapset-ja nuoret lähihoitajan koulutus+erityisen tuen lisäkoulutus ja ehkäpä vielä esim.mielenterveyspuolen koulutus taustalla eli eivät todellakaan ole silloin "vain" avustajia tai avustaja-tittelillä eikä palkkakuitissa lue avustaja.

Tiedän tämän veljeni työpaikalta.

Vierailija
15018/19691 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Melkoinen työsarka teilläkin on.

Työaika on 38 h 15 min viikossa.

Siitä 50 min /vk on kahvitauko. 

Päiväkodit on auki 6.15-17.30, yleisesti n. 6.45-17.15.

Ryhmässä on lakisääteisen minimiedellytyksen verran kasvattajia paikalla yleensä n. klo 9.50-14.15, jona aikana myös kaikkien kahvitauot ja kaikki palaverit pidetään.

Ryhmässä, jossa varhaiskasvatuslaki edellyttää olevan vähintään 1 ammattikasvattaja/ 7 lasta (3-6-vuotiaat) tai vähintään 1 ammattikasvattaja/4 lasta (1-2-vuotiaat) sekä 1 ammattikasvattaja / 2 lasta (alle 1 vuotiaat) ei toteudu kaikkien kasvattajien (huom. MINIMIMÄÄRÄN!) läsnäolo ryhmässä kuin satunnaisesti, yleensä silloinkin lounasaikana.

Miksi?

Siksi, että henkilöstöllä ei ole työhön sisällytettyä lounastaukoa, vaan ruokailla voi (jos työn lomassa ehtii ja ruokaa on riittävästi) samalla, kun he tarjoilevat lapsille ruuan, syöttävät, siivoavat sotkut, opettavat ruokatapoja ja hoitavat jo syöneet pois pöydästä vessaan ja nukkumaan sekä jäävät hitaiden syöjien lanssa odottamaan ruokatilaan, siivoavat pöydät ja vievät ruokakärryt laitoksen keittiöön. 

Siksi, että lakiuudistukset v. 2014 lähtien ovat tuoneet jatkuvasti lisää ryhmän ulkopuolella tehtäviä töitä, mutta mitään töitä ei ole vähennetty. Jatkuvasti tungetaan lisää velvoitteita ja tehtäviä, lisäämättä lainkaan ajallisia, tilallisia tai henkilöstöllisiä lisäresursseja (palkasta tai muusta korvauksesta puhumattakaan), vaikka jo ennen lakiuudistusta 2015 mentiin nippanappa lain sallimalla minimimäärällä henkilöstöä. 

Tämä on syy, miksi koulutetut ammattilaiset irtisanoutuvat päiväkodeista. Työ on tehty mahdottomaksi toteuttaa, lapset kärsivät, opettajan fyysinen ja psyykkinen terveys ei kestä kumuloituvaa riittämättömyyden tunnetta ja stressimäärää, jolloin vastuu 0-6-vuotiaiden ihmisten turvallisuudesta on vastuullasi, sietämättömissä olosuhteissa ja paineessa. 

Nyt töitä tekevät sijaisina opettajuuteen  kouluttamattomat henkilöt, jotka eivät osaa eivätkä tiedä, mikä heidän vastuunsa on. Lapset oppivat joka tapauksessa koko ajan, oli se tarkoituksellista toimintaa  tai ei. 

Nyt he oppivat, ettei heistä välitä kukaan, maailma on stressaava paikka, kuka vain voi tulla ja mennä milloin vain, lyödä, purra, huutaa, repiä, huomata märän vaippasi tai olla huomaamatta, tottelet tai jäät yksin, on paras esittää roolia, että saa edes jotakin positiivista huolenpitoa osakseen. Jotkut oppivat: olen paha, en kelpaa, minua saa kohdella huonosti, koska olen riesa. 

Vierailija
15019/19691 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä on nyt moitittu opettajia, jotka tekee kaikkea muuta kuin on lasten kanssa. Minulla opettajalla taas on kokemusta hoitajista, jotka tekee tätä. Kun olin aloitteleva opettaja niin tiimini hoitajat saattoivat kadota jonnekin esim.siivoamaan komeroa tai muuta tärkeää" jättäen minut lasten kanssa. Silloin pyyhittiin itse pöydät ja aina hoitaja jäi puoleksi tunniksi niitä pöytiä pyyhkimään. Onneksi uusissa tiloissa he eivät voi kadota noin vaan emmekä pyyhi enää itse ruokapöytiä. Mutta aina sopivan hetken tullen he yrittävät luistaa siitä lapsiryhmässä olosta yhä. Tuntuu, että he tekisivät mitä vaan muuta kuin olisivat lasten kanssa. Leipääntyneitä hoitajia alalla on paljon.

Tämä ei ole lasten hiekkalaatikko jossa närpitään toisia kilpaa ja vuorotellen. Jokaisessa työssä, jokaisessa ammattinsa edustajassa, oli hän siivooja, lääkäri, konduktööri kuin vaikkap

Vierailija
15020/19691 |
07.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olit koonnut hyvin ns. paperitöiden osalta opettajan tehtäväkuvan vaatimuksia, mutta

Sinä et nyt ymmärtänyt pilkun vertaa tuosta kommentoimastasi tekstistä etkä näköjään tämän maan lapsia ja nuoria koskevasta valtakunnallisesta ongelmasta, jolla on kallis hintalappu jo nyt ja rahalla korjaamaton tulevaisuuden kriisi edessäpäin.

Juuri tuollaiset "tiedän tämän veljeni työpaikalta" - provoilijat ovat niitä, jotka omalla toiminnallaan ja möläytyksillään pitävät (omalta osaltaan) ongelmaa yleisön keskuudessa vähäpätöisenä.

En tiedä, ehkä tässä maassa ja varsinkin somepalstoilla on jo niin paljon tunnevammaisia ihmisiä ja empatiakyky on jalostunut luonnollisessa valinnassa pois suomalaisesta geengeeniperimästä, että parasta on olla lisääntymättä kaikkien heidän, jotka vielä kykenisivät rakastamaan lapsia. Tai rakastamaan ylipäätään mitään, sitoutumisesta tai  altruismista puhumattakaan. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän seitsemän