Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14941/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei jätä hoitajaa yksin kasvatusvastuuseen lapsiryhmäänsä. Tämän tulisi olla ihan ilmiselvää.

Kyllä jätetään, istutaan 30-45min kahvilla ja koneella samaan aikaan ja ryhmässä lapsia hereillä 12-18kpl 1 kasvattajan kanssa.

.

Tuossa rikotaan nyt räikeästi lakia.

Yhtä kasvattajaa kohden saa olla yli kolme vuotiasta.

Opettajille on tasan tarkkaa opetettu koulussa varhaiskasvatuslaki he tietävät tämän. Ja elleivät tiedä, he ovat väärässä ammatissa.

Olen minäkin opettajana "yksin" lapsiryhmän kanssa, kun hoitaja on tauolla, tai poissa, sairaana eikä ole sijaista. Ja juu, 7 lasta kasvattajaa kohden, mutta ei se sitä tarkoita, että koko ajan lasten kanssa on ne kolme työntekijää. Jos edes päivässä muutaman tunnin olisi yhtäaikaa kaikki kolme, mutta koko joulukuu olin itse paikalla joka päivä, ja hoitajat sairastivat tosi pitkään.

Onneksi itse olen töissä päiväkodissa, jossa työkaverit tukevat toinen toistaan. Mun ryhmän hoitajat pitävät oikein huolen, että saan pidettyä edes osan sak-ajastani viikon aikana 🤩

Vierailija
14942/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei jätä hoitajaa yksin kasvatusvastuuseen lapsiryhmäänsä. Tämän tulisi olla ihan ilmiselvää.

Kyllä jätetään, istutaan 30-45min kahvilla ja koneella samaan aikaan ja ryhmässä lapsia hereillä 12-18kpl 1 kasvattajan kanssa.

.

Tuossa rikotaan nyt räikeästi lakia.

Yhtä kasvattajaa kohden saa olla yli kolme vuotiasta.

Opettajille on tasan tarkkaa opetettu koulussa varhaiskasvatuslaki he tietävät tämän. Ja elleivät tiedä, he ovat väärässä ammatissa.

Olen minäkin opettajana "yksin" lapsiryhmän kanssa, kun hoitaja on tauolla, tai poissa, sairaana eikä ole sijaista. Ja juu, 7 lasta kasvattajaa kohden, mutta ei se sitä tarkoita, että koko ajan lasten kanssa on ne kolme työntekijä

.

Tuossa käsittääkseni keskusteltiin nyt tapauksista että järkyttävimmillään joissain on ihan talon tapa opettajien kuormittaa ja vastuuttaa yhtä hoitajaa arjessa jatkuvasti, ja itse haihtua tyyliin laminoimaan, värittelemään toimistoon ja jotkut jopa tehneet oikein retken ikeaan.

Eli siis koetaan ihan omaksi oikeudekseen sorsia "opettajan asemassa" sitä oman ryhmän hoitajaa ja hoitaja on alisteisessa asemassa jatkuvasti, ymmärräthän. Ja se on kyllä vakava asia, ihan kaikkien osapuolten kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14943/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen lastentarhanopeksi kouluttautunut, mutten voi työskennellä päiväkodeissa herkistymisen vuoksi. Lapsilla on hajusteellisilla aineilla pestyt vaatteet päällä, enkä kestä niitä. Jos lasten vaatteeet pestäisi hajusteettomilla aineilla ja päiväkotien sisäilmat olisi kunnossa, voisin olla töissä alalla.

Vierailija
14944/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa käsittääkseni keskusteltiin nyt tapauksista että järkyttävimmillään joissain on ihan talon tapana opettajien kuormittaa ja vastuuttaa yhtä hoitajaa arjessa jatkuvasti, ja itse haihtua tyyliin laminoimaan, värittelemään toimistoon ja jotkut (voi taivas!) jopa tehneet koko päivän retken oikein ikeaan työaikana.

Eli siis koetaan ihan omaksi oikeudekseen sorsia "opettajan asemassa" sitä oman ryhmän hoitajaa ja hoitaja on alisteisessa asemassa jatkuvasti, ymmärräthän.

Tuntuu että tässä ei nyt ihan täysin ymmärretä että tällainen on kyllä vakava asia, ihan kaikkien osapuolten kannalta. 

Vierailija
14945/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työkaverini, 2 vakaopettajaa, ovat mestareita kyhäämään itselleen sitä koneaikaa ym, esimerkkinä ihan ulkoilut meidän ryhmässä eli se olen minä joka siellä pihalla törröttää keskimäärin 4h/pvässä, säässä kuin säässä, he ehkä 1h, monesti ei sitäkään. Vitutuskäyräni on jo mennyt katon läpi ja jos olisi yhtään mitään muuta mistä saisin voita leivän päälle niin en työssäni enää jatkaisi.

Meillä myös luistetaan kaikesta mahdollisesta. Toimitetaan kaikenlaista turhanpäiväistä mm. Järjestellään komeroita, hyllyjä ja lastenhoito kaatuu muiden niskaan. Tätä tekee myös lastenhoitaja, ei pelkästään opettaja.

Vierailija
14946/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työkaverini, 2 vakaopettajaa, ovat mestareita kyhäämään itselleen sitä koneaikaa ym, esimerkkinä ihan ulkoilut meidän ryhmässä eli se olen minä joka siellä pihalla törröttää keskimäärin 4h/pvässä, säässä kuin säässä, 

.

Miksi kun on 2 vakaopettajaa, niin miksi he eivät voi vuorotella ulkovalvonnassa? Tuohan on ihan naurettavaa vetelyyttä jo. Ulkoilussa voi toteuttaa vaikka mitä hienoa pedagogiikkaa ihan käytännössä lapsiryhmän kanssa.

Vierailija
14947/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joko teillä on tänään paluu arkeen? Onko moni päiväkoti kiinni ihan loppiaiseen saakka?

Vierailija
14948/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä lomaillaan onneksi vielä tämä viikko! Meidän pk on kiinni ja lapset ovat päivystävässä, joka sijaitsee lähellä omaa päiväkotia.

Tuolla aiemmin joku kirjoitti, ettei opettaja ollut "ehtinyt" pitää lainkaan tiimipalavereja, niitä ei ollut lainkaan. Miten sellainen sallitaan? Meidän päiväkodissa on heti kauden alussa sovittu tiimipäivät ja -ajat kaikille ryhmille, sekä myös ennalta sovittu, mistä ryhmistä tulee kasvattaja katsomaan lapsia sen tunnin ajaksi. Silloin systeemin takkuilee, kun on paljon kasvattajia poissa, mutta tiimit pyritään aina pitämään.

Kyllä pitäisi olla yhteiset, ennalta suunnitellut käytänteet työyhteisöissä, ettei pääse syntymään tuollaista "ei me ehditä pitää tiimiä"-ilmiötä. Johtaja saisi olla hereillä näissä tilanteissa..

Vierailija
14949/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Sote -alalla huono johtavuus on tullut esiin yhtenä suurena syynä varmaan kaikissa tutkimuksissa, palautteissa, irtisanoutumisen syinä. Se on ihan totta.

Hyvä esimies voidaan määritellä monella tapaa. Mutta ainakin pitäisi ymmärtää miten työpaikan arki sujuu. Pelkkä tieto ei kuitenkaan riitä. Aina esimiehet eivät puutu ollenkaan, vaikka näkisivät päivittäin tilanteita jotka ovat väärin. Töiden jakaminen tasapuolisesti ja sen toteutuminen on välttämätöntä, jotta ihmiset jaksavat ja haluavat tehdä töitä jatkossakin. Sekä suunnittelu, muutoksien tekeminen jotta jatkossa työpäivä olisi inhimillinen.

Välillä uusi johtaja on innokas tekemään muutoksia ihan toimiviin käytäntöihinkin. Pitää paljon palavereja ja laatii uutta strategiaa. Siis paljon on sellaista, että  ne perusasiat unohtuu. Kuten työntekijöiden kuunteleminen, kannustaminen ja oikeudenmukaisen kulttuurin vahvistaminen työpaikalle.

Tämä ketju nyt vähän kuulostaa siltä, että samassa veneessä ollaan, koko hoitoala.

Vierailija
14950/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä lomaillaan onneksi vielä tämä viikko! Meidän pk on kiinni ja lapset ovat päivystävässä, joka sijaitsee lähellä omaa päiväkotia.

Tuolla aiemmin joku kirjoitti, ettei opettaja ollut "ehtinyt" pitää lainkaan tiimipalavereja, niitä ei ollut lainkaan. Miten sellainen sallitaan? Meidän päiväkodissa on heti kauden alussa sovittu tiimipäivät ja -ajat kaikille ryhmille, sekä myös ennalta sovittu, mistä ryhmistä tulee kasvattaja katsomaan lapsia sen tunnin ajaksi. Silloin systeemin takkuilee, kun on paljon kasvattajia poissa, mutta tiimit pyritään aina pitämään.

Kyllä pitäisi olla yhteiset, ennalta suunnitellut käytänteet työyhteisöissä, ettei pääse syntymään tuollaista "ei me ehditä pitää tiimiä"-ilmiötä. Johtaja saisi olla hereillä näissä tilanteissa..

Ovatko kaikki lapset päivystävässä? 

Vierailija
14951/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinni on oma talo, päivystyksessä ovat.

Vierailija
14952/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin päivystämässä 90% vieraan lapsiryhmän kanssa.

Siinä pääsee näkemään, missä työn suunnittelu (ja johtaminen) toimii: toisesta ryhmästä sain listan, jossa oli lasten päivittäisten toimien kannalta oleellinen tieto esim. allergiat ja sovitut käytänteet esim. vinkki unista (nukkuu yleensä/ei nuku), sekä mieluisia leikkejä/leikkikaverivinkki, sekä kenelle soitetaan jos jotain tulee.

Sitten taas toisesta ryhmästä oli usea vieras lapsi, joista en saanut mitään muuta tietoa, kuin hoitoajat. Allergiat? Juu maitoallergia, lapsi itse kertoo. Mutta saako voidella samalla veitsellä levitettä kuin muut? Voiko istua maitoa juovan vieressä? Jouduin soittamaan huoltajalle, NOLOA!!!

Kummastakaan ryhmästä ei ollut yhtään lapsille tuttua aikuista töissä. Joskus tulee vaan sellainen olo, että HALOO, ei millään muulla alalla hyväksyttäisi että johtaminen on näin heikkoa ja jokainen ryhmä saa tehdä miten parhaaksi näkee, vaikka se jonkun paras vaarantaisi lapsen terveyttä.

Vanhempana en veisi lastani päivystykseen, varsinkaan jos lapsella on mitään erityistarpeita.

Vierailija
14953/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko kaikki lapset päivystävässä? 

Eivät tietenkään, vaan murto-osa meidän päiväkodista. Moni perhe lomailee tämän viikon. 

Vierailija
14954/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyisin jo päiväkodissa on niin paljon tukea tarvitsevia lapsia? Ehkä pitäisi perustaa eri päiväkodit näille paljon tukea tarvitseville lapsille. 

Joku viikko sitten hoitajat valittivat että vanhemmat muka hankkivat lapsilleen diagnooseja eikä saisi.

Vierailija
14955/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyisin jo päiväkodissa on niin paljon tukea tarvitsevia lapsia? Ehkä pitäisi perustaa eri päiväkodit näille paljon tukea tarvitseville lapsille. 

Joku viikko sitten hoitajat valittivat että vanhemmat muka hankkivat lapsilleen diagnooseja eikä saisi.

Ehkä näistä ei hoitajille kerrota, mutta opettajat ja erityisopettajat ottavat yhteyttä neuvolaan ja vanhempiin kun epäilevät lapsen olevan diagnoosin tarpeessa. Sitä kautta ohjataan tutkimuksiin. Tuen tarpeen päiväkoti voi todeta jo ennen diagnoosia. Vanhempien on suostuttava näihin asioihin lapsen hyvinvoinnin vuoksi.

Vierailija
14956/19691 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
14957/19691 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekeekö teillä koskaan mieli sanoa päin naamaa näille vanhemmille , jotka perheen lomilla tuo pienen lapsen hoitoon, että miksette hoida itse omaa lastanne? 

Vierailija
14958/19691 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ovatko kaikki lapset päivystävä

Meillä iso pk auki tämän viikon ja lähes kaikki tuovat lapsensa. Myös ne, jotka vauvan kanssa kotona.

Vierailija
14959/19691 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekeekö teillä koskaan mieli sanoa päin naamaa näille vanhemmille , jotka perheen lomilla tuo pienen lapsen hoitoon, että miksette hoida itse omaa lastanne? 

Miksei näitäkin voisi selvittää jotenkin? Vanhemmat voisivat täyttää etukäteen kyselyn ja kertoa syyn miksi tuovat lapsensa hoitoon esim koululaisten loma-aikoihin, vaikka itsekin ovat lomalla (vaikka sitten sillä äitiyslomalla).

Ovatko psyykkisesti sairaita? Jotain muuta? Tietenkään näiden tietojen ei pidä tulla kaikkien tietoon, mutta lapsen etu pitäisi olla enemmän keskiössä. Jos vanhempi syvästi masentunut, tottakai lapsen voisi edelleen tuoda hoitoon, mutta jos vähän laiskottaa ja tekisi mieli lukea kirjaa, niin se ei ikävä kyllä ole lapsen etu, koska lapsikin saattaa olla väsynyt pitkästä syksystä ja tarvisi enemmän palautumisaikaa ja myös aikaa oman perheensä kanssa laitoksen sijaan. Miksi vanhemman palautuminen menee lapsen palautumisen edelle? Ja vielä enemmän ihan aidosti ihmettelen, miksi vanhemmat eivät halua viettää aikaa oman jälkikasvunsa kanssa kuin pakollisen pahan verran?

Vierailija
14960/19691 |
03.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksei näitäkin voisi selvittää jotenkin? Vanhemmat voisivat täyttää etukäteen kyselyn ja kertoa syyn miksi tuovat lapsensa hoitoon esim koululaisten loma-aikoihin, vaikka itsekin ovat lomalla (vaikka sitten sillä äitiyslomalla).

Ovatko psyykkisesti sairaita? Jotain muuta? Tietenkään näiden tietojen ei pidä tulla kaikkien tietoon, mutta lapsen etu pitäisi olla enemmän keskiössä. Jos vanhempi syvästi masentunut, tottakai lapsen voisi edelleen tuoda hoitoon, mutta jos vähän laiskottaa ja tekisi mieli lukea kirjaa, niin se ei ikävä kyllä ole lapsen etu, koska lapsikin saattaa olla väsynyt pitkästä syksystä ja tarvisi enemmän palautumisaikaa ja myös aikaa oman perheensä kanssa laitoksen sijaa

Koska se on lapsen etu olla laitoksessa oman perheen sijaan. Etkö ole kuullut? Vaikka isommat sisarukset olisivat lomalla koulusta. Pienen taaperon etu on olla laitoksessa!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi kolme