Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19691)

Vierailija
14921/19691 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen eläkeikää lähestyvä lastenhoitaja, jolla todettiin taannoin muutama terveydellinen rajoite. Lääkäri sanoi, että minun ei pitäisi jatkossakaan toimia kaikkein pienimpien ryhmässä (1-2 v.), vaan nykyinen eskari-ryhmäni on juuri sopiva. Eskarissa ei tarvitse tehdä sellaisia fyysisiä juttuja kuin pienillä. 

Ongelma on vain siinä, että talon sisällä siirrellään ihmisiä välillä suhdelukujen takia. Jos meidän ryhmässä on olevinaan liikaa kasvattajia lasten määrään nähden, pitää mennä auttamaan ryhmään, jonne ei ole saatu sijaista. Meidän talon pieninten ryhmästä on usein yksi hoitaja poissa ja sinne ei aina saada sijaista. Omassa ryhmässäni närkästyttiin siitä, että minä kieltäydyin rajoitteisiini vedoten siirtymästä sijaistamaan pienten ryhmän puuttuvaa aikuista. Onko työkavereilla oikeus puuttua lääkärin antamiin ohjeisiin?

Mitä mieltä olette tästä? Ryhmässäni on lisäkseni 3 muuta kasvattajaa. "

Lääkärin antamat ohjeet on syytä ottaa vakavasti varsinkin kun rajoitteet vaikuttavat suoraan työkykyyn eli tietyistä työtehtävistä suoriutumiseen. Teet aivan oikein kun kieltäydyt. Sinulla on siihen oikeus ja pätevä syy virallisine lääkärin laatimine selityksineen. Joku toinen kasvattaja kolmesta paikatkoon pienten ryhmän hoitajan poissaoloa, eikä siitä ole pienintäkään aihetta osoittaa mieltään sinulle.

Vierailija
14922/19691 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oman oikeusturvanne takia, älkää missään nimessä suostuko jäämään yksin vastuuseen isosta lapsiryhmästä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
14923/19691 |
31.12.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä opettajista on helmiä ja varmasti paljon. Sitten on niitä, jotka käyttävät ajan ihan muuhun kuin olennaiseen. Kerron esimerkin.. Ryhmämme leppari ei ole viihtyisä eikä sisustus ole lapsia houkutteleva oppimisympäristö. Ennen vuodenvaihdetta ryhmäni opet lähtivät Ikeaan Tampereelle(matkaa 90km) ostamaan tarpeellista tilanteeseen. No.. Lähtivät aamulla  klo 8 ..työpäivä ei riittänyt reissuun. 

Mukaan tarttui kahdet verhot ja yksi matto. Mutta omaan kotiin vaikka mitä. Seuraava päivänä selasivat katalogeja toimistossa monta tuntia. Jos vaikka löytyisi muuta. 

Hitto, että minua harmitti. Olin yhdistettynä toiseen ryhmään tämän koko päivän. Lapsia paikalla minulla 19.Toisessa saman verran. 

Käytännössä hoidin omat lapseni yksin. 

Kyllä oli kiva Ikeareissu. Mun vuoro on seuraavalla kerralla. Koulutus kyllä riittää siihen. 

Vierailija
14924/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ryhmässä on paljon tukea tarvitsevia lapsia, myös kirjallinen työ lisääntyy,  koska tuen tarpeesta on tehtävä monenlaisia selvityksiä. Usein on niin, että lapsen asiat eivät etenee, ennenkuin vaka-ope on paperit tehnyt. Nykyään myös lääkäreiltä tulee lausuntopyyntöjä. Avustajasta on turha edes haaveilla jos tuen tarpeen paperit on täyttämättä.

Tunnin SAK-aika ei haastavassa ryhmässä riitä mihinkään. Yleensä se ei edes toteudu, tai toteutuu pätkissä. Usein käy niin että kun vauhtiin pääsee niin aika loppuu ja seuraavalla kerralla alkuunpääseminen vie taas aikaa.

Vierailija
14925/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi nykyisin jo päiväkodissa on niin paljon tukea tarvitsevia lapsia? Ehkä pitäisi perustaa eri päiväkodit näille paljon tukea tarvitseville lapsille. 

Vierailija
14926/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi nykyisin jo päiväkodissa on niin paljon tukea tarvitsevia lapsia? Ehkä pitäisi perustaa eri päiväkodit näille paljon tukea tarvitseville lapsille. 

Sitä voisi kysyä vanhemmilta. Ei ole niin, että vaikkapa viimeisen 5-10v aikana olisi yht'äkkiä syntynyt noin paljon enemmän lapsia joilla aivoissaan nepsyselitystä asialle, kyllä ne juurisyyt tulee ja on siellä kotona ja elämäntavoissa ja ennenkaikkea kasvatus, kasvattomuus, tyylissä.

"Ei" on kirosana, rutiineja ei siedetä vaikka lapsi rakastaisi ja ennenkaikkea tarvitsisi niitä, lapselle ollaan enemmän kaveria kuin aikuista vanhempaa, pettymyksiä ei enää tohdita tuottaa lapselle, ei opeteta rajoja, ruutumaailma on valloillaan eikä edes ikärajoista välitetä jne, olen nämä vastaavat seikat luetellut ketjussa ja ikuisuus sitten.

Vierailija
14927/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Erityisen tuen päiväkodissa lapset todennäköisesti saisivat sitä erityistä tukea. Takuulla tehokaammin kuin nykytilanteessa, missä lapsi sinnittelee isossa lapsiryhmässä, jossa hoitaja puolestaan joutuu sinnittelemään omin avoin, koska ryhmän opettaja on hoitamassa erityisen tuen lapsen asioita toimistossa. Tai ikeassa koko päivän mattokaupoilla (niin kuin edellä joku kertoi).

Vierailija
14928/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun työkaverini, 2 vakaopettajaa, ovat mestareita kyhäämään itselleen sitä koneaikaa ym, esimerkkinä ihan ulkoilut meidän ryhmässä eli se olen minä joka siellä pihalla törröttää keskimäärin 4h/pvässä, säässä kuin säässä, he ehkä 1h, monesti ei sitäkään. Vitutuskäyräni on jo mennyt katon läpi ja jos olisi yhtään mitään muuta mistä saisin voita leivän päälle niin en työssäni enää jatkaisi.

Vierailija
14929/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perustaa eri päiväkodit?? 😂😁

Ei kuule, sen sijaan perustetaan 200-300 lapsen teholaitoksia, panostetaan ihanaan inkluusioon samoilla kasvattajaresursseilla kuin vuosikymmenet tehty ja painotetaan itseohjautuvuutta ja omaa selviytymistä, kuten peruskoulussakin. Mutta hei Pisa-tuloksethan kertoo, että homma toimii!!

Eikun 🤔

Vierailija
14930/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun työkaverini, 2 vakaopettajaa, ovat mestareita kyhäämään itselleen sitä koneaikaa ym, esimerkkinä ihan ulkoilut meidän ryhmässä eli se olen minä joka siellä pihalla törröttää keskimäärin 4h/pvässä, säässä kuin säässä, he ehkä 1h, monesti ei sitäkään. Vitutuskäyräni on jo mennyt katon läpi ja jos olisi yhtään mitään muuta mistä saisin voita leivän päälle niin en työssäni enää jatkaisi.

-

Yksi kokemus on aivan fantastisesta opesta.Hän hyödynsi ulkoiluajan tekemällä oikeasti kaikkea mahdollista yhdessä oman lapsiryhmän kanssa. Just näitä harvinaisia helmiä joitka osallistui eikä vain suunnitelleet ja arvioineet toimintaa toimistossa sunmuuta. Suurin osa opettajista on just näitä jotka ovat aina jossain muualla tärkeimmissä ja kiireellisismmässä hommissa,  kuin lapsiryhmässä ja sen on heidän mielestä ihan ok koska ei yksinkertaisesti toimistotöiltä ehdi. Rikkoikohjan se lapsien kanssa päivittäin yhdessä ulkona puuhaillut ope jotain lakia?

Vierailija
14931/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä voisi kysyä vanhemmilta. Ei ole niin, että vaikkapa viimeisen 5-10v aikana olisi yht'äkkiä syntynyt noin paljon enemmän lapsia joilla aivoissaan nepsyselitystä asialle, kyllä ne juurisyyt tulee ja on siellä kotona ja elämäntavoissa ja ennenkaikkea kasvatus, kasvattomuus, tyylissä.

"Ei" on kirosana, rutiineja ei siedetä vaikka lapsi rakastaisi ja ennenkaikkea tarvitsisi niitä, lapselle ollaan enemmän kaveria kuin aikuista vanhempaa, pettymyksiä ei enää tohdita tuottaa lapselle, ei opeteta rajoja, ruutumaailma on valloillaan eikä edes ikärajoista välitetä jne, olen nämä vastaavat seikat luetellut ketjussa ja ikuisuus sitten.

Hyvin sanottu. Ja nimenomaan ne vanhemmat, jotka ovat yhä vanhempia lapsilleen eli asettavat rajat ja rutiinit, eivät anna lasten tuijottaa ruutuja, huolehtivat että lapset saa ulkoilla ja liikuntaa riittävästi -  nämä vanhemmat ovat niitä jotka kasvattaa lapsensa kotona vähintään 3-vyotiaiksi, mieluiten eskariin saakka. Tai ainakin 3-5v lapsensa käyvät päikyssä vain osa-aikaisesti. Näitä vanhempia on onneks vielä, mutta hyvinvoivassa vähemmistössä! Meidän päiväkodissa isojen ryhmässä tällaisen perheen kaksi lasta aloittaneet osa-aikaisesti nyt syksyllä, lapset 4v ja 5v. Nelivuotias selkeä nepsy, mutta kas kummaa hän ei oireile niin pahasti kuin nämä 24/7 päikyssä asuvat "nepsyt" joilla rajattomat vanhemmat, vaan tuo nelivuotias on  liki "normaali", koska saa 5 tuntia ulkoilua päivässä (tästä 1h päikyssa ja 4h kotona) eikä joudu olla meluisassa isossa ryhmässä kuin vain 5-6h kerrallaan kahtena päivänä viikossa. Eikä ole ikinä älylaitteita tuijottanut. Eron oikeasti huomaa!

Vierailija
14932/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ryhmässä huomataan aina joulukuun lopun lähetessä ja keväisin, miten lapset ovat väsyneitä. Harmistuvat helposti, eivät jaksa keskittyä niin hyvin, tulee riitoja ja itkuja.. Se on ihan ymmärrettävää. Me työntekijätkin väsymme ja odotamme lomiamme.

Kuitenkin osa näistä lapsista viettää joulun ajan välipäivät ja vuoden ekan viikon päivystävissä päiväkodeissa. Nytkin meidän alueella näillä viikoilla on eri päiväkodit. Kesäpäivystykset ovat suorastaan hirveitä, myös työntekijöille. Yhteen alueen isoista päiväkodeista kerätään lapset monesta eri päiväkodista, jopa yli kymmenestä eri osoitteesta ja hoitajia samoin.

Yksi ryhmämme lapsi oli aivan hirveän pahantuulinen ja ihmettelin sitä. Työkaveri sanoi, että kyseinen lapsi oli kesällä lomalla vain viikon, joulun ja vuodenvaihteen tienoilla vain pyhäpäivien ajan, muuten päivystyksessä.

Lapsilta vaaditaan enemmän kuin aikuiset vaativat itseltää

Tähän pakko todeta, että ainahan ei ole niin, että vanhempi on lomalla vaikkei lapsi ole. Yhtälailla vanhempi on voinut joutua tekemään tuon ajan ilman lomia, esimerkiksi määräaikaisen työsuhteen päättyessä ja uuteen siirtyessä, jolloin lomalaskentakin lähtee alusta.

Vierailija
14933/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"... jopa kuvien värittäminen puukynillä yksin toimistossa on opelle tärkeää työtä, samoin johtajalle. Viis siitä vaikka hoitaja on yksin. 

Tähän puutuin talon palaverissa niin johtaja sanoi ,että ope itse katsoo mikä on tärkeää, ei hoitaja. "

Kysyhän paikkanne johtajalta tietääkö hän käsitettä työpaikkakiusaus.

Tuollainen eri-arvoinen kohtelu missä työntekijä tarkoituksellisesti ja tahallaan jätetään säännöllisesti selviytymään yksin kohtuuttomassa vastuunalaisessa tilanteessa nimittäin täyttää täysin sen kriteerit.

Älkää suostuko oman oikeusturvanne takia, riskit siihen että ennen pitkään sattuu vahinkoja lapsille suuressa ryhmässä, mihin jätetty vain 1 kasvattaja, on suuri. 

Vierailija
14934/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

The TRUTH About Female Educators... | Jordan Peterson

https://youtu.be/fxHjBW5QC0c?si=-HKyaV9NYuEaz-s- 

Vierailija
14935/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"... jopa kuvien värittäminen puukynillä yksin toimistossa on opelle tärkeää työtä, samoin johtajalle. Viis siitä vaikka hoitaja on yksin. 

Tähän puutuin talon palaverissa niin johtaja sanoi ,että ope itse katsoo mikä on tärkeää, ei hoitaja. "

Kysyhän paikkanne johtajalta tietääkö hän käsitettä työpaikkakiusaus.

Tuollainen eri-arvoinen kohtelu missä työntekijä tarkoituksellisesti ja tahallaan jätetään säännöllisesti selviytymään yksin kohtuuttomassa vastuunalaisessa tilanteessa nimittäin täyttää täysin sen kriteerit.

Älkää suostuko oman oikeusturvanne takia, riskit siihen että ennen pitkään sattuu vahinkoja lapsille suuressa ryhmässä, mihin jätetty vain 1 kasvattaja, on suuri. 

.

Myös tuo että painostetaan yhtä työntekijää tuon kaltaiseen tilanteeseen ja vastuunottoon on aivan järkyttävää vääryyttä. 

Mitä ihmeen virkaa on työsuojeluvaltuutetuilla jos tuollaisen moitittavan ja räikeän eriarvoistavan työnjaon (missä lasten hyvinvointi keskiössä)  on annettu näin kauan olla normikäytäntö?

Vierailija
14936/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo että painostetaan yhtä työntekijää kohtuuttoman kaltaiseen tilanteeseen ja vastuunottoon on aivan järkyttävää vääryyttä.

Kumma ettei "vahinkoja ja tapaturmia" satu lapsille enemmän.

Mitä ihmeen virkaa on alan työsuojelulailla tai työsuojeluvaltuutetuilla jos tuollaisen moitittavan ja räikeän eriarvoistavan toiminnan on annettu jatkua alalla tuolla tavoin? 

Vierailija
14937/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja ei jätä hoitajaa yksin kasvatusvastuuseen lapsiryhmäänsä. Tämän tulisi olla ihan ilmiselvää.

Vierailija
14938/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Tiedätkö että on myös hyviä päiväkoteja ja fiksuja työkavereita. Kannattaa vaihtaa ja etsiä sinnikkäästi toinen paikka. Vaihtoehtoja nykyään on! Työkaverit, jotka eivät älyä arvostaa omaa työkaveriaan polttaa jokaisen loppuun ennenpitkää, koska 1 joutuu tekemään moninkertaisen työn, verrattuna asialliseen työpaikkaan missä järkevät työkaverit.

Vierailija
14939/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettaja ei jätä hoitajaa yksin kasvatusvastuuseen lapsiryhmäänsä. Tämän tulisi olla ihan ilmiselvää.

Kyllä jätetään, istutaan 30-45min kahvilla ja koneella samaan aikaan ja ryhmässä lapsia hereillä 12-18kpl 1 kasvattajan kanssa.

Vierailija
14940/19691 |
01.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä jätetään, istutaan 30-45min kahvilla ja koneella samaan aikaan ja ryhmässä lapsia hereillä 12-18kpl 1 kasvattajan kanssa.

.

Tuossa rikotaan nyt räikeästi lakia.

Yhtä kasvattajaa kohden saa olla yli kolme vuotiasta.

Opettajille on tasan tarkkaa opetettu koulussa varhaiskasvatuslaki he tietävät tämän. Ja elleivät tiedä, he ovat väärässä ammatissa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kuusi