Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Olen työskennellyt vakassa noin seitsemän vuotta kunnallisella puolella. Tänä syksynä minut siirrettiin itselleni uuteen taloon. Uusi talo, työyhteisö, lapset ja perheet, työkulttuuri ja -tavat...minkäänlaista perehdytystä en ole saanut, vaikka olen kysellyt ja pyytänyt, mutta kenelläkään ei ole aikaa eikä kiinnostusta...
Onneksi on työkokemusta takana, mutta olisihan se kiva jos joku opastaisi edes vähän talon tavoille. Nyt hädintuskin tervehditään, kytätään vaan joka tekemistä ja niistä kyllä huomautellaan. Työvuoroissa kohdallani osuu kummasti talon avaus- ja sulkuvuorot.
Jos jaksaminen ja motivaatio on ollut koetuksella jo aiemminkin, niin ei tämä kohtelu kyllä yhtään innostusta lisää. Ahdistaa jo niin paljon taas huominen ja uusi alkava viikko. Kunpa pääsisi pian pois!
Niinpä, kunpa pääsisi pois.
En ymmärrä missä laalaalandiassa elävät he jotka toteavat lyhyenlännästi vain, että "itsestä se on kiinni, senkun irtisanoudut". Tai opiskelet jotakin muuta. Mitä? Millä varoilla? Tai edes millä voimilla, kun työvuodet vakassa vienyt kaikki voimat, kaiken energian, kaiken ilon mitä tulee työelämään.
Jep, elämässähän onkin niin, että esim.vakityöstä tai pidemmästä sijaisuudesta vain irtisanoudutaan, pyhä henkikö sen jälkeen maksaa elämisen kustannukset ja vieläpä nyt kun tämä taloudellinen ym kurimus vain jatkuu ja jatkuu ja paheneekin.
Niinpä.
Eli kärsimys jatkuu vain sekin, kun on yksinkertaisesti pakkoraossa, ei ole muita vaihtoehtoja eikä mitään tietoa mistään paremmasta.
Kyllä, ahdistaa aivan helvetisti.
Ja aamulla uuteen työviikkoon.
" Miten te muut selviätte järjissänne jos ryhmässä on useampi lapsi jotka tarvitsevat aikuisen lähelleen lähes koko ajan?
Meillä ei ole avustajaa (ehkä saadaan joskus jos luoja suo).
Ryhmässä pari arvaamatonta lasta + pari muuta tuen tarvitsijaa ja tietty ihan "normi"lapset. Pienryhmiin jakaudutaan tietysti aina kun mahdollista, mutta usein on vain kaksi työntekijää paikalla niin eipä silloin kovin moneen pienryhmään jakauduta."
Otan osaa ja ymmärrän tilanteenne täysin.
Esimiehet yrittävät kyllä tottakai niitä avustajia hommata.
Mutta kun niitä avustajia ei tahdo löytää helpolla mistään, joka tulisi siihen hullunmyllyyn vapaaehtoisesti. Ainakaan pysyvästi, muutama viikko hyvässä lykyssä "kokeillaan"
ja sitten irtisanoudutaan jo koeaikana kun huomataan käytännössä mitä se avustajan työ oikeasti siinä pk-arjessa vaatii :
esimerkiksi vaativimmillaan avustaja joutuu juoksemaan vaikkapa ylivilkkaan lapsen perässä joka ei pysy sekuntiakaan paikoillaan 8h/päivässä , samalla vahdit toista joka paiskoo pikkkuatoilla muita päin naamaa, sitten kolmatta joka karkailee ja esim tukkii itseään hankaliin paikkoihin jotka ei ole turvallisia, neljättä joka repii muiden työt ja ytittää purra,jne,jne,jne) ,niin kyllä sen jotenkin ymmärtää että siitä hommasta usein häivytään hyvin nopeasti muihin hommiin, muulle alalle jossa saa saman palkan pienemmällä vastuulla ja riskitekijöillä.
Avustajalla täytyy olla hermot ja kunto ja asenne siihen työhön kohdallaan, joten mistä niitä sitoutuneita siihen löytää jotka ei heti karkaa ? Ja kun niitä ei löydy hoitajat pärjää kuten parhaiten jaksaa, avustettavat siellä muiden seassa sekamelskassa.
" Teen sijaisuutta päiväkotiin, jossa vähintään kolmessa ryhmässä on ainoastaan kaksi LÄSNÄOLEVAA aikuista ja ryhmän koko 13-17 lapsen välillä. Yhdestä ryhmästä puuttuu kokonaan yksi kasvattaja,
kahden ryhmän opet liihottavat sak- ja muissa ajoissaan,
eivätkä käytännössä ole muuta kuin käskyttämässä nimilappujen ym. tekemiseen.
Näihin, jo alusta alkaen uppoaviin ryhmiin, ei saada rekryttyä henkilökuntaa koko toimintakaudeksi ja hullunmylly on valmis. Omat kasvattajat uupuvat. Ja sen uupumuksen kuulee kahvipöytäkeskusteluissa sekä tavassa puhua kollegoista. "
.
Varsinkin hyvin pienten lasten hoito isoissa ryhmissä on testaamaton ihmiskoe, jonka lopputulos ei ole tiedossa ja jolla voi olla yhteyttä yleistyneisiin itsehallinnan ongelmiin.
https://wesleyyang.substack.com/p/universal-early-childhood-daycare
Vierailija kirjoitti:
Väsyttää.
Niin muakin. Koko ajan.
Meillä kun lapset aloitti päivähoidossa ja tulivat heti kipeäksi. Miten työpaikallanne suhtaudutaan siihen jos sairastelee jatkuvasti? Meillä ainenkin lapset toi kaikki pöpöt kotiin ja kaikki ne käytiin vuoron perään lävitse. Jotenkin näen itseni jo sairastelemassa tuon tuossa kun etenkin pienten ryhmässä, oletan, kaikki pöpöt kiertää. (Olen siis itse aloittamassa lastenhoitajana työt)
Miten jos on hammaslääkäri tai vaikka lääkärikäyntiä, saako työajalla käydä? Pankki? Neuvola? Kampaaja? Miten ajoitatte kaikki tuollaiset?
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun lapset aloitti päivähoidossa ja tulivat heti kipeäksi. Miten työpaikallanne suhtaudutaan siihen jos sairastelee jatkuvasti? Meillä ainenkin lapset toi kaikki pöpöt kotiin ja kaikki ne käytiin vuoron perään lävitse. Jotenkin näen itseni jo sairastelemassa tuon tuossa kun etenkin pienten ryhmässä, oletan, kaikki pöpöt kiertää. (Olen siis itse aloittamassa lastenhoitajana työt)
Miten jos on hammaslääkäri tai vaikka lääkärikäyntiä, saako työajalla käydä? Pankki? Neuvola? Kampaaja? Miten ajoitatte kaikki tuollaiset?
Ihan otat vaan reippaasti saikkua. Et KOSKAAN mene töihin yhtään kipeänä. Myös omat lapset hoidetaan terveiksi asti, ettei tule sairastelukierrettä kotiin tai päiväkotiin!
Työpaikan järjestelyt eivät ole millään tasolla sinun vastuullasi tai edes kuulu työntekijälle. Älä ole kiltti, älä ole ovimatto. Tunne arvosi ja jätä kaikki syyllisyyden tunteet ihan suosiolla pois. Sairaana ollaan kotona.
Jatkan tähän siis vielä että tänä syksynä meidän lapsi ehti olla neljä päivää hoidossa kun toi pöpön kotiin.
En usko siis että yhtään helpommalla pääsemme tänä syksynäkään!
Ihan hirvittää jos suurin osa työpäivistä kuluukin sitten sairauslomalla. Ja kauanko sitä sitten jaksaa?
Olen aidosti lasten kanssa työskentelystä nauttiva ihminen ja uskon että olen hyvä työssäni. Pelottaa vaan täältä kaikki luetut kokemukset uupumisesta, riittämättömyyden tunteista ja kaikesta siitä, mihin ylemmältä taholta varmasti voitaisiin puuttua ja parantaa työoloja.
Sitten kun mietin että sairastelee jatkuvasti vielä sen kaiken päälle.. Ehkä minusta ei olekkaan tähän. :(
(Olen siis tuo ylempi kirjoittaja)
Vierailija kirjoitti:
Aamuvuoron jälkeen tai ennen iltavuoroa. Kesken päivän jos käy lääkärillä tms., täytyy työaika korvata.
Vierailija kirjoitti:
Työajalla et saa käydä kuin jonkun tutkimuksen raskaana ollessasi, en muista minkä ja sekin tarkista työehtosopimuksesta.
Ja jos tarvitset hammaspäivystysapua niin sen voi hoitaa ns työajalla, muita ei.
Ja et kai tosissasi kysy kampaajakäynnistä työaikana?? Ei tietenkään, se on työajan ulkopuolista elämää. Kuten myös pankkiasiat, lapsen neuvolat ym.
Ja jos/kun menoa tulee joka ei mitenkään onnistu työajan jälkeen/sitä ennen/vkonloppuisin niin sinä infoat asiasta töissä niin pomollenkuin tiimille ja sovit, että asia on sellainen mikä pitää kesken työpäivän hoitaa, kirjaat itsesi ulos ja teet poissaoloajan takaisin toisena päivänä/vinä.
Sairaana ei töihin mennä, eikä sairaita lapsia oteta vastaan, ainakaan meillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työajalla et saa käydä kuin jonkun tutkimuksen raskaana ollessasi, en muista minkä ja sekin tarkista työehtosopimuksesta.
Ja jos tarvitset hammaspäivystysapua niin sen voi hoitaa ns työajalla, muita ei.
Ja et kai tosissasi kysy kampaajakäynnistä työaikana?? Ei tietenkään, se on työajan ulkopuolista elämää. Kuten myös pankkiasiat, lapsen neuvolat ym.
Ja jos/kun menoa tulee joka ei mitenkään onnistu työajan jälkeen/sitä ennen/vkonloppuisin niin sinä infoat asiasta töissä niin pomollenkuin tiimille ja sovit, että asia on sellainen mikä pitää kesken työpäivän hoitaa, kirjaat itsesi ulos ja teet poissaoloajan takaisin toisena päivänä/vinä.Sairaana ei töihin mennä, eikä sairaita lapsia oteta vastaan, ainakaan meillä.
Muotoilin kysymyksen hassusti, tarkoitin lähinnä että MITEN onnistutte hoitamaan kaiken arkisen jos ajatellaan että kuitenkin keskimäärin töissä ollaan 8-16 (tunti sinne ja tänne) Esimerkiksi meidän pk on auki 6.45-17.30.
Minulle esimerkiksi tämä on todella uutta koska olen koko elämäni tehnyt vuorotyötä ja tottunut siihen että välillä on enemmän arkivapaita jolloin hoitaa omia asioita.
Monissa työpaikoissa kun on jonkun sortin liukumavaraa myös mutta päiväkodeissa ei varmasti ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja jos/kun menoa tulee joka ei mitenkään onnistu työajan jälkeen/sitä ennen/vkonloppuisin niin sinä infoat asiasta töissä niin pomollenkuin tiimille ja sovit, että asia on sellainen mikä pitää kesken työpäivän hoitaa, kirjaat itsesi ulos ja teet poissaoloajan takaisin toisena päivänä/vinä.Sairaana ei töihin mennä, eikä sairaita lapsia oteta vastaan, ainakaan meillä.
Muotoilin kysymyksen hassusti, tarkoitin lähinnä että MITEN onnistutte hoitamaan kaiken arkisen jos ajatellaan että kuitenkin keskimäärin töissä ollaan 8-16 (tunti sinne ja tänne) Esimerkiksi meidän pk on auki 6.45-17.30.
Minulle esimerkiksi tämä on todella uutta koska olen koko elämäni tehnyt vuorotyötä ja tottunut siihen että välillä on enemmän arkivapaita jolloin hoitaa omia asioita.
Monissa työpaikoissa kun on jonkun sortin liukumavaraa myös mutta päiväkodeissa ei varmasti ole.
Kuten edellä vastasin, jos on asia jota et pysty/ehdi hoitamaan ennen iltavuoroon tuloa tai aamuvuoro jälkeen niin toimit kuten jos kerroin.
Harvemmin niitä sellaisia menoja kuitenkaan on ja työpaikalla, ainakin meillä, kyllä ymmärretään sitten asia ja hyvässä hengessä sujuu ja sovitaan.
Myös työvuoron vaihto tiimikaverin kanssa tarvittaessa on vaihtoehtona jos joku asia tai varattu aika onkin osunut sellaiselle päivälle, että tarvitsisit vaikka sen aamuvuoro ja aikaisen lähdön tai iltavuoron ja myöhäisen tulon.
Mutta esim.kampaajat ovat kyllä auki klo17-18 joten sinne ehtii silloin vaikka olisi klo16 asti töissä, ja lauantaisin.
Katso työehtosopimuksesta, esim.kvtes
Niin ja aina voi pyytää vuosilomapäivän tai palkattoman vapaapäivän.
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt vakassa noin seitsemän vuotta kunnallisella puolella. Tänä syksynä minut siirrettiin itselleni uuteen taloon. Uusi talo, työyhteisö, lapset ja perheet, työkulttuuri ja -tavat...minkäänlaista perehdytystä en ole saanut, vaikka olen kysellyt ja pyytänyt, mutta kenelläkään ei ole aikaa eikä kiinnostusta...
Onneksi on työkokemusta takana, mutta olisihan se kiva jos joku opastaisi edes vähän talon tavoille. Nyt hädintuskin tervehditään, kytätään vaan joka tekemistä ja niistä kyllä huomautellaan. Työvuoroissa kohdallani osuu kummasti talon avaus- ja sulkuvuorot.
Jos jaksaminen ja motivaatio on ollut koetuksella jo aiemminkin, niin ei tämä kohtelu kyllä yhtään innostusta lisää. Ahdistaa jo niin paljon taas huominen ja uusi alkava viikko. Kunpa pääsisi pian pois!
Kiinnostaa että miten sinut nyt vaan siirrettiin toiseen paikkaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitten sun täytyy pyytää itsellesi esim. iltavuoroa 10-17.30, että saat oman menosi hoidettua aamulla. Minä teen pelkkää ns. välivuoroa ja ihan hyvin onnistuu käydä kampaajalla, hierojalla tai hammaslääkärissä työajan ulkopuolella.
Vierailija kirjoitti:
" Miten te muut selviätte järjissänne jos ryhmässä on useampi lapsi jotka tarvitsevat aikuisen lähelleen lähes koko ajan?
Meillä ei ole avustajaa (ehkä saadaan joskus jos luoja suo).
Ryhmässä pari arvaamatonta lasta + pari muuta tuen tarvitsijaa ja tietty ihan "normi"lapset. Pienryhmiin jakaudutaan tietysti aina kun mahdollista, mutta usein on vain kaksi työntekijää paikalla niin eipä silloin kovin moneen pienryhmään jakauduta."
Otan osaa ja ymmärrän tilanteenne täysin.
Esimiehet yrittävät kyllä tottakai niitä avustajia hommata.
Mutta kun niitä avustajia ei tahdo löytää helpolla mistään, joka tulisi siihen hullunmyllyyn vapaaehtoisesti. Ainakaan pysyvästi, muutama viikko hyvässä lykyssä "kokeillaan"
ja sitten irtisanoudutaan jo koeaikana kun huomataan käytännössä mitä se avustajan työ oikeasti siinä pk-arjessa vaatii :
esimerkiksi vaativimmillaan avustaja joutuu juoksemaan vaikkapa ylivilkkaan lapsen perässä joka ei pysy sekuntiakaan paikoillaan 8h/päivässä , samalla vahdit toista joka paiskoo pikkkuatoilla muita päin naamaa, sitten kolmatta joka karkailee ja esim tukkii itseään hankaliin paikkoihin jotka ei ole turvallisia, neljättä joka repii muiden työt ja ytittää purra,jne,jne,jne) ,niin kyllä sen jotenkin ymmärtää että siitä hommasta usein häivytään hyvin nopeasti muihin hommiin, muulle alalle jossa saa saman palkan pienemmällä vastuulla ja riskitekijöillä.
Avustajalla täytyy olla hermot ja kunto ja asenne siihen työhön kohdallaan, joten mistä niitä sitoutuneita siihen löytää jotka ei heti karkaa ? Ja kun niitä ei löydy hoitajat pärjää kuten parhaiten jaksaa, avustettavat siellä muiden seassa sekamelskassa.
Tämäpä juuri. Tiedän oikein hyvin että (hyviä) avustajia on vaikea saada. Heilläkin on aivan liian pieni palkka työn raskauteen verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Monissa työpaikoissa kun on jonkun sortin liukumavaraa myös mutta päiväkodeissa ei varmasti ole.Sitten sun täytyy pyytää itsellesi esim. iltavuoroa 10-17.30, että saat oman menosi hoidettua aamulla. Minä teen pelkkää ns. välivuoroa ja ihan hyvin onnistuu käydä kampaajalla, hierojalla tai hammaslääkärissä työajan ulkopuolella.
Yleensä normipäiväajan päiväkoti on avoinna klo06.30-17 eli iltavuoro alkaa viimeistään klo9.15 aikaan. Eli sen jälkeiseksi venyvä aamumeno on sitten ns miinusta ja tehtävä takaisin.
Tämä, täsmälleen tämä!