Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19694)

Vierailija
12661/19694 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
12662/19694 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä kun lapset aloitti päivähoidossa ja tulivat heti kipeäksi. Miten työpaikallanne suhtaudutaan siihen jos sairastelee jatkuvasti? Meillä ainenkin lapset toi kaikki pöpöt kotiin ja kaikki ne käytiin vuoron perään lävitse. Jotenkin näen itseni jo sairastelemassa tuon tuossa kun etenkin pienten ryhmässä, oletan, kaikki pöpöt kiertää. (Olen siis itse aloittamassa lastenhoitajana työt)

Miten jos on hammaslääkäri tai vaikka lääkärikäyntiä, saako työajalla käydä? Pankki? Neuvola? Kampaaja? Miten ajoitatte kaikki tuollaiset?

Työajalla et saa käydä kuin jonkun tutkimuksen raskaana ollessasi, en muista minkä ja sekin tarkista työehtosopimuksesta.

Ja jos tarvitset hammaspäivystysapua niin sen voi hoitaa ns työajalla, muita ei.

Ja et kai tosissasi kysy kampaajakäynnistä työaikana?? Ei tietenkään, se on työajan ulkopuolista elämää. Kuten myös pankkiasiat, lapsen neuvolat ym.

Ja jos/kun menoa tulee joka ei mitenkään onnistu työajan jälkeen/sitä ennen/vkonloppuisin niin sinä infoat asiasta töissä niin pomollenkuin tiimille ja sovit, että asia on sellainen mikä pitää kesken työpäivän hoitaa, kirjaat itsesi ulos ja teet poissaoloajan takaisin toisena päivänä/vinä.

Sairaana ei töihin mennä, eikä sairaita lapsia oteta vastaan, ainakaan meillä.

Muotoilin kysymyksen hassusti, tarkoitin lähinnä että MITEN onnistutte hoitamaan kaiken arkisen jos ajatellaan että kuitenkin keskimäärin töissä ollaan 8-16 (tunti sinne ja tänne) Esimerkiksi meidän pk on auki 6.45-17.30.

Minulle esimerkiksi tämä on todella uutta koska olen koko elämäni tehnyt vuorotyötä ja tottunut siihen että välillä on enemmän arkivapaita jolloin hoitaa omia asioita.

Monissa työpaikoissa kun on jonkun sortin liukumavaraa myös mutta päiväkodeissa ei varmasti ole.

Helposti. Aamuvuorosta voi päästä esim. 14.00, jos on menoa sitäkin aiemmin, tekee tunnit sisään. Mutta tietenkin tästä pitää sopia esimiehen kanssa ennakkoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12663/19694 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varsinkin hyvin pienten lasten hoito isoissa ryhmissä on testaamaton ihmiskoe, jonka lopputulos ei ole tiedossa ja jolla voi olla yhteyttä yleistyneisiin itsehallinnan ongelmiin.

https://wesleyyang.substack.com/p/universal-early-childhood-daycare

Suomessa ei tällaista kritiikkiä sallita, pieni maa, pieni kitukasvuinen talous ja suuri halu päästä suurten vanhojen länsimaiden ja ex-monarkioiden leiriin. Ei vain osata eikä uskalleta.

Suomi kipuilee ikuisissa yhden totuuden aatteissa, joissa on jatkuvasti vähemmän tilaa millekään inhimilliselle. Kuvitellaan, että talouskasvu (keinolla millä hyvänsä) on menestyksen ja hyvinvoinnin tae. Perusteluina esitetään ainoastaan asioita "miten muut meidät näkevät".

No, tällä hetkellä niissä oikeasti menestyvissä talouksissa ja vanhoissa kulttuureissa pohditaan juurikin sitä, mikä on ihmislajille, eläimille, kasvikunnalle ja hyönteisille tärkeää, jotta elämä planeetalla ei kuolisi vaan jatkuisi, lajien välinen luottamus, hoiva ja yhteistyö onnistuisi.

Suomalaisista lapsista tehdään nyt valtavana massatuotantona ahdistuneita, kortisolipaineessa pilattujen aivojen rampauttamia nepsy-oireilijoita, väkivaltaisia ja itsetuhoisia nuoria, stressiyliherkkiä ja keskittymiskyvyttömiä aikuisia. Ihmisiä, jotka eivät tiedä ihmisyydestä enää mitään ja ovat totaalisen hukassa.

Lapsuuden traumoja ei noin vain korjata aikuisena, kuten alkaa jo näkyä. En ihmettele yhtään, ettei päiväkoteihin saada työntekijöitä. Miksi ihmeessä saataisiin?

Tämä rikkinäisten lasten ja nuorten joukko = Suomen tulevaisuus, valoisaa EIKÖ VAIN???

Vierailija
12664/19694 |
19.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että sak-aika kuuluu opettajille, mutta en jaksa enää sitä kuinka jään toisen lastenhoitajan kanssa kaksin vähintään 2 iltapäivänä viikossa jo klo13 viimeistään, lapsia silloin paikalla 16-21kpl joista 3-4 ns tehostetun tai erityisen tuen lapsia.

Lisäksi sitten ne palaverit, kokoukset, muut koneella olo ajat, puheluajat ymv.

Minä en jaksa enää, mutta ei minulla muutakaan ole ja palkkaa on saatava.

Olen vain niin loppu.

Tämä, täsmälleen tämä!

Teillä opettajien SAK- aika on ilmeisesti suunniteltu vääriin ajankohtiin.

Vierailija
12665/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedän, että sak-aika kuuluu opettajille, mutta en jaksa enää sitä kuinka jään toisen lastenhoitajan kanssa kaksin vähintään 2 iltapäivänä viikossa jo klo13 viimeistään, lapsia silloin paikalla 16-21kpl joista 3-4 ns tehostetun tai erityisen tuen lapsia.

Olen vain niin loppu.

Tämä, täsmälleen tämä!

Ei vaan oikeisiin kohtiin, koska aamuvuorossahan se nimenomaan kannattaa sijoittaa siitä kellonajasta eteenpäin, kun lapset saatu lepohetkelle. En vain sitten käytännössä tarkoittaa juurikin tuota, että ne 2 muuta, tai 1+sijainen, jäävät klo12.30->kahdestaan.

Iltavuorossa sen sak-tunnin (oletetaan, että 1h/pvä=5h/vko) paikka on usein samoissa kohdin tai vaikka aamun ulkoilun aikana, mutta yhtä kaikki, silloinkin toimitaan vain 2 kasvattajalla/20-22 lasta jossa mukana ne tuen tarpeiset.

Voi vakahoitajaparkoja, ovat aivan _koko_ ajan aktiivisen hyörinän, hälinän, metelin, touhun, silmät selässä-havainnoinnin&puuttumisen, keskiössä eikä päivittäin edes ehdi sille hulppealle 10min kahvitauollensa tai saa syödäkään rauhassa/keskeytyksettä.

Kannattaa paeta alalta loppujenkin, viimeistään ennen v.2030 jolloin ryhmässä tulisi olla 2 opettajaa/1 hoitaja, homma muuttuu nykyistäkin paljon raskaammaksi sen myötä.

Vierailija
12666/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän ryhmään palkattiin uusi opettaja, joka puhuu huonosti suomea. Joka ei ole koskaan ollut päiväkodissa töissä. Hän ei ole toistaiseksi ottanut vastuuta yhtään mistään. Hän on ikäänkuin kieliharjoittelija hengaamassa. Paitsi, että hän saa kuitenkin suurempaa palkkaa kuin lastenhoitaja, joka on minun (avustajan) kanssani kannatellut ryhmää. Toinen opettaja kun on ehtinyt jo kahdesti olla sairaana muutaman viikon aikana. Tämä uusi opettaja on jo useasti yrittänyt antaa vaikeasti allergiselle lapselle väärää ruokaa. Asenne on no hups. Hänellä ei ole oikeastaan minkäänlaista käsitystä siitä, mitä varhaiskasvatussuunnitelma (esim. kaupungin) pitää sisällään. Oma puhelin kiinnostaa, vaikka kuusi lasta riehuu edessä. Mutta hyvää tulevaa syksyä vaan kaikille.

Vierailija
12667/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meidän ryhmään palkattiin uusi opettaja, joka puhuu huonosti suomea. Joka ei ole koskaan ollut päiväkodissa töissä. Hän ei ole toistaiseksi ottanut vastuuta yhtään mistään. Hän on ikäänkuin kieliharjoittelija hengaamassa. Paitsi, että hän saa kuitenkin suurempaa palkkaa kuin lastenhoitaja, joka on minun (avustajan) kanssani kannatellut ryhmää. Toinen opettaja kun on ehtinyt jo kahdesti olla sairaana muutaman viikon aikana. Tämä uusi opettaja on jo useasti yrittänyt antaa vaikeasti allergiselle lapselle väärää ruokaa. Asenne on no hups. Hänellä ei ole oikeastaan minkäänlaista käsitystä siitä, mitä varhaiskasvatussuunnitelma (esim. kaupungin) pitää sisällään. Oma puhelin kiinnostaa, vaikka kuusi lasta riehuu edessä. Mutta hyvää tulevaa syksyä vaan kaikille.

Ihan kamalaa, ja todella kuormittavaa kaikille.

Ja vielä vaarantaa lapsen terveydenkin.

(Itse olen nyt järkyttävässä flunssassa, kun lapset tuodaan "räkä poskella" hoitoon.

Noh, kai siellä joku heidät hoitaa, toivottavasti saavat kunnollisia sijaisia. 👍)

Vierailija
12668/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Meidän ryhmään palkattiin uusi opettaja, joka puhuu huonosti suomea.

Joka ei ole koskaan ollut päiväkodissa töissä.

Hän ei ole toistaiseksi ottanut vastuuta yhtään mistään.

Hän on ikäänkuin kieliharjoittelija hengaamassa. Paitsi, että hän saa kuitenkin suurempaa palkkaa kuin lastenhoitaja, joka on minun (avustajan) kanssani kannatellut ryhmää.

Toinen opettaja kun on ehtinyt jo kahdesti olla sairaana muutaman viikon aikana.

Tämä uusi opettaja on jo useasti yrittänyt antaa vaikeasti allergiselle lapselle väärää ruokaa. Asenne on no hups.

Hänellä ei ole oikeastaan minkäänlaista käsitystä siitä, mitä varhaiskasvatussuunnitelma (esim. kaupungin) pitää sisällään.

Oma puhelin kiinnostaa, vaikka kuusi lasta riehuu edessä.

Mutta hyvää tulevaa syksyä vaan kaikille."

Pääasia että jokaisessa ryhmässä on vaka-opettaja ! Opettaja on oltava!

Vaikka hoitaja ja avustaja tekisi ylikuormittuneina sen opettajan(kin) työt.

Vierailija
12669/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rauhattomuus , vastuu lapsista ja meteli sekä riittämättömyys kun ei ehdi eikä pysty kaikkeen, siirtyy jotenkin kehon sisään siten, että kun olet vapaa-ajalla Sinulla on päällä merkillinen sisäinen tärinä jota on vaikea rauhoittaa.

Vaikka vetäisit kuinka rankan treenin tai nukkuisit 10 tuntia putkeen, koska sama taas arkena edessä eikä lyhyt viikonloppu riitä palautumiseen härdellistä.

Kuinka ihmeessä nuo vaka-työntekijät jaksavat, joilla on vielä se oma perhe (pienet lapset, ymv) tarpeineen ja vaatimuksineen odottamassa kotona?

Kaikkia ryhmäkokoja on pienennettävä.

Hoitajia on lisättävä, pas-kat noista pilipali-opettajista joista harvoista on enää mihinkään, kunhan näön vuoksi palkataan joku pelle.

Vierailija
12670/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Meidän ryhmään palkattiin uusi opettaja, joka puhuu huonosti suomea. Joka ei ole koskaan ollut päiväkodissa töissä. Hän ei ole toistaiseksi ottanut vastuuta yhtään mistään. Hän on ikäänkuin kieliharjoittelija hengaamassa. Paitsi, että hän saa kuitenkin suurempaa palkkaa kuin lastenhoitaja"

Lämpimät terveiset ja kiitokset Sanni Grahn-Laaksoselle varhaiskasvatuksen upeasta kehittämisestä ja lakiuudistuksesta.

Vierailija
12671/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vain niin loppu.

Tämä, täsmälleen tämä!

Saattaa joo se saapalarin sak-aika hieman kestää jos ei-suomenkielentaitoinen ope käyttää tyyliin google-kielenkääntäjää saadakseen selvää mikä on suomeksi lapsella vakava allergia, heh heh...

Vierailija
12672/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" palkattiin uusi opettaja, joka puhuu huonosti suomea.

Hän on ikäänkuin kieliharjoittelija hengaamassa. Paitsi, että hän saa kuitenkin suurempaa palkkaa kuin lastenhoitaja, joka on minun (avustajan) kanssani kannatellut ryhmää.

...uusi opettaja on jo useasti yrittänyt antaa vaikeasti allergiselle lapselle väärää ruokaa. Asenne on no hups.

Hänellä ei ole oikeastaan minkäänlaista käsitystä siitä, mitä varhaiskasvatussuunnitelma (esim. kaupungin) pitää sisällään.

Mitä jos hoitaja ja avustaja sairastuu? Saatteko edes niitä sijaisia joilla parin päivän koulutus alalle?

Kuka vahtii lasten allergiat sun muut silloin?

Vierailija
12673/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen opettaja kun on ehtinyt jo kahdesti olla sairaana muutaman viikon aikana.

Tämä uusi opettaja on jo useasti yrittänyt antaa vaikeasti allergiselle lapselle väärää ruokaa. Asenne on no hups.

Yleistät nyt yhden kokemuksen perusteella! Oma kokemukseni on että lastenhoitajat lepää päivittäin juoruilemassa kahvitauolla omassa tilassa. Minun ei saanut pitää omaa kahvitaukoa, vaan muiden mielestä minun piti opettajana ymmärtää juoda kahvini pimeässä huoneessa lasten lepohetkellä samalla kun rauhoittelin niitäkin lapsia lepäämään, jotka olisivat mielummin valvoneen ja leikkineet. Takaraivossa oli tulevan viikon keskustelut erityislapsen vanhempien kanssa joka olisi pitänyt kirjoittaa ja monta muuta juttua. Hoitajat hoitivat tarkasti vain 2-4 lasta jotka olivat heidän vastuullaan kun itsellä oli kevyesti 9 eri ikäistä ja tasoista, sekä hoitajien lapset heidän tauoillaan ja iltapäivässä kun lähtivät aamuvuorosta kotiin. Kohtuutonta oli työn määrä ja jako. Onneksi ymmärsin lähteä pois. En jaksa jäädä odottamaan lastenhoitajien kanssa vuotta 2030 ja opettaja ystävää.

Vierailija
12674/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on Kats kaasu niin, että pääasia kun näyttää paperilla hyvältä, siitä viis toimiiko asia käytännössä. Vaikka se vain lisääkin mm hlöstön kuormittuneisuutta, ei ihme, että psyykesyyt olleet poissaolojen nro1 syy vakassa jo viimeiset 4-5v.

Ja se mistä joku mainitsi ettei vkonloppu riitä palautumiseen ja päässä hyrrää, se johtuu kroonisesti kohollaan olevasta kortisolista, stressihormonista, mikä taas johtuu suoraan ja suoranaisesti vaka-alan oloista.

Ja sama stressihormoni on niillä lapsilla koko ajan koholla, sen vaikutukset näkyvät kun sitten kunnolla "vasta" siellä koulumaailmassa ja aikuisuudessa, tästä on ihan tieteellistä näyttöä, siis kys hormonin olemassaolosta ja vaikutuksista ihmiseen, taitaa YleTeemalla olla jokin tiededokkarisarjakin missä sivutaan asiaa, olisiko aivot aiheena. Eikä mikään uusi juttu, nähnyt ja lukenut kortisolista lukuisia kertoja asiaa ipnkaiken, esim.tietyt lapsuus kokemukset, lasinen lapsuus jne aiheuttavat sen koholla olemista.

Vierailija
12675/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleistät nyt yhden kokemuksen perusteella! Oma kokemukseni on että lastenhoitajat lepää päivittäin juoruilemassa kahvitauolla omassa tilassa. Minun ei saanut pitää omaa kahvitaukoa, vaan muiden mielestä minun piti opettajana ymmärtää juoda kahvini pimeässä huoneessa lasten lepohetkellä samalla kun rauhoittelin niitäkin lapsia lepäämään, jotka olisivat mielummin valvoneen ja leikkineet. Takaraivossa oli tulevan viikon keskustelut erityislapsen vanhempien kanssa joka olisi pitänyt kirjoittaa ja monta muuta juttua. Hoitajat hoitivat tarkasti vain 2-4 lasta jotka olivat heidän vastuullaan kun itsellä oli kevyesti 9 eri ikäistä ja tasoista, sekä hoitajien lapset heidän tauoillaan ja iltapäivässä kun lähtivät aamuvuorosta kotiin. Kohtuutonta oli työn määrä ja jako. Onneksi ymmärsin lähteä pois. En jaksa jäädä odottamaan lastenhoitajien kanssa vuotta 2030 ja opettaja ystävää."

Vuonna 2030 alalla ei yksinkertaisesti ole enää muuta henkilökuntaa kuin "opettajaystäviäsi" .

Kukaan täysjärkinen hoitaja ei tule yhteen ryhmään yksin kahden open piiaksi.

Saatte vetää vaikka pitkää tikkua kuka pesee kakat ja hoitaa ryhmän lapset kun molemmat ei pääse SAK-ajallenne.

Vierailija
12676/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska nämä älyvehkeet vie kaiken ajan energian joka päivä tuntikausia menee pelkästään sähköiseen laitteeseen eikä hoidettavana ihmiseen. Heittäkää ne koneet mitä ei elintoimintoihin tarvi sivuun ja auttakaa ihmisiä

Vierailija
12677/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen vain niin loppu.

Tämä, täsmälleen tämä!

Ei vaan oikeisiin kohtiin, koska aamuvuorossahan se nimenomaan kannattaa sijoittaa siitä kellonajasta eteenpäin, kun lapset saatu lepohetkelle. En vain sitten käytännössä tarkoittaa juurikin tuota, että ne 2 muuta, tai 1+sijainen, jäävät klo12.30->kahdestaan.

Iltavuorossa sen sak-tunnin (oletetaan, että 1h/pvä=5h/vko) paikka on usein samoissa kohdin tai vaikka aamun ulkoilun aikana, mutta yhtä kaikki, silloinkin toimitaan vain 2 kasvattajalla/20-22 lasta jossa mukana ne tuen tarpeiset.

Voi vakahoitajaparkoja, ovat aivan _koko_ ajan aktiivisen hyörinän, hälinän, metelin, touhun, silmät selässä-havainnoinnin&puuttumisen, keskiössä eikä päivittäin edes ehdi sille hulppealle 10min kahvitauollensa tai saa syödäkään rauhassa/keskeytyksettä.

Kannattaa paeta alalta loppujenkin, viimeistään ennen v.2030 jolloin ryhmässä tulisi olla 2 opettajaa/1 hoitaja, homma muuttuu nykyistäkin paljon raskaammaksi sen myötä.

Samalla tavallahan ne opettajatkin jäävät vuorollaan kahdestaan toisen työntekijän kanssa silloin, kun sinä lähdet aamuvuorosta kotiin. Tai kahden opettajan ryhmässä toinen jää lastenhoitajan kanssa kun toinen ope pitää SAK-aikansa.

Vierailija
12678/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä työvaatetus juttu edistyy ammattiliitoissa? Mitään ei tapahdu vaikka kaikissa muissa työpaikoissa joissa joutuu asiakkaan kanssa 'tekemisiin' on aina työvaatteet ja niiden pesu työnantajan vastuulla.

Tämä Vaka ala on AINOA jolla ei työvaatteita talon puolesta vaikka tarvetta todella on. Kertokaa yksikin ala jolla ei olisi työasua kun ollaan fyysisesti tekemisissä 21 asiakkaan kanssa /päivä..

Maksetaan hurjia summia Tehylle, Jhl mutta mitään eivät saa aikaan. Miksi?

Vierailija
12679/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten tämä työvaatetus juttu edistyy ammattiliitoissa? Mitään ei tapahdu vaikka kaikissa muissa työpaikoissa joissa joutuu asiakkaan kanssa 'tekemisiin' on aina työvaatteet ja niiden pesu työnantajan vastuulla.

Tämä Vaka ala on AINOA jolla ei työvaatteita talon puolesta vaikka tarvetta todella on. Kertokaa yksikin ala jolla ei olisi työasua kun ollaan fyysisesti tekemisissä 21 asiakkaan kanssa /päivä..

Tämä! Itse käyttäisin ihan mielelläni vaikka samoja työvaatteita kuin sairaaloissa käytetään, kunhan ei tarvitsisi joka päivä heittää yhtä vaatekertaa pyykkiin töiden takia. Tai voisihan sitä kotoa viedä paidan ja housut töihin ja kulkea niissä samoissa koko viikon, mutta ei se olisi kovin hygieenistä.

Eniten kaipaisin ulkovaatteita, kun työpäivästä iso osa ollaan pihalla ihan työnantajan velvoittamana. Eipä tosiaan tule mieleen mitään muuta alaa, jossa ulkona työskentelevien täytyy itse hommata ulkovaatteet. Kun tarkemmin ajattelee, niin onhan se todella epätasapuolista, kun päiväkodin työntekijät kustantavat vaatteensa itse, mutta saman kunnan palkkalistalla, samassa yksikössä työskentelevät siivous-, ruoka- ja kiinteistöpalvelujen työntekijät saavat työvaatteet työnantajalta. Ja sama kuin sisävaatteiden suhteen, tyylillä ja ulkonäöllä ei ole väliä, vaan kelpuuttaisin ihan samanlaiset dimexit kuin sillä kiinteistönhoitajallakin on, kunhan kestäisivät ulkoilua.

Vierailija
12680/19694 |
20.08.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska paperiliitto ja teollisuusliitto eivät välitä pätkääkään kun on kyse Jhl naisvaltaisesta alasta. Tuleeko tukilakkoa vaatetuksesta no ei heh heh mutta annapa olla jos on kyse veturimiesten lepopäivistä niin johan laitetaan lakko pystyyn

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kaksi yhdeksän