Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun lapset aloitti päivähoidossa ja tulivat heti kipeäksi. Miten työpaikallanne suhtaudutaan siihen jos sairastelee jatkuvasti? Meillä ainenkin lapset toi kaikki pöpöt kotiin ja kaikki ne käytiin vuoron perään lävitse. Jotenkin näen itseni jo sairastelemassa tuon tuossa kun etenkin pienten ryhmässä, oletan, kaikki pöpöt kiertää. (Olen siis itse aloittamassa lastenhoitajana työt)
Miten jos on hammaslääkäri tai vaikka lääkärikäyntiä, saako työajalla käydä? Pankki? Neuvola? Kampaaja? Miten ajoitatte kaikki tuollaiset?
Työajalla et saa käydä kuin jonkun tutkimuksen raskaana ollessasi, en muista minkä ja sekin tarkista työehtosopimuksesta.
Ja jos tarvitset hammaspäivystysapua niin sen voi hoitaa ns työajalla, muita ei.
Ja et kai tosissasi kysy kampaajakäynnistä työaikana?? Ei tietenkään, se on työajan ulkopuolista elämää. Kuten myös pankkiasiat, lapsen neuvolat ym.
Ja jos/kun menoa tulee joka ei mitenkään onnistu työajan jälkeen/sitä ennen/vkonloppuisin niin sinä infoat asiasta töissä niin pomollenkuin tiimille ja sovit, että asia on sellainen mikä pitää kesken työpäivän hoitaa, kirjaat itsesi ulos ja teet poissaoloajan takaisin toisena päivänä/vinä.Sairaana ei töihin mennä, eikä sairaita lapsia oteta vastaan, ainakaan meillä.
Muotoilin kysymyksen hassusti, tarkoitin lähinnä että MITEN onnistutte hoitamaan kaiken arkisen jos ajatellaan että kuitenkin keskimäärin töissä ollaan 8-16 (tunti sinne ja tänne) Esimerkiksi meidän pk on auki 6.45-17.30.
Minulle esimerkiksi tämä on todella uutta koska olen koko elämäni tehnyt vuorotyötä ja tottunut siihen että välillä on enemmän arkivapaita jolloin hoitaa omia asioita.
Monissa työpaikoissa kun on jonkun sortin liukumavaraa myös mutta päiväkodeissa ei varmasti ole.Sitten sun täytyy pyytää itsellesi esim. iltavuoroa 10-17.30, että saat oman menosi hoidettua aamulla. Minä teen pelkkää ns. välivuoroa ja ihan hyvin onnistuu käydä kampaajalla, hierojalla tai hammaslääkärissä työajan ulkopuolella.
Yleensä normipäiväajan päiväkoti on avoinna klo06.30-17 eli iltavuoro alkaa viimeistään klo9.15 aikaan. Eli sen jälkeiseksi venyvä aamumeno on sitten ns miinusta ja tehtävä takaisin.
Tuo kirjoittaja kertoi, että heidän päiväkotinsa on auki 17.30 asti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt vakassa noin seitsemän vuotta kunnallisella puolella. Tänä syksynä minut siirrettiin itselleni uuteen taloon. Uusi talo, työyhteisö, lapset ja perheet, työkulttuuri ja -tavat...minkäänlaista perehdytystä en ole saanut, vaikka olen kysellyt ja pyytänyt, mutta kenelläkään ei ole aikaa eikä kiinnostusta...
Onneksi on työkokemusta takana, mutta olisihan se kiva jos joku opastaisi edes vähän talon tavoille. Nyt hädintuskin tervehditään, kytätään vaan joka tekemistä ja niistä kyllä huomautellaan. Työvuoroissa kohdallani osuu kummasti talon avaus- ja sulkuvuorot.
Jos jaksaminen ja motivaatio on ollut koetuksella jo aiemminkin, niin ei tämä kohtelu kyllä yhtään innostusta lisää. Ahdistaa jo niin paljon taas huominen ja uusi alkava viikko. Kunpa pääsisi pian pois!
Kiinnostaa että miten sinut nyt vaan siirrettiin toiseen paikkaan?"
Kunnalla ne heittelee työntekijöitään kuin hernepusseja sinne tänne eikä kysele.
Yksityisellä ei koskaan, korkeintaan johonkin kesäpäivystykseen harvoin kysytään kun päiväkoteja yhdistellään kesäpäivystykseen. Silloinkin päivystyksen hoitaa pääosin sijaiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen työskennellyt vakassa noin seitsemän vuotta kunnallisella puolella. Tänä syksynä minut siirrettiin itselleni uuteen taloon. Uusi talo, työyhteisö, lapset ja perheet, työkulttuuri ja -tavat...minkäänlaista perehdytystä en ole saanut, vaikka olen kysellyt ja pyytänyt, mutta kenelläkään ei ole aikaa eikä kiinnostusta...
Onneksi on työkokemusta takana, mutta olisihan se kiva jos joku opastaisi edes vähän talon tavoille. Nyt hädintuskin tervehditään, kytätään vaan joka tekemistä ja niistä kyllä huomautellaan. Työvuoroissa kohdallani osuu kummasti talon avaus- ja sulkuvuorot.
Jos jaksaminen ja motivaatio on ollut koetuksella jo aiemminkin, niin ei tämä kohtelu kyllä yhtään innostusta lisää. Ahdistaa jo niin paljon taas huominen ja uusi alkava viikko. Kunpa pääsisi pian pois!
Kunnalla ne heittelee työntekijöitään kuin hernepusseja sinne tänne eikä kysele.
Yksityisellä ei koskaan, korkeintaan johonkin kesäpäivystykseen harvoin kysytään kun päiväkoteja yhdistellään kesäpäivystykseen. Silloinkin päivystyksen hoitaa pääosin sijaiset.
Riippuu hieman talosta ja sen johtajasta miten "heitellään" ja mihin, ei meillä ainakaan talosta toiseen, mutta toki siirrytään talon sisällä toiseen ryhmään, jos tarve päivän aikana vaatii.
Yksityisellä on niin paljon huonommat lomat, että se jo yksinään riitä syyksi etten sille sektorille siirry ikinä.
Onneksi viikonloppu alkaa nyt!!!!!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Riippuu hieman talosta ja sen johtajasta miten "heitellään" ja mihin, ei meillä ainakaan talosta toiseen, mutta toki siirrytään talon sisällä toiseen ryhmään, jos tarve päivän aikana vaatii.
Yksityisellä on niin paljon huonommat lomat, että se jo yksinään riitä syyksi etten sille sektorille siirry ikinä.Yksityisellä ja kunnallisella on nykyään aivan sama lomalaskenta.
Eli lauantaita ei lasketa lomapäiviksi yksityiselläkään.
Onko sitä tutkittu miten liian pitkät hoitopäivät pienestä pitäen jättipäiväkodeissa vaikuttaa lapsiin?
Vierailija kirjoitti:
Onko sitä tutkittu miten liian pitkät hoitopäivät pienestä pitäen jättipäiväkodeissa vaikuttaa lapsiin?
Stressijärjestelmä vaurioituu pysyvästi ja vaikeus luottaa ihmisiin. Ihmissuhdetaidoista tulee puutteelliset. Näin ainakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Stressijärjestelmä vaurioituu pysyvästi ja vaikeus luottaa ihmisiin. Ihmissuhdetaidoista tulee puutteelliset. Näin ainakin.
Löytyykö jotain tutkimusta aiheesta? Millä tavalla ihmissuhdetaidot vaurioituu? Itse mietin että jos on melkein vauvasta asti laitoksessa suurimman osan hereilläoloajastaan, niin sitä voisi verrata siihen että asuu laitoksessa, esim lastenkodissa. Kauhistuneena olen seurannut sitä kun kokoajan nuorempia ja nuorempia lapsia tai siis vauvoja tuodaan täysiksi päiviksi hoitoon ihan itsestäänselvyytenä. Vanhemmat eivät edes yritä lyhentää lasten hoitopäiviä. Miksi?
Hoitopäivät saattavat olla reilusti pidempiä kuin vanhempien työpäivät. Vanhempi saattaa tehdä jopa nelipäiväistä työviikkoa/muuten osa-aikaista ja lapsi silti täyden päivät hoidossa. Toisinsanoen vanhempi ei itse jaksa tehdä töitä niin paljoa, mutta lapsi vaan työnnetään hoitoon, miksi ei mietitä lapsen jaksamista? Oma lukunsa on sitten vielä nämä jotka itse ovat kotona esim, odottavat vauvaa ja silti tuovat sen pienen juuri 1v täyttäneen päiväkotiin täydeksi päiväksi.
Eikö nämä vanhemmat ole kiintyneitä lapsiinsa? En ymmärrä?
Harvemmin autismi- tai ADHD - diagnoosia tehdään alle kouluikäisille lapsille, ehkä eskareille toisinaan. Miten päiväkodissa voi olla diagnosoitu ja lapsia? Onko henkilökunta diagnosoinut?
Vierailija kirjoitti:
Harvemmin autismi- tai ADHD - diagnoosia tehdään alle kouluikäisille lapsille, ehkä eskareille toisinaan. Miten päiväkodissa voi olla diagnosoitu ja lapsia? Onko henkilökunta diagnosoinut?
Autismi näkyy jo kaksivuotiaassa.
Vierailija kirjoitti:
Alle 5v ikäisiä ei diagnosoida, sen sijaan epäilyksiä ja erityisen tuen tarpeita kyllä on ja nähdään jo taaperoikäisessä. Silloin asia etenee erilaisiin tutkimuksia ja apua tarjoaviin tahoihin kuten puheterapeutti (puheen kehitys viivästynyt, mutismia ym verbaliikkaan liittyvät haasteet) ja vaikkapa psykologi, erikoissairaanhoidon tahot jossa voidaan tutkia vaikka ihan genetiikan puolta aiheuttajana (kokemusta on), lastensuojelu, motoristen taitojen asiantuntijat, foniatrit ja lukuisat muut jotka työkseen selvittävät onko lapsella mahdollisesti vaikkapa autismin kirjon haaste kyseessä, ADHD tms.
Me emme vakassa tee diagnooseja, mutta me päivittäisessä työssämme havainnoimme ja teemme huomioita lapsesta ja lapsen edesottamuksista ja käytöksestä (siksi meillä on koulutus (ja siksi emme ymmärrä miksi vallalla on ajatus, että "kuka vain kadulta auttamaan alalle sehän on vain lasten hoitamista) ja käymme erilaisilla erikois- ja peruspedagisilla koulutuksilla myös työmme ohessa) ja niiden pohjalta ajamme asioita eteenpäin, vanhempien kanssa yhdessä ja yhteistyössä, ajatuksena ihan sekin, että tuleva eo-vuosi ja koulun aloitus sujuisi mahdollisimman kivuttomasti ja lapsi saisi kaiken sen avun ja tuen jota tarvitsee arjessa ja elämässään.
T. Alalla pian 20v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autismi näkyy jo kaksivuotiaassa.
Se on havaittavissa huomattavasti nuoremmasta kuin 2v.
T. Juuri kommentoinut "alalla lähes 20v"
Sitten sun täytyy pyytää itsellesi esim. iltavuoroa 10-17.30, että saat oman menosi hoidettua aamulla. Minä teen pelkkää ns. välivuoroa ja ihan hyvin onnistuu käydä kampaajalla, hierojalla tai hammaslääkärissä työajan ulkopuolella.[/quote]
Yleensä normipäiväajan päiväkoti on avoinna klo06.30-17 eli iltavuoro alkaa viimeistään klo9.15 aikaan. Eli sen jälkeiseksi venyvä aamumeno on sitten ns miinusta ja tehtävä takaisin.[/quote]
Tuo kirjoittaja kertoi, että heidän päiväkotinsa on auki 17.30 asti.[/quote]
Meillä päiväkoti auki 6.30-18.
Ja iltavuoro on 9-18.
Essiopetus eli "eskari" alkoi.
Melkoinen muutos on havaittavissa lapsissa /jotka siis kasvaneet näissä täysin puutteellisesti resurssoiduissa maksimi vakaryhmissä päiväkodeissa.
Ilmeisesti osa myös täysin ilman oman vanhemman/huoltajien tapakasvatusta siitä,
miten koulumaisissa olosuhteissa tulee käyttäytyä kun opiskellaan ja harjoitellaan opiskelua.
Eli on toteltava opettajaa, pysyttävä omalla paikallaan, ei huudella, häiritä vieruskaveria, ollaan hiljaa ja kuunellaan, siis tämmöiset ihan perusasiat.
Harva vanhempi välittää tai huomaa edes jutella näistä asioista lapsensa kanssa etukäteen.
Sen sijaan osa vanhemmista hämmästelee (tuodessaan lapsensa taas myöhässä tai millloin sattuu kesken esikoulutunnin, jolloin opetus on jo jatkunut hyvän aikaa) Mitä onks esikoulu muka velvoittavaa tai pakollista?? Onks siihen muka pakko osallistua?? Voittekste oottaa ton puoltuntii ennen alottamista kun meijän MIka ei vaan herää...
--
Kyllä. 4 tuntia päivässä järjestetään velvoittavaa esiopetusta.
Suomessa jokaisen lapsen tulee siis osallistua siihen ellette järjestä esiopetusta omalla ajallanne kotona kotiopetuksessa.
--
Puhutaan huutamalla, koska totuttu meteliin ja siihen että oma ääni ei muuten kuulu vaan se joka huutaa kaikista äänekkäimmin saa huomion.
Kiljutaan toisen päälle "miks minä en saa vastata ikinä !!!!mätiedän !!!!mä tiedän"!!!.
Ellei saa vastata suututaan ja paiskotaan tavaroita kun ei siis saa vastausvuoroa vaan viittaava kaveri saa niin karataan paikaltaan ja tavarat lentää.
Höpötetään tai kiusataan ja kaikin tavoin häiritään sitä vierustoveria.
Ei rauhoituta seuraamaan opettajaa saati kuuntelemaan mitä sanottavaa on opettajalla.
--
Päästellään ÄÄNIÄ koko ajan , ei siis edes keskustella sanoin vaan kiljutaan ja mölistään ääähhähhähhää pelkän mölisemisen ja kiljumisen takia.
Länkytetään opettajalla kakka-, pissa-. pieru- ja pippeli sanoilla että saadaan kikattava reaktio muissa aikaan.
Opettajalla menee haastavimmillaan puoli tuntia saadakseen tilanne haltuun, edellyttäen että jän on hämäkkä ja osaava ja hänellä siinä on hoitaja ja avustaja.
--
Emmää jaksa tätä! Mua väsyttää! Mä haluun ulos! NYT! HETI! Koska me mennään ulos?
Ai, ai, ai, AIIIIIIIIHHHH YÄÄÄHHHH Lassemaija KIUSAA !!! Toi potkasi mua LOPETA! OPETTAJAopettajaopettaja OPETTAJAAAAAAHHH !!! Mun kynä katos!
LÄÄLÄÄLÄÄ pissakakka kanasanookotkot! OPETTAJA ON KANA kuulkaa kaikki kana sanoo KOTKOT ja pierasee kana sanoo kotkot kattokaa mää oon kana opettaja pierasee ja sanoo kotkot hähäää ( koko ryhmä nauraa ja matkii )Mä lähden nyt ulos " Lähdenpä! Katsokaa nyt mä lähden näin ! Lähden kattokaa! ET SÄÄ MUA MÄÄÄÄRÄÄÄ !! ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!!!
--
Vaikeus käsittää saati oppia viittaamista.
Ollaan kärsimättömiä, etuillaan ja jonottaminen saati oman vuoron odottaminen on asia jota näköjään tulee harjoitella todella paljon koko vuoden.
--
Omat tavarat on missä sattuu, niistä ei osata huolehtia mitenkään vaan koko ajan esim kynä kadonnut. Suu käy koko ajan. Koko ajan. Suurimmalla osaa ryhmäläisistä.
OPETTAJAA !! TOI REPI MUN KIRJAAAAAA ÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ!!!! TOI OTTI MUN KYNÄN ÄÄÄÄ!!!
--
Joku saa viiden minuutin välein raivarin milloin mistäkin syystä ja aian jotain lentää (jos hoitaja tai avustaja siinä auttamassa opettajaa , mainiota , voimme siis jatkaa)
--
Hyvää alkavaa eskarivuotta kaikille ! Kyllä tämä tästä, eiks vaan.
" Onko sitä tutkittu miten liian pitkät hoitopäivät pienestä pitäen jättipäiväkodeissa vaikuttaa lapsiin?"
No lue vaikka edellä oleva kommentti esikoulun aloituksesta nykyään. . .
Kyllä meidän kunnassa siirretään hoitajia ja avustajia eri talojen välillä, eri johtajien alaisuuteen. Opettajia ei vielä ole siirrelty, mutta muut ovat "vapaata riistaa". Tämä onkin mielenkiintoista aina keväisin, että mistä sitä itsensä seuraavaksi löytää. Voitte arvata lisääkö tämä työintoa?
Nukuin viimeyönä n.9h ja nyt alkuiltapvästä oli pakko ottaa päiväunet, 1h. Silti väsyttää. Olo on kuin jyrän alle jääneellä.
Ja huomenna jo sunnuntai, taas.
" Nukuin viimeyönä n.9h ja nyt alkuiltapvästä oli pakko ottaa päiväunet, 1h. Silti väsyttää. Olo on kuin jyrän alle jääneellä.
Ja huomenna jo sunnuntai, taas."
Tajuan olotilasi täysin.
Perjantaina kotiin ihan puhki, perheenjäsenet kotiutuivat ja lähtivät iloisina harrastamaan, kuka minnekin. Minä menin lepäämään sohvalle heti kun kehtasin kun lähtivät. Nukuin aamuun saakka.Tänään jokaista paikkaa särki ja väsytti , korvissa soi viikon huudot ja kiljumiset , hartiat jumissa kantamisista ja vastuusta .Ahmin taas liikaa kun viikolla ei ehdi edes syödä rauhassa töissä kun lapset vaatii koko ajan jotain ja jos ehtii jotain haukata, niin se on jotain salaattia ja leipää.
Muut lähti ulos, minä jäin...lepäämään hiljaisuuteen. Tuntuu että kaikki asitit ovat niin kuormittuneita että on oltava totaali rauhassa ja hiljaisuudessa että jaksaa taas ensi viikon.
Älkääkä kukaan tulko neuvomaan irtisanomisista tai alan vaihdosta. Jos jään työttömäksi työkkäri buukkaa minut viikossa toiseen (vielä vaativampaan ) päiväkotiin uusien ihmisten kanssa, tuntia pitemmän työmatkan päähän.
Vierailija kirjoitti:
Meillä kun lapset aloitti päivähoidossa ja tulivat heti kipeäksi. Miten työpaikallanne suhtaudutaan siihen jos sairastelee jatkuvasti? Meillä ainenkin lapset toi kaikki pöpöt kotiin ja kaikki ne käytiin vuoron perään lävitse. Jotenkin näen itseni jo sairastelemassa tuon tuossa kun etenkin pienten ryhmässä, oletan, kaikki pöpöt kiertää. (Olen siis itse aloittamassa lastenhoitajana työt)
Miten jos on hammaslääkäri tai vaikka lääkärikäyntiä, saako työajalla käydä? Pankki? Neuvola? Kampaaja? Miten ajoitatte kaikki tuollaiset?
Omat menot käydään omalla ajalla, miksi kävisit kampaajalla
työajalla? Pankkiasiat voi hoitaa netissä, ja jos pitää käydä paikanpäällä, teet poissaolotunnit takaisiin. Tuskin kovin usein sinun pitää pankissa käydä?
Lääkäri/neuvolakäynnit korvataan tietty tunti tunnista. Yritän vaihtaa työvuoron siten että käynnit olisi aamulla ennen työvuoron alkua, tulen myöhemmin töihin, jos käynti venyy syystä tai toisesta. Tai varaan käyntiajan iltapäiväksi aamutyövuoron jälkeen.
Lapsen sairastumista ei voi ennakoida, sitten ollaan pois. Toivottavasti lapsen toinen vanhempi osallistuu näihin töistäpoislapsentakia-poissaoloihin tasapuolisesti
.