Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa valittaminen ja siirtykää neljän päivän työviikkoon
Mä kyllä olen tavallaan jo siirtynyt. Pidän huolen joka vuosi että ne 60 päivää tulee käytettyä viimeistä päivää myöten.
En arvosta. Sinä olet yksi syy, miksi työkaverit väsyy.
" Mitä teette/toimitte todella aggressiivisen lapsen kanssa? Päivittäin lyö, tönii, nimittelee, rikkoo muiden lasten leikkejä ja lyö, raapii ja haukkuu sekä sylkee myös aikuisten päälle. Alkaa olla voimat todella loppu ja keinot käytetty, mutta huolena koko ajan se, että
muilla lapsilla ei ole turvallista ja pelkäävät tätä lasta.
Ennakointi on vaikeaa, koska syy tai trikkeri raivoon voi olla mikä vaan tilanne."
Koittakaa pärjätä. Avustajia ei rekrytä eikä palkata.
Säästetään.
Joten kyllähän te nyt jaksatte siellä kun on pakko. Sanoittakaa vaikka niitä tunteita!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa valittaminen ja siirtykää neljän päivän työviikkoon
Mä kyllä olen tavallaan jo siirtynyt. Pidän huolen joka vuosi että ne 60 päivää tulee käytettyä viimeistä päivää myöten.
En arvosta. Sinä olet yksi syy, miksi työkaverit väsyy.
No jaa, syy tai seuraus. Mistä sinä tiedät, kunhan pääset jeesustelemaan. Työkaverisi varmaan ovat kurkkuaan myöten täynnä.
En arvosta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi yliopistosta vuosi sitten ja määräainen sopimus erässä päiväkodissa päättyi juuri. Syksyksi olisi jatkoa tiedossa, mutta ei kiinnosta. Minut poltettiin vuodesssa loppuun.
En ole koskaan tuntenut olevani näin surkea, mitä tällä hetkellä tunnen olevani. Minä ihan oikeasti yritin parhaani. Yritin soveltaa kaikkea yliopistossa oppimaani käytännössä, mutta epäonnistuin. Ryhmä ei toiminut. Minulla ei riittänyt eväät ja keinot niin ison ryhmän pyörittämiseen. Lastenhoitajilta en saanut minkäänlaista tukea, mutta ymmärrän sen kyllä. Hekin olivat ihan loppu.
Viime syksynä päässäni oli vaikka mitä ideoita, mitä kaikkea voisimme lasten kanssa tehdä. Olin iloa ja energiaa täynnä. Jo vuoden jälkeen siitä ei ole mitään jäljellä ja ammatillinen itsetuntoni on palasina.
Nyt syytän itseäni siitä, kuinka idiootti olin kun ylipäätään lähdin alalle. En edes tiedä mitä aion syksyllä tehdä. Kolmen vuoden koulutus meni ihan hukkaan.
Ja näitä kandeja pitäisi olla ainakin puolet kasvatushenkilöstöstä.
Just just."
Kun nämä "kandit" ei sitten pärjää käytännössä isokokoisen ryhmän ohjaamisessa/hallinnassa saati kasvattajan auktoriteetin ottamisessa.
Sitten siirretään liian helpolla hoitajalle vastuu koko sekaisin menneestä ryhmästä ja mennään toimistoon suunnittelemaan muiden "kandien" kanssa. Hoitajat kusessa sillä aikaa ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette/toimitte todella aggressiivisen lapsen kanssa? Päivittäin lyö, tönii, nimittelee, rikkoo muiden lasten leikkejä ja lyö, raapii ja haukkuu sekä sylkee myös aikuisten päälle. Alkaa olla voimat todella loppu ja keinot käytetty, mutta huolena koko ajan se, että muilla lapsilla ei ole turvallista ja pelkäävät tätä lasta. Ennakointi on vaikeaa, koska syy tai trikkeri raivoon voi olla mikä vaan tilanne.
Kas kun se pikkulapsi ei nostele teitä seinille ja pyörittele kuralätäkössä.
"Kaikki keinot käytetty" 😂
Melkoisia nössyköitä taidatte olla.
" Meille tuli kaikille varhaiskasvatuspäälliköltä oikein sähköpostiviesti, että muistammehan varmasti että lapsen tuen täytyy toteutua myös kesällä.
Tuntui vittuilulta, sillä avustajien työsopimukset katkesivat koulujen loppuun ja määräaikaiset jäivät pois, joten selviydymme nyt nippanappa päivästä, ei puhettakaan pienryhmätoiminnasta tai mistään kenenkään henkilökohtaisesta ohjauksesta."
Hyvää kesää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä teette/toimitte todella aggressiivisen lapsen kanssa? Päivittäin lyö, tönii, nimittelee, rikkoo muiden lasten leikkejä ja lyö, raapii ja haukkuu sekä sylkee myös aikuisten päälle. Alkaa olla voimat todella loppu ja keinot käytetty, mutta huolena koko ajan se, että muilla lapsilla ei ole turvallista ja pelkäävät tätä lasta. Ennakointi on vaikeaa, koska syy tai trikkeri raivoon voi olla mikä vaan tilanne.
Melkoisia nössyköitä taidatte olla."
Koita tajuta että heillä on 20 muutakin lasta siinä ryhmässä joista huolehtia.
Mun mielestä nössyköitä on noiden lasten omat huoltajat kun ei tajuta hakea lapselleen ajoissa apua. Eihän aggressiiviset lapset edes kuuluisi olla normi vaka-päiväkodissa.
Vierailija kirjoitti:
6 viikkoa ja 1 viikko palkatonta.
16.6. alkaa lomat ja syksyllä jatkan keikkailijana. Tää on ainoa vaihtoehto!"
Moikka!
Mua kiinnostaa kuinka käytännössä tuollaiseen keikkahommaan voi siirtyä?
Saako valita päiväkodit mihin menee auttamaan?
Kiitos jos joku vastaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinkahan Sinä pärjäisit haastavimmalla kentällä?
Puremista, potkimista, lyömistä
Lasten aggressiivinen käytös henkilökuntaa ja muita lapsia kohtaan on lisääntynyt.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/06043de9-25ca-417e-8bff-40b74ace093d
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun hlökunnan valtuudet toimia fyysisesti tai muutenkaan on varsin rajoitettua. Ei saa jäähyttää, ei saa pitää kiinni , ei saa eristää jne...siinä kun se roteva 6v pistää aggressiot käyntiin niin varmaan tää haukkuja osaisi puhumalla vaan hoitaa homman samalla kun kaitsee muun ryhmän.
Suostutteli Te Kasvattajat siellä työssä ne näihin sekoilulkeskusteluihin monista sukupuolista???? Eli valehtelette lapsille körönän jälkeen sitten lisää. Lopettakaa, menkää lakkoon.
Suuri ongelma on se että tämän päivän yliopistokoulutus ei vastaa kentän todellisuutta. Mm. Monikulttuurisuus ja sen mukanaan tuomat lieveilmiöt täysin tuntematonta osa-aluetta vakakandi opinnoissa. Edelleen vanhanaikaisesti korostuu toimintahetket etenkin jonkinlaiset soittimet käsissä (voi kultainen 80-luku ja päiväkodin kantelepiirit). Yliopiston kasvatustieteitä pitäisi tuulettaa ihan kunnolla, päät pois pensaasta ja kentälle kurkkaamaan mitkä ovat tämän päivän haasteet päiväkodeissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsehän valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi yliopistosta vuosi sitten ja määräainen sopimus erässä päiväkodissa päättyi juuri. Syksyksi olisi jatkoa tiedossa, mutta ei kiinnosta. Minut poltettiin vuodesssa loppuun.
En ole koskaan tuntenut olevani näin surkea, mitä tällä hetkellä tunnen olevani. Minä ihan oikeasti yritin parhaani. Yritin soveltaa kaikkea yliopistossa oppimaani käytännössä, mutta epäonnistuin. Ryhmä ei toiminut. Minulla ei riittänyt eväät ja keinot niin ison ryhmän pyörittämiseen. Lastenhoitajilta en saanut minkäänlaista tukea, mutta ymmärrän sen kyllä. Hekin olivat ihan loppu.
Viime syksynä päässäni oli vaikka mitä ideoita, mitä kaikkea voisimme lasten kanssa tehdä. Olin iloa ja energiaa täynnä. Jo vuoden jälkeen siitä ei ole mitään jäljellä ja ammatillinen itsetuntoni on palasina.
Nyt syytän itseäni siitä, kuinka idiootti olin kun ylipäätään lähdin alalle. En edes tiedä mitä aion syksyllä tehdä. Kolmen vuoden koulutus meni ihan hukkaan.
Just just."
Kun nämä "kandit" ei sitten pärjää käytännössä isokokoisen ryhmän ohjaamisessa/hallinnassa saati kasvattajan auktoriteetin ottamisessa.
Sitten siirretään liian helpolla hoitajalle vastuu koko sekaisin menneestä ryhmästä ja mennään toimistoon suunnittelemaan muiden "kandien" kanssa. Hoitajat kusessa sillä aikaa ryhmässä.
Vähän armoa nyt meille vastavalmistuneille kandeillekin. Ei meistä kukaan tahallaan yritä kaataa työkuormaa teille hoitajille. Minä ainakin olen jättänyt sak-aikoja pitämättä kun ryhmässä tarvittu apua. Vähän nyt inhottavaa yleistystä. Ja niitä Sak-aikoja on pakko pitää! Jollain ajalla pitää ne vasutkin kirjoittaa ja yrittää sitä pienryhmätoimintaa suunnitella. Sitä ei voi tehdä lapsiryhmässä. koko ajan yrität antaa itsestäsi parhaan mahdollisimman ryhmälle, mutta myös niille vanhemmille ja johtajalle, jotka sitä toimintaa ryhmiin haluaa.
Ja anteeksi kun minulla ei vielä ole vuosien kasvatuskokemusta. Sitä olisin voinut opetella, jos työskentelyolosuhteet olisivat olleet vähän armollisemmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varsinkin kun hlökunnan valtuudet toimia fyysisesti tai muutenkaan on varsin rajoitettua. Ei saa jäähyttää, ei saa pitää kiinni , ei saa eristää jne...siinä kun se roteva 6v pistää aggressiot käyntiin niin varmaan tää haukkuja osaisi puhumalla vaan hoitaa homman samalla kun kaitsee muun ryhmän.
Se kasvatustyö olisi pitänyt tehdä paljon ennen kuin "se 6v pistää aggressiot käyntiin".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just just."
Vähän armoa nyt meille vastavalmistuneille kandeillekin. Ei meistä kukaan tahallaan yritä kaataa työkuormaa teille hoitajille. Minä ainakin olen jättänyt sak-aikoja pitämättä kun ryhmässä tarvittu apua. Vähän nyt inhottavaa yleistystä. Ja niitä Sak-aikoja on pakko pitää! Jollain ajalla pitää ne vasutkin kirjoittaa ja yrittää sitä pienryhmätoimintaa suunnitella. Sitä ei voi tehdä lapsiryhmässä. koko ajan yrität antaa itsestäsi parhaan mahdollisimman ryhmälle, mutta myös niille vanhemmille ja johtajalle, jotka sitä toimintaa ryhmiin haluaa.
Ja anteeksi kun minulla ei vielä ole vuosien kasvatuskokemusta. Sitä olisin voinut opetella, jos työskentelyolosuhteet olisivat olleet vähän armollisemmat.
Armoa ja oppimisrauhaa pitäisi toki antaa kaikille vastavalmistuneille.
Kandit on vaan vaka-uudistuksessa nostettu jollekin jalustalle, ikään kuin se olisi ainoa oikea koulutuspolku vakaan. Tavallaan tekin olette tämän putkinäköisen politiikan vankeja, mikä paljastuu sitten, kun astelette valmistuneina ja "pätevöityneinä" päiväkodin työkentälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moikka!
Kiitos jos joku vastaa.
Et ole vakituisena missään yksikössä vaan teet keikkaa Seuren kautta (pk-seutu), valitset itse päiväkodit joissa keikkailet ja sen kuinka monena päivänä keikkailet eli päivät joilta saat sitten liksan, avoimet paikat tulee Seuren sivuille näkyville ed päivänä/keikka-aamuna klo7-9 välillä, sieltä nappaat mieleisen kohteen, jos ehdit ja saavut päiväkotiin paikalle siihen vuoroon joka keikkatarpeessa on ilmoitettu, meidän yksikössä Seuren keikalaiset tekevät lähes poikkeuksetta välivuotta eli klo8-15.39/8.21-16.
Siellä sinut ohjataan siihen ryhmään jossa keikkalaista tarvitaan ja päiväsi alkaa.T. Alalla ja viikottain keikkalaisten kanssa tekemisissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just just."
Sitten siirretään liian helpolla hoitajalle vastuu koko sekaisin menneestä ryhmästä ja mennään toimistoon suunnittelemaan muiden "kandien" kanssa. Hoitajat kusessa sillä aikaa ryhmässä."
"Vähän armoa nyt meille vastavalmistuneille kandeillekin. Ei meistä kukaan tahallaan yritä kaataa työkuormaa teille hoitajille. Minä ainakin olen jättänyt sak-aikoja pitämättä kun ryhmässä tarvittu apua. Vähän nyt inhottavaa yleistystä. Ja niitä Sak-aikoja on pakko pitää! Jollain ajalla pitää ne vasutkin kirjoittaa ja yrittää sitä pienryhmätoimintaa suunnitella. Sitä ei voi tehdä lapsiryhmässä. ..."
Kuka antaa "vähän armoa hei nyt" niille hoitajille, jotka jätetään pärjäilemään ja vastuuseen näistä lapsista? Mitä ihmeen pienryhmätoimintaa se sellainen sitten on?
Se on ihan oikein ja hyvä ,että löytyy kandeja jotka jättää sak-aikoja pitämättä kun ryhmä on sellainen että se tarvitsee sen sitävarten koulutetun aikuisen läsnäoloa ja hoitaja apua.
Usein siellä on toimiston ovi kiinni "varattu" lappu ovessa ja pahimmillaan melkein kielitaidoton hoitaja itku kurkussa nuorten opiskelijan kanssa "kasvatusvastuussa" kiljuvan ja villiintyneen lapsilauman keskellä. Mutta tottakai kandille täytyy antaa vähän armoa ja aikaa suunnitella vasuja ja pienryhmätoimintaa oli tilanne mikä hyvänsä. Muutenhan ne vasutkin jää pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Moikka!
Kiitos jos joku vastaa.[/"
"Et ole vakituisena missään yksikössä vaan teet keikkaa Seuren kautta (pk-seutu),
valitset itse päiväkodit joissa keikkailet ja sen kuinka monena päivänä keikkailet eli päivät joilta saat sitten liksan, avoimet paikat tulee Seuren sivuille näkyville ed päivänä/keikka-aamuna klo7-9 välillä, sieltä nappaat mieleisen kohteen, jos ehdit ja saavut päiväkotiin paikalle siihen vuoroon joka keikkatarpeessa on ilmoitettu,
meidän yksikössä Seuren keikalaiset tekevät lähes poikkeuksetta välivuotta eli klo8-15.39/8.21-16.
Siellä sinut ohjataan siihen ryhmään jossa keikkalaista tarvitaan ja päiväsi alkaa.T. Alalla ja viikottain keikkalaisten kanssa tekemisissä.["
Hei KIITOS tästä.