Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19694)

Vierailija
12001/19694 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

6 viikkoa ja 1 viikko palkatonta.

16.6. alkaa lomat ja syksyllä jatkan keikkailijana. Tää on ainoa vaihtoehto!"

Moikka!

Mua kiinnostaa kuinka käytännössä tuollaiseen keikkahommaan voi siirtyä?

Saako valita päiväkodit mihin menee auttamaan?

Kiitos jos joku vastaa.[/"

"Et ole vakituisena missään yksikössä vaan teet keikkaa Seuren kautta (pk-seutu),

valitset itse päiväkodit joissa keikkailet ja sen kuinka monena päivänä keikkailet eli päivät joilta saat sitten liksan, avoimet paikat tulee Seuren sivuille näkyville ed päivänä/keikka-aamuna klo7-9 välillä, sieltä nappaat mieleisen kohteen, jos ehdit ja saavut päiväkotiin paikalle siihen vuoroon joka keikkatarpeessa on ilmoitettu,

meidän yksikössä Seuren keikalaiset tekevät lähes poikkeuksetta välivuotta eli klo8-15.39/8.21-16.

Siellä sinut ohjataan siihen ryhmään jossa keikkalaista tarvitaan ja päiväsi alkaa.

T. Alalla ja viikottain keikkalaisten kanssa tekemisissä.["

Hei KIITOS tästä.

Käyttääkö yksityiset päiväkodit kuten pilke tai touhula seuren keikkalaisia?

Vierailija
12002/19694 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsehän valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi yliopistosta vuosi sitten ja määräainen sopimus erässä päiväkodissa päättyi juuri. Syksyksi olisi jatkoa tiedossa, mutta ei kiinnosta. Minut poltettiin vuodesssa loppuun.

En ole koskaan tuntenut olevani näin surkea, mitä tällä hetkellä tunnen olevani. Minä ihan oikeasti yritin parhaani. Yritin soveltaa kaikkea yliopistossa oppimaani käytännössä, mutta epäonnistuin. Ryhmä ei toiminut. Minulla ei riittänyt eväät ja keinot niin ison ryhmän pyörittämiseen. Lastenhoitajilta en saanut minkäänlaista tukea, mutta ymmärrän sen kyllä. Hekin olivat ihan loppu.

Viime syksynä päässäni oli vaikka mitä ideoita, mitä kaikkea voisimme lasten kanssa tehdä. Olin iloa ja energiaa täynnä. Jo vuoden jälkeen siitä ei ole mitään jäljellä ja ammatillinen itsetuntoni on palasina.

Nyt syytän itseäni siitä, kuinka idiootti olin kun ylipäätään lähdin alalle. En edes tiedä mitä aion syksyllä tehdä. Kolmen vuoden koulutus meni ihan hukkaan.

Ja näitä kandeja pitäisi olla ainakin puolet kasvatushenkilöstöstä.

Just just."

Kun nämä "kandit" ei sitten pärjää käytännössä isokokoisen ryhmän ohjaamisessa/hallinnassa saati kasvattajan auktoriteetin ottamisessa.

Sitten siirretään liian helpolla hoitajalle vastuu koko sekaisin menneestä ryhmästä ja mennään toimistoon suunnittelemaan muiden "kandien" kanssa. Hoitajat kusessa sillä aikaa ryhmässä.

"

Vähän armoa nyt meille vastavalmistuneille kandeillekin. Ei meistä kukaan tahallaan yritä kaataa työkuormaa teille hoitajille. Minä ainakin olen jättänyt sak-aikoja pitämättä kun ryhmässä tarvittu apua. Vähän nyt inhottavaa yleistystä. Ja niitä Sak-aikoja on pakko pitää! Jollain ajalla pitää ne vasutkin kirjoittaa ja yrittää sitä pienryhmätoimintaa suunnitella. Sitä ei voi tehdä lapsiryhmässä. koko ajan yrität antaa itsestäsi parhaan mahdollisimman ryhmälle, mutta myös niille vanhemmille ja johtajalle, jotka sitä toimintaa ryhmiin haluaa.

Ja anteeksi kun minulla ei vielä ole vuosien kasvatuskokemusta. Sitä olisin voinut opetella, jos työskentelyolosuhteet olisivat olleet vähän armollisemmat."

.

"Armoa ja oppimisrauhaa pitäisi toki antaa kaikille vastavalmistuneille.

Kandit on vaan vaka-uudistuksessa nostettu jollekin jalustalle,

ikään kuin se olisi ainoa oikea koulutuspolku vakaan. Tavallaan tekin olette tämän putkinäköisen politiikan vankeja, mikä paljastuu sitten,

kun astelette valmistuneina ja "pätevöityneinä" päiväkodin työkentälle."

Juurikin näin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
12003/19694 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka!

"Et ole vakituisena missään yksikössä vaan teet keikkaa Seuren kautta (pk-seutu),

valitset itse päiväkodit joissa keikkailet ja sen kuinka monena päivänä keikkailet eli päivät joilta saat sitten liksan, avoimet paikat tulee Seuren sivuille näkyville ed päivänä/keikka-aamuna klo7-9 välillä, sieltä nappaat mieleisen kohteen, jos ehdit ja saavut päiväkotiin paikalle siihen vuoroon joka keikkatarpeessa on ilmoitettu,

meidän yksikössä Seuren keikalaiset tekevät lähes poikkeuksetta välivuotta eli klo8-15.39/8.21-16.

Siellä sinut ohjataan siihen ryhmään jossa keikkalaista tarvitaan ja päiväsi alkaa.

Hei KIITOS tästä.

Ole hyvä vaan!

Ja huomasin kysymyksen yksityispuolen keikoista, niistä en osaa tuoreinta tietoa sanoa, työskentelin yksityisellä sektorilla viimeksi vuosia sitten ja he eivät ainakaan Seuresta koskaan sijaisia tilanneet vaan sinne tuli jotain firman pomon tuttuja tai tutun tuttuja ilman koulutustakaan.

Vierailija
12004/19694 |
10.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Moikka!

Hei KIITOS tästä.

Käyttääkö yksityiset päiväkodit kuten pilke tai touhula seuren keikkalaisia?

Pilke käyttää personalhusetia.

Vierailija
12005/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vaihdat paikkaa omasta tahdosta ja uusi kaveri pahoittelee, ettet nykyisessä jatka. Pitäisikö siinä sanoa suoraan, ettei haluakaan nykyisessä jatkaa ja mielelläsi vaihdat paikkaa😂 vai hieno varaisesti vain sanoa, ei se mitään haittaa, töitä aina riittää muuallakin?

Vierailija
12006/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on takana lastentarhanopettajan uraa 15 vuotta. Tottakai pidin sak-ajan, sehön on koko toiminnan perusta. Ne oli suunniteltu työvuoroihin sellaisiin kohtiin, että ne oystyi helposti toteuttamaan eli nukkarin aikaan. Kerran viikossa olin itse nukkarissa, että lastenhoitaja pääsi suunnittelemaan oman vastuualueensa toimintaa.

Teimme työtämme tiiminä, meillä kaikilla oli halu saada ryhmä toimimaan ja järjestää laadukasta varhaiskasvatusta. Aina tuimme toisiamme.

Nyt kun täältä lukee, että lastenhoitajat eivät tue vastavalmistuneita kandeja niin se in kyllä väärin!

Eikös se työ ole vielä enemmän taistelua ja raskasta, jos tahallaan päästetään ryhmä hunningolle ja ollaan vahingoniloisia, jos joku epäonnistuu työssään?

Vierailija
12007/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on takana lastentarhanopettajan uraa 15 vuotta. Tottakai pidin sak-ajan, sehön on koko toiminnan perusta. Ne oli suunniteltu työvuoroihin sellaisiin kohtiin, että ne oystyi helposti toteuttamaan eli nukkarin aikaan. Kerran viikossa olin itse nukkarissa, että lastenhoitaja pääsi suunnittelemaan oman vastuualueensa toimintaa.

Teimme työtämme tiiminä, meillä kaikilla oli halu saada ryhmä toimimaan ja järjestää laadukasta varhaiskasvatusta. Aina tuimme toisiamme.

Nyt kun täältä lukee, että lastenhoitajat eivät tue vastavalmistuneita kandeja niin se in kyllä väärin!

Eikös se työ ole vielä enemmän taistelua ja raskasta, jos tahallaan päästetään ryhmä hunningolle ja ollaan vahingoniloisia, jos joku epäonnistuu työssään?

Mulle tehtiin viime syksyllä jo elein ja puhein selväksi etten ollut tervetullut tiimiin. Selän takana suunnitelmat muuttuivat ja usein siirtymissä työkaverit kaikkosivat johonkin, jolloin itse olin yksin sitä hoitamassa. Muutenkin toiminta oli osin kaaottista, sovitut sait jäivät puolitiehen ja niistä ei pidetty kiinni. Tosin suuni osaan avata ja avasinkin. Vastuujuttuja lykättiin paljon ja paljon oli juorua selän takana ja toiminnan toimimattomuus tietysti oli vain mun vika. Mielelläni vaihdan toiseen paikkaan. Mielestäni toiminta toimii, jos tiimissä on me-henki ja kaikki sitoutuvat tekemään yhdessä sovitut työt. Ei lapsia ja muita negatiivisesti arvostellen.

Vierailija
12008/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle tehtiin viime syksyllä jo elein ja puhein selväksi etten ollut tervetullut tiimiin. Selän takana suunnitelmat muuttuivat ja usein siirtymissä työkaverit kaikkosivat johonkin, jolloin itse olin yksin sitä hoitamassa. Muutenkin toiminta oli osin kaaottista, sovitut sait jäivät puolitiehen ja niistä ei pidetty kiinni. Tosin suuni osaan avata ja avasinkin. Vastuujuttuja lykättiin paljon ja paljon oli juorua selän takana ja toiminnan toimimattomuus tietysti oli vain mun vika. Mielelläni vaihdan toiseen paikkaan. Mielestäni toiminta toimii, jos tiimissä on me-henki ja kaikki sitoutuvat tekemään yhdessä sovitut työt. Ei lapsia ja muita negatiivisesti arvostellen.

Kuulostaa valitettavan tutulta. Itse olen kokenut myös vastavalmistuneena kandin suoranaista ope-vihaa kun tulin uutena opena ryhmään, josta kaikki opet on sattumoisin aina lähteneet..Kaaos on tietysti minun vikani, suunnittelemani jutut huonoja tai sysätään kaikki mahdollinen minulle. Kaikki kaikkoaa, kun pitäisi siirtyä ja haastavimmat lapset jätetään aina minun kontolleni..Koska opettajana minun pitäisi osata hoitaa ..Vaikka hädin tuskin tunnen lapsia. Minulle on huudettua töissä, pyöritelty silmiä ja puhuttu selän takana minkä keretty. Sitten ihmetellään, kun ryhmä on sekaisin ja sehän on minun syytäni. Kuka tällaista jaksaa jo muutenkin raskaan työn päälle? Olen jo uupunut Vaikka vasta alalle tulin ja mietin minne lähden seuraavaksi.

Vierailija
12009/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ihmetyttää kyllä joidenkin lastenhoitajien käytös.

T.vo

Vierailija
12010/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsehän valmistuin varhaiskasvatuksen opettajaksi yliopistosta vuosi sitten ja määräainen sopimus erässä päiväkodissa päättyi juuri. Syksyksi olisi jatkoa tiedossa, mutta ei kiinnosta. Minut poltettiin vuodesssa loppuun.

En ole koskaan tuntenut olevani näin surkea, mitä tällä hetkellä tunnen olevani. Minä ihan oikeasti yritin parhaani. Yritin soveltaa kaikkea yliopistossa oppimaani käytännössä, mutta epäonnistuin. Ryhmä ei toiminut. Minulla ei riittänyt eväät ja keinot niin ison ryhmän pyörittämiseen. Lastenhoitajilta en saanut minkäänlaista tukea, mutta ymmärrän sen kyllä. Hekin olivat ihan loppu.

Viime syksynä päässäni oli vaikka mitä ideoita, mitä kaikkea voisimme lasten kanssa tehdä. Olin iloa ja energiaa täynnä. Jo vuoden jälkeen siitä ei ole mitään jäljellä ja ammatillinen itsetuntoni on palasina.

Nyt syytän itseäni siitä, kuinka idiootti olin kun ylipäätään lähdin alalle. En edes tiedä mitä aion syksyllä tehdä. Kolmen vuoden koulutus meni ihan hukkaan.

Tämä olisi voinut olla minun kirjoittamani. Olen palanut itse loppuun puolessa vuodessa. Olen kävelevä zombi. Minäkin yritin ja yritin olla jopa armollinen itselleni. Mutta en vain jaksa enää. Lapsiryhmä ollut erittäin haastava, tiimi lopen uupunut. Koko kesä painettava vielä töissä ennen elokuun lopun parin viikon lomaa.. Lapset ei juurikaan lomaile niin painan itse vielä vähemmällä porukalla koska tiimiläiset lomailee. Eli ei helpotusta tiedossa todellakaan. En oikeasti tiedä miten jaksan..Muuta työtä ja mahdollisuuksia Olen alkanut etsiä.

Vierailija
12011/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen myös saanut osakseni tätä lastenhoitajien ope- vihaa, vaikka olen ollut vo:na vuosikaudet. Lähinnä tuntuu olevan ongelma se, että enää ei lastenhoitajat tee kaikkea samaa kuin opet, vaan opeille on annettu aikaa suunnittelulle ja tämähän kismittää lastenhoitajia, jotka ilman muuta haluaisivat samat edut omalla koulutuksellaan.

Lisään vielä, että käytän SAK- aikani aina silloin, kun ryhmästä helpoiten pääsen eli nukkariaikana. Tarvittaessa menen nukkariinkin.

Arvostan todella paljon lastenhoitajia, jotka haluavat tehdä yhteistyötä ja huolehtivat omasta puolestaan työyhteisön toimivuudesta niinkuin minäkin teen.

Vierailija
12012/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaikki pk-seudun lastenhoitajat! Hakekaapa syksyksi työhön Kauniaisiin. Sieltä vaka-opelta saadun tiedon mukaan resurssien pitäisi olla ihan toisenlaiset kuin muissa pk-seudun kunnista. Nyt haussa on esim. neljäs aikuinen 15 lapsen (3-5 v.) ryhmään ja talossa on erikseen vielä laitoshuoltaja. Päiväkoti sijaitsee juna-aseman lähellä, joten työmatkatkin sujuu. Tämä tuttu vaka-ope harmitteli, ettei Kauniaista tunneta työnantajana, joten siksi näitä paikkoja ei osata hakea, vaikka työskentelyolosuhteet ovat paremmat kuin vaikka Helsingissä tai Espoossa. Äänestäkää jaloillanne!

Vierailija
12013/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei kaikki pk-seudun lastenhoitajat! Hakekaapa syksyksi työhön Kauniaisiin. Sieltä vaka-opelta saadun tiedon mukaan resurssien pitäisi olla ihan toisenlaiset kuin muissa pk-seudun kunnista. Nyt haussa on esim. neljäs aikuinen 15 lapsen (3-5 v.) ryhmään ja talossa on erikseen vielä laitoshuoltaja. Päiväkoti sijaitsee juna-aseman lähellä, joten työmatkatkin sujuu. Tämä tuttu vaka-ope harmitteli, ettei Kauniaista tunneta työnantajana, joten siksi näitä paikkoja ei osata hakea, vaikka työskentelyolosuhteet ovat paremmat kuin vaikka Helsingissä tai Espoossa. Äänestäkää jaloillanne!

Itse katselen Vantaata, kun palkat nousevat nyt aika mukavasti siellä, kutta Kauniainen kuulostaa myös hyvältä. Mutta isot, täyteentungetut talot eivät kiinnosta yhtään. Tai nämä saatanan keksinnöt eli "kotipesät". Pieni, rauhallinen talo, OMAT RYHMÄTILAT, tarpeeksi henkilökuntaa ja hyvä ilmapiiri haussa! Ilmiantakaan joku paikka, jos tiedätte.

Vierailija
12014/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä olisi voinut olla minun kirjoittamani. Olen palanut itse loppuun puolessa vuodessa. Olen kävelevä zombi. Minäkin yritin ja yritin olla jopa armollinen itselleni. Mutta en vain jaksa enää. Lapsiryhmä ollut erittäin haastava, tiimi lopen uupunut. Koko kesä painettava vielä töissä ennen elokuun lopun parin viikon lomaa.. Lapset ei juurikaan lomaile niin painan itse vielä vähemmällä porukalla koska tiimiläiset lomailee. Eli ei helpotusta tiedossa todellakaan. En oikeasti tiedä miten jaksan..Muuta työtä ja mahdollisuuksia Olen alkanut etsiä.

Lähde vaan ajoissa pois ja ala vaikka keikkailemaan. Siitä saa hyvät rahat! Itse vaihdoin koulun puolelle töihin. Päiväkodissa kestin 5 kk vittuilua ja syrjintää lastenhoitajien taholta, lopulta meni yöunet ja mielenterveys alkoi horjumaan kiusaamisen vuoksi. En ikinä enää halua kokea mitään vastaavaa. Minua ennen tämä perseilevä kaksikko savusti ulos kaksi muuta opettajaa, sain tietää vasta kun aloitin työt.

Nyt on asiat kuitenkin hyvin ja nautin nykyisestä työstäni.

Vierailija
12015/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Hei kaikki pk-seudun lastenhoitajat! Hakekaapa syksyksi työhön Kauniaisiin. Sieltä vaka-opelta saadun tiedon mukaan resurssien pitäisi olla ihan toisenlaiset kuin muissa pk-seudun kunnista. Nyt haussa on esim. neljäs aikuinen 15 lapsen (3-5 v.) ryhmään ja talossa on erikseen vielä laitoshuoltaja. Päiväkoti sijaitsee juna-aseman lähellä, joten työmatkatkin sujuu. Tämä tuttu vaka-ope harmitteli, ettei Kauniaista tunneta työnantajana, joten siksi näitä paikkoja ei osata hakea, vaikka työskentelyolosuhteet ovat paremmat kuin vaikka Helsingissä tai Espoossa. Äänestäkää jaloillanne!"

Totta ! Eroja on niin työskentelyolosuhteissa kuin työkavereissakin! Älkää jääkö ikäviin paikkoihin missä omituisia työkavereita ja kamala johtaja tai resurssit päin seiniä!!!

Kauniainen on muuten ihana !!!!!

Vierailija
12016/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse katselen Vantaata, kun palkat nousevat nyt aika mukavasti siellä, kutta Kauniainen kuulostaa myös hyvältä. Mutta isot, täyteentungetut talot eivät kiinnosta yhtään. Tai nämä saatanan keksinnöt eli "kotipesät". Pieni, rauhallinen talo, OMAT RYHMÄTILAT, tarpeeksi henkilökuntaa ja hyvä ilmapiiri haussa! Ilmiantakaan joku paikka, jos tiedätte.

Joo toi kauniainen on ihan ykkönen. Fiksu paikka. Sinuna hakisin sinne mikäli mahdollista.

Vierailija
12017/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otetaanko sinne ruotsinkieltä osaamattomia?

Vierailija
12018/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

" En tiedä mitä tarkoitat heidän sopimisellaan avustajan rooliin,

mutta lasten avustajat ovat kyllä ammattilaisia joilta vaaditaan paljonkin osaamista."

Totta. Usein avustajat on se porukka, jotka hallitsee usean eri toimenkuvan. Lasten avustajat ovat lisäksi erityisosaajia hommassaan, ei siihen voi ketä tahansa vastuuttaa.

Siis erityisosaajia joilla ei yleensä ole mitään koulutusta ja jotka suurelta osin ovat työllistettyjä eli muulla kuin pätevyyden perusteella palkattuja."

En osaa sanoa minkä tasoisiin avustajiin Sinä olet työsi puitteissa törmännyt, mutta

kyllä esimerkiksi erityistarpeiselle lapselle palkataan päiväkotiin ensisijaisesti pätevä ja ammattitaitoinen avustaja.

Avustaja, joka ei ole osaava tai motivoitunut lapsen tukemiseen voi pahimmillaan tehdä vahinkoa tai olla jopa riski. Avustajat joihin itse olen työn puitteissa tutustunut ovat olleet tasokkaita ja sitoutuneita lapsen tukemiseen. Tekevät tärkeää ja hyvää työtä.

Kumma, että ne kotiäidit ovat olleet ja ovat päteviä kaikkiin mahdollisiin arkipäivän asioihin!

Vierailija
12019/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun vaihdat paikkaa omasta tahdosta ja uusi kaveri pahoittelee, ettet nykyisessä jatka. Pitäisikö siinä sanoa suoraan, ettei haluakaan nykyisessä jatkaa ja mielelläsi vaihdat paikkaa😂 vai hieno varaisesti vain sanoa, ei se mitään haittaa, töitä aina riittää muuallakin?

Vain naisvaltaisella alalla mietitään, voinko olla rehellinen ja sanoa suoraan, vai pitääkö lause muotoilla kuulijoita epärehellisesti mielistellen.

Vierailija
12020/19694 |
11.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri näin. Ihmetyttää kyllä joidenkin lastenhoitajien käytös.

T.vo

Aivan. Luulisi olevan kaikkien etu pyrkiä puhaltamaan yhteen hiileen. Meillä on kolmella lapsella kokemusta viidestä päiväkodista ja neljä niistä tuntui toimivan hyvin. Viimeisin, jota lapset kävivät pisimpään, oli aivan erinomainen. Henkilökunta ei vaihtunut, saikuttelu oli tosi vähäistä ja hyvä henki vallitsi henkilökunnasta lasten kautta vanhempiin. Lasten kanssa tehtiin vaikka mitä ja käytiin vaikka missä, kaikki sujui.

Tästä on kuitenkin aikaa ja ymmärrän että jokainen päikkis on oma yksikkönsä. Onko varhaiskasvatukseen ympätty nykyään samanlaista hömpänpömppää kuin peruskouluunkin vai mikä on, että ongelmia on niin paljon? Eikö tiimityöskentely suju? Eikö ongelmia pysty käsittelemään organisaation sisällä tai tarvittaessa niihin saa apua päivähoitotoimesta? Ketä auttaa huonon hengen luominen? 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä