Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p> kirjoitti:6 viikkoa ja 1 viikko palkatonta.
16.6. alkaa lomat ja syksyllä jatkan keikkailijana. Tää on ainoa vaihtoehto!"
Moikka!
Mua kiinnostaa kuinka käytännössä tuollaiseen keikkahommaan voi siirtyä?
Saako valita päiväkodit mihin menee auttamaan?
Kiitos jos joku vastaa.
Pääkaupunkiseudulla vastaus on Seure ja saat valita päiväkodit sekä työpäiväsi vapaasti.
HUOM!
VANTAALLA vakituisissa työsuhteissa olevat vakahoitajat, mitä palkkakuittinne (palkkapvä 14.6) sanoo nyt kesäkuun kohdalta brutto/nettopalkaksenne?
Näkyykö korotusta?
Vantaan omat palkankorotukset tulevat vasta 1.8 lähtien
Vierailija kirjoitti:
Vantaan omat palkankorotukset tulevat vasta 1.8 lähtien
Vantaalaiset vakahlöt saavat palkkaan pysyvästi tulevia korotuksia 1.6 alkaen ja 1.8 alkaen sekä Bonukset 30.6 joiden suuruus 467€+120€ 30.6.
1.6 alkaen taitaa tulla kyllä kunta-alan korotukset, eli ei koske pelkästään Vantaata. Joten tosiaan Vantaan omat korotukset tulevat vasta 1.8
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija
</p>
<p> kirjoitti:6 viikkoa ja 1 viikko palkatonta.
16.6. alkaa lomat ja syksyllä jatkan keikkailijana. Tää on ainoa vaihtoehto!"
Moikka!
Mua kiinnostaa kuinka käytännössä tuollaiseen keikkahommaan voi siirtyä?
Saako valita päiväkodit mihin menee auttamaan?
Kiitos jos joku vastaa.
Pääkaupunkiseudulla vastaus on Seure ja saat valita päiväkodit sekä työpäiväsi vapaasti."
KIITOS.
Olen ollut vuosia eri pk:ssa töissä ja voin kertoa, että olen alalla saanut työskennellä ryhmissä missä on aivan fantastisia opettajia sekä hoitajia ja niin hyviä avustajia ettei paremmasta väliä.
Vastaavasti olen saanut työskennellä myös ryhmissä missä siis toisessa ääripäässä järkyttävän tasotonta toimintaa, opettajat ilkeitä ja ylimielisiä määräilijöitä ja tiuskijoita, hoitajat veteliä saikuttajia jotka tulevat töihin jos hutsittaa ja joiden oikeasti pitäisi pysyä kaukana koko alasta ja avustajia jotka repäisty ties mistä ja joita ei vähempää vosi kiinnostaa jonku reppanan asianmukainen tukeminen.
Sitten suurin osa siltä fantastisen ja karmaisevan väliltä.
Pointtini on se, että paikat missä oli hyvä olla työssä oli resurssoitu täsmälleen oikein.
Riittävästi työntekijöitä AINA suhteessa lapsiryhmän kokoon. Niissä työskenteli aikuisia ihmisiä yhdessä yhteen hiileen puhaltaen TIIMINÄ, ilman että kukaan nosti itseään arvokkaammaksi kokonaisuudessa. Johtaja OLI YLPEÄ työntekijöistään ja OSOITTI SEN HYVÄLLÄ PALAUTTEELLA vahvistaen samalla me-henkeä.
Pahat paikat olivat edellisen vastakohtia.
Kai siitä alunperin innostuneesta ja hyvästäkin työntekijästä voidaan aikaa myöten tehdä kohtuuttomalla työtaakalla ja ilkeällä kohtelulla zombie ja kyyninen, alaan pettynyt ärisijä.
Vierailija kirjoitti:
Välillä pelkään että raivostun ja sanon suorat sanat jollekin tällaiselle aikuiselle joka esittää kaiken maailman vaatimuksia, vaikka voisi ihan hyvin itse hoitaa oman lapsensa. Onko kenellekään käynyt niin?
Upea kesäviikko tiedossa ensi viikolla ja niin ne vaan pienet virikelapset roudataan satavarmasti hoitoon taas heti aamusta täydeksi päiväksi. Kyllä nyt jotenkin on itsekin jo niin loman tarpeessa, että pelottaa ihan mitä sitä tulee sanottua vielä jollekin vanhemmalle, etenkin jos joku kehtaa hakea lapsensa vielä myöhässä. Ihan kuin joidenkin lasten hoitopäivät vaan venyisi venymistään kun vanhemmista jompi kumpi lomalla/vapaalla? Onko kukaan huomannut samaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välillä pelkään että raivostun ja sanon suorat sanat jollekin tällaiselle aikuiselle joka esittää kaiken maailman vaatimuksia, vaikka voisi ihan hyvin itse hoitaa oman lapsensa. Onko kenellekään käynyt niin?
Upea kesäviikko tiedossa ensi viikolla ja niin ne vaan pienet virikelapset roudataan satavarmasti hoitoon taas heti aamusta täydeksi päiväksi. Kyllä nyt jotenkin on itsekin jo niin loman tarpeessa, että pelottaa ihan mitä sitä tulee sanottua vielä jollekin vanhemmalle, etenkin jos joku kehtaa hakea lapsensa vielä myöhässä. Ihan kuin joidenkin lasten hoitopäivät vaan venyisi venymistään kun vanhemmista jompi kumpi lomalla/vapaalla? Onko kukaan huomannut samaa?
Kyllähän sen huomaa, vanhemmat nauttivat keleistä jne rauhassa ennenkuin hakevat pilttinsä kotiin.
Onneksi itse olen jo lomalla, otin kesäkuun ekat 2vkoa palkatonta ja loput aina elokuulle asti vuosilomaa.
Eniten vaka alalla inhottaa hel***tin inhottavat työ'kaverit'.
Mites teillä meni nuo palkankorotukset ja kuka sai järjestelyerän? Meillä varsinaisille työtätekeville hoitajille ja opettajille tulee se peruskorotus, 40€, ja järjestelyerä menee kuulemma johtoportaalle.
Mites teillä?
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä meni nuo palkankorotukset ja kuka sai järjestelyerän? Meillä varsinaisille työtätekeville hoitajille ja opettajille tulee se peruskorotus, 40€, ja järjestelyerä menee kuulemma johtoportaalle.
Mites teillä?
Meillä järjestelyerä tuli lastenhoitajille.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki pk-seudun lastenhoitajat! Hakekaapa syksyksi työhön Kauniaisiin. Sieltä vaka-opelta saadun tiedon mukaan resurssien pitäisi olla ihan toisenlaiset kuin muissa pk-seudun kunnista. Nyt haussa on esim. neljäs aikuinen 15 lapsen (3-5 v.) ryhmään ja talossa on erikseen vielä laitoshuoltaja. Päiväkoti sijaitsee juna-aseman lähellä, joten työmatkatkin sujuu. Tämä tuttu vaka-ope harmitteli, ettei Kauniaista tunneta työnantajana, joten siksi näitä paikkoja ei osata hakea, vaikka työskentelyolosuhteet ovat paremmat kuin vaikka Helsingissä tai Espoossa. Äänestäkää jaloillanne!
Kuulostaa hyvälle mutta liian kaukana .
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites teillä?Meillä järjestelyerä tuli lastenhoitajille.
Meillä sen sai erityisopettajat. Tulihan se halvaksi kun eihän niitä ole kuin yksi kolmea tai neljää taloa kohti.
Meillä järjestelyerä tuli lastenhoitajille.[/quote]
Meillä sen sai erityisopettajat. Tulihan se halvaksi kun eihän niitä ole kuin yksi kolmea tai neljää taloa kohti.[/quote]
🙄
Vierailija kirjoitti:
Täällä eräs varhaiskasvatuksen ope uupumisen partaalla. Aion jättää rakkaan työn, ihanat lapset ja vanhemmat ja hyvät työkaverit. En enää jaksa taistella jatkuvaa liikettä ja resurssipulaa vastaan.
Ei ole helppoa muuallakaan, kiirettä on ja ihmiset sairastavat paljon.
Itse siirryin tekemään sijaisuuksia päiväkotiin toimistohommista. On ainakin ruokarauha ja päiväunien aika, jolloin saa hetken huokaista. Pihalla olo lasten kanssa on luvusta vuosien sisällä istumisen jälkeen. Mutta siihen pihalla seusovien hoitajien turinakerhoon en kuulu enkä halua kuulua. Työ on mielekkäänpää ja lapset tykkäävät, kun on heidän kanssaan. Jos joukossa on levottomia, niin ryhmäjako on toiminut hyvin. Itse olen sitä mieltä, että päiväkotiryhmiä pitää pienentää, saada tiloja lisää ja niihin hoitajia ja lisäksi lisätä perhepäivähoitoa. Kun ryhmät ovat pienempiä, niin paremmin hoitajatkin jaksavat. Toimistoalan palkkauksen jälkeen lastenhoitajan palkka on hyvä, niin hyvää palkkaa en ole toimistohommista saanut, vaikka kiire on ollut jatkuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Eniten vaka alalla inhottaa hel***tin inhottavat työ'kaverit'.
Samaa mieltä. Miksi naiset ovat niin rasittavia ja ilkeitä toisia kohtaan. Jatkuvaa valitusta asiasta kuin asiasta ja sitä juoruilua riittää, silloin ei kiire näytä olevan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä eräs varhaiskasvatuksen ope uupumisen partaalla. Aion jättää rakkaan työn, ihanat lapset ja vanhemmat ja hyvät työkaverit. En enää jaksa taistella jatkuvaa liikettä ja resurssipulaa vastaan.
Ei ole helppoa muuallakaan, kiirettä on ja ihmiset sairastavat paljon.
Itse siirryin tekemään sijaisuuksia päiväkotiin toimistohommista. On ainakin ruokarauha ja päiväunien aika, jolloin saa hetken huokaista. Pihalla olo lasten kanssa on luvusta vuosien sisällä istumisen jälkeen. Mutta siihen pihalla seusovien hoitajien turinakerhoon en kuulu enkä halua kuulua. Työ on mielekkäänpää ja lapset tykkäävät, kun on heidän kanssaan. Jos joukossa on levottomia, niin ryhmäjako on toiminut hyvin. Itse olen sitä mieltä, että päiväkotiryhmiä pitää pienentää, saada tiloja lisää ja niihin hoitajia ja lisäksi lisätä perhepäivähoitoa. Kun ryhmät ovat pienempiä, niin paremmin hoitajatkin jaksavat. Toimistoalan palkkauksen jälkeen lastenhoitajan palkka on hyvä, niin hyvää palkkaa en ole toimistohommista saanut, vaikka kiire on ollut jatkuvaa.
Ruokarauha? Mikä se on? T. Vo