Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19695)

Vierailija
11621/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, miten kaupungeissa päiväkotien hankinnat menevät? Onko yksiköillä yhteinen raha, joka jaetaan yksikköön kuuluvien talojen kesken vai, saako jokainen talo koosta huolimatta saman summan hankintoihin?

Vierailija
11622/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kanssa osa lapsista tosi pahoja suustaan, haukkuivat ihan laidasta laitaan muut lapset ja aikuiset, l*ski p*ska, jne. Voi vaan miettiä kotona sit puhutaan. 3 lasta koko 40 lapsen laumasta jonka kanssa töitä tein, sanoa itsestään "kiitos". Käskevöt koko ajan, anna minulle tui, lue! Pane mulle kengät, ja se äänensävy! Siis että millanen pikkudiktaattori se lapsi saa olla kotona, vai onko se niin alistettuna samanlailla puhuvan vanhemman toimesta? Kaikki hakkaa kaikkia isot pieniä, toisiaan, aikuisia. Mäkin raskaana ja joka päivä joku löi tai potki mahaan. Ihan hirveetä. Muutama lapsi alkoi monien selittämisien jälkeen aina sanoa että sulla on vauva mahassa, pitää olla varovainen. Se antoi sentään jotain toivoa. Mut kauheen huonosti käyttäytyviä, ja tosi isoilla lapsilla vaipat. Meillä kaksvuotinen eskarikokeilu, eli vanhimmat sisarusryhmissä on 4v, ja niistä valtaosa vaipoissa.

Mikä tää juttu on, että nelivuotiaat kulkee yhä vaipoissa?! Onko syy se, että liian pienenä (9kk-1v) aloittaneet isossa päiväkotiryhmässä pitkiä päiviä (9-10h), lomat minimissä ja jo valmiiksi ylikierroksilla, sit vanhemmat vaatii etteivät saa edes nukkua päikyssä kuin nax 30min.... niiden perusturvallisuudebtunne jotenki järkkynyt, hirveet kierrokset ja stressiä päällä kokoajan, etteivät opi edes tunnistamaan pissa/kakkahätäänsä?!

Vai onko autismin kirjon lapsista kyse?

Oma esikoinen oli karvaa vaille 3v, kun päästiin vaipoista eroon , ja mielestäni se oli huolestuttavan myöhään... No, kaks nuorempaa lasta oli päiväkuivia jo 1,5v iässä, tää esikoinen sittemmin paljastui lievästi autistiseksi adhd:ksi.... mutta muistan yhä sen huolen mikä itselläni oli, kun satoja tunteja käytetty kuivaksi oppimiseen, eikä vaan opi! Nykyvanhemnat joilla 4veet vaipoissa, pitää asiaa ihan normaalina???!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
11623/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin sivarissa ysärillä ja jäin töihin pariksi vuodeksi.

Maailman rennoin, hauskin ja miellyttävin työpaikka. Suurin ongelma on saikuttaminen ja siitä johtuvat ongelmat, sekä passiivisaggressiivinen, toksinen työilmapiiri tietyillä työntekijöillä.

Mukelot ja vanhemmat olivat oikein mainiota, eikä johtajassakaan ollut mitään vikaa.

Helppoa, miellyttävää työtä, jossa saa joka päivä nauraa, olla ulkona ja pitää hauskaa.

Vierailija
11624/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö kukaan, miten kaupungeissa päiväkotien hankinnat menevät? Onko yksiköillä yhteinen raha, joka jaetaan yksikköön kuuluvien talojen kesken vai, saako jokainen talo koosta huolimatta saman summan hankintoihin?

Ainakin omalla työpaikallani budjetti määräytyy lasten lukumäärän mukaan ja käsittääkseni myös eskariryhmän budjetti on isompi kuin vaka-ikäisten ryhmällä.

Vierailija
11625/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikä tää juttu on, että nelivuotiaat kulkee yhä vaipoissa?! Onko syy se, että liian pienenä (9kk-1v) aloittaneet isossa päiväkotiryhmässä pitkiä päiviä (9-10h), lomat minimissä ja jo valmiiksi ylikierroksilla, sit vanhemmat vaatii etteivät saa edes nukkua päikyssä kuin nax 30min.... niiden perusturvallisuudebtunne jotenki järkkynyt, hirveet kierrokset ja stressiä päällä kokoajan, etteivät opi edes tunnistamaan pissa/kakkahätäänsä?!

Vai onko autismin kirjon lapsista kyse?

Oma esikoinen oli karvaa vaille 3v, kun päästiin vaipoista eroon , ja mielestäni se oli huolestuttavan myöhään... No, kaks nuorempaa lasta oli päiväkuivia jo 1,5v iässä, tää esikoinen sittemmin paljastui lievästi autistiseksi adhd:ksi.... mutta muistan yhä sen huolen mikä itselläni oli, kun satoja tunteja käytetty kuivaksi oppimiseen, eikä vaan opi! Nykyvanhemnat joilla 4veet vaipoissa, pitää asiaa ihan normaalina???!

Meillä autisti oppi kuivaksi ollessaan kaksi ja puoli. Yövaippa oli aina myös kuiva kuivaksi oppimisen jälkeen. Aloitti päiväkodissa ollessaan 13 kk ja eka vuoden teki pitkää päivää. Kuivaksi oppi kun opetettiin kotona. Tarhalla ei potatettu.

Nyt autisti on jo 19.

Vierailija
11626/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailman rennoin, hauskin ja miellyttävin työpaikka. Suurin ongelma on saikuttaminen ja siitä johtuvat ongelmat, sekä passiivisaggressiivinen, toksinen työilmapiiri tietyillä työntekijöillä.

Mukelot ja vanhemmat olivat oikein mainiota, eikä johtajassakaan ollut mitään vikaa.

Helppoa, miellyttävää työtä, jossa saa joka päivä nauraa, olla ulkona ja pitää hauskaa.

Kai se työ sivarille/epäpätevälle kesähessulle oli helppoa ja rentoa. Senkun istui joukon jatkona pöytään, ei ollut mitään vastuuta.

Vierailija
11627/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etkä ollut vastuussa mistään.

Vierailija
11628/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usein on niin että kaikkein vaativampia asiakkaita ovat vanhemmat, joilla itsellä ei ole elämänhallintataitoja. Pakka sekaisin olevia reppanoita. Ei töitä eikä koulutusta.

Vierailija
11629/19695 |
26.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Usein on niin että kaikkein vaativampia asiakkaita ovat vanhemmat, joilla itsellä ei ole elämänhallintataitoja. Pakka sekaisin olevia reppanoita. Ei töitä eikä koulutusta.

Tämä on just näin. Allekirjoitan täysin.

Vierailija
11630/19695 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihanko sinä tosissasi vertaat jotain 90-luvun aikaa tähän nykyiseen 2020-luvun päiväkoti maailmaan?!!

Et ihan vähän typerä/tietämätön ole😱

Ja PS, ei pahalla, mutta sinulla sivarina ja sen jälkeen alalle kouluttautumattomana miehenä olit vähän niinkuin itsekin siellä "leikkimässä", ilman kummempaa vastuuta tms mistään joten mikäs siinä oli päivät pitkät leikkiessä ja öllöttäessä, et muusta tiennyt eikä sinulta varmasti muuta odotettukaan/vaadittukaan.

Mutta että 90-luvulla, ja sillä kompetenssilla NYT 30v myöhemmin kommentoit🤣😭

Vierailija
11631/19695 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä ne vaatii? Ehkä asenteenne takia hoidatte huonommin heidän lapsiaan, eivätkä he olekaan niin tolloja etteivät huomaisi.

Vierailija
11632/19695 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis niistä 4v vaippasista mitä meillä oli, oli selkeästi syvästi kehitysvammaisia kaksi (toisella autisminkirjon ongelma ja toisella muusta kehityshäiriöstä johtuva), ja loput sellaisia että en ainakaan itse menisi diagnosoimaan autismia tai muuta poikkeavuutta näin lyhyen tarkastelun perusteella, olin siis lyhyen määräaikaisuuden ja resurssoituna kahteen sisarusryhmään, vain muutama kk soppari. Jos otetaan esimerkiksi ryhmä A, lapsia 17, 10KK-4V lapsista kyse, tässä paljon alle 2v lapsia. 4 lasta koko ryhmästä ilman vaippoja. Ryhmä b, sama kokoluokka ja ikäjakauma, mutta alle 2v vain 3 kpl, koko ryhmästä ilman vaippoja 3kpl. Miettikää paljonko työpäivästä menee vaipanvaihtoihin ja sillä ajalla se toisen pienryhmän kasvattaja vahtii sen sun pienryhmän kun oot pesemässä pyllyä. Ja koko ajan on jollain kakka. Ja inhottavan usein lapsia hoidossa jotka ripuloi useamman kerran päivässä. Nää samat lapset kärsii jatkuvasta nuhakierteestä, kun jatkuvasti tuodaan silminnähden sairaita lapsia hoitoon. Itellä oli ton työpätkän aikana 3 nuhaa, joista yksi oli korona, ihan käsittämätön tahti olla sairaana.

Vierailija
11633/19695 |
27.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites lomanne menevät tänävuonna?

Vierailija
11634/19695 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites lomanne menevät tänävuonna?

Sain sen mitä toivoinkin eli 6vkoa juhannuksesta ->.

Vierailija
11635/19695 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko sinä tosissasi vertaat jotain 90-luvun aikaa tähän nykyiseen 2020-luvun päiväkoti maailmaan?!!

Ja PS, ei pahalla, mutta sinulla sivarina ja sen jälkeen alalle kouluttautumattomana miehenä olit vähän niinkuin itsekin siellä "leikkimässä", ilman kummempaa vastuuta tms mistään joten mikäs siinä oli päivät pitkät leikkiessä ja öllöttäessä, et muusta tiennyt eikä sinulta varmasti muuta odotettukaan/vaadittukaan.

90-luvulla oli vielä päivähoito, eli varsinaiset työntekijätkin pitkälti vain öllöttelivät. Työ oli pitää lapset ehjinä vanhempien työpäivän ajan eikä kukaan edes maininnut varhaiskasvatusta.

Vierailija
11636/19695 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

90-luvulla oli vielä päivähoito, eli varsinaiset työntekijätkin pitkälti vain öllöttelivät. Työ oli pitää lapset ehjinä vanhempien työpäivän ajan eikä kukaan edes maininnut varhaiskasvatusta.

Ja oli laitosapulaisetkin. 👍

Sittemmin koulutettiin lähihoitajiksi/vaihtoivat alaa.

Vierailija
11637/19695 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli kanssa osa lapsista tosi pahoja suustaan, haukkuivat ihan laidasta laitaan muut lapset ja aikuiset, l*ski p*ska, jne. Voi vaan miettiä kotona sit puhutaan. 3 lasta koko 40 lapsen laumasta jonka kanssa töitä tein, sanoa itsestään "kiitos". Käskevöt koko ajan, anna minulle tui, lue! Pane mulle kengät, ja se äänensävy! Siis että millanen pikkudiktaattori se lapsi saa olla kotona, vai onko se niin alistettuna samanlailla puhuvan vanhemman toimesta? Kaikki hakkaa kaikkia isot pieniä, toisiaan, aikuisia. Mäkin raskaana ja joka päivä joku löi tai potki mahaan. Ihan hirveetä. Muutama lapsi alkoi monien selittämisien jälkeen aina sanoa että sulla on vauva mahassa, pitää olla varovainen. Se antoi sentään jotain toivoa. Mut kauheen huonosti käyttäytyviä, ja tosi isoilla lapsilla vaipat. Meillä kaksvuotinen eskarikokeilu, eli vanhimmat sisarusryhmissä on 4v, ja niistä valtaosa vaipoissa.

Miten voi olla mahdollista että lapset oppivat hakkaamaan? Käsittääkseni ohje on tehdä lasu kaikista niistä perheistä missä vielä käytetään ruumiillista kuritusta.

Vierailija
11638/19695 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Meillä oli kanssa osa lapsista tosi pahoja suustaan, haukkuivat ihan laidasta laitaan muut lapset ja aikuiset, l*ski p*ska, jne. Voi vaan miettiä kotona sit puhutaan. 3 lasta koko 40 lapsen laumasta jonka kanssa töitä tein, sanoa itsestään "kiitos". Käskevöt koko ajan, anna minulle tui, lue! Pane mulle kengät, ja se äänensävy! Siis että millanen pikkudiktaattori se lapsi saa olla kotona, vai onko se niin alistettuna samanlailla puhuvan vanhemman toimesta? Kaikki hakkaa kaikkia isot pieniä, toisiaan, aikuisia. Mäkin raskaana ja joka päivä joku löi tai potki mahaan. Ihan hirveetä. Muutama lapsi alkoi monien selittämisien jälkeen aina sanoa että sulla on vauva mahassa, pitää olla varovainen. Se antoi sentään jotain toivoa. Mut kauheen huonosti käyttäytyviä, ja tosi isoilla lapsilla vaipat. Meillä kaksvuotinen eskarikokeilu, eli vanhimmat sisarusryhmissä on 4v, ja niistä valtaosa vaipoissa.[/quote]

Miten voi olla mahdollista että lapset oppivat hakkaamaan? Käsittääkseni ohje on tehdä lasu kaikista niistä perheistä missä vielä käytetään ruumiillista kuritusta."

-

Mistä lapsi oppii tuon alatyylisen kielenkäytön jolla kommunikoi päiväkodissa?

Yksi huutaa pahimmillaan vettupersettä ja 18 imitoi kuorossa.

Vierailija
11639/19695 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

" Meillä oli kanssa osa lapsista tosi pahoja suustaan, haukkuivat ihan laidasta laitaan muut lapset ja aikuiset, l*ski p*ska, jne. Voi vaan miettiä kotona sit puhutaan. 3 lasta koko 40 lapsen laumasta jonka kanssa töitä tein, sanoa itsestään "kiitos". Käskevöt koko ajan, anna minulle tui, lue! Pane mulle kengät, ja se äänensävy! Siis että millanen pikkudiktaattori se lapsi saa olla kotona, vai onko se niin alistettuna samanlailla puhuvan vanhemman toimesta? Kaikki hakkaa kaikkia isot pieniä, toisiaan, aikuisia. Mäkin raskaana ja joka päivä joku löi tai potki mahaan. Ihan hirveetä. Muutama lapsi alkoi monien selittämisien jälkeen aina sanoa että sulla on vauva mahassa, pitää olla varovainen. Se antoi sentään jotain toivoa. Mut kauheen huonosti käyttäytyviä, ja tosi isoilla lapsilla vaipat. Meillä kaksvuotinen eskarikokeilu, eli vanhimmat sisarusryhmissä on 4v, ja niistä valtaosa vaipoissa.

Miten voi olla mahdollista että lapset oppivat hakkaamaan? Käsittääkseni ohje on tehdä lasu kaikista niistä perheistä missä vielä käytetään ruumiillista kuritusta."

-

Mistä lapsi oppii tuon alatyylisen kielenkäytön jolla kommunikoi päiväkodissa?

Yksi huutaa pahimmillaan vettupersettä ja 18 imitoi kuorossa.

Tuokaa toki lapsosenne virikehoitoon ylibuukattuihin ja aliresurssoituihin päiväkotiin - kielikylpy on taattu! Kielitaidottomat sijaiset eivät puutu kielenkäyttöön kun eivät edes tiedä mitä esim pillupää tai vaippaperse tarkoittaa.

Vierailija
11640/19695 |
28.05.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ajattelehan, vaikka sä kasvattaisit lapsesi oikein ja hyvin, sä tuot sen vaikka 1v-2v muksun päiväkotiin ja se imee kuin sieni itseensä sen ryhmän tavat. Pahimillaan yksi vituixi kasvatettu nelivuotias traumatisoi ja terrorisoi koko loppuryhmän samaan killer monkey moodiin missä se itse on. Vai luuletko että ne pienemmät siellä vaan katsoo vierestä kun toisella tulee turpaan ja saavat itse jatkuvasti pataan ja ylevästi toteavat pienissä aivoissaan että minä en tee noin. Tietenkin ne oppii lyömään takasin, tönimään, repimään kädestä. Haukkumaan, mitä muuta ne voi tehdä selvitäkseen järjissään tällaisessa ympäristössä? Mä opetan omilleni että väkivalta on aina väärin (se joka aloittaa väkivaltaisen toiminnan) MUTTA itsepuolustus on aina oikein, aina.

Joskus yli 10v sitten sain palautetta tarhasta että oma 2v oli purrut 4v lasta, joka oli kaksin käsin kuristanut mun lasta. Totesin että tässä tilanteessa en näe lapseni tehneen mitään väärää, jos se ylttää purra käsivartta jonka toinen pää on sen kurkun ympärillä niin musta se osoittaa että lapsella on normaali itsesuojeluvaisto, että olisiko sen vaan pitänyt odottaa että happi loppuu tai joku aikuinen huomaa? Ei ne aikuiset ehdi nähdä kaikkea, ja joskus tietoisesti ignooraavat. Oma poika kivitettiin ja suljettiin eskarissa ulkovarastoon viiden lapsen toimesta eikä yksikään aikuinen nähnyt, itse näin, kun tulin just sopivasti lasta hakemaan. Nyt kun olen myöhemmin tehny töitä itsekkin päiväkodissa uskon että ne tapaukset jotka munkin tietoon tuli omiin lapsiin kohdistuen oli varmasti vain jäävuoren huippu.

Törkeää väkivaltaa saa lapset tehdä ja silti kun työkaverit niitä päivän päätteeksi luovuttaa vanhemmille, ei sanota muuta kuin "ihan hyvä, normaali päivä" vaikka olisi potkittu toista lasta päähän niin että se tippuu kiipeilytelineen ylätasanteelta. Mä aina sanoin että nyt on ollut sellainen päivä että teidän Petteri on lyönyt, potkinut, sylkenyt, haukkunut jne. Ei musta tuntunut yhtään pahalta sanoa että ihan hirveetä on ollut. Työkaverit sanoi että kun pitäisi se palaute aina pitää positiivisena. Ai niinku "tosi tarkasti Petteri tänään heitti kivillä noita meidän keinussa istuvia yksivuotiaita ja hirmu hyvin jaksoi keskittyä siihen". Kaiken huippu oli kun yks työkaveri sanoi ettei enää saisi sanoa lapsille "ei" kun se ei ole positiivista kasvatusta. Siis mä en ole alalle opiskellut,vaan mut palkattiin varmaan just kun ei ketään pätevää saa, mutta en tiiä mitä täteille opetetaan koulussa että ne voi ittensä kanssa elää kun se arki on tuommosta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän yhdeksän