Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Taas on sen sortin alimiehitys että oikeen hirvittää. Kaksi epäpätevää sijaista pitää ryhmää kasassa koko päivän, useampi erityisen tuen tarpeen lapsi seassa, muiden töiden etsiminen aktiivisesti käynnissä. Sikäli harmi, koska pidän näistä lapsista todella paljon ja jos suurimmat ongelmat korjattaisiin, niin tää olis maailman ihaninta työtä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin sivarissa ysärillä ja jäin töihin pariksi vuodeksi.
Maailman rennoin, hauskin ja miellyttävin työpaikka. Suurin ongelma on saikuttaminen ja siitä johtuvat ongelmat, sekä passiivisaggressiivinen, toksinen työilmapiiri tietyillä työntekijöillä.
Mukelot ja vanhemmat olivat oikein mainiota, eikä johtajassakaan ollut mitään vikaa.
Helppoa, miellyttävää työtä, jossa saa joka päivä nauraa, olla ulkona ja pitää hauskaa.
Ihanko sinä tosissasi vertaat jotain 90-luvun aikaa tähän nykyiseen 2020-luvun päiväkoti maailmaan?!!
Et ihan vähän typerä/tietämätön ole😱
Ja PS, ei pahalla, mutta sinulla sivarina ja sen jälkeen alalle kouluttautumattomana miehenä olit vähän niinkuin itsekin siellä "leikkimässä", ilman kummempaa vastuuta tms mistään joten mikäs siinä oli päivät pitkät leikkiessä ja öllöttäessä, et muusta tiennyt eikä sinulta varmasti muuta odotettukaan/vaadittukaan.
Mutta että 90-luvulla, ja sillä kompetenssilla NYT 30v myöhemmin kommentoit🤣😭90-luvulla oli vielä päivähoito, eli varsinaiset työntekijätkin pitkälti vain öllöttelivät. Työ oli pitää lapset ehjinä vanhempien työpäivän ajan eikä kukaan edes maininnut varhaiskasvatusta.
Ja noiden lasten myöhemmät oppimistulokset olivatkin huippuluokkaa. Öllöttely takaisin päiväkoteihin!
Itsellesi ei kelpaa varhaiskasvatuksen ammattilaisen rooli vaan haluaisit olla vanhan ajan tarhatäti?
Kuka haluaa larpata jotain roolia? Teeskennellä kasvattavansa, vaikka ehtii hätäisesti perushoidon ja väliin menon väkivalta/tapaturmajutuissa?
Tietäen, että nykytapa aiheuttaa osaltaan ongelmia kouluissa, oppimisessa, mielenterveyshaasteissa, katuväkivallassa?
Tarhantätejä ja kasvatustaan voidaan muistaa lämmöllä, vaihtuvia vaka-ammattilaisia ei ehkä. Tulokset merkitsee ,ei juhlapuheet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maailman rennoin, hauskin ja miellyttävin työpaikka. Suurin ongelma on saikuttaminen ja siitä johtuvat ongelmat, sekä passiivisaggressiivinen, toksinen työilmapiiri tietyillä työntekijöillä.
Mukelot ja vanhemmat olivat oikein mainiota, eikä johtajassakaan ollut mitään vikaa.
Helppoa, miellyttävää työtä, jossa saa joka päivä nauraa, olla ulkona ja pitää hauskaa.
Ihanko sinä tosissasi vertaat jotain 90-luvun aikaa tähän nykyiseen 2020-luvun päiväkoti maailmaan?!!
Ja PS, ei pahalla, mutta sinulla sivarina ja sen jälkeen alalle kouluttautumattomana miehenä olit vähän niinkuin itsekin siellä "leikkimässä", ilman kummempaa vastuuta tms mistään joten mikäs siinä oli päivät pitkät leikkiessä ja öllöttäessä, et muusta tiennyt eikä sinulta varmasti muuta odotettukaan/vaadittukaan.
Mutta että 90-luvulla, ja sillä kompetenssilla NYT 30v myöhemmin kommentoit🤣😭90-luvulla oli vielä päivähoito, eli varsinaiset työntekijätkin pitkälti vain öllöttelivät. Työ oli pitää lapset ehjinä vanhempien työpäivän ajan eikä kukaan edes maininnut varhaiskasvatusta.
Ja noiden lasten myöhemmät oppimistulokset olivatkin huippuluokkaa. Öllöttely takaisin päiväkoteihin!
Itsellesi ei kelpaa varhaiskasvatuksen ammattilaisen rooli vaan haluaisit olla vanhan ajan tarhatäti?
Kuka haluaa larpata jotain roolia? Teeskennellä kasvattavansa, vaikka ehtii hätäisesti perushoidon ja väliin menon väkivalta/tapaturmajutuissa?
Tietäen, että nykytapa aiheuttaa osaltaan ongelmia kouluissa, oppimisessa, mielenterveyshaasteissa, katuväkivallassa?Tarhantätejä ja kasvatustaan voidaan muistaa lämmöllä, vaihtuvia vaka-ammattilaisia ei ehkä. Tulokset merkitsee ,ei juhlapuheet.
Juuri näin. Eniten ehkä tässä kaikessa ihmetyttää vanhemmat, jotka eivät ole yhtään huolissaan, vaikka näissä syy-seuraus-suhteissa ei mielestäni ole mitään epäselvää. Sen sijaan että he hoitaisivat lapsiaan mahdollisimman pitkään kotona, ja yrittäisivät lyhentää hoitopäiviä/-viikkoja, niin he tuovat lapset hoitoon aikaisemmin, pitävät heitä mahdollisimman pitkään hoidossa ja lomaakin on max ne ajat kun päiväkoti on kiinni, vaikka jompi kumpi vanhemmista olisi kotona.
Miten teillä, kuinka monet virikelapset jatkavat hoidossa ensi viikolla, vaikka kouluilla alkaa lomat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos sillä tulee tuloksia niin mikä ettei? Puistotätihän se ylivertaisin täti kyllä on jos pitäisi ammattia vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten teillä, kuinka monet virikelapset jatkavat hoidossa ensi viikolla, vaikka kouluilla alkaa lomat?
Tottakai suurin osa, ellei jopa kaikki ole.
Meillä on lapsia, joilla ei ole yhtään kesälomaa. Ovat koko kesän hoidossa. Pahimpia ovat ne kesähoitopaikat, jonne kootaan alueen lukuisista päiväkodeista lapsia ja työntekijöitä. Ne ovat usein ihan säilytyspaikkoja, joissa voi olla hyvinkin kaoottista.
Itse muistelen kauhulla, kun olin viikon, siis vain viikon yhdessä isossa talossa, jossa oli heinäkuussa lapsia 15 eri päiväkodista ja perhepäivähoitoryhmistä. Olivat laittaneet jokaiselle työpäivälleni iltavuoron. Ryhmässä ei ollut ketään itselleni entuudestaan tuttua lasta. Lapsia oli yli 20, 2-4-vuotiaita. Eräänä aamuna olin yksin 4 h. Pyysin apua ja loppupäiväksi sitä nihkeästi annettiin. Sitä ennen olin taiteillut yksinäni.
Vanhemmat selittävät esim niin, että ovat uudessa työssä, ei ole vielä lomia kertynyt. Olisiko mahdotonta ottaa vaikka viikko palkatonta, jotta voisi viettää edes sen ajan oman lapsensa kanssa kesästä nauttien? Osa ei vaan jaksa/viitsi omia lapsiaan..
Itse järjestin työni siten, että sain olla koko kesä- ja heinäkuun lasteni kanssa, kun he olivat pieniä. Tein määräaikaisia töitä, jotka loppuivat sopivasti toukokuun lopussa. Kesä ansiosidonnaisella.
".... olin viikon, siis vain viikon yhdessä isossa talossa, jossa oli heinäkuussa lapsia 15 eri päiväkodista ja perhepäivähoitoryhmistä.
Olivat laittaneet jokaiselle työpäivälleni iltavuoron.
Ryhmässä ei ollut ketään itselleni entuudestaan tuttua lasta.
Lapsia oli yli 20, 2 - 4- vuotiaita.
Eräänä aamuna olin yksin 4h. Pyysin apua ja loppupäiväksi sitä nihkeästi annettiin.
Sitä ennen olin taiteillut yksinäni."
Nyt jukolauta, oikeasti!!!!!!! Haloo!!!
" Taas on sen sortin alimiehitys että oikeen hirvittää.
Kaksi epäpätevää sijaista pitää ryhmää kasassa koko päivän,
useampi erityisen tuen tarpeen lapsi seassa,
muiden töiden etsiminen aktiivisesti käynnissä. "
Siinä sitä laadukasta varhaiskasvatusta lapsille saamari soikoon !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni hoidattaa virikelapsiaan koko kesän. Koska voi. Ottaa viikonloppuihin keikkaa niin voi perustella (itselleen) koko kesän hoitotarvetta. Kätevää, päiväkoti hoitaa ma-pe ja la- su isä ja mummo. Hyvää kesää lapset!
Vierailija kirjoitti:
Meillä on lapsia, joilla ei ole yhtään kesälomaa. Ovat koko kesän hoidossa. Pahimpia ovat ne kesähoitopaikat, jonne kootaan alueen lukuisista päiväkodeista lapsia ja työntekijöitä. Ne ovat usein ihan säilytyspaikkoja, joissa voi olla hyvinkin kaoottista.
Itse muistelen kauhulla, kun olin viikon, siis vain viikon yhdessä isossa talossa, jossa oli heinäkuussa lapsia 15 eri päiväkodista ja perhepäivähoitoryhmistä. Olivat laittaneet jokaiselle työpäivälleni iltavuoron. Ryhmässä ei ollut ketään itselleni entuudestaan tuttua lasta. Lapsia oli yli 20, 2-4-vuotiaita. Eräänä aamuna olin yksin 4 h. Pyysin apua ja loppupäiväksi sitä nihkeästi annettiin. Sitä ennen olin taiteillut yksinäni.
Vanhemmat selittävät esim niin, että ovat uudessa työssä, ei ole vielä lomia kertynyt. Olisiko mahdotonta ottaa vaikka viikko palkatonta, jotta voisi viettää edes sen ajan oman lapsensa kanssa kesästä nauttien? Osa ei vaan jaksa/viitsi omia lapsiaan..
Itse järjestin työni siten, että sain olla koko kesä- ja heinäkuun lasteni kanssa, kun he olivat pieniä. Tein määräaikaisia töitä, jotka loppuivat sopivasti toukokuun lopussa. Kesä ansiosidonnaisella.
Kuka niiden lasten kanssa oli ennen kuin sinä tulit töihin?
Vierailija kirjoitti:
Tuollaiseen paikkaan vanhemmat sitten tuovat lapsiaan, ovatko osa jopa sellaisia jotka itse kotona mahdollisesti korkeintaan vauvan kanssa?! Aivan kammottavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siskoni hoidattaa virikelapsiaan koko kesän. Koska voi. Ottaa viikonloppuihin keikkaa niin voi perustella (itselleen) koko kesän hoitotarvetta. Kätevää, päiväkoti hoitaa ma-pe ja la- su isä ja mummo. Hyvää kesää lapset!
Eli ei tarvi olla ollenkaan omien lastensa kanssa. Kuinka kätevää tosiaan! Oletko kertonut hänelle, että lapset voi antaa myös kokonaan pois?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tämän voi perustella? Suurin osa virikelapsista on hoidossa myös kesäkuun? Ei ole mitään perusteita! Ymmärrän jos osa on, jos esim perheessä mt-ongelmia tai jokin kriisitilanne päällä. Mutta että käytännössä lähes kaikki ovat hoidossa keskellä kauneinta kesää? Koululaiset ovat kaikki lomalla ja nämä pienet ihmisen alut joutuvat tekemään pitkää päivää hoidossa, vaikka ei oikeasti olisi pakko? Ei vaan voi ymmärtää mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse otin myös viikonloppuihin keikkatöitä kun lapset oli pieniä, mutta sillä erotuksella että hoidon heitä viikot kotona. Tällöinhän hoitopaikalle ei ole tarvetta.
Miten tuntuu siltä, että nykyään lapset ovat isolle osalle vanhemmista enemmän taakka kuin ilon aihe? Elämän tarkoitus on saada niin paljon lapsivapaata aika kuin suinkin vaan on mahdollista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millä tämän voi perustella? Suurin osa virikelapsista on hoidossa myös kesäkuun? Ei ole mitään perusteita! Ymmärrän jos osa on, jos esim perheessä mt-ongelmia tai jokin kriisitilanne päällä. Mutta että käytännössä lähes kaikki ovat hoidossa keskellä kauneinta kesää? Koululaiset ovat kaikki lomalla ja nämä pienet ihmisen alut joutuvat tekemään pitkää päivää hoidossa, vaikka ei oikeasti olisi pakko? Ei vaan voi ymmärtää mitenkään.
Tähän pitäisi ehdottomasti saada joku rajoitus. Ihan hullunkurista, että monella työssäkäyvien vanhempien lapsella on pidempi kesäloma kuin sellaisella, jolla on toinen vanhempi koko ajan kotona. Ennen kesäkuut olivat aina rauhallista aikaa, ehti siivota kaappeja, valmistella seuraavaa kautta ja tehdä lasten kanssa kivoja retkiä, kun ryhmästä saattoi puoletkin lapsista jäädä lomalle kun koululaisten kesäloma alkaa. Nykyään virikelapsetkin ovat hoidossa kesäpäivystyksen alkuun asti ja varmaan toisivat sinnekin, jos se olisi mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
" usein lapsia hoidossa jotka ripuloi useamman kerran päivässä.
Nää samat lapset kärsii jatkuvasta nuhakierteestä, kun jatkuvasti tuodaan silminnähden sairaita lapsia hoitoon.
Itellä oli ton työpätkän aikana 3 nuhaa, joista yksi oli korona, ihan käsittämätön tahti olla sairaana."
Meillä on hoitajia jotka ovat melkein jatkuvasti sairaslomalla, koska juuri heidän ryhmässään on usein näitä puolikuntoisia lapsia, yskivät, ripuloivat,oksentavat ja nenä vuotaa.
Myös koronaa esiintynyt ja kaatanut hoitajia toipumaan.
Koronarajoitusten aikana jnolloin nollatoleranssi yskiville ja nuhaisille lapsille, sairauslomapoissaolot hävisivät dramaattisesti. Mitä tämä kertoo siitä, että kuinka paljon hoitajista välitetään?
Ei välitetä yhtään. Karusti olen joutunut kokemaan tämän työskennellessäni perhepäivähoitajana. Lukuisat kerrat ovat vanhemmat tuoneet erityisen tarttuvassa taudissa olevat lapset minulle hoitoon, vaikka siis koko muu lapsen perhe olisi ollut sairaslomalla samassa taudissa, niin pienin tuodaan sairaana minulle sitten ihan normaalisti hoitoon ja samalla tartuttamaan minut, perheeni ja muut hoitolapset. Ja tätä tapahtuu ihan toistuvasti, ja tosi vaikea estää, kun vanhemmat saattavat valehdella ihan pokkana päin naamaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän pitäisi ehdottomasti saada joku rajoitus. Ihan hullunkurista, että monella työssäkäyvien vanhempien lapsella on pidempi kesäloma kuin sellaisella, jolla on toinen vanhempi koko ajan kotona. Ennen kesäkuut olivat aina rauhallista aikaa, ehti siivota kaappeja, valmistella seuraavaa kautta ja tehdä lasten kanssa kivoja retkiä, kun ryhmästä saattoi puoletkin lapsista jäädä lomalle kun koululaisten kesäloma alkaa. Nykyään virikelapsetkin ovat hoidossa kesäpäivystyksen alkuun asti ja varmaan toisivat sinnekin, jos se olisi mahdollista.
Saman olen huomannut. Myös työssäkäyvän lapsen hoitopäivät saattavat olla lyhyempiä kuin ns virikelapsen.
Olen myös miettinyt, että jos heinäkuussakin olisi samanlainen mahdollisuus vanhempien tuoda lapsia hoitoon, niin toisivatko he silloinkin yhtä lailla? Vaikka siis itse olisivat molemmat vanhemmat lomalla? Tästäkin on kyllä kokemusta. Nykyään ei ole esim mitenkään poikkeuksellista että kun isä pitää lomaa vauvan syntymän jälkeen, esikoinen tuodaan ihan normaalisti kuitenkin hoitoon.
Varhaiskasvatus sellaisenaan on pelkkää kulissia.