Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19694)
Vierailija kirjoitti:
Miten suhtaudutte/jaksatte vanhempia, jotka keksimällä keksivät valitettavaa? Ihan joka asiasta tulee sanomista eikä mikään ole koskaan hyvin. Sitten henkilökunnan pitää vaan niellä kaikki "palaute" ja kiittää siitä, kun ollaan asiakaspalvelu työssä ja muistaa hyvä kasvatusyhteistyö..Huoh."
On onneksi näitäkin päiväkoteja jotka ovat ylpeitä osaamisestaan eivätkä lähde vanhempien kotkotuksiin mukaan miellyttämään, vaan laittavat selkeät rajat tyyliin: näin meidän päiväkodissa toimitaan.
Siellä ei vanhemmat eikä lapset sanele yhteisiä sääntöjä millä arjessa mennään.
Jos joku vanhempi alkaa vaatimaan esimerkiksi että hänen lapsensa saa nukkua tasan 15 minuuttia jonka jälkeen hänet on herätettävä ja häntä viihdyterttävä muussa tilassa muiden levätessä, hänelle kerrotaan asiallisesti että se käy jos vanhempi itse tulee herättämään ja viihdyttämään. Tämä on sellainen päiväkoti, missä lepäävät kaikki lapset lepohetkellä samassa tilassa ja ylimääräisiä aikuisia ei ole palkattu erityisherätyksiin saati yhden lapsen viihdyttämistä varten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" Kaikille varhaiskasvatusikäisten vanhemmille ei voida antaa lomaa heinäkuussa. Sijaisia aika vaikea saada myös esim. sairaaloihin tai pelkillä sijaisilla pitää niitä auki heinäkuussa. Osalla vanhemmista ei ole kertynyt lomaa edes sitä kahta viikkoa. Pitäisikö näiden vanhempien jäädä kotiin nostamaan toimeentulotukea ja lomailemaan lasten kanssa heinäkuussa? Jos joku tuo lapsensa hoitoon mielummin kuin on itse hänen kanssaan kotona, niin siihen varmaan on joku järkevä syy. Kovasti oltiin korona aikana huolissaan, jopa kouluikäisistä lapsista, jotka eivät ilmeisesti kotonaan saa riittävää huolenpitoa tai ravintoa."
Kaikki varhaiskasvatusikäisten lasten vanhemmat eivät voi olla töissä joka ikinen vuosi ilman ainoatakaan taukoa. Taukoa, jonka aivan hyvin voisivat viettää oman lapsensa kanssa tarjoten lapsellekin tauon hektisestä päiväkotiarjesta. Piste.
Onhan se ehkä vanhemmasta kivaa viettää aikaa lapsensa kanssa heinäkuussa mukavasti puistossa loikoillen. Ja siinä viereisen leikkipuiston aidan takana pikkusisko katselee hoidossa ollessaan. Ehkä oli sitten liikaa vaadittu suoda molemmille kesäloma. Säälitti hoitajana tuo tyttö."
Uusioperheen onnea ?
Ihan ydinperhe.
1. Onko kesäloma-aikasi selvinnyt?
2. Oliko teillä jo yksikössä kevätjuhlat ja miten meni?
Vierailija kirjoitti:
1.Ei.
2.Kevätjuhlat on ensi viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ea6c65b7-38d1-4ff0-993c-78507abdbaf3
Ei muuten varmasti voi olla ainoa päiväkoti "
Yhdelläkään ei ollut laissa määriteltyä kelpoisuutta.
Haistakaa jo kukkanen!
Tuolla juuri pilattiin lasten hyvä hoito! Unohdettiin lapset tyystin ja alettiin räätälöimään hienoja titteleitä ja raporttivasuopeja jotka ovat enemmän koulutuksissa sun muissa ryhmistä poissa kun lasten kanssa! Suunnittelemassa stana!
Samaan aikaan ryhmässä pärjäilemässä kielitaidoton sijainen ja joku randomhoitaja, ehkä opiskelijakin hyvässä lykyssä kun ihmeotus nimeltä opettaja on taas jossain "pedapalaverissa".
Keksittiin vaatia vaikka mitä keölpoisuuksia ilman että myönnettiin että nykyolosuhteisiin ei edes sijaisia saada enää tulemaan!
Avatkaa jo silmänne ja nostakaa pää pensaasta. Kysykää nilltä lapsiltanne millaista on olla joka päivä päiväkodissa - tasokkaassa varhaiskasvatuksessa- missä ei ole enää riittävästi kiinnostunutta henkilökuntaa tulemaan töihin isoon vastuuseen ihmisten lapsista hoitaen niitä ties missä kokoonpanossa!!!!!
Kyllä on avattu 30 lasta pyörii pienellä kerrostalon pihalla ja nämä ammatti kasvattajat seisovat tolpillaan.
Siinä ei näytä paljon virikkeitä olevan tarjolla 😩Missä päiväkodissa, varsinkin pääkaupunkiseudulla, toteutuu tuo 1/3 korkeakoulutettuja? Kyllä avilla riittäisi töitä....
ihan Keskiuusimaa alueella ja täytyykö aina olla korkeakoulu tutkinto? Riittäisikö välittävä ja huolehtiva aikuinen
Vaihdoin alaa ja olin ihan ihmeissäni kun kesälomat lyötiin lukkoon maaliskuun alussa. Ensimmäistä kertaa ikinä pääsin rauhassa suunnittelemaam ja varaamaan lomamatkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
" https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/ea6c65b7-38d1-4ff0-993c-78507abdbaf3
Ei muuten varmasti voi olla ainoa päiväkoti "
Yhdelläkään ei ollut laissa määriteltyä kelpoisuutta.
Haistakaa jo kukkanen!
Tuolla juuri pilattiin lasten hyvä hoito! Unohdettiin lapset tyystin ja alettiin räätälöimään hienoja titteleitä ja raporttivasuopeja jotka ovat enemmän koulutuksissa sun muissa ryhmistä poissa kun lasten kanssa! Suunnittelemassa stana!
Samaan aikaan ryhmässä pärjäilemässä kielitaidoton sijainen ja joku randomhoitaja, ehkä opiskelijakin hyvässä lykyssä kun ihmeotus nimeltä opettaja on taas jossain "pedapalaverissa".
Keksittiin vaatia vaikka mitä keölpoisuuksia ilman että myönnettiin että nykyolosuhteisiin ei edes sijaisia saada enää tulemaan!
Avatkaa jo silmänne ja nostakaa pää pensaasta. Kysykää nilltä lapsiltanne millaista on olla joka päivä päiväkodissa - tasokkaassa varhaiskasvatuksessa- missä ei ole enää riittävästi kiinnostunutta henkilökuntaa tulemaan töihin isoon vastuuseen ihmisten lapsista hoitaen niitä ties missä kokoonpanossa!!!!!
Kyllä on avattu 30 lasta pyörii pienellä kerrostalon pihalla ja nämä ammatti kasvattajat seisovat tolpillaan.
Siinä ei näytä paljon virikkeitä olevan tarjolla 😩Missä päiväkodissa, varsinkin pääkaupunkiseudulla, toteutuu tuo 1/3 korkeakoulutettuja? Kyllä avilla riittäisi töitä....
ihan Keskiuusimaa alueella ja täytyykö aina olla korkeakoulu tutkinto? Riittäisikö välittävä ja huolehtiva aikuinen
Lain mukaan täytyy olla, järjen mukaan riittäisi
Jännä kyllä että avi ei ole puuttunut kunnan varhaiskasvatuksen opettaja puutteeseen samalla vahvuudella kuin yksityiseen
Vierailija kirjoitti:
1. On
2. Oli eilen ja meni loistavasti, saatu paljon positiivista palautetta juhlista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2. Oliko teillä jo yksikössä kevätjuhlat ja miten meni?1. On
2. Oli eilen ja meni loistavasti, saatu paljon positiivista palautetta juhlista.
Näin just. Ammattilaiset hoitavat homman kotiin. Amatöörit ja valittajat keräävät vain valitusta osakseen.
Mulla oli toisiksi viimeinen työpäivä ennen lääkärin määräämää sairaslomaa sellainen, että olin iltapäivällä kaksi tuntia yksin ryhmässä. Paikalla 14 lasta joista 6 alle 2v. Ennenku saatiin eskarin puolelta mulle siirrettyä yksi hoitaja kaveriksi. Kummallakaan meistä ei ole alan koulusta vaan toinen on oppisopimuksella ja minä, noh en tässä yksilöi tarkemmin mutta tein open työtä eri nimikkeellä ilman minkän valtakunnan koulutusta tai pätevyyttä.
Oli niin monta läheltäpiti tilannetta. Ihan tuuria ettei sattunut kellekään pahemmin.
Eikö ole outoa ja pelottavaa että päiväkotilapset haistattelevat, lyövät aikuisia,toisia lapsia ja kiroilevat? Ja näissä on se tulevaisuus? Ei 90 eikä edes 2000 luvun alussa lapset käyttäytynyt niin rajusti kuin tämän sukupolven lapset.
Vierailija kirjoitti:
Vaikea uskoa resurssipulaan, kun eräät vakituiset hoitajat kohtelevat sijaisia huonosti. Mutta ei se mitään, tienaan rahat ja vaihdan toiseen paikkaan töihin.
Todella totta. Mutta ensi viikolla he saavat pärjätä ilman meitä kun kesäkuu alkaa! Varmaan onnellisia ovat kun emme ole enää heitä kiusaamassa, siunattu kesäloma.
Huono johtaminen on talossa ongelmana. Olen itse vain säännöllisesti talossa pyörivä sijainen ja teen silloin tällöin pidempiä jaksoja, ja jos pomo vaihdettaisiin osaavampaan niin moni ongelma ratkeaisi. Pomolla ei ole halua eikä uskallusta olla missään asiassa työntekijön puolella, vaatii koko ajan kaikkia joustamaan mutta auta armias jos työntekijän puolesta pitäisi twhdä jotain niin jousto loppuu siihen. Aina vain puhuu että kyllä hän tulee sitten ryhmään auttamaan jod on hätä, mutta koskaan ei ole näkynyt. Saattaa vilkaista ovenraosta ja huokata että "teillä näyttää menevön hyvin menen työhuoneeseen" kun minä epäpätevä sijainen olen epäpätevän lukiolaistytön kanssa kahdestaan 20 lapsen kanssa yrittämässä pitää korttitaloa pystyssä. Tai kun olen yksin 9 alle 2v:n kanssa ja uusi lapsi tulossa tutustumaan niin pomo toteaa että kyllä hän muuten tulisi auttamaan, mutta kun haluaa päästä kuuntelemaan yhtä keskustelua, joka ei liity häneen mitenkään, mutta hönestä olisi mielenkiintoista olla paikalla. Sitten vain hymuilee että kyllä sä pärjäät.
Vierailija kirjoitti:
Eikö ole outoa ja pelottavaa että päiväkotilapset haistattelevat, lyövät aikuisia,toisia lapsia ja kiroilevat? Ja näissä on se tulevaisuus? Ei 90 eikä edes 2000 luvun alussa lapset käyttäytynyt niin rajusti kuin tämän sukupolven lapset.
Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa. 5-vuotiaat noituvat v*ttua, lyövät muita sekä lapsia että aikuisia..Oon ihan loppu näiden kanssa. Ei mitään kunnioitusta muita kohtaan. Millainen hällä väliä kasvatus näillä on ollut kotona? Eikö vanhemmat opeta ottamaan muita huomioon tai perus käytöstapoja? Anna kun arvaan. Vapaa-aika menee naama kiinni ruuduissa ja arkena hyvä dumpata lapsi hoitoon, jota ei itsekään jaksa selvästi. Lasten kanssa pitäisi vanhempienkin jaksaa olla.
Tänään olen ollut sika, p*ska, tyhmä jne. Minua on yritetty lyödä, olen puuttunut muiden lasten lyömiseen. Aikuisen sanoilla ei ole mitään väliä. Järkyttävää menoa. Kyllä itseäni hävettäisi, jos oma lapsi käyttäytyisi aikuisia kohtaan noin.
Mitä te teette näille kiroilijoille, muiden lyöjille jne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin tulossa kirjoittamaan ihan samaa. 5-vuotiaat noituvat v*ttua, lyövät muita sekä lapsia että aikuisia..Oon ihan loppu näiden kanssa. Ei mitään kunnioitusta muita kohtaan. Millainen hällä väliä kasvatus näillä on ollut kotona? Eikö vanhemmat opeta ottamaan muita huomioon tai perus käytöstapoja? Anna kun arvaan. Vapaa-aika menee naama kiinni ruuduissa ja arkena hyvä dumpata lapsi hoitoon, jota ei itsekään jaksa selvästi. Lasten kanssa pitäisi vanhempienkin jaksaa olla.
Näiden lasten vanhemmat on niitä, jotka haukkuvat asiakaspalvelijoita, arvostelevat ja kiusaavat muita ihmisiä keskustelupalstoilla, vaativat hoitajilta ja opettajilta mahdottomia, valittavat kaikesta, koska koko maailma pyörii oman navan ympärillä. Mitä tällaisten ihmisen lapsiltakaan voi odottaa?
Meillä oli kanssa osa lapsista tosi pahoja suustaan, haukkuivat ihan laidasta laitaan muut lapset ja aikuiset, l*ski p*ska, jne. Voi vaan miettiä kotona sit puhutaan. 3 lasta koko 40 lapsen laumasta jonka kanssa töitä tein, sanoa itsestään "kiitos". Käskevöt koko ajan, anna minulle tui, lue! Pane mulle kengät, ja se äänensävy! Siis että millanen pikkudiktaattori se lapsi saa olla kotona, vai onko se niin alistettuna samanlailla puhuvan vanhemman toimesta? Kaikki hakkaa kaikkia isot pieniä, toisiaan, aikuisia. Mäkin raskaana ja joka päivä joku löi tai potki mahaan. Ihan hirveetä. Muutama lapsi alkoi monien selittämisien jälkeen aina sanoa että sulla on vauva mahassa, pitää olla varovainen. Se antoi sentään jotain toivoa. Mut kauheen huonosti käyttäytyviä, ja tosi isoilla lapsilla vaipat. Meillä kaksvuotinen eskarikokeilu, eli vanhimmat sisarusryhmissä on 4v, ja niistä valtaosa vaipoissa.
Miten suhtaudutte/jaksatte vanhempia, jotka keksimällä keksivät valitettavaa? Ihan joka asiasta tulee sanomista eikä mikään ole koskaan hyvin. Sitten henkilökunnan pitää vaan niellä kaikki "palaute" ja kiittää siitä, kun ollaan asiakaspalvelu työssä ja muistaa hyvä kasvatusyhteistyö..Huoh.