Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi
Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.
Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.
LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…
Kommentit (19695)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palkitsemishomma. Siis sanotaan lapselle vaikka, että nyt lähdetään ulos meneppäs pukemaan, lapsi juoksee käytävällä/hyppii sohvalla/kiipeää kaapissa, tästä seurauksena sanotaan lapselle, että "saat tarran jos puet", lapsi lopettaa riehumisen ja menee pukemaan ja saa tarran palkinnoksi.
Ihan kaikilta ihmisiltä, oli sitten vaka:ssa töissä tai kysyn, mitä lapsi tuolla kuviolla mielestänne oppii? Ja tämä ei valitettavasti ole mikään keksitty esimerkki vaan ihan päivittäin käytössä oleva pedagoginen palkitsemistilanne.
Ei sitä noin tehdäkään, kuten esität. Tuohan on pelkkää behavioristista soopaa.
No valitettavasti noin tehdään ja ihan omin silmin päivittäin sitä omalla työpaikalla katselen.
Kun rangaista ei saa niin pakko on yrittää palkitsemista.
Neuvolassakin tuo niksi on käytössä ja sitä opetetaan vanhemmille. Ortodoksinen tapa esittää asia riehujalle tosin on: "Pue vaatteet (kymmeneen laskiessa tms.) _ja sen jälkeen_ saat tarran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä palkitsemishomma. Siis sanotaan lapselle vaikka, että nyt lähdetään ulos meneppäs pukemaan, lapsi juoksee käytävällä/hyppii sohvalla/kiipeää kaapissa, tästä seurauksena sanotaan lapselle, että "saat tarran jos puet", lapsi lopettaa riehumisen ja menee pukemaan ja saa tarran palkinnoksi.
Ihan kaikilta ihmisiltä, oli sitten vaka:ssa töissä tai kysyn, mitä lapsi tuolla kuviolla mielestänne oppii? Ja tämä ei valitettavasti ole mikään keksitty esimerkki vaan ihan päivittäin käytössä oleva pedagoginen palkitsemistilanne.
No valitettavasti noin tehdään ja ihan omin silmin päivittäin sitä omalla työpaikalla katselen.
Tottakai saa rankaista ja se onkin tehokkaampaa kuin palkitseminen. Pitää vaan osata rankaista niin ettei tule sanomista. Onneksi usein ollaan yksin lapsiryhmässä, eikä kukaan näe mitä siellä touhuan.
Pitääkö tosiaan olla korkeakoulututkinto, jotta on pätevä opettamaan lapsille miten kynää käytetään, lukuja ja kirjaimia.
Meillä ekaluokkalainen opetti nämä pikkuveljelleen, joka oli päiväkodissa, mutta ei eskarissa vielä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tottakai saa rankaista ja se onkin tehokkaampaa kuin palkitseminen. Pitää vaan osata rankaista niin ettei tule sanomista. Onneksi usein ollaan yksin lapsiryhmässä, eikä kukaan näe mitä siellä touhuan.
Rangaista voi, mutta silloin pitää tosiaan huolehtia siitä, että asia ei päädy esimiesten tietoon. Päiväkodissa tämä on vaikeaa, kun silmiä ja korvia on niin paljon. Perhepäivähoidon puolella homma on helpompi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta palkisteminen pitäisi aloittaa jo ennen sitä riehumista, jos haluaa olla opettamatta lasta riehumaan, mutta minkäs sille mahtaa, kun valtaosa ihmisistä ei ymmärrä ajoituksesta hölkäsen pöläystä.
Tämä vain vahvistaa sen, että on heitetty ilmoille ideologia jota ihmiset eivät ymmärrä ja sitten aiheuttavat ties mitä vahinkoa opettamalla lapsille asioita joita ei ole tarkoitus opettaa.
Tarra-esimerkissa vieressä katsoo parhaimmillaan 20 muuta lasta, että ahaa, kun tuo lapsi riehui ja käyttäytyi huonosti, niin se sai aikuisen tarjoamaan tarraa siitä asiasta minä minä tein hienosti ja riehumatta enkä saanut mitään tarraa. Kuinkahan moni 20 lapsesta oppii, että kannattaa hänenkin riehua että saa palkan?
Sitten ihmetellään, että miksi lapset on kurittomia ja miksi tuo riehuminen on niin yleistä nykyään, no kai se nyt on, kun siitä palkitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, mutta palkisteminen pitäisi aloittaa jo ennen sitä riehumista, jos haluaa olla opettamatta lasta riehumaan, mutta minkäs sille mahtaa, kun valtaosa ihmisistä ei ymmärrä ajoituksesta hölkäsen pöläystä.
Tämä vain vahvistaa sen, että on heitetty ilmoille ideologia jota ihmiset eivät ymmärrä ja sitten aiheuttavat ties mitä vahinkoa opettamalla lapsille asioita joita ei ole tarkoitus opettaa.
Tarra-esimerkissa vieressä katsoo parhaimmillaan 20 muuta lasta, että ahaa, kun tuo lapsi riehui ja käyttäytyi huonosti, niin se sai aikuisen tarjoamaan tarraa siitä asiasta minä minä tein hienosti ja riehumatta enkä saanut mitään tarraa. Kuinkahan moni 20 lapsesta oppii, että kannattaa hänenkin riehua että saa palkan?
Sitten ihmetellään, että miksi lapset on kurittomia ja miksi tuo riehuminen on niin yleistä nykyään, no kai se nyt on, kun siitä palkitaan.
Se voi olla hankala ennustaa riehumisen alkamista ennakolta. Eli taas kerran päästään siihen, että varhaiskasvatuksen kasvatusmalli toimii vain tietyissä rajatuissa tapauksissa, koska tosielämä on arvaamatonta toisin kuin mitä teoriatieto on. Varhaiskasvatuslain kirjaus siitä, että varhaiskasvatus on tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa oli iso virhe. Ennen varhaiskasvatuslain aikaa näissä tilanteissa oli mahdollista käyttää myös kotikutoisia menetelmiä kuten riehujan ottamista rauhoittumaan syliin tai jäähylle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se voi olla hankala ennustaa riehumisen alkamista ennakolta. Eli taas kerran päästään siihen, että varhaiskasvatuksen kasvatusmalli toimii vain tietyissä rajatuissa tapauksissa, koska tosielämä on arvaamatonta toisin kuin mitä teoriatieto on. Varhaiskasvatuslain kirjaus siitä, että varhaiskasvatus on tutkittuun tietoon pohjautuvaa toimintaa oli iso virhe. Ennen varhaiskasvatuslain aikaa näissä tilanteissa oli mahdollista käyttää myös kotikutoisia menetelmiä kuten riehujan ottamista rauhoittumaan syliin tai jäähylle.
Kyllä, ennen sai käyttää ns. Intuitiota tilanteissa, tämä on sekä kokemuksen tuoma taito, että myös luontaisen sensitiivisyyden aikaansama asia, sitä vain jostain mikromerkeistä "tietää" miten missäkin tilanteessa tulee toimia ja esim. Onko lapsen raivo vaikkapa manipulointia vai onko se vain puhdasta tunteenpurkausta, näihin asioihin kun tulee vastata aivan eri tavalla ja ennen tämän vuoksi työ oli helppoa.
Nyt tätä omaa intuitiivista arviota ei voi käyttää kun pitää tarratella ja vääntää nehativisestakin positiivinen ja negatiivisen palautteen antaminen lapselle on lähestulkoon kiellettyä.
Miksi nämä päiväkodin johtajat ja varajohtajat kuvittelevat jotenkin järestään edustavansa työnantajaa ja pitävät ryhmässä olevia työntekijöitä jotenkin omana resurssinaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"On täysin absurdia, että koulutetut vanhemmat eivät usko todellisuutta,
vaan jotenkin kuvittelevat, että päiväkodeissa (juuri siellä omassa),
asiat olisivat jotenkin hyvin,
vaikka lapsi muuttuu apaattiseksi, stressaantuneeksi, itkuiseksi, etääntyneeksi ja keskittumiskyvyttömäksi.
Tottakai muuttuu.
Lukekaa mediaa ja uskokaa, siellä päiväkodeissa ei ole sellaista kuin oli silloin, kun äiti ja isi oli pieniä."
Totta!
Tätä minun on hyvin vaikea ymmärtää. Miten vanhemmat eivät halua nähdä todellisuutta vaikka se on täysin nähtävillä siinä heidän silmiensä edessä? Itse en ole päiväkodissa töissä, mutta olen ollut sielläkin ja nyt päättänyt hoitaa lapseni kotona niin pitkään kuin suinkin vaan on mahdollista.
Sen sijaan minun valintaani nämä vanhemmat avoimesti ja jopa huolestuneena ihmettelevät. Ai enkö ole laittanut vajaa 4-vuotiastani VIELÄKÄÄN päiväkotiin (ikäänkuin lapsi nyt kärsisi suunnattomasti vanhemman itsekkäästi valinnasta!) ? Miten voin edes jaksaa kunnolla hoitaa kotona useampaa lasta (juu toki vieras ihminen hoitaisi heidät paremmin ylisuuressa ryhmässä!)? Paljon hullumpaahan se mielestäni olisi viedä osa lapsista hoitoon ja itse olla yhden lapsen kanssa kotona, vaikka tiedän kyllä että tämä on nykyään normi. Vielä kun on ilmainen kerho useamman kerran viikossa melkein naapurissa, niin näe yhtään syytä sille miksi veisin yhtäkään lastani hoitoon, tai siis sinne varhaiskasvatukseen. Ei ne niin ihmeellisiä ole ne asiat, joita pienten kanssa siellä opetellaan ja harjoitellaan ettenkö minä lasten äiti osaisi lapsilleni niitä opettaa.
Siis kyllähän ne näkee, mutta mitä ne sille voi? Pakko niiden on töihin mennä, eikä se onnistu lapsi kainalossa, vaikka joku entinen ministeri sitä kovasti monta kertaa yrittikin saada läpi ja pari kertaa onnistuikin.
Vierailija kirjoitti:
Miksi nämä päiväkodin johtajat ja varajohtajat kuvittelevat jotenkin järestään edustavansa työnantajaa ja pitävät ryhmässä olevia työntekijöitä jotenkin omana resurssinaan?
Mitä tarkoitat tällä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat tällä?
Sitä mitä kirjoitin. Johtajat ovat rivityöntekijöitä siinä kuin muutkin, he eivät edusta työnantajaa sen enempää kuin pirkko lastenhoitajakaan.
Miten toimitte lasten kanssa, jotka ei kunnioita yhtään muita? Ei lapsia ei aikuisia. Aikuiset on tyhmiä, kakkoja, p*skoja. Aikuisia ei uskota jne tai väitetään vastaan. Itse olen sanonut, että noin ei puhuta ja jopa uhannut etteivät saa tulla vappujuhlaan, jos sama meno jatkuu, koska siellä pitää osata käyttäytyä. Varmaan tuokin niin väärin nyky varhaiskasvatuksessa, mutta on hämmästyttävän paljon noita lapsia nykyään ryhmissä.
Kuuleman mukaan yhä useampi lapsi päiväkodeissa jo 1 vuotiaina ja määrä vaan kasvaa, vanhemmat ulkoistaa kasvatuksen täysin ulkopuolisille,ihankuin yhteiskunta pakottaisi lisääntymään mutta kasvatus jätetään muille,omaa lasta ei jakseta/siedetä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kesälomakysely umpeutui. On se kyllä kumma, että kesän päivystysaikana hoidontarve on suurin nimenomaan näillä kotiäitien lapsilla, siis näillä joiden äiti on vauvan kanssa kotona. Ei yhden yhtä lomapäivää koko päivystyskuukauden aikana ja ihan sama mikä päiväkoti päivystää, sinne on se lapsi raahattava joka päivä klo 7.30-16.30. Muun perheen on mukava sitten viettää rantapäivää yhdessä ja hakea pieni piltti juuri kun päiväkoti sulkeutuu.
Jep. Nämä lapset käy niin sääliksi. Siellä ne kesäpäivystyksessä kuuntelee kateellisena, kun muut lapset puhuvat kesälomasuunitelmistaan.
Tänä keväänä minä olen sanonut suoraan näille vanhemmille, että lapsetkin tarvitsevat lomaa. Päiväkotipäivä on lapselle kuin aikuiselle työpäivä ja lapsi ansaitsee viettää kunnon kesäloman mikäli se on mahdollista. Uskallan sanoa nyt ihan suoraan, sillä minun työsopimukseni loppuu kesäkuun lopussa, enkä aio palata alalle enää koskaan. Olen myös sanonut suoraan sen, että kipeää lasta et tuo päiväkotiin vaan lapsen paikka on toipua kotona kunnolla terveeksi. Muutama vanhempi varmaan valittaa johtajalle, mutta ei kiinnosta. Min pidän näiden lasten puolia, joten en koe tekeväni väärin.
Et toimi väärin, vaan täysin oikein. Kaikkien pitäisi toimia juuri samalla tavalla. Miten yleensä johtajat suhtautuvat tuollaisiin valituksiin?
Kaikista raskainta työssä on huomata se, kuinka vanhemmat eivät välitä omasta lapsestaan.
Riippuu johtajasta. Meillä oli ennen ihana, kokenut lastentarhanopettaja johtajana joka oikeasti piti työntekijöiden puolia. Oli eräänkin kerran ihanasti mun tukena, kun ryhmääni sattui eräs todella vaikea äiti joka valitti ihan kaikesta ja soitteli yhtenään johtajalle. Toki johtaja tarttui oikeisiin epäkohtiin ja väärinkäytöksiin, mutta ymmärsi hyvin, milloin vanhempi valittaa ns. turhasta. Vanha johtaja jäi eläkkeelle ja uusi on kyllä sitä luokkaa, että levittäisi punaisen matonkin vanhempien eteen jos nämä sitä vaatisivat.
Minä taas olen niin vanha kettu, että minua ei kiinnostele jonkun johtajan mielipide minun työtavasta.
Aivan yksi hailee, mitä joku vanhempi mussuttaa pomolleni ja mitä pomo mussuttaa minulle. Niin kauan kun en tee laittomuuksia, on johtajan höpötykset kärpäsen surinaa korvissani.
Paksu nahka on kätevä, suosittelen.Mulla oli kerran tollainen paksunahkainen vanha kettu työkaverina, loistotyyppi. Se oli iso nainen, kuusissakymmenissä, roteva ja rehevä ja joka ikinen piltti nukkui päiväunet, siivosi leikkinsä jäljet paikoilleen, söi lautasensa tyhjäksi ja puki itse haalarinsa, kun tämä oli paikalla. Arki oli selkeää, reilua ja rullasi menemään ilman mitään vikinöitä ja väkerryksiä. Siellä oli tekemisen meininki ja turvallista olla.
Sitten se lähti eläkkeelle. Vuonna 2020. Arvatkaapa millaista on nyt? Tilalle tuli vastavalmistunut kandi, joka kimittää korkealla äänellä, liehuu milloin missäkin kuin huono balleriina ja kaikki on sekaisin, tyyppi on sairaslomalla suunnilleen 30% työajasta ja saa ihmeellisiä kilareita yhtäkkiä, kaikki on aina jonkun muun vika eikä lapset usko enää mitään. Sillä kestää surutta puoli tuntia pukea yksi ainoa 2-vuotias, joka pyörittää tätä opea 6-0. Suu käy taukoamatta ja naamalla on tekohymy niin että leukaluut on jo jumittunut yhteen asentoon, silmissä möllöttää tyhjyys tai kiukku. Lapset juoksee, hyppii, huutaa, lyö ja hilluu kirkuen ja tämä istuu siellä keskellä yhden ainoan taaperon kanssa sepustaen jostakin kestävän kehityksen ketusta, joka osaa viedä hiekanmurun oikeaan roskikseen...
Anna mun kaikki kestää, vielä kuukausi tätä ja sitten riitti.
Ja työskentelet samassa ryhmässä ja ryhmä on aivan sekaisin? Et vaikuta kovin kivalta työkaverilta. Et itsekään ole siis mitään saanut aikaan mutta haukut työkaveriasi vaan.
Vierailija kirjoitti:
Miten toimitte lasten kanssa, jotka ei kunnioita yhtään muita? Ei lapsia ei aikuisia. Aikuiset on tyhmiä, kakkoja, p*skoja. Aikuisia ei uskota jne tai väitetään vastaan. Itse olen sanonut, että noin ei puhuta ja jopa uhannut etteivät saa tulla vappujuhlaan, jos sama meno jatkuu, koska siellä pitää osata käyttäytyä. Varmaan tuokin niin väärin nyky varhaiskasvatuksessa, mutta on hämmästyttävän paljon noita lapsia nykyään ryhmissä.
Komppaan täysin! Lapset inttää jatkuvasti vastaan, haukkuvat niillä rumimmilla nimillä mitä ei uskoisi lapsen suusta kuulevan aikuisia,saattavatpa olla väkivaltaisia ja aggressiivisia ja näitä pitäisi muka vaan sietää ja lässytellä et noh noh äläs nyt! Lapsi joka potkii ja sylkee!
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö tosiaan olla korkeakoulututkinto, jotta on pätevä opettamaan lapsille miten kynää käytetään, lukuja ja kirjaimia.
Meillä ekaluokkalainen opetti nämä pikkuveljelleen, joka oli päiväkodissa, mutta ei eskarissa vielä.
Pitää olla siihen, että osaa seuloa sieltä erilaisia tuen tarpeita, dysleksiaa, adhd, lastensuojelun tarve, toimintaterapia, puheterapia jne jne. Nämä on hyvä hoitaa mahdollisimman varhaisessa vaiheessa, jotta koulu sujuu mutkattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Komppaan täysin! Lapset inttää jatkuvasti vastaan, haukkuvat niillä rumimmilla nimillä mitä ei uskoisi lapsen suusta kuulevan aikuisia,saattavatpa olla väkivaltaisia ja aggressiivisia ja näitä pitäisi muka vaan sietää ja lässytellä et noh noh äläs nyt! Lapsi joka potkii ja sylkee!
Lasten oikeudet ovat tärkeämpiä kuin mikään kuri. Ei lapselle voi mennä aiheuttamaan traumaa millään jäähyllä tai muulla kurituksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasten oikeudet ovat tärkeämpiä kuin mikään kuri. Ei lapselle voi mennä aiheuttamaan traumaa millään jäähyllä tai muulla kurituksella.
Jäähyä en kannata mutta kuria kyllä. Lapsella on oikeus myös oppia pärjäämään yhteiskunnassa jossa meillä on tietyt säännöt ja lait. Miten lapsi ikinä oppii toimimaan sääntöjen ja lakien mukaan, jos hän ei pienestä pitäen opi siihen malliin?
Meillä yhteiskunnassa rangaistaan lain rikkomisesta varoituksella, sakoilla tai jopa vankilatuomiolla. Työelämään ei ole pääsyä, jos et kunnioita esihenkilöitä ja toimi työyhteisön sääntöjen mukaan.
Nyt lapsilla ei tunnu olevan minkäänlaisia seuraamuksia teoistaan. Mitä luulette että käy, kun nämä kasvavat nuoriksi ja pitäisi oikeasti alkaa ottamaan vastuuta opiskelusta ja omasta elämästä? Onko näistä lapsista työelämään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jäähyä en kannata mutta kuria kyllä. Lapsella on oikeus myös oppia pärjäämään yhteiskunnassa jossa meillä on tietyt säännöt ja lait. Miten lapsi ikinä oppii toimimaan sääntöjen ja lakien mukaan, jos hän ei pienestä pitäen opi siihen malliin?
Meillä yhteiskunnassa rangaistaan lain rikkomisesta varoituksella, sakoilla tai jopa vankilatuomiolla. Työelämään ei ole pääsyä, jos et kunnioita esihenkilöitä ja toimi työyhteisön sääntöjen mukaan.
Nyt lapsilla ei tunnu olevan minkäänlaisia seuraamuksia teoistaan. Mitä luulette että käy, kun nämä kasvavat nuoriksi ja pitäisi oikeasti alkaa ottamaan vastuuta opiskelusta ja omasta elämästä? Onko näistä lapsista työelämään?
Mikä olisi lapsen sakko ja lapsen vankila? Vaihtoehdot ovat kovin vähissä. Luunapit, tukistukset ja piiskat on muutettu laittomiksi, erilaiset jäähyt ja arestit ovat ankarasti paheksuttuja, lapsen kiinnipitelyyn rangaistustarkoituksessa varhaiskasvatuslaki ei anna oikeutta toisin kuin päivähoitolaki antoi, nurkkaan ei saa laittaa seisomaan koska siitäkin kauhistutaan, herkkuruokaa lapselta ei voi kieltää koska ruualla ei nyt vaan saa rangaista. Ehkä lapselta voisi ottaa lelun pois rangaistuksena, mutta se ei oikein toimi muulloin kuin silloin, kun on vapaata leikkiä, ja silloinkin sen teho on aika huono monesti.