Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
8501/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia aterioita lensi äitien piittaamattomuuden takia roskiin Kotkan päiväkodeissa jouluna

Vanhemmat eivät ilmoittaneet lastensa poissaoloista, minkä takia aterioita oli varattu yli 2 500 ylimääräistä.

Lasten ilmoittamattomat poissaolot vaikuttavat myös päiväkotien työntekijöihin.

– Myös varhaiskasvatuksen henkilöstö haluaisi viettää lomaa joulun aikaan, mitä ei nyt voitu kaikille myöntää, Liukkonen kirjoittaa.

No kyllä Liukkonen saisi katsoa peiliin. Meillä tilataan ateriat viikkoa ennen, joulun aterioita ei tilata marraskuussa. Olisikohan kannattanut varmistaa eikä olettaa. Tämä on tyypillistä varhaiskasvatuksessa. Lomaakin voi myöntää ja sopia alaisten kanssa, että jos lapsia pois niin halukkaat saa jäädä vaikka nopealla aikataululla lomalle.  Ja miksi ateriat on laitettu roskiin eikä pakastettu myöhempään käyttöön tai myyty henkilökunnalle?

Meilläpäin ateriatilausta saa tarkentaa kymmenen arkipäivää aiemmin. Eli kun vanhemmat varaavat hoitoa eivätkä peru sitä, ruoka tulee oli syöjiä tai ei. Hävikkiruuan käytölle on todella paljon erilaisia säädöksiä, joten harvoin niitä pystyy pelastamaan

Lähes kaiken minkä voi olla laittamatta ryhmään tarjolle, voi pakastaa tai käyttää myöhemmin. Meillä ilmoitetaan myös päivittäin lukumäärä j ajos on yhtäkkiä paljon lapsia pois, ei ryhmiin laiteta ylimääräistä ruokaa mikä menisi sitten roskiin. Kotkassa kannattaa katsoa hiukan paremmin omia tapoja ja käytänteitä.

Vierailija
8502/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia aterioita lensi äitien piittaamattomuuden takia roskiin Kotkan päiväkodeissa jouluna

Vanhemmat eivät ilmoittaneet lastensa poissaoloista, minkä takia aterioita oli varattu yli 2 500 ylimääräistä.

Lasten ilmoittamattomat poissaolot vaikuttavat myös päiväkotien työntekijöihin.

– Myös varhaiskasvatuksen henkilöstö haluaisi viettää lomaa joulun aikaan, mitä ei nyt voitu kaikille myöntää, Liukkonen kirjoittaa.

No kyllä Liukkonen saisi katsoa peiliin. Meillä tilataan ateriat viikkoa ennen, joulun aterioita ei tilata marraskuussa. Olisikohan kannattanut varmistaa eikä olettaa. Tämä on tyypillistä varhaiskasvatuksessa. Lomaakin voi myöntää ja sopia alaisten kanssa, että jos lapsia pois niin halukkaat saa jäädä vaikka nopealla aikataululla lomalle.  Ja miksi ateriat on laitettu roskiin eikä pakastettu myöhempään käyttöön tai myyty henkilökunnalle?

Meilläpäin ateriatilausta saa tarkentaa kymmenen arkipäivää aiemmin. Eli kun vanhemmat varaavat hoitoa eivätkä peru sitä, ruoka tulee oli syöjiä tai ei. Hävikkiruuan käytölle on todella paljon erilaisia säädöksiä, joten harvoin niitä pystyy pelastamaan

Minä otan rasiaan ja vien kotiin. Sitten vasta kärry keittiöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8503/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko väsyt nukuttu pois vakalaiset? Heräsin just kahville, kurkku kipeä ja nokka vuotaa. Puolella tyhmästä myös nokka vuotanut eikä niitä pidetä kotona, vaikka kuinka mainitsee asiasta

Vierailija
8504/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko väsyt nukuttu pois vakalaiset? Heräsin just kahville, kurkku kipeä ja nokka vuotaa. Puolella tyhmästä myös nokka vuotanut eikä niitä pidetä kotona, vaikka kuinka mainitsee asiasta

Lukaise kommentti 8487 parin sivun takaa.

Vierailija
8505/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäis saada ne päiväkodin työntekijät (naiset) liikkeelle. Ne harvat miesjasvattajat ovat tutkitustikin aktiivisempia pihaulkoiluissa ja -peleissä.

Tää lumiukko-osasto olisi hyvä saada liikkumaan. Ehkä jollain hajupommilla tai pomon "hajaantukaa!"-käskyllä? On kauheaa katsoa sitä työntekijän kyrsiintynyttä ilmettä, kun hän on tunnin seisonut paikoillaan, ehkä aikuisen kanssa jutellen (juoruten), täysin ulkona lasten elämästä ja kokemusmaailmasta. Lapsille tällainen työntekijä puhuu vain huudellessaan pikkumaisia kieltojaan.

En lainkaa ihmettele, että tällainen "varhaiskasvatus" tuntuu raskaalta.

Vierailija
8506/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis kommenttti nro 8478

Vierailija
8507/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitäis saada ne päiväkodin työntekijät (naiset) liikkeelle. Ne harvat miesjasvattajat ovat tutkitustikin aktiivisempia pihaulkoiluissa ja -peleissä.

Tää lumiukko-osasto olisi hyvä saada liikkumaan. Ehkä jollain hajupommilla tai pomon "hajaantukaa!"-käskyllä? On kauheaa katsoa sitä työntekijän kyrsiintynyttä ilmettä, kun hän on tunnin seisonut paikoillaan, ehkä aikuisen kanssa jutellen (juoruten), täysin ulkona lasten elämästä ja kokemusmaailmasta. Lapsille tällainen työntekijä puhuu vain huudellessaan pikkumaisia kieltojaan.

Aina siinä kyljessä kiinni on joku niistä räkänokista, kuuntelemassa kaiken mitä puhutaan. Harvoin saa vain itsekseen seisoskella. Valitettavasti.

Vierailija
8508/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Johtajan huoneen ikkunasta kovassa kiireessä tarkkailtuna tämä.

Ps. en itse jaksanut edes niitä sisäaskareita lasten kanssa saati ulkonakin vielä hippaa ja hyppää.

Vierailija
8509/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

"...minua on töissä huoriteltu, syljetty päälle, raavittu ja jopa uhattu tappaa: iskeä veitsellä niin että valun kuiviin. Uhkaajana 5 v."

-

"Minua on tällä viikolla haukuttu, lyöty nyrkeillä, väännetty sormia, toinen lapsi sanoi, että sahaa minut moottorisahalla katki...Näihin alkaa jo tuttua vaikka samalla miettii, että mitä tällaisista lapsista tulee, jotka ei kunnioita toisia eikä aikuisten sanoilla ole mitään väliä tai tehoa..."

-

Tuokaa toki lapsianne virikehoitoon! Monipiuolista virikettä ja mallioppista jälkikasvullenne Suomalaisessa laadukkaassa varhaiskavatuksessa nyt tarjolla!

Vierailija
8510/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa että päivän - se ainoa - taukonne on viiden minuutin kahvitauko ja se kahvi nautitaan sitten mieluiten siellä omassa ryhmässä! Jos on sitä "luppoaikaa" niin tsop-tsop imuroitte eteistä, käytäviä tai pesette vessoja, siivooja kun ei nyt ole meille palkattu. 

Vierailija
8511/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen lapsia käytettiin kesken päivää puheterapeutilla/toimintaterapeutilla. Vanhemmat siis kuskasivat lapset kesken päivää, elleivät saaneet sovittua aikaa sellaiselle päivälle, jolloin olivat vapaalla, tai aamuun ennen töihin menoa/ iltapäivään töiden jälkeen.

Nykyään kaikki tapahtuu päiväkodissa. Toimintaterapeutti/puheterapeutti tulee päiväkodille, ettei vaan tarvitsisi vanhempien tikkua ristiin laittaa lastensa eteen. Varmaan käytäntö on siksi, koska muuten käynnit jäisivät välistä kokonaan.

Siinä sitä sitten ihmetellään turvonneissa ryhmissä ja ahtaissa tiloissa että mikähän vessa olisi vapaa lumi-leijonan puheterapeutille. Ei ole tiloja. Usein nämä terapeutit vielä motkottavat että tilat eivät sovellu heille, pitäisi olla äänieristystä, pehmeitä seiniä, riippukeinuja katosta tai jotain muuta yhtä absurdia. Kas kun ei alipaineistettuja huoneita. Onpa joku tilannetajuton terapeutti joskus yrittänyt ehdottaa että jospa oman ryhmän aikuinen olisi mukana tapaamiskerralla, kun Marjukka on niin kovin levoton.

Ja vaka joustaa. Minä en. En suostu enää hoitamaan yhdenkään lapsen puheterapiasessioita. Se kuuluu vanhemmille

Vierailija
8512/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa ihan helvetin tyhmä ketju.

Ei ihme että ala on kaaoksessa jos työntekijät on tätä tasoa.

Vierailija
8513/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistakaa että päivän - se ainoa - taukonne on viiden minuutin kahvitauko ja se kahvi nautitaan sitten mieluiten siellä omassa ryhmässä! Jos on sitä "luppoaikaa" niin tsop-tsop imuroitte eteistä, käytäviä tai pesette vessoja, siivooja kun ei nyt ole meille palkattu. 

Minä olen päivittäin vähintään puoli tuntia kahvilla.

Vierailija
8514/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsia käytettiin kesken päivää puheterapeutilla/toimintaterapeutilla. Vanhemmat siis kuskasivat lapset kesken päivää, elleivät saaneet sovittua aikaa sellaiselle päivälle, jolloin olivat vapaalla, tai aamuun ennen töihin menoa/ iltapäivään töiden jälkeen.

Nykyään kaikki tapahtuu päiväkodissa. Toimintaterapeutti/puheterapeutti tulee päiväkodille, ettei vaan tarvitsisi vanhempien tikkua ristiin laittaa lastensa eteen. Varmaan käytäntö on siksi, koska muuten käynnit jäisivät välistä kokonaan.

Siinä sitä sitten ihmetellään turvonneissa ryhmissä ja ahtaissa tiloissa että mikähän vessa olisi vapaa lumi-leijonan puheterapeutille. Ei ole tiloja. Usein nämä terapeutit vielä motkottavat että tilat eivät sovellu heille, pitäisi olla äänieristystä, pehmeitä seiniä, riippukeinuja katosta tai jotain muuta yhtä absurdia. Kas kun ei alipaineistettuja huoneita. Onpa joku tilannetajuton terapeutti joskus yrittänyt ehdottaa että jospa oman ryhmän aikuinen olisi mukana tapaamiskerralla, kun Marjukka on niin kovin levoton.

Ja vaka joustaa. Minä en. En suostu enää hoitamaan yhdenkään lapsen puheterapiasessioita. Se kuuluu vanhemmille

Ai, että vanhemmat eivät vie lapsiaan terapeuteille? En tiedä lähipiiristä ketään, jonka lasta olisi joku terapeutti/psykologi tms käynyt päiväkodilla tapaamassa. Vanhemmat ovat joutuneet ottamaan keskellä päivää tunteja vapaaksi töistä, joita sitten on paikkailtu tekemällä yötä myöten ylityötunteja. Usein myös on niin, että jos jotain pulmaa epäillään niin lapsen kanssa rampataan monen eri asiantuntijan arviointijaksoilla, joten niitä käyntejä tulee paljon ja lyhyen ajan sisällä.

Itselle tuo ajanjakso sattui aikaan, kun olin työssä, jossa oli todella vaikea säätää työaikoja, varsinkaan, kun keskellä päivää piti lapsi hakea päiväkodista, ajaa vastaanotolle, olla siellä tunti lapsen kanssa, palauttaa lapsi päiväkotiin ja palata itse töihin. Tietenkään päiväkodin sulkemisajasta ei saanut myöhästyä. Tuo jakso oli todella raskasta aikaa ja otin taloudellisesti takkiin, kun yksinhuoltajana yritin silloisessa työssä pärjätä. En voinut ylitöillä ottaa takaisin noita tunteja eikä työssä ollut tietenkään etätyömahdollisuutta. Olisi ollut luksusta, jos joku olisi ehdottanut, että edes joku tapaaminen olisi onnistunut päiväkodilla.

Vierailija
8515/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai, että vanhemmat eivät vie lapsiaan terapeuteille? En tiedä lähipiiristä ketään, jonka lasta olisi joku terapeutti/psykologi tms käynyt päiväkodilla tapaamassa. Vanhemmat ovat joutuneet ottamaan keskellä päivää tunteja vapaaksi töistä, joita sitten on paikkailtu tekemällä yötä myöten ylityötunteja. Usein myös on niin, että jos jotain pulmaa epäillään niin lapsen kanssa rampataan monen eri asiantuntijan arviointijaksoilla, joten niitä käyntejä tulee paljon ja lyhyen ajan sisällä.

Itselle tuo ajanjakso sattui aikaan, kun olin työssä, jossa oli todella vaikea säätää työaikoja, varsinkaan, kun keskellä päivää piti lapsi hakea päiväkodista, ajaa vastaanotolle, olla siellä tunti lapsen kanssa, palauttaa lapsi päiväkotiin ja palata itse töihin. Tietenkään päiväkodin sulkemisajasta ei saanut myöhästyä. Tuo jakso oli todella raskasta aikaa ja otin taloudellisesti takkiin, kun yksinhuoltajana yritin silloisessa työssä pärjätä. En voinut ylitöillä ottaa takaisin noita tunteja eikä työssä ollut tietenkään etätyömahdollisuutta. Olisi ollut luksusta, jos joku olisi ehdottanut, että edes joku tapaaminen olisi onnistunut päiväkodilla.

Ai että vaka hoitaa? On sinulla pokkaa.

Vierailija
8516/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua on töissä huoriteltu, syljetty päälle, raavittu ja jopa uhattu tappaa: iskeä veitsellä niin että valun kuiviin. Uhkaajana 5 v.

Lasten pahoinvointi on räjähtänyt käsiin. Vanhemmat ovat joko voimattomia, väsyneitä, urakeskeisiä tai sitten ei vaan kiinnosta. Ja aina vaan hurjemmaksi muuttuu meno.

Minua on tällä viikolla haukuttu, lyöty nyrkeillä, väännetty sormia, toinen lapsi sanoi, että sahaa minut moottorisahalla katki...Näihin alkaa jo tuttua vaikka samalla miettii, että mitä tällaisista lapsista tulee, jotka ei kunnioita toisia eikä aikuisten sanoilla ole mitään väliä tai tehoa..kyseessä 5-vuotiaat..

Oletko erityisryhmässä töissä?

Normi ryhmä. Vieläpä ilman avustajia. Repikää siitä. Näitä on useita, jotka toimii näin joka ikinen viikko. Olen vasta aloittanut opena ja nyt jo aivan poikki ja henkisesti jo lyöty.

Vierailija
8517/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmilla on vastuu omista lapsistaan. Sitä se on lapsiperheessä, aikataulujen yhteensovittamista. Ei kaikkea kasvatusvastuuta voi sysätä kunnalle.

Vierailija
8518/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpa ihan helvetin tyhmä ketju.

Ei ihme että ala on kaaoksessa jos työntekijät on tätä tasoa.

Valittavat lopun elämäänsä.

Muuhun eivät pysty

Vierailija
8519/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua on töissä huoriteltu, syljetty päälle, raavittu ja jopa uhattu tappaa: iskeä veitsellä niin että valun kuiviin. Uhkaajana 5 v.

Lasten pahoinvointi on räjähtänyt käsiin. Vanhemmat ovat joko voimattomia, väsyneitä, urakeskeisiä tai sitten ei vaan kiinnosta. Ja aina vaan hurjemmaksi muuttuu meno.

Minua on tällä viikolla haukuttu, lyöty nyrkeillä, väännetty sormia, toinen lapsi sanoi, että sahaa minut moottorisahalla katki...Näihin alkaa jo tuttua vaikka samalla miettii, että mitä tällaisista lapsista tulee, jotka ei kunnioita toisia eikä aikuisten sanoilla ole mitään väliä tai tehoa..kyseessä 5-vuotiaat..

Minusta tuo kuulostaa ammatilliselta epäonnistumiselta. Jos siis olet ammattikasvattaja.

Yleinen ja helppo reaktio on syyttää vain koteja ja vanhempia.

Miten se voi olla ammatillinen epäonnistuminen, jos olen ollut tuossa ryhmässä kuukauden ja joulukuussa valmistunut opettajaksi? Sekö on saanut lapset tuollaiseksi, että minä olen ollut ryhmässä kuukauden? Nyt oli niin paksua tekstiä joten kehotan miettimään mitä tänne oikein kirjoittelet.

Vierailija
8520/19761 |
04.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pelotellut lapset hiljaisiksi. Minun silmille eivät hypi, kun olen nukkarissa, siellä on hiljaista ja moni nukahtaa. Esikouluikäisetkin. Kun työkaverit ovat nukkarissa, lapset riehuvat eivätkä usko aikuista.

Minua ilmeisesti pelkäävät. Hyvä niin.

Voisitko avata mitä olet käytännössä tehnyt? Miten pelotellut? Kaipaan vinkkejä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kaksi