Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Varhaiskasvatuksen kertomuksia - alan työntekijöiden hätähuuto resurssipulan ja uupumisien vuoksi

Vierailija
10.10.2021 |

Iltalehden artikkelissa kerrotaan, että "Varhaiskasvatuksen kertomuksia" -niminen tili löytyy Instagrammista. Sen ylläpitäjillä on kertomansa mukaan yhteenlaskettuna 26 vuotta työkokemusta varhaiskasvatuksesta ja yli 60 päiväkodista.
He ovat varhaiskasvatuksen opettajia ja hoitajia.

Ylläpitäjät ovat julkaisseet tilillään nyt noin 300 samaansa viestiä ja tilillä on noin 6200 seuraajaa.
Kaikki ovat pettyneitä alaan.

LÄHDE https://www.iltalehti.fi/perheartikkelit/a/1e692fb2-6000-405b-87cc-92f6…

Kommentit (19761)

Vierailija
8481/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minua on töissä huoriteltu, syljetty päälle, raavittu ja jopa uhattu tappaa: iskeä veitsellä niin että valun kuiviin. Uhkaajana 5 v.

Lasten pahoinvointi on räjähtänyt käsiin. Vanhemmat ovat joko voimattomia, väsyneitä, urakeskeisiä tai sitten ei vaan kiinnosta. Ja aina vaan hurjemmaksi muuttuu meno.

Vierailija
8482/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ns. "apukäsiä", kohdellaan hoitajina? Minä sain 6kk: n hoiva-apulaisen työn, luvattiin työni olevan siivousta, ruokapalvelua. Mutta jouduin kouluttamattomana hoitamaan lapsia, ilman mitään koulutusta. Jouduin olemaan 6: n lapsen kanssa yksin, kun aamuisin

ei muita ollut paikalla. Lisäksi tekemään nämä ruokahommat, nukkarin sängyt, pukemaan ja auttamaan lapsia. Tein hoitajien työt, mutta en saanut samaa palkkaa. Vanhemmat kohtelivat minua kuin roskaa.

Samoin avustajaa voidaan kohdella tilanteen mukaan. Lapsella on hlökohtainen avustaja , avustajan sopparilla palkalla ja työnkuvalla. Pulatilanteissa tämä kouluttamaton ja epäpätevä laitetaan hoitajan paikalle tekemään kasvattajan työtä tai laitoshuoltajaa paikkaamaan. Toki sillä omalla liksallaan ja sopparilla. Häntä kyllä kohdellaan hyvin muiden kun pomon taholta.

Se on aika inhimillistä, että kaikki aikuiset tekevät tarvittaessa "kaikkea", kun on kyse työstä jossa on krooninen pula tekijöistä ja jopa lasten turvallisuus vaarantuu päivittäin.

Päiväkoteihin ei oikeasti palkata laitoshuoltajan lisäksi ketään tekemään "vain siistimis tmv hommia", jos niin luulee niin ei ole ihan kartalla realiteeteistä eikä ole tehty asioista tarpeeksi selkoa työpaikkailmoituksessa/sopimuksen teko tilanteessa->siinä peräänkuulutan myös työnhakijan omaa vastuuta!

Ryhmään ei voi tulla tuntien ajaksi aikuista joka "vain" pyyhkii pöytiä, lakaisee lattioita, petaa ja laittaa sänkyjä, kuljettaa ruokakärryjä jne

Meillä lastenhoitajat eivät kyllä tee kirjallisia töitä, kirjaa vasuja tai tutkimuspapereita, joita lastenneurologit/psykiatria/autismi/adhd epäilyä kartoittava taho lähettävät täytettäväksi.

Lastenhoitaja on suoraan sanonut ettei osaa ja omaa niin pahan lukihäiriön, että ei pysty.

Aatelkaas kun nämä olisikin sen kielipuoli fatiman tai hintsuvintsun vastuulla.

On jo nyt

T. Fatima

Ps Hintsuvintsu on varajohtaja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
8483/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia aterioita lensi äitien piittaamattomuuden takia roskiin Kotkan päiväkodeissa jouluna

Vanhemmat eivät ilmoittaneet lastensa poissaoloista, minkä takia aterioita oli varattu yli 2 500 ylimääräistä.

Lasten ilmoittamattomat poissaolot vaikuttavat myös päiväkotien työntekijöihin.

– Myös varhaiskasvatuksen henkilöstö haluaisi viettää lomaa joulun aikaan, mitä ei nyt voitu kaikille myöntää, Liukkonen kirjoittaa.

Voi luoja.

Vierailija
8484/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minua on töissä huoriteltu, syljetty päälle, raavittu ja jopa uhattu tappaa: iskeä veitsellä niin että valun kuiviin. Uhkaajana 5 v.

Lasten pahoinvointi on räjähtänyt käsiin. Vanhemmat ovat joko voimattomia, väsyneitä, urakeskeisiä tai sitten ei vaan kiinnosta. Ja aina vaan hurjemmaksi muuttuu meno.

Minua on tällä viikolla haukuttu, lyöty nyrkeillä, väännetty sormia, toinen lapsi sanoi, että sahaa minut moottorisahalla katki...Näihin alkaa jo tuttua vaikka samalla miettii, että mitä tällaisista lapsista tulee, jotka ei kunnioita toisia eikä aikuisten sanoilla ole mitään väliä tai tehoa..kyseessä 5-vuotiaat..

Vierailija
8485/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihme että lapset selviytyvät päiväkodista ilman vakavia vaurioita. Onneksi kaikki sukulaislapset asuvat maalla. Viimeksi tänään näin yhden turhan kolhun ja kuulin muutamasta muusta.

Ihme että aikuiset selviävät päiväkodista ilman vakavia vaurioita. Isein eivät selviäkään.

Vierailija
8486/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jatkuva sairauskierre niin lapsilla kuin ryhmän aikuisillakin. Työkaverit jatkuvasti poissa, ei sijaisia. Lapset sen sijaan aina paikalla vaikka olisivat kuinka kipeitä. Jatkuvaa vääntöä vanhempien kanssa siitä, että sairaan lapsen paikka on kotona. Ei vaan enää jaksa vääntää rautalangasta.

Ja sitten kirsikkana kakun päällä nämä 1 v. sosiaalistujat: lapsi hoidossa hyvässä lykyssä klo 7-17/18. Miten voi olla mahdollista/hyväksyttävää? Mitä nuorempi lapsi, sen pidemmät päivät. Ei vaan enää jaksa.

Oma etiikka ei vaan enää anna myöten tätä touhua. Kiitos ja näkemiin.

Tämä oli erinomainen kommentti. Itse sairastuin autoimmuunitautiin ja olen vihainen, kun nyt tiedän, että lasten ja nuorten kanssa työskentelevät ovat autoimmuunitautien riskiryhmää jatkuvan viruspommituksen ja stressin vuoksi.

Aivan ehdottomasti saatava TIUKKA LINJAUS: oireissa EI SAA TULLA. Ja hoidossa sairastunut eristettävä muista ja haettava heti kotiin. Osa ei vaan tule hakemaan, vaikka soitellaan perään.

Ja sitten taivastellaan ja ihmetellään kun joku ryhmän työntekijä sairastuu. Kuvitellaan heti että saikutetaan ja puhutaan paskaa selän takana. Kun oikeasti ne tartuntataudit tarttuvat kun ollaan eritteiden kanssa tekemisissä päivittäin.

Vituttaaa se asenne, että aikuiset eivät saisi sairastaa kotona niitä lukemattomia tauteja, joita päiväkodissa pyörii. Heti ollaan muka lusmuja.

Ja onhan se aivan naurettavaa joutua esimiehen puhutteluun kun 10 sairauspäivää tulee täyteen. Onko alentunut työkyky?

Noon. Johtuu työnantajasta.

Kun käy hakemassa sairauslomatodistuksen aina kun on sairaana, niin ei joudu puhutteluun eikä saa lusmun leimaa. Koska kyllä alalla riittää niitä oikeasti lusmujakin, joiden sairastumiset sattumalta ajoittuvat aina kun olisi perjantaina iltavuoro, maanantaina aamuvuoro tai ei saakaan vapaaksi helatorstain jälkeistä perjantaita.

Vierailija
8487/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa ollaan menty väärille teille, syytetään lapsia huorittelusta ja huonosta käytöksestä kun se ei ole syy pahoinvoinnille vaan valtavat (laittomat) ryhmäkoot, pienet tilat ja opettajien tärkeä osuus (osattomuus) ryhmän hallinnassa.

Katse politiikkaan/open osuuteen ryhmässä,avustavien työntekijöiden osuus

Vierailija
8488/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua on tällä viikolla haukuttu, lyöty nyrkeillä, väännetty sormia, toinen lapsi sanoi, että sahaa minut moottorisahalla katki...Näihin alkaa jo tuttua vaikka samalla miettii, että mitä tällaisista lapsista tulee, jotka ei kunnioita toisia eikä aikuisten sanoilla ole mitään väliä tai tehoa..kyseessä 5-vuotiaat..

Että sellaista kasvatustyön hedelmää, sekä kotien että päiväkodin kasvatustyön.

Vierailija
8489/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anna kun arvaan. Olet nainen, lempeä ja itsesi suojeleminen ei ole vahvin puolesi.

Lapset ovat viisaita. Ne valitsevat kohteensa tarkkaan.

Vierailija
8490/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla? Apua miten kauheaa jos oot joutunut kaikkea tuota kohtaamaan viikon sisällä. Etkö voi soittaa poliisille?

Vierailija
8491/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko erityisryhmässä töissä?

Vierailija
8492/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen pelotellut lapset hiljaisiksi. Minun silmille eivät hypi, kun olen nukkarissa, siellä on hiljaista ja moni nukahtaa. Esikouluikäisetkin. Kun työkaverit ovat nukkarissa, lapset riehuvat eivätkä usko aikuista.

Minua ilmeisesti pelkäävät. Hyvä niin.

Vierailija
8493/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä viikolla? Apua miten kauheaa jos oot joutunut kaikkea tuota kohtaamaan viikon sisällä. Etkö voi soittaa poliisille?

Et ilmeisesti ole varhaiskasvatuksessa töissä koska jos olisit tietäisit että tuo on peruskauraa joillakin lapsilla.

Vierailija
8494/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuhansia aterioita lensi äitien piittaamattomuuden takia roskiin Kotkan päiväkodeissa jouluna

Vanhemmat eivät ilmoittaneet lastensa poissaoloista, minkä takia aterioita oli varattu yli 2 500 ylimääräistä.

– Myös varhaiskasvatuksen henkilöstö haluaisi viettää lomaa joulun aikaan, mitä ei nyt voitu kaikille myöntää, Liukkonen kirjoittaa.

No kyllä Liukkonen saisi katsoa peiliin. Meillä tilataan ateriat viikkoa ennen, joulun aterioita ei tilata marraskuussa. Olisikohan kannattanut varmistaa eikä olettaa. Tämä on tyypillistä varhaiskasvatuksessa. Lomaakin voi myöntää ja sopia alaisten kanssa, että jos lapsia pois niin halukkaat saa jäädä vaikka nopealla aikataululla lomalle.  Ja miksi ateriat on laitettu roskiin eikä pakastettu myöhempään käyttöön tai myyty henkilökunnalle?

Vierailija
8495/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuo kuulostaa ammatilliselta epäonnistumiselta. Jos siis olet ammattikasvattaja.

Yleinen ja helppo reaktio on syyttää vain koteja ja vanhempia.

Vierailija
8496/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko erityisryhmässä töissä?

Erityisryhmässä?? Ei sellaisia ole ollut olemassa enää vuosiin. Kaikki ryhmät ovat nykyään erityisryhmiä.

Vierailija
8497/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen pelotellut lapset hiljaisiksi. Minun silmille eivät hypi, kun olen nukkarissa, siellä on hiljaista ja moni nukahtaa. Esikouluikäisetkin. Kun työkaverit ovat nukkarissa, lapset riehuvat eivätkä usko aikuista.

Minua ilmeisesti pelkäävät. Hyvä niin.

Tai sitten kunnioittavat.

Vierailija
8498/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni nykyopettaja on sensitiivisyyksissään mennyt niin pitkälle, että auktoriteettia ei enää ole.

Ilmankos toimistotyöt vetävät näitä puoleensa.

Vierailija
8499/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kyllä Liukkonen saisi katsoa peiliin. Meillä tilataan ateriat viikkoa ennen, joulun aterioita ei tilata marraskuussa. Olisikohan kannattanut varmistaa eikä olettaa. Tämä on tyypillistä varhaiskasvatuksessa. Lomaakin voi myöntää ja sopia alaisten kanssa, että jos lapsia pois niin halukkaat saa jäädä vaikka nopealla aikataululla lomalle.  Ja miksi ateriat on laitettu roskiin eikä pakastettu myöhempään käyttöön tai myyty henkilökunnalle?

Meilläpäin ateriatilausta saa tarkentaa kymmenen arkipäivää aiemmin. Eli kun vanhemmat varaavat hoitoa eivätkä peru sitä, ruoka tulee oli syöjiä tai ei. Hävikkiruuan käytölle on todella paljon erilaisia säädöksiä, joten harvoin niitä pystyy pelastamaan

Vierailija
8500/19761 |
03.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se varmistelu mitään auta siinä kohti kun päivystys alkaa ja tenavia ei tulekaan eikä kukaan ilmoita mitään. Vaikka hoito on varattu.

Ruokaa ei saa pakastaa hygieniamääräysten takia ja sellaista määrää ei saa hlökunnallekaan menemään. Siinä kun 16 lasta on tulossa kyllä hoitoon ja nähdään, 5 ilmaantuu paikalle, tosiaan menee ruoka roskiin. Nämä poissaolijat voivat myös ilmestyä paikalle joten lomalle ei aikuisia juuri pääse kun sitten on liian vähän hlökuntaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän yksi